Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 171
Offentligt
1746313_0001.png
Fra:
Tommy Kirkegaard <[email protected]>
Dato:
10. april 2017 kl. 14.46.58 CEST
Emne: Fejlbehandling i Udlændingestyrelsen og ministeriet.
Vi tillader os at skrive igen jer 4 udvalgte ordførere på området. Vi har henvendt os til udvalget
19/3 (bilag 146,
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/UUI/bilag/146/index.htm)
og jeg har lige
siddet og læst alle udvalgets dokumenter igennem siden den dato (en eller anden, vis lige Martin
Henriksen hvordan han selv slår ting op i Danmarks Statestik), og så vidt jeg kan se er der ingen der
endnu har grebet sagen.
Man kan jo godt mene at vi bare burde være lettede over at min ægtefælle fik lov at blive, selv om
udlændingestyrelsen ikke har erkendt deres fejl, og praksis ikke er blevet rettet så andre undgår at
havne i samme situation som os. Vi er bestemt lettede over ikke at skule have mere med
udlændingestyrelsen at gøre, men specielt jeg den danske del kan ikke helt acceptere at vores
rettigheder i så omfattende grad systematisk er blevet krænkede uden at det bliver anerkendt.
Vores sag er ret omfattende, men for at holde sig til de vigtigste emner synes jeg at det kunne være
oplagt at spørge ministeren om f.eks. følgende i prioriteret rækkefølge:
Borgerne i denne sag fik afslag på baggrund af regler fra et andet at ministeriet styrelser
(SIRI), som udlændingestyrelsen indhentede da de ikke mente at havde gældende regler på
området, dette skete uden at ansøgerne fik nogen form for information herom. Mener
ministeren at det er et udtryk for god forvaltningsskik? Mener misteren at der er i
overensstemmelse med forvaltningslovens § 19, stk 1(indsat nederst i mailen)?
Borgerne i denne sag oplever gentagne gange at deres rettigheder er blevet krænkede og at
forvaltningsloven systematisk er blevet overtrådt af udlændingestyrelsen‚ resulterende i
afslag på familiesammenføring ud fra i bedste fald uklare regler . Udlændinge- og
integrationsministeriet afviser at behandle klagen over afslaget og henviser til
Udlændingenævnet, der ligeledes afviser og henviser til ministeriet. Hvilken instans mener
ministeren har kompetence til at behandle denne klage, og hvilke skridt vil ministeren tage
for at dette sker, så borgerene ikke fortsat vil være kastebolde mellem ministerium og nævn?
Hvis man på baggrund af denne sag har vurderet at regler fra SIRI vedr. ansættelse i hverv
omfattet af positvlisten også skal være gældende for undtagelse for 24årskravet i forbindelse
med familiesammenføring, kan ministeren så oplyse om baggrunden for at man fortsat ikke
informerer om dette, hverken på den officielle hjemmeside
nyidanmark.dk
eller FA1
ansøgningsskema om familiesammenføring? Mener ministeren ikke i den sammenhæng at
ansøgere har ret til at blive gjort bekendt med de regler der træffes afgørelse efter så de har
mulighed for at sørge for at opfylde krav inden ansøgning indsendes? Hvis man
sammenligner med boligkravet er dette fint specificeret på både hjemmeside og
ansøgningsskema så ansøgere f.eks. har mulighed for at flyttet til en bolig der opfylder
kravene inden der ansøges, er der iflg. ministeren nogen grund til at det samme ikke skal
gøre sig gældende i forhold til kravet om beskæftigelse og fravigelse af 24årskravet?
Mener ministeren at det er acceptabelt og god forvaltningsskik at når borgere henvender sig
til ministeriet for at klage over sagsbehandling og en afgørelse i strid med lovgivningen efter
næsten et år udelukkende modtager henvisninger til en gammel udtalelse fra samme styrelse
der klages over, men ingen selvstændig stillingtagen fra ministeriet?
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 10/4-17 fra Tommy Kirkegaard og Jefferson O. Santos vedr. fejlbehandling i Udlændingestyrelsen
1746313_0002.png
Mener ministeren at det er acceptabelt og god forvaltningsskik at ansøgere over en periode
på snart 2 år kan sende 12 skriftelige henvendelser til Udlændingestyrelsen, heraf flere med
helt konkrete spørgsmål om oplysninger som styrelsen jvf. forvaltningsloven er forpligtede
til at afgive selv uden at blive spurgt, men fortsat ikke har modtaget et eneste svar.
Det er svært at komme udenom mange fejl og flere klare lovbrud, men det hjælper os ikke meget,
når ingen instanser ønsker at behandle vores klage. Vi håber meget at en eller flere af jer vil være
med til at kaste lys over det. Vi har naturligvis alle dokumenter i sagen, hvis nogen ønsker
yderligere dokumentation.
På forhånd tak og god påske.
Jefferson O. Santos og Tommy Kirkegaard
Forvaltningslovens § 19, stk 1
Kan en part ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af
bestemte
oplysninger om en sags faktiske grundlag eller
eksterne faglige vurderinger, må der ikke træffes
afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne
eller vurderingerne og
givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne
eller vurderingerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens
afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.