Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 169
Offentligt
1745034_0001.png
Herning d. 15. april 2017
Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstider
Til Udlændingeministeren, Beskæftigelsesministeren, Udlændingestyrelsen og Folketinget
Vi skriver til jer for at gøre opmærksom på de problemer, Udlændingestyrelsens sagsbehandlingsti-
der medfører for dansk-internationale familier, der bor eller ønsker at bo i Danmark. Af en nylig
artikel i Berlingske Tidende fremgår, at Udlændingestyrelsen pt. har 8.200 verserende ansøgninger
om familiesammenføring, og Styrelsens nye servicemål for sagsbehandlingstiden lyder på 10 måne-
der. Dem, der får svar på en ansøgning i dag, har endda ventet endnu længere, nemlig 14 måneder i
gennemsnit.
Den lange ventetid på at få en ansøgning om familiesammenføring behandlet har betydelige negati-
ve konsekvenser for de familier, der berøres af det. I nogle sager befinder den danske ægtefælle sig
i Danmark, medens den udenlandske ægtefælle befinder sig i et andet land. Familien berøves der-
med muligheden for at være sammen bortset fra ferier ol. i en meget lang periode.
I andre sager befinder den udenlandske ægtefælle sig i Danmark på visum og senere processuelt
ophold. I de sager medfører den lange sagsbehandlingstid et betydeligt tab af arbejdsindtægt, fordi
den udenlandske ægtefælle hverken må arbejde, studere eller starte på integrationsprogrammets
danskundervisning i al den tid, ansøgningen ligger og venter på at blive behandlet hos Udlændinge-
styrelsen.
Det går først og fremmest ud over familien selv, men det går også ud over det danske samfund, som
dermed mister skatteindtægter. Værdien af 10 måneders tabt arbejdsfortjeneste overstiger langt de
udgifter, der er ved at behandle en ansøgning om familiesammenføring. Derfor vil det på længere
sigt være en god forretning for samfundet at investere i at få sagsbehandlingstiden for familiesam-
menføring nedbragt.
Det mest problematiske er sagsbehandlingstiden for familiesammenføring, men der er også alt for
lang ventetid på at få behandlet ansøgninger om forlængelse og permanent opholdstilladelse. Ved
ansøgninger om forlængelse er det et problem, at opholdskortet når at udløbe, før ansøgeren modta-
ger et nyt. Det gør det umuligt at foretage f.eks. arbejdsrelaterede udlandsrejser med kort varsel, da
man først skal søge om en tilbagerejsetilladelse hos Udlændingestyrelsen. Hvilket så igen påfører
Styrelsen mere arbejde, således at alle ventetider stiger yderligere.
Udlændingestyrelsen bruger også oceaner af tid på at kommunikere med brugere, der spørger til,
hvordan det går med deres sag. Vi har set afgørelser i f.eks. visumsager, hvor man ud af afgørelsen
kan læse, at Udlændingestyrelsen har brugt mere tid på at kommunikere med den danske vært om,
hvorfor der intet skete i sagen, end på at behandle den. Det skaber også et dårligt arbejdsmiljø i Ud-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Henvendelse af 15/4-17 fra Ægteskab Uden Grænser vedr. Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstider
lændingestyrelsen med øget personaleudskiftning og øgede udgifter til oplæring af nye medarbejde-
re til følge.
Det er således af mange grunde ineffektivt at have lange sagsbehandlingstider. Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Fastholdelse behandler også gebyrpålagte sager og har et servicemål på 1
måned for de fleste typer af ansøgninger. På den baggrund foreslår vi, at Udlændingestyrelsens ser-
vicemål for gebyrpålagte sager på sigt bør være følgende regnet som total sagsbehandlingstid fra
modtaget ansøgning til truffet afgørelse:
Familiesammenføring:
Forlængelse:
Permanent ophold:
3 måneder (i dag 10 måneder)
1 måned (i dag 7 måneder)
3 måneder (i dag 8 måneder)
Sagsbehandlingstiderne i Udlændingestyrelsen steg som følge af det store antal asylansøgere, der
kom til Danmark i efteråret 2014 og igen i efteråret 2015. Ingen kunne med rimelighed have forud-
set dette, og derfor har vi selvfølgelig forståelse for, at Udlændingestyrelsen i en periode blev nødt
til at omprioritere sine ressourcer for at få behandlet de mange asylansøgninger. Nu er der imidlertid
gået 1�½ år, siden den seneste store bølge af asylansøgere kom til Danmark. Udlændingestyrelsen
har derfor haft masser af tid til at ansætte de sagsbehandlere, der skal bruges til at behandle asylan-
søgninger, uden at det behøver gå ud over Styrelsens øvrige brugere.
Vi vil gerne gøre opmærksom på, at hovedparten af vores medlemmer selv dækker udgifterne til
sagsbehandlingen via gebyrbetaling. Det svarer til, at nogle kommuner har indført gebyrer for at få
behandlet en ansøgning om byggetilladelse. Vi har imidlertid ikke hørt om nogen kommuner, der
samtidig med brugerbetaling har indført 10 måneders ventetid på at få behandlet en byggeansøgning
med den begrundelse, at halvdelen af kommunens byggesagsbehandlere er sat til at arbejde med
sprogundervisning af flygtninge. Og vi tvivler på, at en sådan forklaring ville blive accepteret af
kommunens vælgere.
Vi foreslår, at den eksisterende sagspukkel afvikles ved, at der i Udlændingestyrelsen oprettes et
antal stillinger, der tidsbegrænses til 12 måneder med mulighed for om nødvendigt at forlænge dem
med yderligere 12 måneder. Planen bør navnlig fokusere på at nedbringe ventetiden for Styrelsens
betalende brugere, men vi er naturligvis ikke imod, hvis også de ikke-betalende brugere kommer til
at vente i kortere tid på at få deres sag afgjort.
For at mindske Udlændingestyrelsens arbejdsbyrde foreslår vi videre, at familiesammenførte til
danske statsborgere og udlændinge med permanent ophold fremover får opholdstilladelse i 4 år og
efter ansøgning herefter i 4 år yderligere. På den måde skabes der harmoni med de planlagte regler
for permanent opholdstilladelse, og Udlændingestyrelsen får færre ansøgninger om forlængelse, de
skal behandle.
På vores medlemmers vegne håber vi, at I vil tage positivt mod de forbedringsforslag, vi hermed har
stillet.
Med venlig hilsen,
Kim Pedersen Nyberg
Bestyrelsesformand
2