Foreningen Social Anstændighed
DK-4760 Vordingborg
www.fsoa.dk
Vordingborg 10. maj 2017
Til Folketingets UUI-Udvalgsmedlemmer
Foreningen Social Anstændighed skriver til Dem på vegne af en større gruppe danske
statsborgere, der fastholdes på Integrationsydelse, blandt andet med grundlag i
indholdet af orienteringsbrev fra Udlændinge- og Integrationsministeriet af 24-11-2016
1
og den direkte afledte principafgørelse med præcis samme indhold 103-16
2
, som i øvrigt
end ikke indeholder en reference til en EU-dom, hvorfor der også kan stilles
spørgsmålstegn ved behandlingen af emnet i Ankestyrelsen.
Foreningen Social Anstændighed finder på følgende grundlag, at der bør stilles
yderligere spørgsmålstegn ved lovligheden af ydelsen, Foreningen Social Anstændighed
skal her forsøge at gennemgå argumentet så kortfattet som muligt.:
Integrationsydelsen er ikke konform i forhold til de EU-retlige aspekter, som lettest
forklares ved, at en national statsborger (dansk) ikke må straffes økonomisk for at
have benyttet den traktatfæstede ret til fri bevægelighed som TEUF artikel 21 stk. 1.
beskriver sådan her
>> Enhver unionsborger har ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes
område med de begrænsninger og på de betingelser, der er fastsat i traktaterne og i
gennemførelsesbestemmelserne hertil. <<
Denne artikel har EU-Domstolen mange gange skulle tage stilling til, F.eks. i D'Hoop
sagen C-224/98 dom afsagt 11-07-2002, eller de forenede sager Prinz og Seeberger C-
523/11, C-585/11, dom afsagt 18-07-2013 samt af nyeste dato inden Integrationsydelsens
lovforslag blev fremsat første gang Martens C-359/13, dom afsagt 26-02-2015.
Alle domme kommer frem til det samme, vi tager afsæt i Prinz og Seeberger dommen alene
fordi, Udlændinge- og Integrationsministeren har indrømmet, at man fra start af ikke
har overholdt EU-retten, ved at anvende denne dom som reference.
I dommen står:
23) Det bemærkes indledningsvis, at Laurence Prinz og Philipp Seeberger i medfør af
artikel 20, stk. 1, TEUF er unionsborgere i deres egenskab af tyske statsborgere og som
følge heraf kan påberåbe sig de rettigheder, der er knyttet til en sådan status,
herunder i givet fald over for deres oprindelsesmedlemsstat (jf. dom af 26.10.2006, sag
C-192/05, Tas-Hagen og Tas, Sml. I, s. 10451, præmis 19, og af 23.10.2007, forenede
sager C-11/06 og C-12/06, Morgan og Bucher, Sml. I, s. 9161, præmis 22).
24) Som Domstolen gentagne gange har fastslået, er unionsborgerskabets formål at skabe
den grundlæggende status for medlemsstaternes statsborgere, idet det gør det muligt for
de af medlemsstaternes statsborgere, som befinder sig i samme situation, inden for EUF-
traktatens materielle anvendelsesområde at blive undergivet samme retlige behandling
uanset deres nationalitet og med forbehold af udtrykkeligt fastsatte undtagelser i
denne henseende (dom af 20.9.2001, sag C-184/99, Grzelczyk, Sml. I, s. 6193, præmis 31,
af 11.7.2002, sag C-224/98,
D’Hoop, Sml. I, s. 6191, præmis 28, og af 21.2.2013, sag C-46/12, N., præmis 27).
25) Blandt de situationer, der henhører under EU-rettens anvendelsesområde, findes de,
der er knyttet til udøvelsen af de ved traktaten sikrede grundlæggende friheder, bl.a.
de, der er knyttet til udøvelsen af retten til at færdes og opholde sig frit på
medlemsstaternes område i henhold til
artikel 21 TEUF
(dommen i sagen Tas-Hagen og Tas,
præmis 22, dom af 11.9.2007, sag C-76/05, Schwarz og Gootjes-Schwarz, Sml. I, s. 6849,
præmis 87 og den deri nævnte retspraksis, samt Morgan og Bucher-dommen, præmis 23).
27) Det bemærkes dernæst,
at en national lovgivning, som stiller visse nationale
statsborgere ringere,
blot fordi de har gjort brug af deres ret til at færdes og
opholde sig frit i en anden medlemsstat,
udgør en restriktion for de friheder, som
1
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/UUI/bilag/63/index.htm
2
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186062
Side 1/ 3