Åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget vedr. samrådsspørgsmål AW-AZ
Åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samrådsspørgsmål AW-AZ (om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens
instruks om mindreårige gifte asylansøgere).
Fredag den 23. juni 2017, kl. 9.30.
Kl. 09:30
Udvalgsformanden
(Martin Henriksen, DF):
Velkommen til åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget, og velkommen til ministeren,
til embedsfolkene og til tilhørerne. Vi behandler i dag en række samrådsspørgsmål, der omhandler
ministerens pressemeddelelse og instruksen om indkvartering af mindreårige gifte asylansøgere, de
såkaldte barnebrude.
Der er op til samrådet stillet en række spørgsmål, nemlig over 100 til skriftlig besvarelse, og de
skriftlige svar er samlet i bilag 211 og skulle gerne være omdelt til udvalget. Spørgsmålene er stillet
af Mattias Tesfaye, Johanne Schmidt-Nielsen, Josephine Fock og Sofie Carsten Nielsen. Og Mattias
Tesfaye vil på vegne af spørgerne motivere samrådsspørgsmålet. Men inden da vil jeg lige sige til
dem, der ønsker at tage billeder under samrådet, at så må de godt forholde sig sådan nogenlunde i ro
og ikke rende for meget rundt.
Mattias Tesfaye, værsgo.
Mattias Tesfaye
(S):
Tak til formanden, og tak til ministeren for at møde op i det her samråd. Folketingets Ombudsmand
offentliggjorde for få måneder siden en redegørelse omkring Udlændinge- og
Integrationsministeriets forvaltning i den her sag. I den forbindelse udtalte han, og jeg citerer:
»Et ministerium vil naturligvis ofte kunne ændre praksis på et område, f.eks. efter politisk ønske.
Men man skal holde sig inden for gældende ret. Det er grundlæggende i et retssamfund. Og det
gjorde ministeriet ikke i denne sag.«
Ministeriet holdt sig ikke inden for gældende ret, siger Folketingets Ombudsmand. Og med de
svar, vi har fået op til det her samråd, indrømmer ministeren, at hun bærer ansvaret. Regeringen har
ifølge vores grundlov den udøvende magt. Det vil sige, at de skal forvalte de love, Folketinget
vedtager. Det er en af de helt afgørende grundpiller i vores demokrati, men det er ikke sket her. Så
klokkeklar er konklusionen fra Ombudsmanden. Sådan kan et demokrati selvfølgelig ikke fungere.
Tusindvis af offentligt ansatte udfører hver eneste dag de beslutninger, der træffes af regeringens
ministre. Det er beslutninger, der har direkte betydning for danskere i hele landet, og derfor skal
beslutningerne selvfølgelig træffes inden for lovens rammer og inden for gældende ret. Ellers vil det
ikke mere være Folketinget, der bestemmer lovgivningen, sådan som grundloven slår fast, og
dermed er det ikke mere danskerne, der bestemmer i deres eget land. Det ville være et overgreb på
befolkningen og på folkestyret. Det er derfor alvorligt, meget alvorligt, og det er derfor, vi sidder
her i dag.
Ministeren har allerede påtaget sig ansvaret, men vi skal have klarhed over, hvordan
ulovlighederne blev igangsat. Undlod embedsmændene at fortælle ministeren, at den udsendte
pressemeddelelse igangsatte ulovligheder, eller insisterede ministeren på at gennemtrumfe den
ulovlige praksis, vel vidende at det var ulovligt?
Vi, der har indkaldt til samrådet, har svært ved at tro på det første, altså at embedsmændene i
Udlændinge- og Integrationsministeriet skulle have svigtet; at embedsmænd på den måde skulle
have svigtet deres grundlæggende pligt. Vi ser derfor frem til ministerens besvarelse her i dag.
Udvalgsformanden
(Martin Henriksen, DF):
1