Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 223
Offentligt
1777105_0001.png
Notat om tilsyn med driften af indkvarteringssteder
for uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl.
Juni 2017
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ....................................................................................................................................... 3
2. De retlige, indholdsmæssige og økonomiske rammer for driften af indkvarteringssteder for
uledsagede mindreårige ..................................................................................................................... 4
2.1
2.2
Den retlige ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige ........ 5
Den økonomiske ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
8
2.3
Den indholdsmæssige ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige .................................................................................................................................... 9
3. Udlændingestyrelsens koncept for tilsynet med asylcenterdriften ............................................. 13
4. Socialtilsynets tilsyn med indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige ............................. 14
4.1 Lov nr. 702 af 8. juni 2017 ...................................................................................................... 14
5. Udlændingestyrelsen og socialtilsynets samlede tilsyn ............................................................... 17
5.1 Snitflader og sammenhæng ................................................................................................... 17
5.2 Dialog og opfølgning............................................................................................................... 20
6. Øvrige tilsyn med forhold på eller i tilknytning til indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige ...................................................................................................................................... 21
6.1 Andre myndigheders tilsynsforpligtelse ................................................................................. 22
6.2 Operatørernes egen tilsynsforpligtelse med forhold på eller i tilknytning til
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige ....................................................................... 25
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
. I dled i g
Dette notat beskriver den retlige, indholdsmæssige og økonomiske ramme for driften af
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige asylansøgere og andre mindreårige udlændinge
under Udlændingestyrelsens forsørgelse (herefter uledsagede mindreårige) og de mulige
snitflader mellem socialtilsynet, Udlændingestyrelsen og andre myndigheder og organisationers
tilsyn med forhold på eller i tilknytning til indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
Notatet udgør sammen med kvalitetsmodellen og kontrakten mellem Udlændingestyrelsen og
socialtilsynet det samlede tilsynskoncept, der danner grundlaget for socialtilsynets tilsyn med
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
Opgaven med asylcenterdriften varetages af en række indkvarteringsoperatører på vegne af
Udlændingestyrelsen, og opgaven beskrives i de operatørkontrakter, som Udlændingestyrelsen
indgår med operatørerne. Udlændingestyrelsen monitorerer som overordnet ansvarlig for
indkvarteringsområdet driften af asylcentrene ved bl.a. at føre tilsyn med operatørernes
opgavevaretagelse. Det fremgår af operatørkontrakterne, at Udlændingestyrelsen i forbindelse
med tilsyn kan inddrage ekstern faglig bistand.
Udlændingestyrelsens tilsynsvirksomhed omfatter faglige tilsyn, økonomiske tilsyn,
bygningstilsyn, inventartilsyn og informationssikkerhedstilsyn.
Formålet med Udlændingestyrelsens tilsyn er at kontrollere og sikre, at operatørerne leverer de
ydelser og varetager de opgaver, som følger af operatørkontrakterne. Udlændingestyrelsen har
udviklet et nyt tilsynskoncept for det samlede asylcenterområde, som omfatter faglige-,
økonomiske-, bygnings-, inventar- og informationssikkerhedstilsyn med
indkvarteringsoperatørernes drift af asylcentrene.
Med lov nr. 702 af 8. juni 2017 om ændring af udlændingeloven, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn (Ro og orden på indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige udlændinge m.v.), er det besluttet, at socialtilsynet efter aftale med
Udlændingestyrelsen udfører tilsyn med indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
Tilsynet gennemføres på vegne af Udlændingestyrelsen inden for rammer fastsat af Udlændinge-
og Integrationsministeriet og Børne- og Socialministeriet. Socialtilsynets tilsyn skal ske med
udgangspunkt i et selvstændigt koncept for tilsyn på indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige. Socialtilsynets tilsyn skal sikre, at tilsynet med indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige udføres af instanser, der besidder en særlig sagkundskab på området. Det er
hensigten, at tilsynskonceptet skal være udarbejdet i løbet af august 2017. Udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse.
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Afsnit 2 nedenfor beskriver de overordnede rammer for indkvarteringsopgaven med særligt fokus
på indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige og ansvarsfordelingen mellem henholdsvis
Udlændingestyrelsen og operatørerne med hensyn til den daglige drift af asylcentrene.
Afsnit 3 beskriver overordnet Udlændingestyrelsens tilsyn med asylcenterdriften.
Afsnit 4 beskriver de nærmere områder af asylcenterdriften, som socialtilsynet forventes at skulle
føre tilsyn med.
Afsnit 5 redegør for, hvorledes Udlændingestyrelsen og socialtilsynets tilsyn komplementerer
hinanden, og hvordan de foreslåede snitflader kvalificerer og understøtter formålet med
tilsynsopgaven.
Afsnit 6 beskriver andre myndigheders og operatørernes egen tilsynsforpligtelse med forhold på
eller i tilknytning til indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige og snitflader til
socialtilsynets tilsyn.
. De retlige, i dholds æssige og øko o iske ra
i dkvarteri gssteder for uledsagede i dreårige
er for drifte af
Udlændingestyrelsen har ansvaret for at tilvejebringe og drive indkvarteringssteder for
asylansøgere og andre udlændinge, som er under styrelsens forsørgelse, herunder uledsagede
mindreårige, som kommer til Danmark uden deres forældre eller andre voksne, som reelt er trådt
i forældrenes sted.
Udlændingestyrelsen indgår årligt kontrakter med et antal indkvarteringsoperatører om driften af
asylcentrene. Kontrakterne indgås på operatørniveau og omfatter den enkelte operatørs samlede
centerdrift. Kontrakterne indeholder bl.a. en beskrivelse af de adresser, den enkelte operatør har
til rådighed for indkvarteringsopgaven, den økonomiske ramme for centerdriften og de ydelser,
operatøren skal levere, bl.a. kost eller kontante ydelser, undervisning og aktivering samt
sundhedsbehandling.
Asylcentersystemet består af en række forskellige indkvarteringssteder, herunder centre for
uledsagede mindreårige, og antallet af indkvarteringssteder varierer efter behovet for
indkvarteringspladser.
Det fremgår af operatørkontrakterne, at det overordnede kvalitative formål med driften af
indkvarteringssystemet er at understøtte en værdig og tryg ventetid gennem en
helhedsorienteret indsats over for hver enkelt beboer. Der skal således tages udgangspunkt i den
enkelte beboers særlige livsvilkår og individuelle forudsætninger.
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Indkvarteringsoperatørerne skal som led i den helhedsorienterede indsats tilvejebringe en række
konkrete ydelser til beboerne og bl.a. sikre, at beboerne har en struktureret dagligdag med
klarhed omkring rettigheder og pligter; både overfor udlændingemyndighederne, de øvrige
beboere og medarbejdere samt det omgivende samfund.
Indkvarteringsopgaven skal desuden løses med særligt hensyntagen til sårbare grupper, f.eks.
uledsagede mindreårige.
Uledsagede mindreårige befinder sig i en særligt sårbar situation, og indkvarteringen af de
mindreårige skal derfor ske med henblik på at sikre trygge rammer og muligheder for en
struktureret hverdag med alderssvarende tilbud, således at beboernes ressourcer vedligeholdes
og udvikles.
Uledsagede mindreårige, som er under 17 år, indkvarteres som altovervejende udgangspunkt på
særlige døgnbemandede centre. Uledsagede mindreårige på 17 år indkvarteres som
udgangspunkt på særlige afdelinger på almindelige opholdscentre, hvor der også bor enlige
voksne og familier.
Uledsagede mindreårige kan efter forudgående godkendelse af Udlændingestyrelsen indkvarteres
privat hos herboende familiemedlemmer m.fl. i tilknytning til et center. Uledsagede mindreårige
med særlige behov kan endvidere anbringes på godkendte anbringelsessteder i regi af
serviceloven.
2.1 Den retlige ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
Rammerne for driften af asylcentre m.v. fastlægges dels af den almindelige lovgivning på
området, navnlig udlændingeloven, og dels af de operatørkontrakter, som Udlændingestyrelsen
indgår med indkvarteringsoperatørerne. På finansloven er rammerne for og indholdet af
asylcenterdriften endvidere beskrevet i anmærkningsteksten, hvor også taksterne for
operatørernes levering af ydelser er fastlagt. Udlændingestyrelsen har derudover udarbejdet
retningslinjer, som nærmere fastlægger omfanget af en række af de ydelser, som operatørerne
skal tilvejebringe til de indkvarterede.
Operatørerne har ansvaret for og varetager den daglige drift af asylcentrene inden for de
skitserede kontraktlige og lovgivningsmæssige rammer. Operatørerne har herunder ansvaret for
rekruttering af personale og den nærmere planlægning og ledelse af opgavevaretagelsen.
Inden for denne ramme har indkvarteringsoperatørerne en høj grad af metodefrihed.
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0006.png
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt over for asylansøgere og visse udlændinge, som opholder
sig ulovligt i Danmark, fremgår af udlændingelovens § 42 a, stk. 1
1
, hvorefter en udlænding, der
opholder sig her i landet og indgiver ansøgning om opholdstilladelse i medfør af § 7, får udgifterne
til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, indtil
udlændingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes. Det fremgår endvidere af § 42
a, stk. 2, at en udlænding, som ikke har ret til at opholde sig i Danmark, og som ikke er
asylansøger, får udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af
Udlændingestyrelsen, såfremt det er nødvendigt af hensyn til forsørgelsen af udlændingen.
§ 42 a, stk. 1 og stk. 2 gælder dog ikke, hvis udlændingen har lovligt ophold i Danmark, har indgået
ægteskab med en herboende person, med mindre særlige grunde foreligger, hvis udlændingens
opholdssted ikke kendes, hvis udlændingen har ret til forsørgelse efter anden lovgivning, eller hvis
politiet drager omsorg for udlændingens indkvartering, underhold og nødvendige
sundhedsmæssige ydelser.
Udlændingestyrelsen har i medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 5, ansvaret for at tilvejebringe
og drive indkvarteringssteder for udlændinge, som, jf. § 42 a, stk. 1 og 2, jf. stk. 3, er under
styrelsens forsørgelse. Dette kan ske i samarbejde med private organisationer eller selskaber eller
statslige styrelser, som er godkendt hertil af integrationsministeren, eller kommuner
(indkvarteringsoperatører).
Med udgangspunkt i § 42 a, stk. 5 indgår Udlændingestyrelsen årligt kontrakter med et antal
operatører om driften af asylcentre og levering af ydelser til asylansøgere på eller i tilknytning til
centrene. Kontraktforholdet er baseret på en såkaldt bestiller-udfører-model, hvor styrelsen
bestiller operatøren til at udføre den opgave, som Udlændingestyrelsen har ansvaret for.
Udlændingestyrelsen kan også tilvejebringe indkvarteringssteder uden for det ordinære
indkvarteringssystem i medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 5. Det kan f.eks. være det særlige
indkvarteringssted Ask4Us, som er et indkvarteringssted for uledsagede mindreårige med særlige
behov.
Uledsagede mindreårige kan endvidere efter afgørelse fra den stedlige kommune og efter
forudgående godkendelse fra Udlændingestyrelsen anbringes på godkendte anbringelsessteder.
Endelig kan en uledsaget mindreårig efter Udlændingestyrelsens forudgående godkendelse
indkvarteres privat hos herboende familiemedlemmer m.fl.
1
Lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016
6
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Asylansøgere og andre udlændinge, som er under Udlændingestyrelsens forsørgelse, er ikke
omfattet af de almindelige tilbud om f.eks. skole og sundhedsbehandling, som personer med fast
ophold i Danmark er. Der er derfor knyttet en række servicetilbud til indkvarteringen, som sikrer
beboerne adgang til bl.a. nødvendig sundhedsbehandling og skolegang for børn i den
undervisningspligtige alder. Dette omfatter også asylansøgere og andre udlændinge under
Udlændingestyrelsens forsørgelse, som er privat indkvarteret, men som under deres private
indkvartering er tilknyttet et asylcenter.
Forholdene for asylansøgere og andre udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse er
nærmere reguleret i udlændingelovens § 42 a-m, som der henvises til for den fulde ordlyd, hvor
det blandt andet fremgår, at en udlænding under Udlændingestyrelsens forsørgelse:
får udgifter til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af
Udlændingestyrelsen,
kan få udleveret naturalieydelser, herunder i form af tøj- og hygiejnepakker, såfremt den
pågældende har særligt behov herfor,
kan deltage i aktivering, hvis denne er over 17 år,
skal deltage undervisning, hvis denne er et barn i den undervisningspligtige alder, og
kan indgive ansøgning til Udlændingestyrelsen om at flytte i egen bolig eller indkvarteres
privat, såfremt denne har indgivet ansøgning om asyl.
Med lov nr. 702 er der i udlændingelovens § 62 b-v indsat bestemmelser vedrører rammerne for
indkvartering og anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten m.v. over for
uledsagede mindreårige. Af bestemmelserne, som der henvises til for den fulde ordlyd, fremgår
det bl.a., at:
lederen af et indkvarteringssted for uledsagede mindreårige, skal fastsætte en husorden,
som angiver nærmere regler og retningslinjer for ophold på centeret, og som kan
sanktioneres af indkvarteringsstedet,
personalet på indkvarteringsstedet kan anvende rusmiddeltests på stedets beboere,
personalet på indkvarteringsstedet kan fysisk guide eller føre beboerne, kortvarigt
fastholde beboerne og tilbageføre beboerne, hvis de rømmer, og
lederen af et opholdssted kan beslutte at foretage undersøgelse af en beboers person
eller opholdsrum uden retskendelse.
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0008.png
2.2 Den økonomiske ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
Uledsagede mindreårige 0-16 år
På Finanslovens § 14.32.02.40. afholdes udgifter forbundet med tilvejebringelse af ydelser til
uledsagede mindreårige (0-16 år) indkvarteret på eller i tilknytning til et indkvarteringssted for
uledsagede mindreårige.
Ydelserne omfatter indkvartering, det sociale netværksarbejde, den almene sundhedsbetjening,
forebyggende sundhedsordninger for børn og unge samt undervisning og aktivering, der tilbydes
på eller i tilknytning til et indkvarteringssted for uledsagede mindreårige. Endvidere omfatter
ydelserne fritidstilbud til børn og unge, legestuetilbud samt en såkaldt tilkøbskoordination
2
.
Takster for ydelser på børnecentre i 2017 er følgende:
Kr. pr. helårsperson
Indkvartering og socialt netværksarbejde (0-16 årige)
Almen sundhedsbetjening (0-16 årige)
Forebyggende sundhedsordninger for børn og unge (0-16 årige)
Undervisning og fritidstilbud til børn og unge (6-16 årige)
Legestuetilbud (3-5 årige)
Tilkøbskoordination (0-16 årige)
295.799
10.831
15.096
156.211
41.935
2.858
Uledsagede mindreårige på 17 år
Uledsagede mindreårige på 17 år er i løbet af 1. kvartal 2017 flyttet til særlige afdelinger på
udvalgte opholdscentre for enlige voksne og familier. Det sker som led i udmøntningen af
budgetanalyse af indkvarteringsområdet i 2016, jf. finansloven for 2017.
På Finanslovens § 14.32.02.45. afholdes udgifter forbundet med tilvejebringelse af ydelser til 17-
årige uledsagede mindreårige på opholdscentre.
2
Tilkøbskoordination dækker over køb af eksterne ydelser fra eksterne leverandører, fagledelse og fagadministration
og andel af overhead. Ydelsen udgår fra 2018.
8
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Ydelserne omfatter indkvartering og det sociale netværksarbejde, den almene sundhedsbetjening,
forebyggende sundhedsordninger for børn og unge, samt undervisning og aktivering, der tilbydes
på et indkvarteringssted for 17-årige uledsagede mindreårige. Endvidere omfatter ydelserne
tilkøbskoordination.
Indkvarteringsoperatørerne får en højere indkvarteringstakst pr. 17-årige beboer til indkvartering
og socialt netværk end for de øvrige voksne beboere på opholdscentre, mens
undervisningstaksten svarer til det nuværende niveau på børnecentre.
Takster for ydelser på opholdscentre for 17-årige uledsagede mindreårige i 2017 er følgende:
Kr. pr. helårsperson
Indkvartering og socialt netværksarbejde
Almen sundhedsbetjening
Forebyggende sundhedsordninger for børn og unge
Undervisning og aktivering af voksne
Tilkøbskoordination
93.855
9.712
7.207
84.082
2.858
Fælles udgifter til ejendomsdrift og styrkede tilbud
Endvidere afholdes på finanslovens § 14.32.03.30. udgifter til styrkede tilbud til børne- og
ungegruppen. Der er på denne underkonto afsat 26,8 mio. kr. på finansloven for 2017. Midlerne
vil kunne benyttes til børn og unge både på og i tilknytning til indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige og på og i tilknytning til andre indkvarteringssteder.
Udgifterne til ejendomsdriften for indkvarteringssteder bliver afholdt på finanslovens § 14.32.01.
(drift og tilpasning af indkvarteringssystemet).
2.3 Den indholdsmæssige ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige
Indkvarteringsoperatørerne skal ved driften af indkvarteringsstederne sikre en værdig og tryg
ventetid gennem en helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i den enkelte beboers særlige
livsvilkår og individuelle forudsætninger.
Dette betyder bl.a., at der skal være en struktureret dagligdag med klarhed omkring rettigheder
og pligter, og i den forbindelse skal operatørerne levere en række ydelser. Nogle af disse vil være
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0010.png
ydelser, som gælder for alle personer i indkvarteringssystemet, mens andre ydelser vil være
konkrete ydelser, der alene tilbydes til (uledsagede) mindreårige. Tilbuddene for de 17-årige
uledsagede mindreårige, som bor på særlige afdelinger på opholdscentre for enlige voksne og
familier, er anderledes end de tilbud, der er på indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
Det fremgår konkret af operatørkontrakterne, at det gælder for centre for uledsagede
mindreårige, at operatørerne er forpligtet til at have tilstrækkeligt personale ansat eller til
rådighed som underleverandører til levering af ydelserne, og at personalet skal være fagligt
kvalificeret til at arbejde med asylansøgerbørn.
Operatørerne skal endvidere sikre, at normeringen og personalesammensætningen, herunder
forholdet mellem faguddannet personale og personale med andre kompetencer, tilrettelægges ud
fra indkvarteringsbehovet og beboersammensætningen på de enkelte adresser og under
hensyntagen til de uledsagede mindreåriges særlige behov.
Videre skal operatørerne sikre, at der er personale på indkvarteringsstederne i aften- og
nattetimerne, som foruden at drage omsorg for beboerne om natten også fungerer som
brandvagter. Der er ikke fra Udlændingestyrelsens side fastsat konkrete krav til normeringen,
personalesammensætningen eller konkrete kompetencer hos personalet ud over, at personalet
skal være fagligt kvalificeret til arbejdet med asylansøgerbørn.
Operatørerne skal sikre, at nye beboere ved modtagelsen på centrene tilbydes modtagesamtaler,
at alle beboere tildeles en primær og sekundær kontaktperson, og at der udarbejdes
udviklingsplaner for alle beboere, der understøtter den helhedsorienterede indsats i forhold til
den enkelte beboer, herunder sikrer en struktureret hverdag med alderssvarende tilbud, og som
bl.a. indeholder aftaler om skolegang, fritidsaktiviteter, træning af dagligdagsfærdigheder samt
kontakt med eventuelle slægtninge. Herudover skal operatørerne sikre, at der udarbejdes
socialrapporter for alle beboere, der bl.a. indeholder informationer om beboernes baggrund,
udvikling, skolegang, fritidsinteresser og fremtidsønsker. Rapporten skal sendes til
integrationskommunen ved eventuel overgang til integration. Videre skal operatørerne facilitere,
at de uledsagede mindreårige kan mødes med deres personlige repræsentant
3
. Operatørerne skal
følge op på, hvorvidt beboerne har gennemført en medicinsk modtagelse, når de kommer fra
modtagesystemet og tilbyde en medicinsk modtagelse, hvis dette ikke er sket. Operatørerne skal
videre tilbyde alle beboere et introduktionsprogram om sundhed i bred forstand, herunder om
misbrug og kostvaner, tilbyde seksualvejledning minimum 6 gange om året til nye beboere
En uledsaget mindreårig, der opholder sig i Danmark, får udpeget en repræsentant til varetagelse af sine interesser,
medmindre ganske særlige grunde taler derimod. Udlændingestyrelsen anmoder Røde Kors om at indstille en person til
hvervet som personlig repræsentant. Repræsentanten udpeges herefter af statsforvaltningen.
10
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
mellem 12 og 17 år og beboere, som ønsker at få vejledningen gentaget, og tilbyde beboere, der
opholder sig på eller i tilknytning til indkvarteringsstedet mere end 6 måneder, en
sundhedsorienterende samtale samt en undersøgelse hos sundhedsplejersken.
Operatørerne skal sikre, at alle beboere har adgang til akut sundhedsbehandling og ikke-akut
sundhedsbehandling, eventuelt efter godkendelse hos Udlændingestyrelsen, og tilvejebringe
nødvendig medicin.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter endvidere nødvendige sociale foranstaltninger,
hjælp og støtte. I første omgang skal sådanne behov søges imødekommet inden for
asylcentersystemet, men såfremt dette ikke er tilstrækkeligt, kan der ske underretning af den
kommune, hvor barnet opholder sig.
Det følger af det daværende Social- og Indenrigsministeriums brev af 1. juli 2016 til landets
kommuner, at udlændinge med lovligt processuelt ophold er direkte omfattet af servicelovens
regler.
Dette gælder ikke udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark. I særlige tilfælde må det dog
antages, at kommunen med henvisning til principperne i serviceloven kan iværksætte sociale
foranstaltninger, hjælp eller støtte overfor en sådan udlænding.
Alle sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte, der iværksættes af kommunerne (og betales af
Udlændingestyrelsen), skal være afpasset den midlertidige status, udlændingen har som
asylansøger eller som udlænding uden lovligt ophold i Danmark.
Operatørerne skal videre sikre, at børn under 15 år får alderssvarende kost.
Operatørne skal tilbyde mindreårige fra 3 år og frem til skolestart pasning i legestue og
undervisning af mindreårige i den undervisningspligtige alder (6-16 år) i dansk, engelsk, og
folkeskolens øvrige almene/obligatoriske fag foruden modersmålsundervisning og lektiehjælp og
faglig fordybelse inden for undervisningstiden.
Operatørerne skal tilbyde mindreårige mellem 6 og 16 år en målrettet adgang til fritidstilbud i
form af helhedsorienterede og faste pædagogiske tilbud. Der kan være tale om sociale aktiviteter
som f.eks. sports- og kulturtilbud, udflugter og temaaftener.
Operatørerne skal for så vidt angår uledsagede mindreårige, som ønsker at indgive ansøgning om
privat indkvartering uden for centret, i samarbejde med beboeren og dennes evt. repræsentant
søge om tilladelse hos Udlændingestyrelsen. Operatøren skal forinden ansøgning om privat
indkvartering inddrage den kommune, hvor den private indkvartering skal finde sted, med henblik
på kommunens vurdering af værten/værtsfamilien.
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Særligt for
modtagecentre
for uledsagede mindreårige gælder det, at operatørerne skal registrere
nyankomne uledsagede mindreårige i Indkvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS),
udarbejde et stamkort med asylansøgerens personlige data m.v., informere nyankomne
uledsagede mindreårige om modtagecentersystemet, herunder den medicinske modtagelse, samt
om indkvarteringssystemet generelt, udlevere informationsmateriale om det videre ophold,
udlevere hygiejnepakker og efter behov tøjpakker, udlevere startpakker, der består af linned,
dyne, håndklæder, tallerkener og bestik m.v., og selvhusholdskasser, som består af køkkenudstyr
m.v., til brug for det videre ophold på indkvarteringssteder med selvhusholdsfunktion.
Operatørne skal også tilbyde samtlige nyindrejste mindreårige medicinsk modtagelse i forbindelse
med den første indkvartering i asylcentersystemet, som bl.a. omfatter en forebyggende
helbredsundersøgelse ved en læge, en undersøgelse ved sundhedsplejerske, vaccination af
mindreårige i alderen 0-6 år mod Hepatitis B og vaccinationer ifølge det danske
vaccinationsprogram, sundhedsinformation til børn og unge i relation til pubertet, misbrug m.v.,
og screening for tuberkulose af mindreårige fra risikoområder.
Særligt for
opholdscentre
for uledsagede mindreårige gælder det, at operatørerne skal sikre, at de
13-17-årige trænes i huslige opgaver, herunder madlavning, rengøring, vask og administration af
økonomi.
Den indholdsmæssige ramme for driften af indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige skal
holdes op imod formålet med driften af indkvarteringsstederne, herunder at indsatsen skal
bidrage til en værdig og tryg ventetid gennem en helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i
den enkelte beboers særlige livsvilkår og individuelle forudsætninger og en struktureret dagligdag
med klarhed omkring rettigheder og pligter og med alderssvarende tilbud.
Den helhedsorienterede indsats udmøntes eksempelvis ved, at operatøren er i løbende dialog
med den enkelte uledsagede mindreårige, f.eks. gennem trivselssamtaler, og at operatøren i alle
forhold, som vedrører den enkelte mindreårige inddrager den mindreåriges netværk, herunder
kontaktperson, øvrige netværksmedarbejdere, sundhedsmedarbejdere, psykolog, lærere,
pædagoger, personlig repræsentant, kommune og evt. herboende familie. Kontaktpersonerne
kan understøtte den helhedsorienterede indsats ved eksempelvis at sikre, at der er sammenhæng
i indsatsen, og at den mindreårige hjælpes socialt, fysisk og psykisk, at der samles information om
den mindreårige fra alle relevante fagpersoner, og at den mindreårige drøftes på psykosociale
teammøder eller tværfagligt koordinerede møder efter behov. Udviklingsplanen for den enkelte
mindreårige beskriver endvidere den helhedsorienterede indsats.
Operatørkontraktens krav om en struktureret dagligdag med alderssvarende tilbud kan
eksempelvis udmøntes ved, at operatørerne udarbejder skemaer over og praktiserer faste
12
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
tidspunkter for morgenvækning, afgang til skole, hjemkomst fra skole, aktiviteter og sengetid,
som er synlig for og kommunikeret til de uledsagede mindreårige, således at de mindreårige
oplever en kontinuitet i hverdagen. Operatørerne kan alderssvare tilbuddene til de uledsagede
mindreårige eksempelvis i forhold til graden af personaleinvolvering, således at personalet
eksempelvis er mere involveret i at få mindre børn vækket og sendt i skole end større børn. Tilbud
om fritidsaktiviteter kan endvidere varieres således, at hvor sport kan være aktuelt for alle
aldersgrupper af mindreårige, kan operatørerne tilrettelægge særlige aktiviteter målrettet de
yngste mindreårige, ligesom der kan tages hensyn til den enkelte mindreårige og dennes psykiske
muligheder for at rumme forskellige aktiviteter.
Særligt for
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige på 17 år
gælder det, at operatørerne
skal sikre, at afsnittene til de 17-årige er døgnbemandede. Endvidere skal operatørernes
personale pleje og drage særlig omsorg for de 17-årige og bl.a. tilbyde strukturerende og
omsorgsgivende samtaler og instruere beboerne i at tage vare på sig selv. Desuden skal
indkvarteringsoperatørerne sikre, at de uledsagede 17-årige har adgang til et relevant og
alderssvarende uddannelsestilbud (10.-klasses tilbud), og at de samlet set sikres en fælles og
meningsfuld hverdag på ensartede vilkår. Endvidere skal indkvarteringsoperatørerne så vidt
muligt varetage overgivelsen af de 17-årige til integration i kommunerne i tæt samarbejde med
integrationskommunen. Som led i dette samarbejde skal indkvarteringsoperatørerne informere
kommunen om igangsatte behandlingsforløb og socialrapporter.
Udover disse særlige forhold, der gælder uledsagede mindreårige på 17 år, tilbydes de i lighed
med andre mindreårige asylansøgere medicinsk modtagelse, ligesom de har samme adgang til
sundhedsbehandling som mindreårige under 17 år. De har endvidere mulighed for at blive privat
indkvarteret, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. I det omfang, der er behov herfor, har de
endvidere adgang til nødvendige sociale foranstaltninger.
For den fulde ordlyd af den indholdsmæssige ramme for driften af indkvarteringssteder for
uledsagede mindreårige henvises der til operatørkontrakterne.
. Udlæ di gestyrelse s ko cept for tilsy et
ed asylce terdrifte
Formålet med Udlændingestyrelsens tilsyn er at føre kontrol med og sikre, at operatørerne
løbende leverer ydelser, der i indhold og omfang lever op til operatørkontraktens bestemmelser
og gældende retningslinjer og myndighedsforskrifter, og at sikre at operatørerne i deres
opgavevaretagelse understøtter det overordnede formål med driften af indkvarteringssystemet.
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er endvidere en del af styrelsens tilsyn med operatørerne, at kontrollere kvaliteten af
ydelserne og at sikre korrekt og tilstrækkelig opfølgning på eventuelle uregelmæssigheder i
driften.
Endelig indgår det som et selvstændigt formål med tilsynene at dele læring om såvel
uhensigtsmæssigheder som bedste praksis på tværs af operatørerne.
Udlændingestyrelsens samlede tilsyn med operatørerne omfatter faglige tilsyn, økonomiske
tilsyn, bygningstilsyn, inventartilsyn og informationssikkerhedstilsyn.
Faglige tilsyn
er tilsyn med operatørernes levering af de ydelser, som asylansøgere og andre
udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse har krav på under deres ophold i
indkvarteringssystemet med udgangspunkt i operatørkontrakten, lovgivning og gældende
retningslinjer. Der føres også tilsyn med den generelle trivsel blandt beboerne og medarbejdernes
kendskab til og efterlevelse af procedurer og retningslinjer m.v.
Økonomiske tilsyn
er tilsyn med operatørernes økonomiske og regnskabsmæssige forvaltning af
midler udbetalt af Udlændingestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af indkvarteringsopgaven.
Bygningstilsyn
er tilsyn med standen af de ejendomme, der anvendes til asylindkvartering.
Inventartilsyn
vedrører registrering og vedligeholdelse af inventar hos den enkelte
indkvarteringsoperatør.
Informationssikkerhedstilsyn
er tilsyn med operatørernes efterlevelse af den
databehandleraftale, som er indgået med Udlændingestyrelsen og operatøren om brug af
Indkvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS), som Udlændingestyrelsen er dataejer for.
I tillæg til Udlændingestyrelsens egne tilsyn har en række andre myndigheder pligt til at føre tilsyn
med ydelser, som leveres til asylansøgere m.fl. og med de ejendomme, der anvendes til
indkvartering.
Udlændingestyrelsens koncept for tilsyn med asylindkvarteringsoperatørernes opgavevaretagelse
fra maj 2017 vedlægges som bilag til nærværende notat.
. Socialtilsy ets tilsy
i dreårige
4.1 Lov nr. 702 af 8. juni 2017
ed i dkvarteri gssteder for uledsagede
Med lov nr. 702 af 8. juni 2017 om ændring af udlændingeloven, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn (Ro og orden på indkvarteringssteder for uledsagede
14
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
mindreårige udlændinge m.v.), er der indført en bestemmelse i lov om socialtilsyn, hvorefter
socialtilsynet på vegne af Udlændingestyrelsen og på grundlag af en aftale med
Udlændingestyrelsen udfører fagligt tilsyn med indkvarteringssteder, jf. udlændingelovens § 42 a,
stk. 5, hvor der er indkvarteret uledsagede mindreårige.
Socialtilsynet udfører på samme måde fagligt tilsyn med særlige afsnit eller afdelinger på andre
indkvarteringssteder, hvor der opholder sig uledsagede mindreårige. Endvidere fremgår det af en
bestemmelse i loven, at når socialtilsynet på vegne af Udlændingestyrelsen fører tilsyn med
indkvarteringssteder, hvor der er indkvarteret uledsagede mindreårige, dækkes omkostningerne
hertil af Udlændingestyrelsen på grundlag af den indgåede aftale.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at formålet med bestemmelsen om socialtilsynets pligt til
på vegne af Udlændingestyrelsen og på baggrund af en aftale mellem Udlændingestyrelsen og
socialtilsynet
at føre tilsyn med indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige er at sikre, at
udførelsen af tilsynsopgaven varetages af instanser, der besidder en særlig sagkundskab på
området. Socialtilsynets tilsyn vil også omfatte eventuelle indkvarteringssteder uden for det
ordinære indkvarteringssystem, der er tilvejebragt af Udlændingestyrelsen i medfør af
udlændingelovens § 42 a, stk. 5, og hvor der opholder sig uledsagede mindreårige. Det kan f.eks.
være det særlige indkvarteringssted Ask4Us, som er et indkvarteringssted for mindreårige
asylansøgere og andre mindreårige udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse, som
ikke er omfattet af socialtilsynenes ordinære tilsyn med socialpædagogiske opholdssteder.
Uledsagede mindreårige, der er privat indkvarteret, og er tilknyttet et indkvarteringssted, hvor
der opholder sig uledsagede mindreårige, er ligeledes omfattet af socialtilsynets tilsyn.
Operatøren for et indkvarteringssted skal varetage en række opgaver i relation til privat
indkvarterede uledsagede mindreårige, der er tilknyttet indkvarteringsstedet. Det er
indkvarteringsoperatørens ansvar løbende at vurdere, om den private indkvartering tjener
barnets tarv. Herudover skal operatøren sikre, at den uledsagede mindreårige modtager de
ydelser, som de skal ifølge operatørkontrakten.
Socialtilsynets opgave med at føre tilsyn med de forhold, som vedrører privat indkvarterede
uledsagede mindreårige, vil være et tilsyn med, om den indkvarteringsoperatør, som har den
uledsagede mindreårige tilknyttet, lever op til de forpligtelser og leverer de ydelser, der fremgår
af operatørkontrakten og er bekrevet i hovedtræk i afsnit 2.2, men det er ikke et tilsyn med den
private indkvarteringsadresse. Tilsynet med privat indkvarterede uledsagede mindreårige vil
således ske som led i tilsynet med det indkvarteringssted, som de pågældende er tilknyttet.
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Socialtilsynets faglige tilsyn omfatter tilsyn med, at beboerne modtager den helhedsorienterede
indsats og de ydelser, som operatørerne ifølge operatørkontrakterne med Udlændingestyrelsen
er forpligtede til at levere på en fagligt kvalificeret måde. Dette gælder både på
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige, særlige afsnit eller afdelinger på ordinære
opholdscentre, hvor der er indkvarteret 17-årige uledsagede og indkvarteringssteder uden for det
ordinære indkvarteringssystem, der er tilvejebragt af Udlændingestyrelsen i medfør af
udlændingelovens § 42 a, stk. 5, og hvor der opholder sig uledsagede mindreårige.
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at det faglige tilsyn vil omfatte tilsyn med
indkvarteringsstedernes brug af magtanvendelse. Det vil bl.a. skulle vurderes, om
indkvarteringsstederne inden for de rammer, der er givet for indkvarteringsstedernes virke, har
en pædagogisk indsats, der forebygger magtanvendelser, så magtanvendelse så vidt mulig
undgås. Som led i tilsynet med magtanvendelse vil der endvidere skulle ses på, om
indkvarteringsstederne dokumenterer og følger op på eventuelle magtanvendelser med henblik
på løbende læring og forbedring af indsatsen.
Tilsynet vil indgå som en del af Udlændingestyrelsens samlede tilsynsvirksomhed. Ansvaret for det
faglige tilsyn vil med lov nr. 702 af 8. juni 2017 fortsat henhøre under Udlændingestyrelsen, og
det vil være Udlændingestyrelsen, der vil skulle træffe beslutning om, hvilke tiltag der bør
iværksættes på grundlag af det faglige tilsyn. Der er således ikke tale om delegation af
myndighedsopgaven, men alene at den faktiske udførelse af tilsynsopgaven overlades til
socialtilsynet. Udlændingestyrelsen vil også fungere som sparringspartner for socialtilsynet i
forhold til at forstå indkvarteringssystemet og afklare snitflader og overlap mellem
Udlændingestyrelsens og socialtilsynets tilsyn, ligesom Udlændingestyrelsen skal opdatere
socialtilsynet på ændrede forhold i indkvarteringssystemet, herunder åbninger og lukninger af
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
Udlændingestyrelsen kan vælge at indgå aftale med ét socialtilsyn, der udfører tilsynet med alle
de pågældende indkvarteringssteder, eller med flere socialtilsyn.
Dette vil indebære, at socialtilsynet gennemfører den konkrete tilsynsopgave ifølge aftalen
mellem socialtilsynet og Udlændingestyrelsen og på baggrund heraf afgiver en udtalelse til
Udlændingestyrelsen om resultatet af tilsynet og om de eventuelle tiltag, der efter socialtilsynets
opfattelse vil være behov for at iværksætte.
Resultaterne af socialtilsynenes tilsyn kan ligeledes indgå i Udlændingestyrelsens dialog om tilsyn,
herunder de årlige rapporter og løbende dialog med operatørerne om opgavevaretagelsen, jf.
16
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsens koncept for tilsyn med asylindkvarteringsoperatørernes
opgavevaretagelse fra maj 2017.
I aftalen mellem socialtilsynet og Udlændingestyrelsen kan desuden indgå, i hvilket omfang
socialtilsynet ved varetagelsen af tilsynsopgaven skal inddrage oplysninger fra modtagne
indberetninger om magtanvendelse og oplysninger fra personalet og uledsagede mindreårige
indkvarteret på eller i tilknytning til indkvarteringsstedet.
Endvidere vil det i aftalen kunne indgå, i hvilket omfang socialtilsynet, hvis forholdene på det
enkelte indkvarteringssted tilsiger det, skal beslutte at gennemføre tilsyn med større hyppighed
og intensitet. Det kan f.eks. være relevant, hvis et indkvarteringssted har uforholdsmæssigt
mange magtanvendelser.
Udlændingestyrelsen afholder de samlede omkostninger til socialtilsynets udførelse af tilsynet
under hensyn til aftalens beskrivelse af opgaven. Omfanget og indholdet af tilsynsopgaven skal
fremgå af den konkrete aftale mellem socialtilsynet og Udlændingestyrelsen.
Tilsynet vil ikke blive udført på baggrund af socialtilsynslovens regler, herunder vil reglerne om
godkendelse, påbud og whistleblower-ordningen ikke finde anvendelse, ligesom Socialstyrelsens
auditenhed heller ikke vil finde anvendelse.
. Udlæ di gestyrelse og socialtilsy ets sa lede tilsy
5.1 Snitflader og sammenhæng
Udlændingestyrelsen har ansvaret for tilsynet med de asylcentre m.v., hvor der indkvarteres
uledsagede mindreårige. Som følge af lov nr. 702 af 8. juni 2017 har socialtilsynet pligt til at
udføre det faglige tilsyn med driften af indkvarteringsstederne på vegne af Udlændingestyrelsen
og på baggrund af en indgået aftale mellem Udlændingestyrelsen og et eller flere af
socialtilsynene. I dette afsnit redegøres nærmere for snitfladerne mellem Udlændingestyrelsens
samlede tilsyn og socialtilsynets faglige tilsyn med indkvarteringssteder, hvor der indkvarteres
uledsagede mindreårige.
Det fremgår af operatørkontrakterne mellem Udlændingestyrelsen og de
indkvarteringsoperatører, som driver asylcentre m.v. på vegne af Udlændingestyrelsen, hvilke
opgaver operatørerne nærmere skal varetage
herunder hvilke ydelser, den enkelte operatør
skal levere til de personer, som er indkvarteret på operatørens centre
og hvilken økonomisk
ramme, der er til rådighed for opgaven.
17
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsens generelle tilsyn med asylcentrene omfatter fem hovedområder,
henholdsvis faglige-, økonomiske-, inventar-, bygnings- og informationssikkerhedstilsyn. Med en
aftale mellem Udlændingestyrelsen og et eller flere socialtilsyn om udførelsen af tilsyn med
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige, vil socialtilsynet skulle varetage den del af
Udlændingestyrelsens tilsynspligt, som omhandler de faglige tilsyn.
Socialtilsynets tilsynsopgaver vil derfor have fokus på de dele af operatørkontrakterne, som
vedrører de faglige ydelser til de indkvarterede uledsagede mindreårige. Udgangspunktet for
tilsynet vil være, om indkvarteringsoperatøren leverer ydelser, som i indhold og omfang svarer til
det, der fremgår af operatørkontrakten. Socialtilsynet vil endvidere vurdere, om operatøren
leverer ydelserne og i øvrigt varetager indkvarteringsopgaven på en måde og med en kvalitet, som
understøtter det overordnede formål med driften af indkvarteringsstedet, som det er beskrevet i
operatørkontrakten. Socialtilsynet skal undersøge beboernes trivsel og hvorvidt, der arbejdes ud
fra en helhedsorienteret indsats i forhold til den enkelte beboer, og at beboeren sikres trygge
rammer og muligheder for en struktureret hverdag med alderssvarende tilbud, således at
beboerens ressourcer vedligeholdes og udvikles.
Socialtilsynet skal således føre tilsyn med alle de ydelser, som operatørerne skal levere, som ikke
vedrører økonomi, inventar, bygninger og informationssikkerhed.
Den eneste snitflade mellem socialtilsynet og Udlændingestyrelsen vedrørende økonomi,
inventar, bygninger og informationssikkerhed er på bygningsområdet. Socialtilsynet skal ikke føre
tilsyn med de byggetekniske forhold på indkvarteringsstederne, men det kan dog indgå i
socialtilsynets tilsyn, om de fysiske rammer understøtter den helhedsorienterede indsats, der
leveres på asylcentrene.
Karakteren og rammerne for indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige og
socialpædagogiske opholdssteder, som er etableret i medfør af serviceloven, er forskellige, og der
kan derfor ikke ske en sammenligning af indsatserne på de to områder. Konteksten og
baggrunden for de uledsagede mindreåriges ophold på indkvarteringsstedet er anderledes,
ligesom den økonomiske ramme også er forskellig fra den, der kendes fra det sociale område.
Indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige er endvidere ikke underlagt den
godkendelsesprocedure, som kendes fra det sociale område. Hertil kommer, at opholdstiden på
et indkvarteringssted for uledsagede mindreårige i udgangspunktet er af kortere varighed.
Kravene til indkvarteringsoperatørerne er alene beskrevet i operatørkontrakterne med
Udlændingestyrelsen, jf. afsnit 2.2 ovenfor. Kontrakterne fastlægger det overordnede formål med
indkvarteringsopgaven og fastlægger omfanget
og i nogen udstrækning indholdet
af ydelser,
18
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
som operatøren har pligt til at levere. Endvidere har Udlændingestyrelsen udarbejdet
retningslinjer, som nærmere fastlægger omfanget af visse ydelser.
Inden for den skitserede ramme har indkvarteringsoperatørerne en høj grad af metodefrihed,
ligesom de f.eks. på det personalemæssige område selv har kompetencen til at ansætte
personale, tilrettelægge vagtplaner og i øvrigt vurdere personalesammensætningen og
normeringen på det enkelte center (centre for uledsagede mindreårige er dog altid
døgnbemandede).
En række af de ydelser, der leveres på eller i tilknytning til indkvarteringsstederne, vil være
underlagt tilsyn fra andre myndigheder, som det fremgår af afsnit 6. Socialtilsynet vil alene skulle
føre tilsyn med ydelser, som ikke allerede er underlagt tilsyn fra andre myndigheder. Det vil
således ikke være socialtilsynets opgave at føre tilsyn med f.eks. kvaliteten af undervisningen af
børn i den undervisningspligtige alder eller med indkvarteringsoperatørens sundhedsklinikker
m.v.
Der vil dog være snitflader og mulige overlap mellem socialtilsynet og Udlændingestyrelsen og
andre myndigheder og organisationers tilsyn. Udlændingestyrelsen vil fortsat føre tilsyn med, om
omfanget af de leverede ydelser lever op til operatørkontrakterne. Socialtilsynet skal føre tilsyn
med, om ydelserne i operatørkontrakterne leveres på en måde og med en kvalitet, som
understøtter formålet med indkvarteringsopgaven.
På undervisnings- og aktiveringsområdet fører Udlændingestyrelsen eksempelvis tilsyn med, om
operatørerne leverer undervisning og aktivering i det forudsatte omfang og med det indhold, som
følger af kontrakten og lovgivningen på området. Socialtilsynet skal føre tilsyn med, om
undervisning- og aktiveringsindsatsen understøtter formålet med undervisningen, som den er
beskrevet i bl.a. folkeskoleloven og det mere overordnede formål med indkvarteringsopgaven.
Det kan derfor forekomme et vist overlap i tilsynene. Hverken Udlændingestyrelsen eller
socialtilsynet fører tilsyn med de dele af området, som andre myndigheder fører tilsyn med, jf.
afsnit 6.
På sundheds- og socialområdet fører Udlændingestyrelsen tilsyn med, om operatørerne følger
Udlændingestyrelsens retningslinjer på området og leverer sundhedsbehandling i det forudsatte
omfang, og om operatørerne sikrer den fornødne dokumentation for overholdelsen af
retningslinjerne. Socialtilsynet skal føre tilsyn med, om operatørerne generelt sikrer adgangen til
sundhedsbehandling, herunder om beboerne i praksis har adgang til akut, ikke-akut og
forebyggende sundhedsbehandling, og om operatøren i sin opgavevaretagelse i øvrigt
understøtter formålet med indkvarteringsopgaven. Der kan således forekomme et vist overlap i
19
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
tilsynene. Da Styrelsen for Patientsikkerhed har ansvaret for at føre tilsyn med
sundhedspersoners virke, fører socialtilsynet ikke tilsyn med kvaliteten af den leverede
sundhedsbehandling. Hverken Udlændingestyrelsen eller socialtilsynet fører tilsyn med de dele af
området, som andre myndigheder fører tilsyn med, jf. afsnit 6.
På andre konkrete punkter i operatørkontrakterne fører Udlændingestyrelsen ligeledes tilsyn
med, om ydelserne leveres i det korrekte omfang og med det korrekte indhold, mens
socialtilsynet fører tilsyn med om ydelserne leveres på en måde, som understøtter formålet med
indkvarteringsopgaven. Det vil bl.a. gøre sig gældende i forhold til kravet om husordner på
centrene. Udlændingestyrelsen fører her tilsyn med, om operatørerne har en husorden, og om
den er oversat til de korrekte sprog, mens socialtilsynet skal føre tilsyn med, om husordenen
bruges i praksis, om beboerne kender til og forstår husordenen, og om personalet på centret
kender til husordenen. Ligeledes fører Udlændingestyrelsen tilsyn med, om operatørerne i
tilstrækkeligt omfang indberetter og politianmelder kriminalitet m.v. i overensstemmelse med
nultolerance-politikken over for kriminalitet på centrene. Socialtilsynet skal føre tilsyn med, om
operatørerne understøtter formålet med indkvarteringsopgaven, ved at skabe trygge rammer på
indkvarteringsstedet og ved at arbejde for at forebygge kriminalitet.
Uanset at socialtilsynet ikke skal føre tilsyn med forhold, som Udlændingestyrelsen eller andre
myndigheder fører tilsyn med, vil det dog være således, at alle forhold, som kan påvirke de
uledsagede mindreåriges trivsel, den helhedsorienterede indsats i forhold til den enkelte
mindreårige, og muligheden for at sikre trygge rammer og muligheder for en struktureret hverdag
med alderssvarende tilbud for de uledsagede mindreårige, kan indgå i socialtilsynets tilsyn med
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige.
5.2 Dialog og opfølgning
Samarbejdet mellem Udlændingestyrelsen, Socialtilsynet og indkvarteringsoperatørerne om
tilsynsopgaven er dialogbaseret. Det betyder, at tilsynene udføres i dialog med operatørerne, og
at resultaterne fra samtlige gennemførte tilsyn indgår i den generelle dialog med operatørerne
om opgavevaretagelsen.
Resultaterne fra samtlige gennemførte tilsyn indgår endvidere i den generelle dialog mellem
Udlændingestyrelsen og socialtilsynet om tilsynsopgaven.
Ved afslutningen af et tilsynsbesøg giver socialtilsynet indkvarteringsoperatøren en foreløbig
mundtlig tilkendegivelse af resultatet af tilsynet og om de eventuelle tiltag, der efter
socialtilsynets opfattelse vil være behov for at iværksætte, og som viderebringes til
Udlændingestyrelsen.
20
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Socialtilsynet afgiver efterfølgende en udtalelse til Udlændingestyrelsen med resultatet af tilsynet
og de eventuelle tiltag, der efter socialtilsynets opfattelse vil være behov for at iværksætte. Det er
herefter Udlændingestyrelsen, som beslutter, hvilke tiltag der bør iværksættes på grundlag af det
faglige tilsyn.
I lighed med Udlændingestyrelsens opfølgning på styrelsens egne tilsyn med
indkvarteringsoperatørerne kan Udlændingestyrelsen på baggrund af socialtilsynets udtalelse
komme med
anbefalinger
til operatøren, hvis der ikke er konstateret uregelmæssigheder, som
vurderes at være en misligholdelse af operatørkontrakten eller af retningslinjer m.v., men hvor
opgavevaretagelsen vurderes at kunne løses mere hensigtsmæssigt, eller med
indskærpelser,
hvis
Udlændingestyrelsen vurderer, at der er forhold, som ikke er i overensstemmelse med
operatørkontraktens grundlag, ordlyd eller hensigt.
Udlændingestyrelsens eventuelle anbefalinger og/eller indskærpelser vil blive meddelt
operatøren skriftligt. Udlændingestyrelsen vil efter behov og i dialog med operatøren sikre, at der
følges op på eventuelle indskærpelser.
Udlændingestyrelsen kan i dialog med socialtilsynet iværksætte tilsyn med en øget intensitet og
hyppighed, ligesom Udlændingestyrelsen kan ophæve operatørkontrakten, såfremt betingelserne
er til stede.
Erfaringer fra socialtilsynets tilsyn kan indgå i Udlændingestyrelsens overvejelser i forbindelse
med fastlæggelsen af fremtidige tilsyn hos den enkelte operatør. Formålet er
ud over at sikre, at
der følges op på anbefalinger eller indskærpelser hos den enkelte operatør
at sikre, at de
observerede uhensigtsmæssigheder eller uregelmæssigheder ikke gør sig gældende på
operatørens øvrige centre.
. Øvrige tilsy
ed forhold på eller i tilk yt i g til i dkvarteri gssteder for
uledsagede i dreårige
I dette afsnit beskrives de for Udlændingestyrelsen kendte tilsyn, som udføres af andre
myndigheder eller operatørerne, med forhold på eller i tilknytning til indkvarteringssteder for
uledsagede mindreårige, hvor der er eller kan være snitflader til Udlændingestyrelsens og
socialtilsynenes tilsyn.
21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0022.png
6.1 Andre myndigheders tilsynsforpligtelse
Kommunernes generelle tilsynsforpligtelse over for børn
Efter servicelovens § 146
4
skal kommunen føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge
under 18 år lever. Tilsynet skal føres på en sådan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få
kendskab til tilfælde, hvor der må antages at være behov for særlig støtte til et barn eller en ung
under 18 år.
Kommunens tilsynspligt efter § 146 gælder alle børn og unge under 18 år uanset deres
opholdsgrundlag og uanset, om barnet eller den unge har lovligt ophold eller ej. Kommunens
tilsynspligt omfatter således også børn og unge, der ikke opholder sig lovligt i servicelovens
forstand og tilsynspligten gælder også, når banet eller den unge befinder sig på et asylcenter.
Efter servicelovens § 153 har fagpersoner, der arbejder med mindreårige, en skærpet
underretningspligt til den stedlige kommune. Personer, som har et arbejde, hvor de er i tæt
kontakt med børn og unge, herunder f.eks. ansatte på børnecentre, er altså særligt forpligtet til at
underrette kommunen om en eventuel bekymring for barnet eller den unges trivsel. Dette
indebærer, at fagpersoner skal underrette de sociale myndigheder alene på baggrund af forhold,
der giver formodning om, at et barn eller en ung har behov for særlig støtte.
Tilsyn med børn i opholdstilbud/dagtilbud
Asylansøgerbørn kan efter behov og på baggrund af en faglig vurdering fra den stedlige
kommunes sociale myndigheder anbringes uden for hjemmet med eller uden samtykke.
Anbringelse sker efter Udlændingestyrelsens forudgående godkendelse i de almindelige sociale
døgntilbud.
Tilsynet med de sociale døgntilbud efter serviceloven varetages af ét af fem socialtilsyn fordelt på
hver region. Socialtilsynet har til opgave at godkende og føre driftsorienterede tilsyn med de
sociale døgntilbud m.v., som er beliggende i regionen. For at sikre uafhængighed fører det enkelte
socialtilsyn dog ikke tilsyn med tilbud i egen kommune. Opgaven har bl.a. til formål at sikre, at de
ydelser, der leveres er af tilstrækkelig høj kvalitet og at kvaliteten fastholdes og videreudvikles.
Endvidere omfatter opgaven kontrol med, at der ikke foregår snyd eller misbrug, samt at sikre, at
der er sammenhæng mellem prisen på tilbuddet og den indsats, der leveres. Socialtilsynet kan
4
Lovbekendtgørelse nr. 369 af 18. april 2017
22
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0023.png
træffe afgørelse om skærpet tilsyn, udstede påbud og i sidste ende træffe afgørelse om ophør af
godkendelsen af et tilbud. Socialtilsynet har underretningspligt over for den kommune, som har
visiteret en borger til tilbuddet.
Tilsyn med centerklinikker
Af sundhedslovens § 213, stk. 1
5
fremgår det, at Styrelsen for Patientsikkerhed fører det
overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på
sundhedsområdet.
I medfør af § 213, stk. 2 gennemfører Styrelsen for Patientsikkerhed løbende tilsyn med udvalgte
behandlingssteder nævnt i § 213 c, stk. 1, ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst
risiko for patientsikkerheden.
Af § 213 c, stk. 1 fremgår det, at sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, plejehjem,
bosteder, sundheds- eller genoptræningssteder og andre behandlingssteder, hvor
sundhedspersoner udøver behandling, skal lade sig registrere hos de centrale
sundhedsmyndigheder.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter § 213 c, stk. 2 fastsætte nærmere regler om registrering
efter stk. 1, herunder regler om nærmere afgrænsning af de behandlingssteder, der skal lade sig
registrere, og at registrering skal ske elektronisk.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med det offentlige sundhedsvæsen samt i almen praksis
og i øvrigt på klinikker, institutioner m.v. inden for det private sundhedsvæsen, hvortil der er
knyttet en sundhedsperson. Tilsynet omfatter alle steder, hvor der udføres sundhedsfaglig
virksomhed af eller på vegne af autoriserede sundhedspersoner.
Tilsynet omfatter også tilfælde, hvor en autoriseret sundhedsperson, f.eks. en læge, udfører
sundhedsmæssige opgaver uden for den almindelige primære og sekundære sundhedssektor,
medmindre særlovgivningen eller regler fastsat herefter foreskriver andet.
Sundhedsklinikker på asylcentrene både under Røde Kors og under de kommunale operatører er
således underlagt Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn, hvis der udføres sundhedsfaglig
virksomhed af eller på vegne af autoriserede sundhedspersoner.
Tilsyn med psykologvirksomhed
Tilsynet med autoriserede psykologers faglige virke påhviler Psykolognævnet, jf. bekendtgørelse
nr. 229 af 8. marts 2012 af lov om psykologer m.v., § 17, stk. 4. Af Psykolognævnets hjemmeside
5
Lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016
23
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0024.png
fremgår, at nævnet udøver tilsynet med psykologers faglige virke ved at behandle klager over
autoriserede psykologers faglige virke uden for sundhedsvæsenet. Der påhviler således ikke
Psykolognævnet en forpligtelse til af egen drift at gennemføre regelmæssige tilsyn med
praktiserende psykologer.
Tilsyn med psykologvirksomhed i tilknytning til asylcentre påhviler således Psykolognævnet i
samme omfang, som det i øvrigt gælder for psykologvirksomhed i Danmark.
Tilsyn med børneundervisning
Af operatørkontraktens afsnit 8.1.3. fremgår det, at operatøren skal sikre, at der etableres tilsyn
med egne skoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 166 af 25. februar 2013
6
om lov om friskoler og private
grundskoler. Kontrakten forudsætter således, at indkvarteringsoperatøren anmoder
kommunalbestyrelsen om at udpege en eller flere tilsynsførende, og at indkvarteringsoperatøren
med ansvar for asylskolen selv iværksætter dette. Tilsyn med børn i udeskoler er omfattet af det
almindelige tilsyn efter enten Folkeskoleloven eller Friskoleloven.
Folketingets Ombudsmands tilsyn med institutioner for børn
Det fremgår af ombudsmandslovens § 7, stk. 1
7
, at Folketingets Ombudsmands virksomhed
omfatter børns forhold på private institutioner m.v., som varetager opgaver umiddelbart i forhold
til børn.
Folketingets Ombudsmands tilsyn forventes at omfatte såvel offentlige som private institutioner,
hvor børn og unge bor eller opholder sig i længere tid ad gangen, f.eks. døgninstitutioner for børn
og unge, sociale opholdssteder, plejeforældre, hvis forhold har institutionspræg,
hospitalsafdelinger for børn og unge, skoler, kostskoler samt dagtilbud for børn.
Folketingets Ombudsmand har været på sit første tilsyn på et børneasylcenter den 24. og 25.
november 2016.
Arbejdstilsynets tilsyn
Arbejdstilsynet hører under Beskæftigelsesministeriet og er den danske myndighed, som fører
tilsyn på arbejdsmiljøområdet. Arbejdstilsynet udfører tilsyn med arbejdsmiljøloven, som den
overordnede ramme for Arbejdstilsynets virke.
Arbejdstilsynet arbejder for at fremme et sikkert, sundt og udviklende arbejdsmiljø samt
forebygge nedslidning, sygefravær og udstødelse fra arbejdsmarkedet. Det er virksomhedernes
6
7
Nu lovbekendtgørelse nr. 1075 af 8. juli 2016
Lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013
24
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1777105_0025.png
ansvar at sørge for, at arbejdsforholdene på virksomhederne er sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarlige.
Ud over at føre tilsyn udarbejder Arbejdstilsynet regler samt vejleder om arbejdsmiljø.
Fødevarestyrelsens tilsyn
Fødevarestyrelsen hører under Miljø- og Fødevareministeriet og administrerer regler på
veterinær- og fødevareområdet.
Fødevarestyrelsen har direkte kontakt med forbrugere, virksomheder, praktiserende dyrlæger og
husdyrholdere og sikrer, at reglerne bliver overholdt via vejledning og via kontrol med fødevarer,
foder, landets slagterier og veterinære forhold.
Eksterne tilsyn og brandtilsyn på bygningsområdet
Der gælder efter § 5 i lov om offentlig byggevirksomhed regler om vedligeholdelse og drift af
statens bygninger. Ved cirkulære nr. 9886 af 11. december 2008 er der fastsat regler om, at
Udlændingestyrelsen skal sørge for at der gennemføres vedligeholdelsestilsyn af bygninger, som
Udlændingestyrelsen ejer minimum hvert 4. år.
Bygninger, som anvendes til asylindkvartering, er omfattet af bekendtgørelse nr. 1392 af 22.
november 2016 om energimærkning. Det fremgår heraf, at alle bygninger, hvor der anvendes
energi til regulering af indeklimaet, skal energimærkes for at fremme energibesparelser.
Beredskabslovgivningen fastsætter krav om årlige brandsyn på asylcentre. De lokale
beredskabsmyndigheder udfører brandsynene efter nærmere regler fastsat i forskellige
bekendtgørelser.
6.2 Operatørernes egen tilsynsforpligtelse med forhold på eller i tilknytning til
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
Det fremgår af operatørkontrakternes afsnit 8.1., at indkvarteringsoperatørerne selv skal foretage
en række tilsyn i tilknytning til driften af centrene. Operatørernes egne tilsyn omfatter drift og
vedligeholdelse af ejendomme, tilsyn med undervisningen af børn, som undervises i hjemmet,
tilsyn med børn af frihedsberøvede forældre og tilsyn med såkaldt ledsagede uledsagede
mindreårige
8
.
Operatørerne har herudover en skærpet underretningspligt efter serviceloven for indkvarterede
børns legemlige og psykiske helbredstilstand.
8
En ledsaget uledsaget mindreårige, er en mindreårig, som er indrejst i Danmark ledsaget af andre/en anden end
forældremyndighedsindehaveren, og hvor ledsageren reelt er trådt i forældrenes sted.
25
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 223: Orientering om Udlændingestyrelsens nye tilsynskoncept for indkvarteringssteder med uledsagede mindreårige asylansøgere m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Endelig har operatørerne en pligt til at være i kontakt med beboere, som er tilknyttet operatørens
centre, men som er indkvarteret uden for centrene.
Socialtilsynet skal i deres tilsyn med indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige føre tilsyn
med, at operatørerne opfylder deres tilsynsforpligtelser. Der ligger ikke i dette en forpligtelse for
operatørerne til at rapportere løbende til socialtilsynet om gennemførte egen-tilsyn.
26