Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 234
Offentligt
1782277_0001.png
Borgerservice’s nægtelse af udstedeslse af CPR-nummer
og sygesikring til
ægtefæller omfattet af EU retten.
Problemstilling:
Kommuner i hele Danmark nægter at folkeregistrere ægtefæller til vandrende
unionsborgere, før at de har modtaget et EU-opholdskort fra statsforvaltningen. Ægterfæller bliver
dermed nægtet udstedelse af CPR-nummer og det gule sygesikrings bevis, hvilket vi mener er i strid med
EU-retten. Dette betyder at ægtefællen gerne må arbejde og dermed betaler skat til staten, men kan
ikke modtage CPR eller sygesikring, som derved betyder, at de ikke kan åbne bank konto, få nemID eller
få behandling ved lægen/hospital, hvis de bliver syge.
Desuden har ægtefællen ret til dansk undervisning før udstedelse af opholdskort, men de fleste
jobcentre afviser grundet mangel på på CPR-nummer.
Begrundelse:
Kommunerne forholder sig ikke til fremlagte EU-retsakter, og kommenterer dem ikke i
nogen form ved afslag, men holder sig ene og alene til CPR-lovens §17, som henviser til at borgerservice
kun kan udstede CPR-nummer når familiesammenførte ægtefæller står med opholds dokumenter i
hånden ifølge national lov, samt oplysning om, at de kun skal forholde sig til dansk lovgivning og ikke EU-
lovgivning.
EU lovgivning modbevis i form af EU domme, EU direktivet, EU-opholdsbekendtgørelsen og
Grundloven:
Fællesskabets Domstols (nu EU-Domstolens) afgørelse 6/64, Costa
mod ENEL om EU-rettens
forrang for national lov.
Hvilket betyder at EU lov er over dansk lov og kommunerne skal derfor forholde sig til den.
Domstolens afgørelse C-456/12, O & B, præmis 60,
der fortæller, at et opholdskort efter
direktivets artikel 10 ikke er retsstiftende, men alene bekræfter rettigheder man allerede har.
Derved behøver borgerservice ikke et opholdskort fra statsforvaltningen, for at bekræfte lovligt
ophold i Danmark og først derefter bevilge CPR-nummer til den udenlandske ægtefælle.
EU Direktiv 2004/38, artikel 25,
der bestemmer, at et opholdskort ikke under nogen
omstændigheder kan stilles som betingelse for at udøve en rettighed eller gennemføre en
administrativ handling.
Kommunerne ved nægtelse af CPR-nummer og sygesikring retstifter opholdskortet og gør det til
en betingelse for en administrativ handling.
EU-Opholdsbekendtgørelsen,
som gennemfører direktivet i dansk ret, §41, der siger, at et
opholdskort ikke kan stilles som betingelse for at udøve en rettighed eller gennemføre en
administrativ handling.
Grundloven § 20,
Stk. 1.
Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets myndigheder, kan ved lov i nærmere
bestemt omfang overlades til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig
overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Henvendelse af 22/8-17 fra Liv Didriksen vedr. Borgerservice’s nægtelse af udstedelse af CPR-nummer og sygesikring for familiesammenførte ægtefæller igennem EU retten
1782277_0002.png
Konklusion
:
Ovenstående retskilder viser tydeligt at et opholdskort
IKKE
er en betingelse for en udøve
en administrativ rettighed, som udstedelse af CPR-nummer og sygesikring. Derved går kommunerne
imod EU lovgivning ved nægtelse af dette og bryder dermed både national og international lov.
Link til Direktiv 2004/38, artikel 25:
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/ALL/?uri=CELEX:32004L0038R(01)
Link til EU-opholdsbekendtgørelsen på retsinformationen:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=137179
Link til Grundloven:
http://www.grundloven.dk/