Udskrift af samråd AT og AU med Udlændinge og integrationsministeren afholdt den 1. juni
2017 (jf. UUI alm. del
–
Samråd AT og AU, 2016/17)
Formand Martin Henriksen:
Vi byder velkommen til åbent samråd i Udlændinge- og
Integrationsudvalget, og først siger vi velkommen til ministeren, til embedsfolk og til medlemmerne
af udvalgene og selvfølgelig også til seerne og til tilhørerne
–
også til pressen. Hvis det er, man
ønsker at tage billeder, det kan selvfølgelig være fuldt forståeligt, så må man godt sådan holde sig
nogenlunde i ro under samrådet, så man sidder på den plads, man sidder nu. Hvis man lister lidt
rundt, så går det nok. Men i udgangspunktet må man godt holde sig nogenlunde i ro.
Vi behandler i dag samrådsspørgsmål, der begge omhandler ministerens instruks om at adskille
mindreårige gifte asylansøgere, såkaldte barnebrude, ved indkvartering
–
alt efter temperament. Der
er i forbindelse med samrådet stillet 11 skriftlige spørgsmål, som ministeren har besvaret. Og
samrådsspørgsmålene stiller Johanne Schmidt-Nielsen, Josephine Fock og Sofie Carsten Nielsen.
Og jeg kan forstå, at Johanne Schmidt-Nielsen gerne vil motivere på vegne af spørgerne.
Værsgo!
Johanne Schmidt-Nielsen:
Tak for det. Og tak til ministeren for at komme.
Det her samråd, det handler om ministeransvar. Det handler ikke om adskillelse af mindreårige
asylansøgere, der er indkvarteret med en voksen ægtefælle.
Vi kender ministerens holdning til dét spørgsmål. Og i øvrigt er det sådan, at samtlige medlemmer
af Folketinget, mig bekendt, naturligvis mener, at der skal slås hårdt ned, hvis mindreårige tvinges
ind i forhold, som de ikke ønsker at være i.
Men dét, som vi gerne vil tale om i dag, det er jo, om vi har en minister
–
der, som øverste
forvaltningschef og ansvarlig for sit ressortområde, bevidst har udstedt en ulovlig instruks. Og i den
forbindelse vil jeg gerne minde om, hvad der står i ministeransvarlighedslovens paragraf 5, og jeg
citerer: ”En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter
de pligter,
der påhviler ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt, eller efter hans stillings
beskaffenhed”.
”En
minister straffes også, hvis han eller hun
...”,
og nu er det paragraffen stk. 2, og
jeg citerer: ”... giver Folketinget urigtige eller
vildledende oplysninger eller under Folketingets
behandling af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig betydning for Tingets bedømmelse af
sagen”,
citat slut. Med andre ord: En minister skal holde loven, og hun må ikke lyve for Folketinget
eller give Folketinget vildledende oplysninger. Så der er to hovedspørgsmål i den her sag. For det
første: Har ministeren givet en instruks, selvom hun godt vidste, at det var ulovligt? Og for det
andet: Har ministeren bevidst vildledt Folketinget i skriftlige svar og under besvarelse af tidligere
samrådsspørgsmål?
Vi ser meget frem til at få belyst de to spørgsmål.
1