Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 219
Offentligt
1776522_0001.png
Herning d. 29. juni 2017
Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstider
Kære Inger Støjberg
Tak for dit brev af 9. juni 2017, hvor du svarer på vores henvendelse af 15. april 2017 om Udlændingesty-
relsens sagsbehandlingstider. Som vi også skrev i vores henvendelse af 15. april 2017, har vi fuld forståelse
for, at det satte sagsbehandlingen hos Udlændingestyrelsen under pres, at der kom så mange asylansøgere
til Danmark i 2014 og 2015. Vi har også forståelse for, at det af mange grunde er vigtigt at få behandlet asyl-
ansøgninger så hurtigt som muligt. Man kan diskutere, om noget kunne have været gjort anderledes og bed-
re for at håndtere problemstillingen i 2014-2016, men for os er det vigtigere at kigge fremad.
Vi glæder os derfor over, at Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstider nu trods alt er faldende, men vi
mener fortsat, at det går for langsomt med at få dem bragt ned. Udlændingestyrelsen behandlede de første
5 måneder af 2017 4.142 ansøgninger om familiesammenføring og modtog kun 2.522 nye ansøgninger. Så i
løbet af de 5 måneder blev køen af ventende ansøgninger 1.620 ansøgninger kortere. Ifølge en artikel i Ber-
lingske Tidende 23. marts 2017 var der imidlertid på det tidspunkt 8.200 verserende ansøgninger. Der vil
derfor med det nuværende tempo gå flere år, før køen er afviklet. Det mener vi er for uambitiøst især med
tanke på, at der også er al for lang ventetid på behandlingen af ansøgninger om forlængelse af opholdstilla-
delse.
I netop disse dage, hvor det er højsæson for ferierejser, medfører det, at udlændingekontorerne på landets
politistationer har meget svært ved at følge med og håndtere de mange ansøgninger om tilbagerejsetilladel-
se. Ansøgninger der alene er et resultat af, at et stort antal mennesker opholder sig lovligt i Danmark men
uden gyldigt opholdskort, fordi det gamle opholdskort er udløbet, og de stadig venter på at få et nyt.
Du skriver i dit brev af 9. juni 2017, at Udlændingestyrelsen gør deres bedste inden for de givne rammer.
Det er vi sikre på, at de gør, men hvis de givne rammer er utilstrækkelige, så må de udvides. Som vi har
forstået det, er der i 2017 givet en ekstra bevilling på 6 mio. kroner til opnormering af sagsbehandlingen i
inddragelseskontoret. Og så må der jo også kunne findes penge til at opnormere sagsbehandlingen i familie-
sammenføringskontoret og kontoret for ansøgninger om forlængelse, indtil ventetiderne er bragt ned på et
rimeligt niveau. Det kan kun være et spørgsmål om politisk vilje.
Vi vil gerne gentage, at de fleste af vores medlemmer selv dækker udgifterne til sagsbehandling via gebyrer.
Og så må de da også kunne forvente, at der bliver ansat nogle sagsbehandlere, der har tid til at behandle
deres ansøgninger og ikke nogen andre ansøgninger fra eksempelvis asylansøgere eller ægtefæller til flygt-
ninge. Selvom disse også er vigtige og også skal behandles. Vi vil også gerne gentage, at de lange sagsbehand-
lingstider har negative konsekvenser ikke kun for de berørte familier men også for det danske samfund. Det
er siden vores forrige brev blevet illustreret meget tydeligt af sagen om iværksætteren Kasper Kragelund og
hans thailandske hustru.
Parret var flyttet til Danmark med deres to børn og ville gerne i gang med at etablere en ny virksomhed.
Fordi de på Nyidanmark kunne læse, at det tager 10 måneder at få behandlet en ansøgning om familiesam-
menføring men kun 1 måned at få behandlet en ansøgning efter beløbsordningen, valgte parret at søge op-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 219: Henvendelse af 29/6-17 fra Ægteskab Uden Grænser vedr. Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstider
holdstilladelse efter beløbsordningen. Og det endte så med afslag, fordi Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration (SIRI) ikke mente, at den tilbudte løn var sædvanlig for jobbet.
Grundlæggende sagde det danske samfund dermed til familien Kragelund, at moderen skulle efterlade sin
mand og to små børn i Danmark og rejse 10 måneder til Thailand, hvorefter hun så allernådigst kunne få lov
at returnere med en anden slags opholdstilladelse end den, hun havde søgt om. Vi har svært ved at se pro-
portionaliteten i den måde at behandle sagen på.
Kasper Kragelund udtalte i forbindelse med sagen, at det ville være nemmere for ham at etablere sig som
iværksætter med sin familie i stort set alle andre lande end Danmark. Og det har han ret i. I resten af EU
har Kasper ret til fri bevægelighed som selvstændig erhvervsdrivende, og hans kone skal alene søge om et
opholdskort, hvis de forventer at blive i mere end 3 måneder i det samme land.
Borgere fra de andre EU-lande kan etablere sig i Danmark på de samme vilkår og dermed langt lettere end
Kasper og hans familie. Selv hvis Kasper var statsborger i et land uden for EU, kunne han få opholdstilladel-
se efter ”Start-up Denmark” ordningen,
og så kunne have kone få opholdstilladelse
som ”medfølgende
æg-
tefælle”, hvilket kun
har en sagsbehandlingstid på 3 måneder. Så hvorfor er det egentlig, at sagsbehandlingen
skal tage 10 måneder, bare fordi Kasper er dansk statsborger?
Du er i medierne citeret for at sige, at der er nødt til at være stramme regler for familiesammenføring, fordi
der blev begået nogen fejl i 1990`erne. Men Kasper Kragelunds sag handler ikke om reglerne for familie-
sammenføring. Den handler om, at aktive mennesker ikke gider sidde og vente i 10 måneder på at få be-
handlet en simpel ansøgning om opholdstilladelse, når andre kan få behandlet lignende ansøgninger på 1-3
måneder.
De forskellige erhvervsordninger herunder ”Start-up Denmark” eksisterer fordi, det anses for at være i
Danmarks interesse at tiltrække veluddannet udenlandsk arbejdskraft og iværksættere. Men det er også i
Danmarks interesse at tiltrække og fastholde vores egne statsborgere, også når de er gift med en udlæn-
ding. Og derfor er der efter vores opfattelse brug for en holdningsændring i forhold til, hvordan dansk-
internationale familier behandles i Danmark.
Som dansk-international familie, der selv betaler for sagsbehandlingen og lever op til de krav, Folketinget nu
engang måtte stille i forbindelse med familiesammenføring, bør man kunne få den samme effektive og hurti-
ge sagsbehandling som dem, der søger opholdstilladelse hos SIRI. Vi vil derfor endnu engang opfordre til, at
du som den ansvarlige minister for området øger indsatsen for at få nedbragt Udlændingestyrelsens sagsbe-
handlingstider både på kort og på langt sigt.
Med venlig hilsen,
Kim Pedersen Nyberg
Bestyrelsesformand
2