Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 232
Offentligt
1781521_0001.png
UDKAST
UDKAST
(Høring)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har
modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. [XX], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 13,
æ dres ”eller
” til: ”eller
”.
”.
2.
I
§ 11, stk. 12,
æ dres ”jf. dog stk.
” til: ”jf. dog stk.
3.
I
§ 11
indsættes efter stk. 15 som nyt stykke:
”Stk.
16.
En udlænding, der aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med en
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, kan ikke meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse,
medmindre der foreligger ganske særlige grunde.”
Stk. 16 og 17 bliver herefter stk. 17 og 18.
4.
I
§ 46, stk. 5,
æ dres ”jf. §
5.
I
§ 46, stk. 6,
æ dres ”jf. §
, stk.
-9,
, stk.
-9,
,
,
og
og
” til: ”jf. §
” til: ”jf. §
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2017.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor
ansøgningen om opholdstilladelse, som ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse henviser til, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
, stk.
-9,
, stk.
-9,
,
,
,
,
og
og
”.
”.
1
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
2. Afslag på ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Generelt
2.1.2. Asylsager
2.1.3. Sager om familiesammenføring, studie, beskæftigelse mv.
2.1.4. Tidsubegrænset opholdstilladelse
2.2. Norsk ret
2.3. Ministeriets overvejelser og forslag til ændring
2.3.1. Forslag om indførelse af ny hjemmel til at kunne afslå en ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, når ansøgeren aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse med en
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, medmindre der foreligger ganske særlige grunde
2.3.2. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
2.3.2.1. Flygtningekonventionen
2.3.2.2. Den foreslåede bestemmelses betydning for adgangen til ægtefællesammenføring
2.3.2.2.1. Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1
2.3.2.2.2. Udlændingelovens § 9 c
2.3.2.2.3. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for de offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
1. Indledning og baggrund
Med lovforslaget indføres efter inspiration fra tilsvarende norske regler en ny hjemmel i udlændingeloven
til at meddele afslag på en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Af hensyn til Danmarks interesse i at kontrollere indvandringen, er det vigtigt, at udlændinge, der kommer
her til landet, opgiver deres rigtige identitet og i den forbindelse samarbejder med
udlændingemyndighederne.
Fastlæggelse af udlændinges identitet er en vigtig del af myndighedernes arbejde i forbindelse med
behandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse mv. i Danmark. Det kan imidlertid være et
ressourcekrævende arbejde for myndighederne at forsøge at fastslå en udlændings identitet. Det er ikke
mindst tilfældet, når en udlænding f.eks. opgiver en urigtig identitet og derved forsøger at opnå
rettigheder, som den pågældende ikke har krav på, f.eks. en opholdstilladelse.
Regeringen foreslår derfor, at en udlænding, der aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i
forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet, men hvor den pågældende alligevel har
krav på opholdstilladelse, ikke skal kunne meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der
foreligger ganske særlige grunde.
Lovforslaget berører ikke de gældende betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse, som videreføres
uændret.
2. Afslag på ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Generelt
Udlændinge, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse her i landet, eller som allerede er meddelt en
tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark, skal meddele de oplysninger, som er nødvendige til
bedømmelse af, om en opholdstilladelse kan gives, inddrages eller bortfalde, jf. udlændingelovens § 40, stk.
1, 1. pkt. Udlændingen skal endvidere efter tilsigelse give personligt møde og på begæring stille sit pas eller
sin rejselegitimation til rådighed ved behandlingen af ansøgninger i henhold til loven, jf. § 40, stk. 1, 2.
pkt. Udlændingen skal oplyses om, at de oplysninger, der er nævnt i 1. og 2. pkt., kan videregives til
efterretningstjenesterne og anklagemyndigheden efter reglerne i kapitel 7 a, jf. § 40, stk. 1, 3. pkt.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 1, nr. 2, straffes en udlænding, som ved bevidst urigtige oplysninger eller
svigagtige fortielser skaffer sig adgang til landet gennem paskontrollen eller skaffer sig visum, pas eller
anden rejselegitimation eller tilladelse til ophold eller arbejde her i landet, med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. En udlænding, der overtræder udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan straffes med bøde
eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år, jf. udlændingelovens § 60, stk. 1.
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Når en tidsbegrænset opholdstilladelse er meddelt, kan opholdstilladelsen efter udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 1, inddrages, hvis grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke
længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, og forholdene, der
har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer
forfølgelse, jf. §§ 7 og 8. Efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 1, kan en tidsbegrænset eller
tidsubegrænset opholdstilladelse endvidere altid inddrages, når udlændingen har opnået opholdstilladelse
ved svig. Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder bestemmelsen i udlændingelovens § 26,
stk. 1, tilsvarende anvendelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7, jf. § 26.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 1 og 2, og § 40 b, stk. 1 og 2, optager politiet fingeraftryk og
personfotografi af bl.a. alle asylansøgere. Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 3, og § 40 b, stk. 2, nr. 1,
optager politiet endvidere fingeraftryk og personfotografi af udlændinge, hvis dette skønnes
hensigtsmæssigt med henblik på identifikation eller identifikationskontrol af den pågældende.
Efter udlændingelovens § 40 c, stk. 1, kan Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet kræve, at ansøgeren
og den person, til hvem ansøgeren oplyser at have den familiemæssige tilknytning, som skal danne
grundlag for opholdstilladelse, medvirker til en dna-undersøgelse med henblik på at fastslå den
familiemæssige tilknytning, såfremt denne ikke på anden måde kan anses for tilstrækkeligt dokumenteret,
eller med henblik på at fastslå en anden familiemæssig tilknytning end den, ansøgeren oplyser.
Efter udlændingelovens § 40 c, stk. 2, kan politiet og Udlændingestyrelsen kræve, at en uledsaget
udlænding, der oplyser at være under 18 år, medvirker til en lægelig undersøgelse med henblik på at fastslå
udlændingens alder.
Efter udlændingelovens § 40 e foretager Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Statsforvaltningen i egne sagsbehandlingssystemer den endelige registrering af navn,
fødselsdato, fødselsland og statsborgerskabsforhold for de udlændinge, som meddeles opholdstilladelse
efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, eller får udstedt registreringsbevis eller opholdskort, jf. § 6.
Efter udlændingelovens § 40 f, stk. 1, optages der til brug for identifikation og identitetskontrol fingeraftryk
og personfotografi af en udlænding, som indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter §§ 9, 9 a, 9 c-9 f, 9 i-
9 n eller 9 p eller ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter §§ 9-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p, jf. dog stk. 3 og 4. Efter bestemmelsens stk. 3 optages der ikke personfotografi efter stk. 1, hvis
udlændingen er under 18 år og hensigten er, at udlændingen skal have fast ophold hos
forældremyndighedens indehaver. Undtagelsen i 1. pkt. gælder ikke, hvis der til brug for udstedelse af
opholdskort optages personfotografi af udlændingen. Ligeledes optages der som udgangspunkt ikke
fingeraftryk efter stk. 1, hvis udlændingen af fysiske grunde ikke er i stand hertil. Endvidere optages der
ikke fingeraftryk efter stk. 1, hvis udlændingen er under 18 år og hensigten er, at udlændingen skal have
fast ophold hos forældremyndighedens indehaver, eller hvis udlændingen er under 6 år, jf.
udlændingelovens § 40 f, stk. 4.
2.1.2. Asylsager
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Der kan meddeles opholdstilladelse til en asylansøger efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, hvis kravet på
beskyttelse følger af Danmarks internationale forpligtelser.
Ved udlændingemyndighedernes behandling af en ansøgning om asyl skal ansøgerens identitet fastlægges.
Ansøgerens identitet fastlægges som udgangspunkt ved, at ansøgeren selv fremlægger relevant
dokumentation, som bekræfter den oplyste identitet.
I forbindelse med politiets asylregistrering i Center Sandholm bliver ansøgeren vejledt om, at han eller hun
har pligt at oplyse sin asylsag, og at ansøger skal give sande og præcise oplysninger om sig selv og sin sag, jf.
udlændingelovens § 40, stk. 1.
I forbindelse med en ansøgers første asylsamtale bliver ansøgeren på ny vejledt om sin oplysningspligt.
Følgende fremgår af denne vejledning, som bliver læst op for ansøger inden samtalen går i gang, og som
ansøgeren skriver under på at have forstået:
”Du har pligt
til at medvirke til din asylsagsoplysning. Det vil sige at du skal meddele os de oplysninger, som
er nødvendige til at bedømme din asylansøgning. Du skal fremlægge de dokumenter du har eller kan
komme i besiddelse af, og du skal tale sandt.
Hvis du ikke
edvirker til di asylsags oplys i g, ka det virke til skade for di asylsag.”
I mangel af dokumentation for ansøgerens identitet, søger udlændingemyndighederne ved hjælp af
kontrolspørgsmål, sprogtest, aldersundersøgelse mv. at afklare ansøgerens nationalitet. I vurderingen
indgår endvidere de oplysninger, som den pågældende afgiver om personlige forhold, herunder konflikter i
hjemlandet. I mangel af dokumentation beror fastlæggelsen af en asylansøgers identitet således på en
helhedsvurdering af sagens samlede oplysninger.
Hvis en asylansøger ikke aktivt medvirker til asylsagens oplysning, herunder til afklaring af egen identitet,
ved for eksempel at undlade at fremlægge dokumentation, svare på spørgsmål, møde op til samtaler mv.,
bliver den pågældende vejledt om retsvirkningerne af udlændingelovens § 40, stk. 1. Hvis asylansøgeren
fortsat ikke vil medvirke tilstrækkeligt til sagens oplysning, vil der som udgangspunkt blive meddelt afslag
på asyl med henvisning til udlændingelovens § 40, stk. 1.
Der kan være eksempler på asylansøgere, som ikke fremlægger dokumentation for deres identitet, og som
samtidig forklarer utroværdigt om deres personlige forhold, herunder f.eks. alder, hjemegn mv., men hvor
Udlændingestyrelsen alligevel ikke kan afvise deres forklaring om deres nationalitet og evt. asylmotiv og
derfor ikke kan afvise, at de pågældende vil være i en risiko ved en tilbagevenden til deres hjemland,
hvorfor de vil blive meddelt asyl. Sådanne udlændinge vil således ikke blive meddelt afslag på asyl med
henvisning til udlændingelovens § 40, stk. 1.
Udlændingeloven indeholder allerede i dag regler vedrørende foranstaltninger over for asylansøgere, der
ikke medvirker til sagens oplysning.
Efter udlændingelovens § 34, stk. 2, nr. 1, kan politiet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at sikre
udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til sagens behandling eller udrejsen, bestemme, at en
udlænding skal give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter, såfremt udlændingen indgiver
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 og ikke medvirker til sagens oplysning, jf. § 40, stk. 1, 1. og 2. pkt.
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Efter udlændingelovens § 36, stk. 4, kan en udlænding, som har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i
medfør af § 7, frihedsberøves under asylsagens behandling, hvis udlændingen gennem sin adfærd lægger
væsentlige hindringer i vejen for asylsagens oplysning ved bl.a. ikke at meddele eller ved at tilsløre
oplysninger om sin identitet, nationalitet eller rejserute eller ved at meddele utvivlsomt urigtige
oplysninger herom, jf. § 40, stk. 1, 1. og 2. pkt., eller på anden lignende måde ikke at medvirke til sagens
oplysning.
2.1.3. Sager om familiesammenføring, studie, beskæftigelse mv.
Der kan alene meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, hvis ansøgerens
identitet kan fastlægges.
Det fremgår aktuelt af de relevante ansøgningsskemaer vedrørende ægtefællesammenføring, at ansøgeren
skal udfylde og underskrive skemaet og vedlægge de nødvendige dokumenter. Det fremgår endvidere,
hvilke dokumenter ansøgningen skal vedlægges, herunder kopi af ansøgerens pas samt vielsesattest i kopi
med oversættelse til dansk eller engelsk, og at ansøgeren skal medbringe sit originale pas ved ansøgningens
indgivelse, eller når ansøgeren i forlængelse af ansøgningens indgivelse skal have optaget digitalt
ansigtsfoto og fingeraftryk (biometri), således at myndighederne kan kontrollere ansøgerens identitet.
Ansøgeren skal medbringe sit originale pas, uanset om ansøgningen indgives i Danmark
i
Udlændingestyrelsens Borgerservice eller til politiet
eller til en dansk repræsentation i udlandet.
Det fremgår herudover af ansøgningsskemaerne, at Udlændingestyrelsen kan afvise en ansøgning, hvis den
ikke indeholder de nødvendige oplysninger eller dokumenter, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1.
Ansøgeren skal i skemaet under strafansvar oplyse bl.a. sit fulde navn, nationalitet, evt. tidligere
nationalitet, fødselsdato mv. Ansøgeren skal endvidere give oplysninger om en eventuel indrejsedato i
Danmark, adresse og kontaktoplysninger. Ansøgere skal herudover give nærmere oplysninger om sit pas.
I ansøgningsskemaet erklærer ansøgeren på tro og love, at de oplysninger, den pågældende har givet, er
korrekte. Det fremgår herefter, at ansøgeren, såfremt det senere viser sig, at oplysningerne ikke var sande
eller fuldstændige, kan straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år efter straffelovens § 161, jf.
udlændingelovens § 40, at ansøgeren kan blive dømt til at erstatte de udgifter, som den danske stat har
haft på grund af de falske oplysninger, jf. udlændingelovens § 40, og at ansøgerens opholdstilladelse kan
inddrages.
Det følger herudover af skemaet, at ansøgeren har pligt til at meddele de oplysninger, som er nødvendige
til bedømmelse af, om den pågældende kan få opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens § 40, og at
ansøgeren, såfremt den pågældende ikke meddeler disse oplysninger, risikerer at blive straffet med bøde
eller fængsel i indtil 1 år, jf. udlændingelovens § 60, og at den pågældende ikke får opholdstilladelse.
I Styrelsen for International Rekruttering og Integrations ansøgningsskemaer til ansøgning om ophold med
henblik på studie, beskæftigelse mv. anmodes om de oplysninger, der er nødvendige til behandling af
ansøgningen, herunder ansøgerens identitetsdata. Endvidere skal der vedlægges kopi af samtlige sider af
ansøgerens rejsedokument. Ansøgeren skal i ansøgningsskemaet underskrive en erklæring om, at de givne
oplysninger er korrekte. Der vejledes om, at afgivelse af ukorrekte oplysninger kan medføre inddragelse af
6
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
opholdstilladelsen, straf med bøde eller fængsel i op til 2 år, samt erstatning af statens udgifter grundet de
falske oplysninger. Desuden vejledes om styrelsens mulighed for at videregive oplysninger om ansøger til
de danske efterretningstjenester og den danske anklagemyndighed, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1., 3.
pkt.
Endvidere skal enhver ansøger mindst én gang i forbindelse med indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark møde personligt frem hos en dansk myndighed eller en repræsentant for
denne og identificere sig med sit pas eller anden rejselegitimation jf. udlændingelovens § 40, stk. 1.
Efter udlændingelovens § 40 f, stk. 1, optages der fingeraftryk og personfotografi af en udlænding, der
søger om opholdstilladelse eller forlængelse heraf inden for familiesammenførings-, erhvervs- eller
studieområdet, til brug for identifikation og identitetskontrol. Hvis ansøgeren indgiver sin ansøgning om
opholdstilladelse ved personligt fremmøde her i landet, sker optagelsen af biometriske data i forbindelse
med indgivelsen af ansøgningen hos udlændingemyndighederne eller politiet. For ansøgninger, der indgives
i udlandet ved personligt fremmøde, afgiver ansøgeren de biometriske data på en dansk repræsentation.
Indgives ansøgningen derimod ikke ved personligt fremmøde, skal ansøgeren inden 14 dage efter
indgivelsen af ansøgningen give personligt fremmøde for at afgive biometri. Fristen kan dog, for så vidt
angår ansøgere, der opholder sig i udlandet, efter praksis udsættes, indtil ansøgeren, der har fået meddelt
opholdstilladelse, indrejser i Danmark. Dette skyldes, at forholdene i et land kan gøre det praktisk umuligt
for en ansøger at komme frem til en repræsentation, der kan optage biometri.
Fastlæggelse af ansøgerens identitet sker således bl.a. ved ansøgerens dokumentation af egen identitet i
form af nationalitetspas eller anden rejselegitimation. I sager, hvor ansøgeren ikke er i besiddelse af
nationalitetspas eller anden rejselegitimation, vil udlændingemyndighederne på baggrund af øvrige ID-
dokumenter vurdere, hvorvidt ansøgerens identitet kan anses for tilstrækkeligt godtgjort.
I tilfælde, hvor ansøgeren ikke er i besiddelse af et nationalitetspas eller andre ID-dokumenter, som er
egnet til at afklare identiteten, vil ansøgeren som udgangspunkt blive meddelt afslag på ansøgningen under
henvisning til udlændingelovens § 39, stk. 1, hvorefter en udlænding ved indrejse, under ophold her i
landet og ved udrejse herfra skal være i besiddelse af pas eller andet dokument, der godkendes som
rejselegitimation.
Hvis ansøgeren derimod modarbejder afklaringen af egen identitet, dvs. ikke meddeler de oplysninger, som
er nødvendige til bedømmelse af, om opholdstilladelse kan meddeles, vil der som udgangspunkt blive
meddelt afslag på ansøgningen i medfør af udlændingelovens § 40, stk. 1. Der vil desuden som
udgangspunkt blive meddelt afslag efter § 40, stk. 1, i tilfælde, hvor ansøgeren forsøger at modarbejde
afklaringen af sin identitet, men senere fremkommer med de korrekte oplysninger. Det vil dog altid være
en konkret vurdering, om der er tale om reel modarbejdelse eller en undskyldelig fejl fra ansøgers side.
Endeligt kan der meddeles afslag efter § 10, stk. 2, nr. 2, i tilfælde, hvor ansøgningen er indgivet i udlandet
og der er alvorlig grund til at antage, at ansøger i en tidligere ansøgning har begået dokumentfalsk,
herunder med sine identitetspapirer, men hvor identiteten i den nuværende ansøgning er korrekt. Begge
problemstillinger forekommer dog yderst sjældent i praksis og det har ikke været muligt, at finde konkrete
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
tilfælde, hvor SIRI har meddelt afslag efter § 40, stk. 1, eller § 10, stk. 2, nr. 2, på grundlag af modarbejdelse
af identitet.
På opholdsområdet er det således afgørende for udlændingemyndighedernes meddelelse af
opholdstilladelse, at ansøgerens identitet er fastlagt. En udlænding, der ansøger om
ægtefællesammenføring med en herboende person eller om opholdstilladelse på grundlag af studie,
beskæftigelse mv., og som aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet under sagens behandling, vil
således yderst sjældent blive meddelt en opholdstilladelse her i landet.
2.1.4. Tidsubegrænset opholdstilladelse
For at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skal en udlænding opfylde de grundlæggende betingelser i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og 2 ud af de 4 supplerende betingelser i udlændingelovens § 11, stk.
4, nr. 1-4.
Det er en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har lovligt
boet her i landet i mindst 8 år og i hele denne periode har haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9
p, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1.
Efter udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., kan der således, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en
udlænding over 18 år, bl.a. hvis udlændingen har lovligt boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog
stk. 5 og 6, og i hele denne periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p. Hvis
opholdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, 1. pkt., på baggrund af ægteskab eller
fast samlivsforhold, anses betingelsen i 1. pkt. kun for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt på
grundlag af samme ægteskab eller samlivsforhold, jf. § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.
Udlændingen kan dog opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter mindst 4 års lovligt ophold i
Danmark, hvis udlændingen opfylder de grundlæggende betingelser i § 11, stk. 3, nr. 2-9, og samtlige 4
supplerende betingelser i § 11, stk. 4, nr. 1-4, jf. udlændingelovens § 11, stk. 5.
Efter udlændingelovens § 11, stk. 5, kan der således, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding
over 18 år, der har boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne periode haft opholdstilladelse efter
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, hvis udlændingen opfylder betingelserne i § 11, stk. 3, nr. 2-9, og betingelserne i §
11, stk. 4. § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Betingelserne for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse omfatter udover opholdskravet et
vandelskrav, et krav om, at udlændingen ikke må have forfalden gæld til det offentlige, et
selvforsørgelseskrav, et krav om, at udlændingen skal underskrive en erklæring om integration og aktivt
medborgerskab, et krav om, at udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2, et beskæftigelseskrav, og et krav
om, at udlændingen skal være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset
opholdstilladelse vil kunne meddeles.
8
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Udover de grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, skal udlændingen som
nævnt opfylde 2 ud af de 4 supplerende integrationsrelevante betingelser i § 11, stk. 4, for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse. De 4 integrationsrelevante betingelser omfatter et krav om bestået
medborgerskabsprøve, eller krav om, at udlændingen skal have udvist aktivt medborgerskab her i landet
gennem mindst 1 års deltagelse i bestyrelser, organisationer m.v., et udvidet beskæftigelseskrav, et
indkomstkrav og et krav om, at udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3.
Uanset ovennævnte betingelser ikke er opfyldt, kan der meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en
udlænding over 18 år, hvis betingelserne ikke kan kræves opfyldt, fordi Danmarks internationale
forpligtelser, heru der FN’s ko ve tio o rettigheder for perso er ed ha di ap, tilsiger det, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 16. Er udlændingen derimod idømt en ubetinget straf af mindst 6 måneders
fængsel eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne varighed, jf. § 11, stk. 3, nr. 2, er den pågældende
for altid udelukket fra at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Idømmes en udlænding således en straf for f.eks. dokumentfalsk på mindst 6 måneders fængsel som følge
af, at den pågældende har fremlagt falske dokumenter i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet, eller overtrædelse af udlændingelovens § 60, stk. 1, er den pågældende udelukket fra at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. § 11, stk. 3, nr. 2.
Afgørelser om tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, stk. 3, træffes af
Udlændingestyrelsen. Klage over Udlændingestyrelsens afslag på ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, kan indbringes for Udlændingenævnet efter udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr.
4.
2.2. Norsk ret
Det norske parlament, Stortinget, vedtog den 16. juni 2016 en ændring af den norske udlændingelov
(innstramninger II), hvorefter en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse kan afslås, hvis der
foreligger tungtvejende, indvandringsregulerende hensyn, herunder at udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaringen af egen identitet efter ankomst til landet.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at indvandringsregulerende hensyn er en samlebetegnelse som
omfatter forskellige hensyn, men et centralt element er at sikre en kontrolleret og begrænset indvandring.
Der er i lovforslaget lagt vægt på, at det af hensyn til kontrol med indvandringen til Norge bl.a. er vigtigt, at
udlændinge oplyser rette identitet og i den forbindelse samarbejder med politiet. Hvis udlændingen aktivt
har modarbejdet afklaringen af sin identitet efter ankomst til landet, vil det være hensigtsmæssigt, at
udlændingemyndighederne har mulighed for at afslå ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse som
følge af, at forholdet anses som et tungtvejende indvandringsregulerende hensyn. En sådan adgang vil
tillige medføre en mulighed for at opfange dem, der har fået opholdstilladelse uden begrænsninger, og
hvor sådanne hensyn foreligger.
2.3. Ministeriets overvejelser og forslag til ændring
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
2.3.1. Forslag om indførelse af ny hjemmel til at kunne afslå en ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, når ansøgeren aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse med en
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, medmindre der foreligger ganske særlige grunde
En udlænding med en tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p kan
efter mindst 8 års, i visse tilfælde 4 års, lovligt ophold i Danmark opnå tidsubegrænset opholdstilladelse her
i landet, hvis den pågældende i øvrigt opfylder betingelserne herfor, herunder vandelskravet.
Der findes i dag regler i udlændingeloven, der giver mulighed for at inddrage en opholdstilladelse, når
grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til stede, eller når
udlændingen har opnået opholdstilladelsen ved svig, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, og 2. Det er en
grundlæggende betingelse for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at der ikke er grundlag for
at inddrage opholdstilladelsen efter § 19.
Ligeledes har udlændingemyndighederne mulighed for at meddele afslag på en ansøgning om
opholdstilladelse under henvisning til udlændingelovens § 40, stk. 1, i tilfælde, hvor ansøgeren ikke har
bidraget til identitetsafklaringen.
Der forekommer imidlertid eksempler på bl.a. asylansøgere, som i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse af forskellige grunde ikke fremlægger dokumentation for deres identitet og som samtidig
forklarer utroværdigt om deres personlige forhold, herunder alder, hjemegn mv., men hvor
udlændingemyndighederne ikke kan afvise deres forklaring om nationalitet og asylmotiv og således ikke
kan afvise, at der vil være en risiko forbundet med en tilbagevenden til hjemlandet. Sådanne udlændinge
meddeles derfor som udgangspunkt asyl i Danmark, og har således mulighed for efter en årrække at blive
meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis vilkårene for den tidsbegrænsede opholdstilladelse fortsat
opfyldes, og de øvrige betingelser for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse ligeledes er opfyldt.
I dag indgår det ikke i vurderingen af, om en udlænding kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse,
om udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, bortset fra de tilfælde, hvor vandelskravet i § 11, stk. 3, nr. 2, er til hinder
herfor.
Det må efter regeringens opfattelse være et krav til de udlændinge, der ønsker at tage ophold eller søger
beskyttelse her i landet, at de i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse og i deres møde med de
danske udlændingemyndigheder taler sandt og bidrager til at klarlægge egen identitet og baggrund.
Danmark skal efter regeringens opfattelse leve op til de internationale forpligtelser og meddele
opholdstilladelse til de udlændinge, der måtte have krav på det, men det er samtidig vigtigt
også ud fra
Danmarks interesse i at kontrollere indvandringen
at tydeliggøre overfor disse udlændinge, at en aktiv
modarbejdelse af identitetsafklaring vil kunne få konsekvenser for den pågældendes fortsatte ophold i
Danmark, herunder for muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Regeringen foreslår derfor efter inspiration fra Norge, at der indføres hjemmel til, at
udlændingemyndighederne kan meddele afslag på en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
10
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
en udlænding aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, bortset fra de tilfælde, hvor vandelskravet er til hinder herfor.
Begrebet identitet tilsigtes i den foreslåede bestemmelse at omfatte udlændingens navn, fødselsdato
(alder), fødselsland og statsborgerskabsforhold.
Den foreslåede bestemmelse skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og hvor udlændingemyndighederne på trods af dette
har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse, eller i situationer, hvor en udlænding er meddelt
opholdstilladelse, og det senere viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er falske, men hvor de falske
papirer ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den tidsbegrænsede opholdstilladelse
eller nægte tidsubegrænset opholdstilladelse under henvisning til det gældende vandelskrav.
I vurderingen af om en udlænding skal meddeles afslag på ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse
efter den foreslåede bestemmelse, må det bl.a. indgå, om ansøgeren har gjort det, han eller hun kan for at
bidrage til afklaringen af sin identitet, eller i modsat fald, om den pågældende nægter at forklare sig eller
giver en forklaring som er utroværdig eller åbenbart usand.
Der skal således have været tale om en aktiv handling fra udlændingens side i form af f.eks. vildledende
eller åbenbar usand forklaring eller nægtelse af at fremvise rette dokumentation, som udlændingen uden
større besvær kan fremskaffe, for at udlændingen kan anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af
sin identitet. Det er således ikke i sig selv tilstrækkeligt, at udlændingen ikke har medvirket til afklaringen af
sin identitet.
En udlænding kan f.eks. anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen identitet, når det kan
godtgøres, at den pågældende har fremlagt falsk eller forfalsket pas eller anden identifikationspapir,
herunder fødselsattest, eller har fremlagt en anden persons pas eller identifikationspapir. Endvidere kan en
udlænding anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen identitet, når det kan godtgøres, at den
pågældende forklarer usandt om sit navn, sin alder, sin nationalitet mv., og disse forhold afklares senere i
sagsforløbet af enten udlændingen selv eller udlændingemyndighederne ved kontrolspørgsmål, tests,
undersøgelser mv.
Den foreslåede bestemmelse kan således anses som et supplement til inddragelsesreglerne i
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, idet der derved indføres en foranstaltning, der kan
anvendes overfor de udlændinge, som bevidst har modarbejdet afklaringen af sin identitet, men hvor der
uanset dette har været grundlag for at meddele opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse må hovedsagelig forventes at få betydning for udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens §§ 7 eller 8, idet beskyttelseshensynet i disse sager kan
medføre, at der må gives opholdstilladelse, uanset at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af
egen identitet. I et begrænset antal sager må det forventes, at der i praksis vil kunne opstå lignende
problemstillinger på opholdsområdet i øvrigt. Den foreslåede bestemmelse omfatter således alle
udlændinge.
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Der vil efter den foreslåede bestemmelse i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af, om
ganske særlige grunde taler for at meddele tidsubegrænset opholdstilladelse, selvom den pågældende har
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Ganske særlige grunde kan efter regeringens opfattelse foreligge, hvis den pågældende senere godtgør, at
undskyldelige omstændigheder var årsag til, at den pågældende modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Undskyldelige omstændigheder kan f.eks. antages at foreligge i tilfælde, hvor udlændingen, der aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse, og alligevel
meddeles opholdstilladelse, på et senere tidspunkt inden ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse
af egen drift oplyser rette identitet og troværdigt forklarer om årsagen til modarbejdelsen, f.eks. at han
eller hun havde en begrundet og reel frygt for at oplyse rette identitet.
Derudover kan også andre hensyn, der ikke vedrører det forhold, at udlændingen aktivt har modarbejdet
sin identitet, være omfattet af ganske særlige grunde.
Det må under alle omstændigheder komme an på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
Det forudsættes, at udlændingemyndighederne i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i
landet også fremover vejleder ansøgeren om konsekvenserne af ikke at bidrage til afklaringen af sin
identitet, herunder at aktiv modarbejdelse af afklaringen af sin identitet kan føre til afslag på en senere
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Afgørelser om afslag på ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse træffes af Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 46, stk. 1.
Klager over afslag på ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse
vil kunne indbringes for Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 4.
Det forudsættes med lovforslaget, at de relevante myndigheder i samarbejde udarbejder retningslinjer om
det praktiske myndighedssamarbejde i forbindelse med behandlingen af de sager, som er omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
2.3.2. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
2.3.2.1.
Flygtningekonventionen
Det foreslås, at der kan meddeles afslag på ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet.
FN’s
flygtningekonvention indeholder ikke et krav om, at flygtninge skal kunne opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse. En status som flygtning er midlertidig og falder som udgangspunkt bort, når
beskyttelseshensynet falder bort.
12
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Efter flygtningekonventionens artikel 7, stk. 1, skal en kontraherende stat indrømme flygtninge samme
behandling, som den, der indrømmes udlændinge i almindelighed, bortset fra gunstigere bestemmelser i
konventionen.
Den foreslåede bestemmelse om, at der kan meddeles afslag på ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, vil være gældende for såvel flygtninge m.fl. som andre
udlændinge, herunder for udlændinge, som har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring eller
på baggrund af erhverv eller studie.
På den baggrund vurderes det, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med
flygtningekonventionen.
2.3.2.2. Den foreslåede bestemmelses betydning for adgangen til ægtefællesammenføring
2.3.2.2.1. Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1
Den foreslåede bestemmelse kan få betydning for udlændingens adgang til at opnå familiesammenføring
med en ægtefælle eller samlever.
Det skyldes, at det efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, er en betingelse for
ægtefællesammenføring, at en herboende person
der ikke er dansk statsborger, nordisk statsborger, har
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8 eller har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end
de sidste 3 år
har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år.
Udlændingelovens § 7 omhandler opholdstilladelse til udlændinge, der risikerer forfølgelse af de i
flygtningekonventionen nævnte grunde (konventionsstatus), jf. stk. 1, udlændinge med beskyttelsesstatus
på grund af individuelle omstændigheder, jf. stk. 2, og udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus, jf.
stk. 3.
Udlændingelovens § 8 omhandler opholdstilladelse til såkaldt kvoteflygtninge.
Den gruppe af udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, vil således være
indvandrere og ikke flygtninge.
Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, indebærer, at en herboende person, der ikke er dansk
statsborger, nordisk statsborger eller har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, som udgangspunkt skal have
haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mindst 3 år for at opnå ægtefællesammenføring.
Den foreslåede skærpelse af adgangen til tidsubegrænset opholdstilladelse vil sammenholdt med
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, indebære, at udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen
af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, som udgangspunkt ikke
kan opnå ægtefællesammenføring.
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det bemærkes, at adgangen til ægtefællesammenføring for tyrkiske statsborgere, som har opholdstilladelse
i Danmark på grundlag af EU's associeringsaftale med Tyrkiet, ikke berøres af den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse berører ikke udlændinge, der har ret til ophold efter EU-reglerne om fri
bevægelighed.
2.3.2.2.2. Udlændingelovens § 9 c
Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og, hvis udlændingen er
under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derfor.
Det fremgår af bl.a. forarbejderne til bestemmelsen, jf. FT 2001-02 (2. samling), tillæg A, sp. 4016, at
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, navnlig skal anvendes, hvor det som følge af Danmarks internationale
forpligtigelser, herunder særligt artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, er nødvendigt
at tillade familiesammenføring, og dispensationsmulighederne i § 9 ikke kan finde anvendelse.
Det kan f.eks. være, hvis en herboende person, der er omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra
e, ikke har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år.
Det kan f.eks. også være, hvis en ægtefælle ikke er fyldt 24 år, og parterne dermed ikke opfylder
betingelsen i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, om, at begge parter skal være fyldt 24 år.
I disse tilfælde kan ganske særlige grunde eksempelvis gøre sig gældende, hvis det på grund af alvorlig
sygdom eller alvorligt handicap vil være humanitært uforsvarligt at henvise den herboende ægtefælle til at
tage ophold i et andet land, hvor den pågældende ikke kan tilbydes pasnings- eller behandlingsmuligheder.
Tilsvarende vil ganske særlige grunde eksempelvis kunne foreligge, hvis den herboende har samvær af et
vist omfang med mindreårige børn, der er bosiddende i Danmark. I forhold til betingelsen i
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, om, at begge parter skal være fyldt 24 år, vil ganske særlige grunde
endvidere eksempelvis kunne foreligge, hvis den herboende udlænding er flygtning og fortsat risikerer
forfølgelse i sit hjemland, og parret heller ikke kan bo sammen i f.eks. ansøgerens hjemland.
I sådanne tilfælde kan der meddeles tilladelse til ægtefællesammenføring efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, 1. pkt., uanset den herboende person ikke har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste
3 år, og uanset en af ægtefællerne eller begge er under 24 år.
2.3.2.2.3. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8
Efter artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention har enhver ret til respekt for bl.a.
sit privatliv og familieliv. Det følger endvidere af artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre
indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder eller friheder.
14
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Ifølge praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol omfatter retten til et familieliv retten til at
opretholde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at staten undlader at udvise et familiemedlem, samt i visse
situationer statens positive forpligtelse til at tilvejebringe de nødvendige forudsætninger for at udøve et
familieliv, f.eks. ved at staten giver et familiemedlem opholdstilladelse. Medlemsstaterne har dog en
relativt bred skønsmargin i denne henseende.
Det kan udledes af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at bestemmelsen ikke indebærer en generel og
ubetinget ret til familiesammenføring, da familier ikke efter artikel 8 har en umiddelbar ret til at vælge det
land, hvori de vil udøve deres familieliv. Der skal i hver enkelt sag, hvor en udlænding søger om
familiesammenføring med en herboende person, foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det på
baggrund af sagens samlede omstændigheder er proportionalt
bl.a. ud fra Danmarks interesse i at
kontrollere indvandringen
at meddele afslag på opholdstilladelse. Menneskerettighedsdomstolen lægger i
sin praksis i den forbindelse vægt på en flerhed af momenter, herunder
- konsekvenserne for familielivet, herunder om det i praksis vil blive brudt,
- tidspunktet for familielivets etablering,
- årsagen til den adskillelse, der nu ønskes tilendebragt, herunder om det skyldes den herboende persons
eget frie valg,
- karakteren og omfanget af parternes tilknytning til den stat, der søges om familiesammenføring i,
- den indrejsendes kulturelle og familiemæssige tilknytning til oprindelsesstaten,
- momenter som immigrationskontrol, herunder om der er sket en overtrædelse af statens lovgivning om
immigration,
- om der foreligger hensyn til offentlige orden, der taler for udelukkelse fra statens område,
- om den indrejsende er mindreårig eller på anden måde afhængig af den herboende person,
- om der foreligger uoverstigelige hindringer for at udøve familielivet i et andet land, samt
- om der er noget til hinder for, at den herboende person rejser til det land, hvor udlændingen opholder sig.
De anførte momenter er nærmere beskrevet i Jon Fridrik Kjølbro: Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
for praktikere, 4. udgave 2017, side 925 f med henvisning til praksis. Der
henvises for en beskrivelse af Menneskerettighedsdomstolens praksis endvidere til Peer Lorenzen m.fl.,
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, 3. udgave 2011, side 740 ff.
Efter den foreslåede bestemmelse kan en herboende person, der ikke er dansk statsborger, nordisk
statsborger, har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 (asyl) eller ret til familiesammenføring efter EU-reglerne,
som udgangspunkt ikke opnå tidsubegrænset opholdstilladelse og dermed familiesammenføring, hvis den
pågældende aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet.
Det forhold, at den herboende person ikke er dansk eller nordisk statsborger, har opholdstilladelse efter §§
7 eller 8 (asyl) eller ret til familiesammenføring efter EU-reglerne, må i almindelighed føre til, at både den
herboende udlænding og den udenlandske ægtefælle, der ønskes familiesammenført her til landet, vil have
tilknytning, herunder oftest i form af statsborgerskab, længerevarende ophold samt kulturel og
familiemæssig tilknytning, til et andet land, der eventuelt er det samme land for begge parter. Det må
endvidere føre til, at der som udgangspunkt ikke vil foreligge uoverstigelige hindringer for at udøve
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
familielivet i et andet land, herunder den herboende udlændings hjemland eller den udenlandske
ægtefælles hjem- eller opholdsland. Det må antages, at den herboende udlændings og den udenlandske
ægtefælles tilknytning til et andet land, mulighederne for at udøve familielivet i et andet land og den
offentlige interesse i at opretholde en effektiv immigrationskontrol vil indgå med betydelig vægt i
vurderingen af, om de pågældende efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 vil have
krav på ægtefællesammenføring. Det vil også kunne indgå, at der i den foreslåede bestemmelse er
mulighed for at se bort fra den omstændighed, at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, hvis der foreligger ganske særlige
grunde. Udlændingen har således mulighed for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, og derved senere have mulighed for ægtefællesammenføring.
Der vil endvidere som nævnt i de enkelte tilfælde kunne foretages en konkret vurdering af, om der er ret til
ægtefællesammenføring uanset at den herboende udlænding endnu ikke har opnået tidsubegrænset
opholdstilladelse. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis det på grund af alvorlig sygdom eller
alvorligt handicap vil være humanitært uforsvarligt at henvise den herboende udlænding til at tage ophold i
et andet land, hvor den pågældende ikke kan tilbydes pasnings- eller behandlingsmuligheder. Tilsvarende
vil det eksempelvis kunne være tilfældet, hvor den herboende udlænding har samvær af et vist omfang
med mindreårige børn, der er bosiddende i Danmark.
Det er således regeringens opfattelse, at den foreslåede bestemmelse er forenelig med artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der er herved navnlig lagt vægt på, at både den herboende
udlænding og den udenlandske ægtefælle i almindelighed vil have tilknytning til et andet land, at
ægtefællerne i almindelighed vil have mulighed for at udøve familielivet i et andet land, og at der fortsat vil
være mulighed for ægtefællesammenføring, hvis der foreligger sådanne ganske særlige grunde, at der skal
bortses fra den omstændighed, at den herboende udlænding aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, og udlændingen i øvrigt opfylder
betingelserne for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
[Under udarbejdelse]
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
16
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. august 2017 til den 18. september 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu, Amnesty International,
Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Forfatterforening, Dansk Forlæggerforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Missionsråd, Dansk PEN, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse,
Danske Advokater, Danske Dagblades Forening, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Erhvervsskoler
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
Lederne, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i
Danmark, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Akademi, Det Kriminalpræventive Råd, DI,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Erhvervsakademi
Dania, Erhvervsakademiet Lillebælt, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi Århus,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Dommerfuldmægtigforeningen,
Refugees Welcome, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Statsforvaltningsjurister, Statsforvaltningens direktør, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd(FTF), Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Handels, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Højskolernes Sekretariat,
Håndværksrådet, ICORN, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på
vegne af Fredsfonden), KVINFO, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Tekniske Skole, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
”Et ar To forældre”, La dsorga isatio af kvi dekrise e tre LOKK , La dsorga isatio e i Da ark,
Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Niels Brock, Plums Fond for Fred, økologi og
bæredygtighed, Politiforbundet i Danmark, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA
Forbundet
af It- professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PTU
Livet efter ulykken, Red Barnet, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Reden Stop Kvindehandel,
Retspolitisk Forening, Retslægerådet, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige
byretter, SAS head Office, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, The Danish Green Card Association
(DGCA), Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation for Northern Europe, Voice for Justice Unfair
PR Rules Denmark, Work-live-stay southern denmark, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv /
International Community og 3F.
17
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
9. Sammenfattende skema
[Under udarbejdelse]
18
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter bestemmelsen i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har lovligt boet her i landet i mindst 8 år og i hele denne
periode har haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p.
For at få tidsubegrænset opholdstilladelse skal udlændingen udover opholdskravet opfylde et vandelskrav,
et krav om, at udlændingen ikke må have forfalden gæld til det offentlige, et selvforsørgelseskrav, et krav
om, at udlændingen skal underskrive en erklæring om integration og aktivt medborgerskab, et krav om, at
udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2, et beskæftigelseskrav, og et krav om, at udlændingen skal være
tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2-9. Derudover skal udlændingen opfylde 2 ud af de 4 supplerende
integrationsrelevante betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 4, for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse. De 4 integrationsrelevante betingelser omfatter et krav om bestået
medborgerskabsprøve, eller krav om, at udlændingen skal have udvist aktivt medborgerskab her i landet
gennem mindst 1 års deltagelse i bestyrelser, organisationer m.v., et udvidet beskæftigelseskrav, et
indkomstkrav, og et krav om, at udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3.
Udlændingen kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter mindst 4 års lovligt ophold i
Danmark, hvis udlændingen opfylder de grundlæggende betingelser i § 11, stk. 3, nr. 2-9, og samtlige 4
supplerende betingelser i § 11, stk. 4, nr. 1-4.
Opfylder en udlænding ikke vandelskravet, er udlændingen for altid udelukket fra at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Det foreslås i
udlændingelovens § 11, stk. 16,
at en udlænding, der aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet, ikke kan meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der foreligger ganske særlige grunde.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 11, stk. 16,
indebærer, at der indføres en ny hjemmel til
at meddele afslag på ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
19
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Dette indebærer, at der som altovervejende udgangspunkt ikke kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding, der i forbindelse med ansøgningen om opholdstilladelse her i landet
aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Den foreslåede bestemmelse vil således finde anvendelse på de udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse, uagtet at de aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Den foreslåede bestemmelse omfatter de tilfælde, hvor udlændingemyndighederne har meddelt en
opholdstilladelse til en udlænding, selvom ansøgeren i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet, og udlændingemyndighederne er bekendt med, at de
identitetsoplysninger, ansøgeren har givet, er urigtige, eller den forklaring, som den pågældende afgiver om
sin identitet, er utroværdig. Som eksempel kan nævnes en asylansøger, der påstår mod bedre vidende at
have én nationalitet, og hvor udlændingemyndighedernes kontrolspørgsmål, sprogtest mv. viser, at
ansøgerens nationalitet er en anden. På grund af asylansøgerens nationalitet vil
udlændingemyndighederne eventuelt finde, at den pågældende har et asylmotiv, og at der er en
velbegrundet frygt for forfølgelse mv. for den pågældende ved en tilbagevenden til hjemlandet, hvorfor
den pågældende vil blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 uanset modarbejdelsen af
identitetsafklaringen.
Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om en udlænding kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Som eksempler på tilfælde, hvor en udlænding efter omstændighederne kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet, kan nævnes følgende:
- En udlænding har oplyst til Udlændingestyrelsen, at han eller hun er 15 år, men en aldersundersøgelse og
oplysningerne i sagen i øvrigt viser, at den pågældende er voksen. Udlændingen har efter
omstændighederne aktivt modarbejdet afklaringen af sin identitet, også selvom aldersforholdet ikke i det
konkrete tilfælde har betydning for, om den pågældende oprindeligt kunne opnå opholdstilladelse her i
landet.
- En udlænding, der tidligere har fået afslag på opholdstilladelse i Danmark som følge af urigtige oplysninger
om sin identitet, ansøger senere om opholdstilladelse her i landet og oplyser i denne forbindelse korrekt
om sin identitet. Udlændingen har i dette tilfælde aktivt modarbejdet afklaringen af sin identitet i
forbindelse med sin tidligere ansøgning om opholdstilladelse, og kan på den baggrund udelukkes fra
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse på grundlag af sin tidsbegrænsede opholdstilladelse.
- En udlænding ændrer under sagens forløb forklaring om sine identitetsoplysninger, herunder alder, og
opnår herved en anden og bedre retsstilling. Udlændingen må efter omstændighederne anses for aktivt at
have modarbejdet afklaringen af sin identitet uden at give en begrundet og troværdig forklaring herpå.
20
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Som eksempel på tilfælde, hvor en udlænding efter omstændighederne ikke kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse, kan nævnes
følgende:
- En asylansøger oplyser og fremviser efter klar instruktion fra en agent/menneskehandler falske
identitetspapirer mv. til de danske udlændingemyndigheder, men beslutter sig for under sagens indledende
behandling af egen drift at oplyse sin rigtige identitet og forklarer i den forbindelse troværdigt om årsagen
til, at han eller hun i første omgang afgav de falske oplysninger.
- En udlænding nægter at deltage i en sprogtest, men indvilliger alligevel senere under sagens forløb heri.
På baggrund af resultatet af sprogtesten og ansøgerens tidligere forklaring om hjemegn og asylmotiv kan
det lægges til grund, at ansøgerens oplysninger er rigtige, og at han eller hun har den nationalitet, som han
eller hun har oplyst. Der er i dette tilfælde ikke tale om aktiv modarbejdelse, da ansøger har oplyst og
fastholdt sin rigtige identitet.
- En ansøger oplyser, at han eller hun ikke er bekendt med sin fødselsdato eller sit fødselsår og giver en
troværdig forklaring herpå, samtidig med at ansøgeren selv med henvisning til livsforløb eller oplysninger
fra familierelationer anslår, at han eller hun er 16 år, hvorimod en aldersundersøgelse viser, at ansøgeren
er 18 år.
Det bemærkes, at ovennævnte eksempler ikke er udtømmende, og at omstændighederne i den enkelte sag
kan have betydning for vurderingen. Det vil således være op til udlændingemyndighederne at vurdere, om
ansøgeren i det konkrete tilfælde aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Foreligger der ganske særlige grunde, vil dette efter omstændighederne kunne bevirke, at der ikke skal
meddeles afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse, selvom udlændingen aktivt har modarbejdet afklaring
af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Ganske særlige grunde, der taler for at meddele tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset at udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse, kan
f.eks. foreligge, hvis den pågældende godtgør, at tvingende eller undskyldelige omstændigheder var årsag
til, at den pågældende modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Som et eksempel herpå kan nævnes en kvinde, der har været udsat for menneskehandel, og som er blevet
instrueret i at oplyse bl.a. en falsk identitet af bagmanden. Af frygt for repressalier fra bagmanden tør
kvinden ikke under sagens behandling oplyse sin rette identitet til de danske udlændingemyndigheder,
førend det viser sig, at bagmanden er blevet sigtet, eventuelt under henvisning til kvindens vidneudsagn i
straffesagen, og kvinden derfor beslutter af egen drift at oplyse sin virkelige identitet og i den forbindelse
troværdigt forklarer om baggrunden for de falske oplysninger, og hvorfor hun ikke allerede under sagens
behandling oplyste sin rette identitet.
Det bemærkes, at der også kan være hensyn, der ikke vedrører selve det forhold, at udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet, som kan være omfattet af ganske særlige grunde.
21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om ansøgeren kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, og
om der foreligger sådanne ganske særlige grunde til ikke at meddele afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, uagtet dette forhold.
Det forudsættes, at den myndighed, der behandler udlændingens ansøgning om opholdstilladelse her i
landet, noterer på sagen, at der foreligger oplysninger, der kan være relevante i forhold til en senere
vurdering af, om udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Der henvises til afsnit 2.3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
§2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 1,
fastsætter, at loven træder i kraft den 1. december 2017.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2,
fastsætter, at loven ikke finder anvendelse for ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor ansøgningen om opholdstilladelse, som ansøgningen om
tidsubegrænset opholdstilladelse henviser til, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, er indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2,
indebærer, at den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
11, stk. 16, vil finde anvendelse på udlændinge, der efter ikrafttrædelsen indgiver ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, og som senere indgiver ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse på
grundlag af den tidsbegrænsede opholdstilladelse.
§3
Bestemmelsen, der vedrører lovens territoriale gyldighed, betyder, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
22
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
1781521_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlæ di gelove , jf. lov eke dtgørelse r. […],
foretages følgende ændringer:
§ 9.
---
Stk. 2-12. ---
Stk. 13.
Er den herboende person meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 11, stk. 3,
1.
I
§ 9, stk. 13,
æ dres ”eller
eller efter § 11, stk. 12 og 13 eller 16, anses
betingelserne i stk. 12, nr. 1-6, for opfyldt.
Stk. 14-37. ---
§ 11.
---
Stk. 2-11. ---
Stk. 12.
Medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter § 19, kan der efter
2.
I
§ 11, stk. 12,
æ dres ”jf. dog stk.
ansøgning
meddeles
tidsubegrænset
stk. ”.
opholdstilladelse til en udlænding, som har nået
folkepensionsalderen eller har fået tildelt
førtidspension, eller en udlænding over 18 år, der
indgiver
ansøgning
om
tidsubegrænset
opholdstilladelse inden det fyldte 19. år, og som har
været
i
uddannelse
eller
ordinær
fuldtidsbeskæftigelse
siden
afslutningen
af
folkeskolen,
hvis
udlændingen
opfylder
betingelserne i stk. 3, nr. 1-7, jf. dog stk. 16.
Stk. 13-17. ---
” til: ”jf. dog
år” til: ”eller
”.
3.
I
§ 11
indsættes efter stk. 15 som nyt stykke:
”Stk.
16.
En udlænding, der aktivt har modarbejdet
23
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
1781521_0024.png
UDKAST
afklaringen af sin identitet i forbindelse med en
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, kan
ikke meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse,
medmindre der foreligger
ga ske særlige gru de.”
§ 46.
---
Stk. 2-4. ---
Stk.
5.
Afgørelser
om
tidsubegrænset
4.
I
§ 46, stk. 5,
æ dres ”jf. §
opholdstilladelse, jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til
” til: ”jf. § , stk.
-9,
,
udlændinge med opholdstilladelse eft
er § 9 a og §§ 9 i-9 n og 9 p træffes af
Udlændingestyrelsen, efter at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse
om,
hvorvidt
grundlaget
for
opholdstilladelse fortsat er til stede.
Stk.
6.
Afgørelser
om
tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til
5.
I
§ 46, stk. 6,
æ dres ”jf. §
udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 b
” til: ”jf. § , stk.
-9,
,
træffes af Udlændingestyrelsen, efter at
udlændinge-, integrations- og boligministeren har
truffet afgørelse om, hvorvidt grundlaget for
opholdstilladelsen fortsat er til stede.
, stk.
-9, 12, 14 og
, og ”.
Stk. 16 og 17 bliver herefter stk. 17 og 18.
, stk.
-9, 12, 14 og
, og ”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2017.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger
om
tidsubegrænset opholdstilladelse,
hvor
ansøgningen
om
opholdstilladelse,
som
ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse
henviser til, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1,
er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
24
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Lovudkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
25