Notat
Notat om konsekvenser af Højesterets dom af 17. januar 2017 vedr. opholds- og
meldepligt
1. Indledning
Udlændinge på tålt ophold er udlændinge, der isoleret set opfylder betingelserne
for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl). Der er
dog tale om udlændinge, som anses for at være en fare for statens sikkerhed eller
har begået forbrydelser mv. af en sådan grovhed, at de derfor er udelukket fra at
opnå asyl efter flygtningekonventionens og udlændingelovens udelukkelsesgrun-
de, jf. udlændingelovens § 10.
Udlændinge på tålt ophold risikerer ved en tilbagevendelse til hjemlandet døds-
straf, tortur, eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,
og derfor kan de pågældende udlændinge ikke udsendes tvangsmæssigt til hjem-
landet eller et land, hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et
sådant land, jf. udlændingelovens § 31 (forbuddet mod refoulement).
Der er i øjeblikket ca. 70 udlændinge på tålt ophold. Dette tal ændrer sig løbende.
Udlændingestyrelsen pålægger som udgangspunkt udlændinge på tålt ophold
opholdspligt på et bestemt indkvarteringssted (Udrejsecenter Kærshovedgård),
medmindre særlige grunde taler derimod, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1.
pkt.
Herudover pålægger politiet som udgangspunkt udlændinge på tålt ophold mel-
depligt, medmindre særlige grunde taler derimod, jf. udlændingelovens § 34, stk.
4.
Særlige grunde som kan begrunde, at der ikke pålægges opholds- eller meldepligt,
kan være alvorlig sygdom, der gør, at den pågældende udlænding ikke vil være i
stand til at overholde opholds- eller meldepligten på et center. Det kan endvidere
være, hvis opholds- eller meldepligten vil stride mod Danmarks internationale
forpligtelser.
31. marts 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 2395
209967
Side
1/9