Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 13
Offentligt
1675584_0001.png
OKTOBER 2016
FOREBYGGELSE AF
ÆRESRELATEREDE
KONFLIKTER OG
NEGATIV SOCIAL
KONTROL
NATIONAL HANDLINGSPLAN
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
1
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0002.png
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0003.png
Forord
Den personlige frihed er grundlæggende
i Danmark. Her er ligestilling mellem
kønnene, og kvinder og mænd, drenge
og piger skal have lige muligheder for at
udfolde sig og leve et frit liv.
Alligevel ser vi, at der er mennesker,
som dagligt lever med trusler, vold og
undertrykkelse bl.a. på grund af religiøs
og social kontrol.
Der er unge kvinder og mænd i Danmark,
der bliver truet til at indgå ægteskaber.
Der er børn, som bliver sendt på gen-
opdragelsesrejse, fordi deres forældre
mener, at de er blevet for danske. Der
er unge og voksne, som udsættes for en
ekstrem social kontrol, og som på grund
af undertrykkende kønsopfattelser, religi-
on og kulturelle normer, fratages retten til
at bestemme over egen krop og eget liv.
Det kan og må vi ikke tolerere.
Med den aftale, regeringen indgik med
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti den 31. maj
2016, rettet mod religiøse forkyndere,
som søger at undergrave danske love
og værdier og understøtte parallelle
retsopfattelser, blev der iværksat en lang
række tiltag for at sætte ind over for den
undertrykkelse, der kommer fra bl.a.
religiøse autoriteter.
Med denne handlingsplan tager vi de
næste nødvendige skridt i kampen mod
de parallelle samfund. Det gør vi ved en
række nye tiltag, der massivt skal sætte
ind mod den ekstreme sociale kontrol og
de æresrelaterede konflikter, som vi des-
værre fortsat ser udfolde sig i Danmark.
Vi skal have taget et endeligt opgør med
berøringsangsten, så vi fremover sikrer,
at der bliver igangsat en rettidig indsats
over for børn og unge, som udsættes for
æresrelaterede konflikter. Der skal ske en
omfattende opkvalificering af fagprofessi-
onelle, og kommunerne skal have bered-
skaberne på plads til at sætte ind i tide.
Vi skal have et sikkerhedsnet klar, så vi
kan gribe de mennesker, som alligevel
har brug for støtte, hvis de er flygtet fra
en æresrelateret konflikt. Ingen skal
afvises på grund af pladsmangel, når de
banker på døren hos RED-Safehouse
eller andre sikre bosteder.
Vi skal have en pakke klar med individu-
el hjælp, psykologbistand og rådgivning,
så alle, der har været udsat for under-
trykkelse, får den rette støtte til at påbe-
gynde et nyt liv.
Endelig skal vi mobilisere de gode kræf-
ter i miljøerne, som allerede i dag råber
op og siger fra over for normer, værdier
og handlinger, som ikke hører hjemme i
Danmark.
Vores mål er, at børn, unge og voksne
skal kunne leve et frit liv, hvor religiøse
normer og kulturelle traditioner ikke be-
grænser deres frihed og rettigheder.
Regeringen – oktober 2016
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Indhold
1. Indledning
.............................................................................................................6
Omfanget af æresrelaterede konflikter...................................................................7
Problemets karakter ...............................................................................................8
Handlingsplanens overordnede mål.....................................................................10
2. Lovgivning på området
......................................................................................
11
3. Den eksisterende indsats til forebyggelse af æresrelaterede konflikter
......
14
Støtte til de unge ..................................................................................................14
Opkvalificering af fagfolk ......................................................................................15
Forebyggelse, oplysning og holdningsbearbejdning ............................................15
Tidlig indsats på asylcentre ..................................................................................15
Særlig indsats mod genopdragelsesrejser og andre ufrivillige udlandsophold .... 15
Myndighedsarbejde og samarbejde mellem myndigheder og organisationer ...... 15
Viden og forskning ...............................................................................................15
4. Nye indsatser
......................................................................................................16
Bedre hjælp til ofre for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol ......... 17
Udslusningsboliger og støtteordning målrettet unge .......................................17
Styrket behandlingstilbud til unge ....................................................................17
Styrket koordineret sagshåndtering .................................................................17
Styrket forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol ........ 17
Rådgivningstilbud til kommunerne ...................................................................18
Opkvalificering af fagpersoner og styrket oplysningsindsats ...........................18
Mobilisering af opgør med undertrykkelse og negativ social kontrol....................18
Støtte til de unge, der siger fra ........................................................................18
Fokus på rettigheder ........................................................................................18
Strategiske partnerskaber og lokalt samarbejde .............................................19
Systematisk videns- og dokumentationsindsats ..................................................19
Undersøgelser, forskning og evaluering ..........................................................19
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0006.png
1.
Indledning
Æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol har været på
den politiske dagsorden i mange år. Men selv om en lang række
initiativer er iværksat for både at støtte og hjælpe ofrene og for at
forebygge nye hændelser, er der fortsat store udfordringer.
Unge udsat for æresrelaterede konflikter
tager til stadighed ophold på sikre botil-
bud, og etniske minoritetskvinder er over-
repræsenteret på landets krisecentre – fle-
re af dem på grund af æresrelateret vold.
I nogle miljøer er der opstået parallel-
samfund, hvor enkeltpersoner, familier,
religiøse autoriteter eller trossamfund
håndhæver værdier og normer, der stri-
der mod individets frihedsrettigheder,
ligestilling og demokratiske principper. I
disse miljøer udøves en negativ social
kontrol af børn, unge og voksne, som
fastholder den enkelte i undertrykkelse
og fratager dem deres selvstændighed
og mulighed for at bestemme over eget
liv. Særligt piger og kvinder er udsat for
negativ social kontrol.
Og selv blandt de mere ressourcestærke
og umiddelbart velfungerende familier kan
det fortsat ske, at børn og unge udsættes
for undertrykkelse i hjemmet. Tilsvarende
er der eksempler på, at også unge fra
disse familier tvinges ind i ægteskaber,
de ikke ønsker, eller udsættes for andre
æresrelaterede konflikter, som fratager
dem muligheden for det normale ung-
domsliv, de gerne vil leve.
Samtidig er erfaringen fra professionelle
aktører på området, at fagpersoner om-
kring børn og unge i mange situationer er
præget af berøringsangst og er tilbage-
holdende med at iværksætte foranstalt-
ninger, bl.a. ud fra en misforstået anta-
gelse om, at der er tale om en fremmed
kultur og anderledes familiestrukturer,
som bør respekteres, eller som besvær-
liggør arbejdet og dialogen med familien.
Der er børn og unge, der svigtes på
grund af misforståede hensyn og frygt for
at gøre noget forkert.
Omfanget af æresrelaterede
konflikter
Problematikken omkring æresrelaterede
konflikter er præget af mørketal, da en del
sager formentlig aldrig kommer til myn-
digheder og andre aktørers kendskab. En
række opgørelser kan dog give et indblik
i antallet af kendte tilfælde samt i udviklin-
gen i antallet af sager over årene.
Opgørelser af antallet af unge udsat
for negativ social kontrol og æresrela-
terede konflikter, der henvender sig til
rådgivningstilbuddet Etnisk Ung, viser
en stigning fra 101 i 2005 til 1207 i 2015.
Også antallet af henvendelser til det sikre
botilbud RED-Safehouse er steget, fra 64
henvendelser i 2006 til 242 i 2015.
Derudover oplever kvindekrisecentrene,
at gruppen af voldsramte etniske mino-
ritetskvinder, herunder kvinder, som har
været udsat for æresrelateret vold, fylder
mere og mere på centrene. Årsstatistik-
ken for kvinder og børn på krisecenter
for 2014 viser bl.a., at kvinder med andet
fødeland end Danmark udgør 45 pct. på
krisecentrene i 2014, selv om de kun ud-
gør 12 pct. af det samlede antal voksne
kvinder i Danmark.
Tallene illustrerer, at der er en vedvaren-
de aktuel udfordring, men er samtidig et
udtryk for, at flere og flere unge i stigende
grad er blevet opmærksomme på deres
rettigheder og mulighederne for hjælp og
støtte.
6
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0007.png
ØVRIGE DATA OM PROBLEMETS OMFANG
Rigspolitiet
Rigspolitiet har siden 2006 registreret anmeldelser og sager vedrørende æresrelaterede konflikter og forbrydelser fra
landets politikredse med henblik på kontinuerligt at have et overblik over området. Registreringen sker på baggrund af
indberetninger fra politikredsene og vedrører ikke alene anmeldelser om mulige strafbare forhold, men også henvendel-
ser til politiet om æresrelaterede konflikter mv. Opgørelserne viser et antal af sager pr. år på mellem 109 (2006) og op til
167 (2009). Der er i 2015 i alt registreret 140 anmeldelser/sager.
Nydanske unges oplevelse af social kontrol, frihed og grænser
En undersøgelse om social kontrol fra 2011 viser, at 25 pct. af unge mellem 15-20 år med etnisk minoritetsbaggrund fryg-
ter, at familien vælger en ægtefælle mod deres vilje, og 25 pct. oplever større eller mindre grad af begrænsning i forhold
til at vælge uddannelse, venner og fritidsaktiviteter.
Medborgerskabsundersøgelsen og Integrationsbarometret 2016
Ifølge de seneste målinger (2016) på Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets Integrationsbarometer føler næsten
hver 5. af de 18-29-årige indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, at de får begrænset deres frihed og
selvbestemmelse af familien i relation til valg af kæreste og ægtefælle.
1
Der har samtidig i et vist omfang været en positiv
udvikling siden 2012, således at færre unge nydanskere oplever, at de ikke selv kan bestemme deres valg af kæreste
eller ægtefælle. Undersøgelsen viser også, at de unge selv i betydeligt omfang tilslutter sig ligestilling mellem kønnene.
Nydanske LGBT-personers levevilkår
I 2015 blev der udarbejdet en undersøgelse af nydanske LGBT-personers levevilkår, som viser, at flertallet af nydanskere
har positive og tolerante holdninger til LGBT- personer, og 73 pct. mener, at samfundet bør acceptere homoseksualitet.
Imidlertid har et betydeligt mindretal negative holdninger til LGBT, og 24 pct. støtter et forbud mod sex mellem to personer
af samme køn, 43 pct. opfatter homoseksualitet som unaturligt, 39 pct. opfatter homoseksualitet som en religiøs synd, 22
pct. opfatter homoseksualitet som en sygdom og 29 pct. er modstandere af at tillade kønsskifteoperationer.
Endvidere viser undersøgelsen, at nydanske LGBT-personer på en række områder har væsentligt dårligere levevilkår
end andre LGBT-personer i Danmark, herunder har bl.a. 33 pct. overvejet selvmord inden for det seneste år (for øvrige
LGBT-personer er tallet 19 pct.), og selvmordstanker er cirka fire gange så udbredt blandt nydanske LGBT-personer end
blandt den heteroseksuelle majoritetsbefolkning.
De problemer, som nydanske LGBT-personer oplever, vedrører primært egen familie og det etniske minoritetsmiljø, og
den vold, som rammer nydanske LGBT-personer, kan ofte karakteriseres som æresrelateret vold. 13 pct. har eksempel-
vis været udsat for fysisk vold fra familiens side, 18 pct. har været udsat for voldstrusler fra familiens side, og 15 pct. har
oplevet pres for at blive gift mod deres vilje.
Analyserne viser desuden, at de voldramte og voldstruede nydanske LGBT-personer gennemsnitligt set kommer fra fa-
milier, hvor ære og religion tillægges større betydning end i de andre nydanske LGBT-personers familier.
1
http://www.integrationsbarometer.dk/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Problemets karakter
Æresrelaterede konflikter forstås i denne
sammenhæng som konflikter, der opstår
inden for nære, familiære relationer, og
hvor konflikten skyldes en opfattelse af,
at familiens ære er blevet krænket.
Familiens ære er knyttet til en opfattelse
af familien som en samlet enhed – et
fællesskab, hvor den enkeltes handlin-
ger påvirker hele familien og dens ære.
Det er således hele familiens omdømme
og ære, der skades, hvis et familiemed-
lem handler i strid med normer for, hvad
der opfattes som god opførsel.
Æresbegrebet er meget komplekst og
kan lettere forsimplet forstås som et sæt
af normer, der specificerer, hvad ære
betyder, og hvordan man taber ære.
Æresbegrebet er oftest knyttet til fore-
stillinger om en families generelle status
og særligt i forhold til forestillinger om
kvinders ærbarhed og seksuelle adfærd.
Ærbarheden kan bl.a. være afhængig
af, at pigerne afholder sig fra sex før et
eventuelt ægteskab, ikke har en kære-
ste og ikke bryder et ægteskab på trods
af f.eks. psykisk eller fysisk vold. Piger
og kvinder er derfor særlig udsatte, og
nogle gange kan verserende rygter være
nok til at udløse en konflikt.
Drenge og mænd kan ligeledes være
udsat for æresrelaterede konflikter, men
konflikten sætter typisk ind på et senere
tidspunkt i deres liv. Det kan f.eks. ske,
hvis en dreng eller mand modsætter sig
et ægteskab eller er homoseksuel eller
i tilfælde, hvor han presses eller tvinges
til at true eller øve vold mod familiemed-
lemmer, der har forbrudt sig mod de
gældende normer.
Samtidig er der i visse familier meget
traditionelle kønsroller og en patriarkalsk
kultur, hvor manden har magten, og hvor
manden er kvinden overlegen. Det be-
tyder, at der er miljøer og familier, hvor
der ikke er ligestilling mellem kønnene,
og hvor piger og kvinders udfoldelses-
muligheder begrænses. Derudover bliver
nogle drenge fra etniske minoritetsfamili-
er fra barnsben opdraget til at udvise en
særlig form for maskulinitet, fordi de skal
beskytte familiens ære, bl.a. ved at kon-
trollere deres søstres gøren og laden.
En overtrædelse af normer relateret
til æresbegrebet indebærer for nogle
familier reaktioner, der skal genoprette
familiens ære og sikre, at den vanæren-
de handling stoppes. For nogle familier
rangerer hensynet til familiens ære
højere end den enkeltes ønsker og ret-
tigheder i en sådan grad, at den enkeltes
rettigheder krænkes ved familiens ønske
om at genoprette ære. I den forbindelse
kan der være tale om overgreb.
Æresrelaterede konflikter kan bl.a.
komme til udtryk i form af negativ social
kontrol, adfærdsbegrænsning og kontrol
af bevægelsesfrihed, psykisk og fysisk
vold, chikane, blandt andet på sociale
medier, eller trusler. Nogle familier tyr
til tvangsægteskaber eller genopdra-
gelsesrejser i ønsket om at få det afvi-
gende familiemedlem til igen at fremstå
ærbar i omverdenens øjne. Alt sammen
med henblik på at få den enkelte til at
handle i overensstemmelse med famili-
ens normer.
De primære udøvere af social kontrol
og personerne bag tvangsægteskaber
er ofte forældre, men også søskende,
den øvrige familie i Danmark og pres fra
slægtninge i oprindelseslandet samt det
sociale netværk i nærmiljøet kan spille
en rolle. I familien kan både moren og
faren være udøvere, ligesom både piger
og drenge, kvinder og mænd kan være
dem, som udøver kontrollen. Den negati-
ve sociale kontrol kan også have sit ud-
spring i ungegrupperinger, hvor formålet
er at opretholde en bestemt religiøs eller
etnisk minoritetskultur blandt de unge
selv.
8
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0009.png
BEGREBERNE NEGATIV SOCIAL KONTROL, TVANGSÆGTESKABER OG GENOPDRAGELSESREJSER
Negativ social kontrol
Negativ social kontrol i forhold til æresrelaterede konflikter handler om handlinger, styring, kontrol eller sanktioner, der i
væsentlig grad hæmmer eller begrænser den enkeltes livsudfoldelse, adfærd, valg og rettigheder. Det kan f.eks. være
kontrol eller restriktioner i forhold til livsstil, fritidsaktiviteter, sociale relationer, valg af ægtefælle eller retten til at be-
stemme over egen krop. Piger og kvinder er særligt udsatte for negativ social kontrol. Også drenge kan udsættes her-
for, men det sætter typisk ind på et senere tidspunkt i deres liv, f.eks. i forbindelse med valg af ægtefælle, seksualitet og
uddannelse.
Det kan få konsekvenser for den enkelte i form af f.eks. manglende frihed og ligestilling samt deltagelse i skole- og fri-
tidsaktiviteter. Den sociale kontrol vil ofte af familien blive begrundet i et ønske om at passe på sit barn, så barnet eller
den unge ikke får et dårligt rygte, ikke bliver udsat for dårlig påvirkning og ikke har en adfærd, som er i modstrid med
familiens æreskodeks.
Tvangsægteskab
Tvangsægteskaber er ulovlige og kan defineres som et ægteskab, hvor en eller begge parter er blevet tvunget til at ind-
gå ægteskab eller religiøs vielse imod deres vilje, f.eks. ved vold eller trussel om vold. Både kvinder og mænd kan være
ofre for tvangsægteskaber. I nogle tilfælde, hvor ægteskabet arrangeres i et samspil mellem de unge og deres forældre,
kan der være tydelige elementer af pres eller forventninger fra familiemedlemmerne, der gør det svært at modstå ægte-
skabet, de såkaldte gråzone-ægteskaber.
Nogle forhold kan øge risikoen for tvangsægteskab, f.eks. hvis den unge er blevet seksuelt misbrugt, har haft seksuelle
forhold eller er blevet gravid uden for ægteskabet. Det samme gælder ved homoseksualitet, hvor familier i nogle tilfælde
forsøger at gennemtvinge et ægteskab i forsøg på at skjule deres barns homoseksualitet. Desuden kan der være forhø-
jet risiko for tvangsægteskab ved kriminel virksomhed eller misbrug, idet familien i et forsøg på at rette op på de forhold
tvangsgifter den unge.
Genopdragelsesrejse
Genopdragelsesrejser er rejser, hvor et barn eller en ung ufrivilligt bliver sendt til forældrenes oprindelsesland eller et
andet land i en længere periode med henblik på adfærdsregulering. Andre ufrivillige udlandsophold dækker over ufrivillig
rejse med henblik på f.eks. at blive forlovet, tvangsgift eller tilfælde, hvor den unge efterfølgende forhindres i hjemrejse.
Begrebet dækker ikke over børn og unges frivillige ophold i forældres oprindelsesland f.eks. ved ferie, selvom ferie kan
bruges som påskud for at sende børn og unge af sted på genopdragelsesrejse.
Genopdragelsesrejser og andre ufrivillige udlandsophold kan bl.a. forekomme, fordi barnet eller den unge har et kæ-
resteforhold eller opfører sig på en måde, som forældrene ikke billiger og derfor ønsker en social, religiøs eller kulturel
genopdragelse af deres barn. Genopdragelsesrejser kan ligeledes være foranlediget af, at forældre vil forebygge krimi-
nalitet eller relationer til kriminelle miljøer og derfor i afmagt sender barnet eller den unge væk på genopdragelsesrejse.
Genopdragelsesrejser har ofte store personlige konsekvenser for barnet eller den unge. Det kan være i form af omsorgs-
svigt, identitetskrise og mistillid til familien. Samtidig kan eventuel manglende skolegang, risiko for eskalering af familie-
konflikter og brudte familieforhold ved hjemvendelsen blive konsekvenser som følge af genopdragelsesrejser.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0010.png
Handlingsplanens overordnede mål
Regeringen ønsker med denne handlings-
plan markant at styrke indsatsen mod
æresrelaterede konflikter og negativ
social kontrol.
Initiativerne skal bygge videre på og vide-
reudvikle den eksisterende forebyggende
indsats på området og bidrage til, at færre
børn, unge og voksne oplever æresrelate-
rede konflikter, undertrykkelse og flere kan
nyde godt af de rettigheder og muligheder,
alle borgere i Danmark er berettiget til.
Regeringen vil også styrke akutindsatsen
og sikre, at alle får den hjælp og støtte,
de har brug for. Det gælder både i de
mere alvorlige tilfælde, der indbefatter
tvang, trusler og vold. Og det gælder i
de tilfælde, hvor den enkeltes livskvalitet
væsentligt forringes, hvor der er mistriv-
sel, udbredt kontrol og manglende frihed
til personlige livsvalg.
Med handlingsplanen skal fagfolks
håndtering af æresrelaterede sager
styrkes. Der skal ske et opgør med be-
røringsangsten blandt fagpersoner, og
samtidig skal kommunerne også ledel-
sesmæssigt prioritere forebyggelsen af
æresrelaterede sager.
Endelig vil regeringen støtte, at der sker
en mobilisering af unge, der vil og kan
sige fra over for undertrykkelse og
negativ social kontrol.
HER VIL REGERINGEN SÆTTE IND
Den eksisterende indsats er baseret på både myndighedsopkvalificering, forældreinddragelse, holdningsbearbejdelse og
akutindsatser. Men på grund af de vedvarende udfordringer er det nødvendigt at styrke og udvikle den eksisterende indsats
på en række områder. Derfor foreslår regeringen følgende indsatser:
Bedre hjælp til ofre for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
1. Udslusningsboliger til unge, der har været på flugt
2. Støtteordning for unge
3. Styrket behandlingstilbud af traumer mv. til personer udsat for æresrelaterede konflikter
4. Bedre koordinering af myndighedernes håndtering af æresrelaterede sager
Styrket forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
5. Rådgivningstilbud til kommunerne
6. Styrket opkvalificering af fagpersoner
7. Oplysningsindsats – opgør med berøringsangsten
Mobilisering af opgør med undertrykkelsen og negativ social kontrol
8. Støtte til unge, der siger fra over for negativ social kontrol
9. Fokus på børn og unges rettigheder
10. Rettighedsindsats
11. Strategiske partnerskaber mellem kommuner, boligorganisationer og lokale foreninger
Systematisk videns- og dokumentationsindsats
12. Nye undersøgelser, herunder i maskulinitet og kønsrollemønstre i religiøse og etniske minoritetsmiljøer
13. Forskning og metodeudvikling med fokus på familiernes rolle i forebyggelsesindsatsen.
14. Evaluering af indsatserne, herunder kortlægning af indsatser og metoder der virker
10
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0011.png
2.
Lovgivning på området
En række love har betydning for indsatsen mod æresrelaterede konflikter. Det gælder bl.a. straffe-
loven, udlændingeloven, lov om social service, cpr-loven og ægteskabsloven. I det følgende er cen-
trale love, som har til hensigt at modvirke tvangsægteskaber og genopdragelsesrejser, kort ridset op.
TILTAG MOD TVANGSÆGTESKABER
Straffeloven
Efter straffelovens § 260, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil to år for ulovlig tvang, den, som ved vold eller
trussel om vold, om betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller
ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget.
Efter straffelovens § 260, stk. 2, kan straffen stige til fængsel indtil 4 år, hvis nogen tvinges til at indgå ægteskab eller til
en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed.
Straffelovens § 260, stk. 2, blev indsat ved lov nr. 316 af 30. april 2008 for bl.a. at afspejle, at tvang til ægteskab inde-
bærer et alvorligt indgreb i den personlige frihed, som kan have meget vidtrækkende og langvarige konsekvenser for
den person, der har været udsat for en sådan tvang. Ved lov nr. 434 af 1. maj 2013 blev straffelovens § 260, stk. 2, om
tvangsægteskaber udvidet til også at omfatte ulovlig tvang til religiøse vielser, således at ulovlig tvang i forbindelse med
religiøse vielser blev omfattet af den skærpede strafferamme på fængsel indtil 4 år.
Straffelovens § 260, stk. 2, omfatter f.eks. et tilfælde, hvor et familiemedlem truer en datter eller søn med vold eller med
at slå vedkommende ihjel, hvis vedkommende ikke lader sig vie religiøst med den person, som familien har valgt.
Straffelovens § 260 omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til den ulovlige tvang, jf. straffelovens
§ 23. Der vil således f.eks. foreligge medvirken, hvis en far tilskynder sin søn til at udøve vold mod sin datter for at tvinge
hende til at blive religiøst viet.
Medvirkensansvaret omfatter også den, der udfører den religiøse vielse, hvis den pågældende er bekendt med, at viel-
sen indgås som følge af, at der er udøvet tvang af den karakter, som er nævnt i straffelovens § 260.
Lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
Politiet kan give strafsanktionerede forbud til en person mod at kontakte eller følge efter en anden og medlemmer af den-
nes husstand (såkaldt tilhold) og mod at opholde sig eller færdes i et afgrænset område, hvor den anden og medlemmer
af dennes familie ofte færdes (såkaldt opholdsforbud).
Det forudsættes som udgangspunkt, at der er begrundet mistanke om, at der er sket fredskrænkelse, eller der mod den
anden er begået et strafbart forhold, som kan sidestilles med en fredskrænkelse, samt at der er bestemte grunde til at
antage, at den pågældende fortsat vil krænke den anden.
Loven indeholder herudover bl.a. en særlig regel om tilhold i relation til tvangsægteskaber mv. Efter § 2, stk. 3, kan der
således meddeles tilhold, hvis der er rimelig grund til at mistænke en person for at have begået eller forsøgt at begå en
overtrædelse af straffelovens bestemmelse om ulovlig tvang ved at tvinge en anden til at indgå ægteskab eller religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed.
Endvidere kan en person over 18 år forbydes at opholde sig i sit hjem (såkaldt bortvisning). Det gælder bl.a., såfremt der
er begrundet mistanke om, at den pågældende mod et medlem af sin husstand har begået en overtrædelse af straffelo-
vens § 260 om ulovlig tvang, jf. ovenfor.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0012.png
Udlændingeloven
Udlændingeloven indeholder en række bestemmelser, som vedrører tvangsægteskaber. Bl.a. for at forhindre tvangsæg-
teskaber er det i udlændingelovens § 9 gjort til en betingelse for familiesammenføring, at begge ægtefæller er over 24 år,
idet de unge anses for at være bedre rustet til at sige nej til et ægteskab, de ikke ønsker, jo ældre de er. Det er endvidere
en betingelse for familiesammenføring, at ægteskabet er indgået efter begge parters eget ønske. Et ægteskab mellem
fætter og kusine anses som udgangspunkt som et tvangsægteskab. Afkræftes denne formodning ikke, gives der afslag
på ægtefællesammenføring. Endvidere kan en udlænding udvises, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf
for at have tvunget nogen til at indgå ægteskab eller en religiøs vielse mod eget ønske, jf. § 22 i udlændingeloven.
Lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
Ved indgåelse af ægteskab i Danmark skal myndighederne påse, at betingelserne for indgåelse af ægteskabet er opfyldt.
Myndighederne skal i den forbindelse også være opmærksomme på, at ingen af parterne indgår ægteskabet, fordi den
pågældende er udsat for tvang eller lignende. Danske myndigheder må således ikke medvirke til indgåelse af tvangsægte-
skaber. Det fremgår af vejledning om behandling af ægteskabssager (vejledning af 18. marts 2016 om behandling af æg-
teskabssager), hvad myndighederne skal være opmærksomme på for at vurdere, om der er tale om et tvangsægteskab.
TILTAG MOD ALVORLIGE ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER
Lov om social service
Efter lov om social service (serviceloven) er kommunerne forpligtede til at yde rådgivning og nødvendig støtte til perso-
ner, som oplever æresrelaterede konflikter, såfremt de vurderer, at der behov herfor. Desuden har kommunen pligt til at
tilbyde midlertidigt ophold på et krisecenter til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i relation til familie- og samlivsforhold. Dette gælder også kvinder udsat for alvorlige æresrelaterede konflikter.
Det fremgår endvidere af lov om social service § 12 a, at kommunerne er forpligtet til at tilbyde rådgivning og handleplaner
til voksne, der udsættes for æresrelaterede konflikter. En sådan handleplan udarbejdes i samarbejde med borgeren og
skal indeholde:
1) en risikovurdering for den pågældende borger,
2) oplysninger om borgerens aktuelle situation, herunder relevante forhold vedrørende bopæl, arbejde, uddannelse og
forholdet til pårørende,
3) overvejelser om eventuelle relevante støttemuligheder i forhold til bopæl, arbejde og uddannelse samt formålet
hermed og
4) overvejelser om eventuelle relevante støttemuligheder efter denne lov eller efter anden lovgivning og formålet hermed.
CPR-loven
Med virkning fra den 1. maj 2015 blev der indført en særlig adressebeskyttelse i CPR-loven.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 6, er det således muligt at få registreret en særlig adressebeskyttelse i CPR med det resultat, at den
pågældendes faktiske adresse ikke fremgår af CPR og dermed ikke fra CPR videregives til andre. Den pågældende er i stedet
registreret i CPR uden fast bopæl i kommunen. Det er en betingelse for registrering af særlig adressebeskyttelse, at en person
udsættes for trusler mod sin person i forbindelse med æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter, og at politiet har truffet
en konkret afgørelse om beskyttelsen. Det er en forudsætning, at særlig adressebeskyttelse iværksættes i forbindelse med en
flytning. Den særlige adressebeskyttelse vil – for at yde en reel beskyttelse – skulle kombineres med den almindelige navne-
og adressebeskyttelse i medfør af CPR-lovens § 28, stk. 1, som i særlige tilfælde kan tildeles for længere tid end ét år.
12
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0013.png
TILTAG MOD GENOPDRAGELSESREJSER MV.
Udlændingeloven
Udlændingeloven indeholder en række bestemmelser, som vedrører genopdragelsesrejser og relaterede forhold.
Udlændingeloven indeholder regler, der har til formål at modvirke genopdragelsesrejser. Hvis et barn sendes til udlandet
på genopdragelsesrejse, gælder en skærpet bortfaldsregel. I sådanne tilfælde bortfalder opholdstilladelsen efter 3 må-
neder, jf. udlændingelovens § 17, stk. 2. Efter de almindelige bortfaldsregler falder en opholdstilladelse bort ved hhv. 6
eller 12 måneders udlandsophold, jf. udlændingelovens § 17, stk. 1. Efter udlændingelovens § 44 c skal kommunalbesty-
relsen endvidere underrette Udlændingestyrelsen om sager, hvor kommunalbestyrelsen har kendskab til eller begrundet
mistanke om, at mindreårige udlændinge har opholdt sig uden for Danmark i mere end 3 måneder på genopdragelses-
rejse mv. Formålet med underretningspligten er at understøtte, at Udlændingestyrelsen får kendskab til de tilfælde, hvor
det som følge af en genopdragelsesrejse kan komme på tale at anvende udlændingelovens bortfaldsregler. Er et barns
tidligere opholdstilladelse i Danmark bortfaldet pga. udlandsophold, og søger barnet på ny om opholdstilladelse, kan
opholdstilladelse kun gives, hvis hensynet til barnets tarv taler for det, jf. udlændingelovens § 9, stk. 17. Formålet med
reglerne er at modvirke, at børn, der har ret til ophold i Danmark, bliver sendt tilbage til hjemlandet for at opholde sig dér,
indtil barnet er næsten voksent, og således vokser op i overensstemmelse med hjemlandets kultur og skikke frem for
danske normer og værdier.
Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen
Det fremgår af § 4, stk. 5, at skolen straks skal give meddelelse til kommunen, hvis skolen får oplysning om, at en elev
opholder sig eller kan formodes at opholde sig i udlandet, og senest når en elev har været fraværende i en uge, herunder
hvis en elev ikke er mødt i skole den første uge efter sommerferiens afslutning, og fraværet ikke skyldes sygdom eller
ekstraordinær frihed med skolens tilladelse. Der henvises til reglerne i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
Efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og bekendtgørelse om børne-og ungeydelsen er det
som udgangspunkt en betingelse for at modtage børnetilskud eller børne- og ungeydelse, at barnet eller den unge faktisk
opholder sig her i landet. I modsat fald vil de nævnte ydelser kunne inddrages, ligesom der vil kunne reduceres i eventu-
el boligstøtte, som en familie modtager i medfør af lov om individuel boligstøtte. Kravet om barnets faktiske ophold her i
landet kan dog fraviges, hvis udlandsopholdet er kortvarigt eller midlertidigt som led i barnets uddannelsesforløb. For et
undervisningspligtigt barn vil kravet ikke kunne fraviges, hvis der er tale om ulovligt skolefravær.
Lov om social service
Lov om social service (serviceloven) udgør bl.a. rammen for indsatsen for udsatte børn og unge i kommunerne. De for-
anstaltninger, der kan iværksættes efter serviceloven, finder også anvendelse i forhold til børn og unge udsat for æresre-
laterede konflikter, herunder genopdragelsesrejser, såfremt betingelserne i serviceloven i øvrigt er opfyldt. Kommunernes
muligheder for at hjælpe børn og unge i disse situationer omfatter bl.a. mulighed for at iværksætte en undersøgelse af
et barns forhold, muligheden for at iværksætte særlige foranstaltninger, herunder muligheden for anbringelse uden for
hjemmet. Desuden er det vigtigt at fremhæve offentligt ansattes underretningspligt.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0014.png
3.
Den eksisterende
indsats til forebyggelse af
æresrelaterede konflikter
Den danske indsats mod æresrelaterede konflikter går flere år tilbage og har gen-
nem tiden været præget af en bred politisk opbakning til at prioritere indsatsen. I
2012 blev det således ved en bred politisk aftale besluttet at afsætte satspuljemidler
til den første egentlige handlingsplan om forebyggelse af æresrelaterede konflikter,
National strategi mod æresrelaterede konflikter,
som den nuværende indsats i vid
udstrækning er baseret på.
Det hidtidige arbejde har bl.a. haft fokus på at sikre hjælp til ofre for æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol, både ved akutte sager og før konflikten eskalerer.
Den har samtidig fokuseret på forebyggende og holdningsbearbejdende arbejde
blandt børn, unge og voksne og på at øge kendskabet til udfordringerne blandt fag-
folk, der i deres daglige virke kan møde unge udsat for æresrelaterede konflikter.
De eksisterende tiltag afspejler en vifte af forskellige virkemidler i kampen mod ne-
gativ social kontrol, tvangsægteskaber, genopdragelsesrejser mv., og indeholder
bl.a. rådgivning og støtte til unge, sikre bosteder, dialogmøder mellem børn, unge og
voksne, opkvalificering af fagfolk og styrkelse af samarbejdet mellem relevante ak-
tører. Indsatsen indbefatter inddragelse af en række myndigheder og organisationer
som f.eks. kommuner, politi, ministerier og private NGO’er samt frivillige foreninger.
Væsentlige indsatser i den eksisterende indsats omfatter blandt andet:
Støtte til de unge
”Etnisk Ung” en særlige indsats om æresrelaterede konflikter, som blev etableret i
2002 og rådgiver unge, forældre og fagfolk om æresrelaterede konflikter. De tilbyder
bl.a. psykologsamtaler til unge, landsdækkende telefonisk og personlig rådgivning
samt konfliktmægling. Etnisk Ung afholder ligeledes kurser, temadage og konferen-
cer for fagfolk.
RED-Safehouse, som blev etableret i 2004, er et sikkert botilbud til unge mellem 16-
17 år, enlige kvinder og mænd samt par, der flygter fra alvorlige æresrelaterede kon-
flikter, herunder tvangsægteskab, genopdragelsesrejse og andre former for tvang,
trusler og æresrelateret vold. RED-Safehouse har en hovedafdeling på Sjælland og
åbner i efteråret 2016 en afdeling i Jylland. RED-Safehouse råder i alt over 35 plad-
ser samt tre pladser i tæt tilknytning til hovedinstitutionen på Sjælland. Derudover rå-
der RED-Safehouse over 21 udslusningspladser i tilknyttede udslusningsboliger. Ud
over sikkerhed til truede unge tilbyder RED-Safehouse også støtte og rehabilitering
med henblik på at gøre de unge i stand til at kunne klare sig selv og opnå uddannel-
se, arbejde, egen bolig, sociale netværk mv.
Desuden etableres der en særlig helhedsorienteret indsats for unge, der har oplevet
alvorlige æresrelaterede konflikter, og som har haft ophold på RED-Safehouse eller
andre botilbud. Indsatsen løber til og med ultimo 2018 og skal bl.a. indeholde netværks-
skabende aktiviteter og information, som en ung eller voksen, der skal etablere sig i
egen bolig, gennemføre uddannelse, opnå og fastholde job mv., kan have brug for.
Derudover er der iværksat en særlig indsats på udvalgte kvindekrisecentre, hvor
medarbejdere uddannes til at fungere som ressourcepersoner i forhold til eget og an-
dre krisecentre i området. Endelig er der i regi af Ungdommens Røde Kors iværksat
et mentorprojekt til unge kvinder, der har oplevet æresrelaterede konflikter, og der
gennemføres en opkvalificering af grundskolevejledere i udvalgte skoler, hvor vejle-
14
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
dere lærer at identificere, støtte og rådgive unge i æresrelate-
rede konflikter samt vejlede det øvrige personale på skolerne.
de pligter, rettigheder og muligheder, som samfundet rummer –
herunder i forhold til daginstitutioner, skole, fritidsliv mv.
Opkvalificering af fagfolk
En række initiativer er gennemført med henblik på at opkvalifi-
cere relevante faggrupper. Blandt andet tilbyder Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI) gratis kurser
for frontmedarbejdere i alle landets kommuner. På kurserne
opkvalificeres fagfolk til at forebygge, opdage og håndtere sa-
ger om f.eks. social kontrol, genopdragelsesrejser og tvangs-
ægteskaber. Omkring 1.820 kommunale ansatte har i perio-
den 2012-2015 gennemført et kursus eller et særligt tilrettelagt
forløb om æresrelaterede konflikter.
Endvidere er der etableret et tværfagligt tilvalgsmodul om
æresrelaterede konflikter til Den Sociale Diplomuddannel-
se i regi af Professionshøjskolen Metropol målrettet lærere,
pædagoger, socialrådgivere, krisecentermedarbejdere mv.
Der er desuden etableret et efteruddannelsesforløb om æres-
relaterede konflikter og udarbejdet informationsmateriale til
studievejledere og UU-Vejledere på ungdomsuddannelserne.
Derudover opkvalificeres døgninstitutioner til i højere grad at
kunne rumme børn og unge i æresrelaterede konflikter.
Tidlig indsats på asylcentre
Regeringen besluttede i januar 2016 at indføre et nyt obliga-
torisk undervisningsforløb på asylcentrene om bl.a. ligestilling
og kønsrelationer. På kurset undervises i emner som ligestil-
ling mellem kønnene, kvinder og seksuelle minoriteters ret-
tigheder samt kønsrelationer i det danske samfund. Emnerne
indgår også i den undervisning, som tilbydes de ældste asyl-
ansøgerbørn, dvs. både ledsagede og uledsagede drenge og
piger mellem 16 og 18 år.
Særlig indsats mod genopdragelsesrejser og andre
ufrivillige udlandsophold
Forebyggelse, oplysning og holdningsbearbejdning
Der er gennemført en helhedsorienteret indsats i udvalgte byer
og boligområder, som bl.a. indeholder kurser til medarbejdere,
fyraftensmøder for lokale aktører, dialogkorpsbesøg mv. Dialog-
korpset består af unge og forældre, som går i dialog med andre
unge og forældre om æresbegreber, ligestilling mellem kønne-
ne, unges rettigheder og muligheder, negativ social kontrol mv.
på skoler, i klubber og foreninger rundt om i landet. Dialogkorp-
set er trænet i at skabe en øget bevidsthed om og refleksion
over deltagernes egne sociale og kulturelle normer. Dialogkorp-
set tilbyder også en særlig workshop til unge kvinder, hvor kvin-
derne modtager viden om deres rettigheder og muligheder som
led i at styrke dem i at sige fra overfor undertrykkelse.
Der er desuden iværksat en række andre initiativer med fokus
på at fremme viden om rettigheder, bl.a. blev der i årene 2007-
2014 gennemført en rettighedskampagne på sprogskolerne og
i udsatte boligområder vedrørende ligestilling mellem kønnene.
Derudover blev der i juni 2016 lanceret en app, som på en enkel
måde informerer om emner vedrørende ligestilling, frihedsret-
tigheder, børns rettigheder, uddannelse, arbejde, økonomi, vold
og voldtægt, sex, ægteskab og familie. App’ens indhold findes
på seks sprog. Herudover er der udarbejdet plakater og foldere
samt information om app’en på fire sprog. Materialet er udsendt
til asylcentre, sprogcentre, biblioteker, politi, borgerservice, krise-
centre og bydelsmødre.
I efteråret 2016 igangsættes et initiativ, som skal styrke foræl-
dreansvaret i udsatte etniske minoritetsfamilier. Projektet skal
understøtte, at etniske minoritetsforældre får tilstrækkelig vi-
den til at kunne påtage sig deres forældreansvar og udøve for-
ældreskab på en måde, der understøtter familien og børnenes
trivsel, udvikling og positive tilknytning til samfundet. Der er tale
om forældre som har sproglige, kulturelle, sociale eller sund-
hedsmæssige udfordringer og/eller et begrænset kendskab til
I perioden 2013-2016 er personalet på de danske ambassader
blevet opkvalificeret, så de har viden om æresrelaterede kon-
flikter og genopdragelsesrejser. Derudover er der udarbejdet
en udrejseblanket, som unge, der frygter genopdragelsesrej-
se, kan udfylde. Blanketten skal lette myndighedernes arbejde
med at hjælpe den unge, såfremt den unge sendes til udlan-
det mod sin vilje. Endvidere er der i regi af Etnisk Ung etab-
leret en hotline og iværksat særlig støtte til børn og unge, der
vender hjem til Danmark efter et ufrivilligt ophold i udlandet, og
der er udviklet informationsmateriale om genopdragelsesrejser
til grundskoler, ungdomsuddannelser og forældre. Endelig har
det daværende Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale Forhold i 2015 udsendt et informationsbrev om genop-
dragelsesrejser til landets kommuner. Vejledningen indeholder
oplysninger om relevant lovgivning, henvisninger til rådgivning
og viden om området.
Myndighedsarbejde og samarbejde mellem
myndigheder og organisationer
Der er etableret en central rådgivningsenhed i regi af VISO
(den nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation un-
der Socialstyrelsen). VISO tilbyder bl.a. kommunerne rådgiv-
ning, hjælp i enkeltsager og i tilrettelæggelse af kommunens
indsats. Der er desuden sikret udbredelse af kommunernes
kendskab til politiets kontaktpersoner i æresrelaterede sager.
Endvidere er der udarbejdet håndbøger om æresrelaterede
konflikter til socialrådgivere. Håndbøger målrettet lærere, pæ-
dagoger, krisecentermedarbejdere og sundhedspersonale er
under udarbejdelse. Endelig er der udarbejdet faktaark mål-
rettet fagpersoner om hhv. æresrelaterede konflikter, negativ
social kontrol, tvangsægteskaber, genopdragelsesrejser, religi-
øse vielser og symptomer og faresignaler ved æresrelaterede
konflikter og håndteringen heraf.
Viden og forskning
Der er i Integrationsbarometret i regi af Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligministeriet indarbejdet indikatorer, der måler
omfanget og udviklingen af visse aspekter af negativ social
kontrol og æresrelaterede konflikter. Der er etableret en hjem-
meside med relevant viden og oplysning om æresrelaterede
konflikter og forskellige tilbud. Der er gennemført et samarbej-
de med Vidensbutikkerne på universiteterne, hvor studerende
vælger emner om æresrelaterede konflikter til bachelor- og
specialeopgaven.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0016.png
4.
Nye indsatser
Vi skal videreføre de initiativer, som allerede er iværksat i kampen mod æresrelate-
rede konflikter og negativ social kontrol. Men de fortsatte udfordringer med æresre-
laterede konflikter viser, at der er behov for at styrke indsatsen markant på centrale
områder. Der er behov for at skabe en koordineret indsats på området på tværs af
praktikere, kommuner og videnspersoner for at styrke opsamlingen, udviklingen og
udveksling af viden om effektive metoder og redskaber.
Derfor foreslår regeringen en række nye initiativer, som tilsammen skal forbedre hjælpen
og støtten til de mennesker, som udsættes for æresrelaterede konflikter. Vi har et godt
beredskab, men det skal være endnu bedre og regeringen foreslår derfor en række
initiativer, som skal forbedre exit-mulighederne fra undertrykkende miljøer. Derudover
foreslås nye initiativer målrettet fagprofessionelle og andre, som i deres arbejde kan
komme i kontakt med børn, unge og voksne, der udsættes for negativ social kontrol. Der
iværksættes initiativer for at styrke viden om rettigheder, og de unge, som allerede i dag
tager til orde og forsøger at bekæmpe negativ social kontrol, skal støttes. Endelig fore-
slår regeringen, at der indhentes ny indsigt og viden om udfordringerne, så indsatserne
løbende kan blive justeret, så vi kan konfrontere de udfordringer, som vi står over for,
med målrettede foranstaltninger.
Regeringens nye initiativer mod æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol er
fordelt på følgende fire indsatsområder:
1.
2.
3.
4.
Bedre hjælp til ofre
Styrket forebyggelse
Mobilisering af opgør med undertrykkelse og negativ social kontrol
Systematisk videns- og dokumentationsindsats
BEDRE HJÆLP TIL OFRE FOR
ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
Udslusningsboliger og støtteordning målrettet unge
Det sikre botilbud RED-Safehouse til børn og unge, der flygter fra æresrelaterede
konflikter er af hensyn til beboernes sikkerhed præget af mange regler og begrænse-
de muligheder for et normalt ungdomsliv med venner og kærester. De fleste af bebo-
erne vil, når de igen føler sig trygge, og deres situation med familien har stabiliseret
sig, få behov for mere frihed og løsere rammer.
Imidlertid kommer disse unge ofte fra en opvækst, hvor de ikke har haft mulighed for
at bestemme over eget liv, og de har derfor ikke mange erfaringer med at træffe egne
beslutninger, opsøge basal viden om samfundet og håndtere hverdagens udfordringer.
Derfor har de brug for støtte og hjælp til at etablere sig i egen bolig.
En del af de unge har desuden måttet bryde med både familie og omgangskreds,
hvorfor de oftest står uden nævneværdigt netværk. At flytte i egen lejlighed kan der-
for for mange føles meget ensomt og isoleret.
Der er derfor behov for, at der etableres en egnet overgangsordning mellem ophold på et
sikkert opholdssted til indflytning i egen bolig, hvor den unge kan modtage den nødven-
dige støtte. Der er ligeledes behov for, at unge, der har brudt med familie og omgangs-
kreds, får hjælp til at opbygge nye netværk og på den måde får brudt deres isolation.
16
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0017.png
1.
Udslusningsboliger til unge der har været på flugt
Der etableres udslusningsboliger til unge, der som følge af al-
vorlige æresrelaterede konflikter med familien har været på et
sikkert botilbud som RED-Safehouse, landets kvindekrisecen-
tre, opholdssteder eller døgninstitutioner. Udslusningsboliger-
ne skal styrke den unge i overgangen fra et beskyttet ophold
til egen bolig og skal derfor indeholde botræning, pædagogisk
støtte og vejledning ved en socialrådgiver.
2.
Støtteordning for unge
me deres situation og bringer derfor ofte sig selv i fare på grund
af angst, stress eller savn af familien. Der findes også eksem-
pler på, at fagfolk og institutioner utilsigtet udleverer oplysninger
om f.eks. skoleskift, bankskift, adresse mv. til familien.
Endelig er personer udsat for æresrelaterede konflikter særligt ud-
satte, da de ofte mister al kontakt til familie og tidligere netværk i
forbindelse med konflikten. Samtidig mangler de som regel basa-
le hverdagskompetencer som følge af den kontrol, der har præget
deres liv indtil konflikten, og de kan derfor have ekstra svært ved
at overskue og navigere alene igennem konfliktforløbet.
Der er derfor behov for en koordineret indsats omkring den
enkelte, der skal modvirke sikkerhedsbrist og være bindeled
til de instanser, der under et sagsforløb er i berøring med den
pågældende.
4.
Bedre koordinering af myndighedernes håndtering
af æresrelaterede sager
Der etableres en støtteordning bestående af professionelle
med faglig viden om bl.a. æresrelaterede konflikter, vold og
traumer. De skal støtte unge i overgangen til egen bolig og i at
opbygge et nyt socialt netværk efter brud med familie og tid-
ligere omgangskreds, og de kan i de tilfælde, hvor den unge
ønsker det, og hvor sikkerhedssituationen tillader det, også
varetage kontakten til familie og venner.
Styrket behandlingstilbud til unge
Når et barn eller en ung oplever æresrelaterede konflikter
med sin familie, er det for mange en meget ensom, skræm-
mende og psykisk belastende oplevelse. Flere unge gennem-
går i den forbindelse traumatiske oplevelser, og en konflikt
kan efterlade dem ude af stand til umiddelbart at kunne tage
vare på sig selv og opbygge en selvstændig tilværelse. Det
kan derfor være nødvendigt, at de tilbydes psykologhjælp og
terapeutisk behandling for deres traumer, før de kan lægge
planer for fremtiden og opnå et selvvalgt liv.
Der er derfor behov for, at tilbuddet om psykologsamtaler og
andre behandlinger styrkes, så flere kan modtage hjælp, og så
børn, unge og voksne får tilbudt støtte i det nødvendige omfang
og i højere grad målrettet deres individuelle behov.
3.
Styrket behandlingstilbud af traumer mv.
til personer udsat for æresrelaterede konflikter
Der udvikles og afprøves en model for en styrket og koordine-
ret rådgivning målrettet børn, unge og voksne udsat for alvor-
lige æresrelaterede konflikter. Koordineringen skal sikre en
kontinuerlig indsats centreret omkring den enkelte fra start til
slut i den enkeltes forløb. Indsatsen skal modvirke sikkerheds-
brist, støtte den pågældende og sikre koordinering mellem
kommunen, opholdssted, uddannelsessted mv.
STYRKET FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE
KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
Rådgivningstilbud til kommunerne
I de senere år er der sket en stigning i antallet af personer, der
søger hjælp på grund af negativ social kontrol og andre æres-
relaterede konflikter. Blandt andet har diverse kampagner
om æresrelaterede konflikter samt en række af initiativerne i
National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012 gjort
børn, unge og voksne opmærksomme på deres rettigheder og
muligheder for hjælp og støtte. Der er imidlertid stor forskel på
kommunernes håndtering af æresrelaterede sager, og kun få
kommuner har en egentlig beredskabsplan på området.
Der er derfor behov for, at kommunerne tilbydes rådgivning og
hjælp til etablering af forebyggende foranstaltninger, så sager
af æresrelateret karakter bliver håndteret hensigtsmæssigt og
med forståelse for målgruppens situation.
5.
Rådgivningstilbud til kommunerne
Etnisk Ungs tilbud om psykologhjælp til personer, der har op-
levet æresrelaterede konflikter, udvides, så flere kan modtage
dette tilbud, og så den enkelte kan tilbydes flere psykologtimer
end muligheden er inden for den nuværende ramme. Der vil
endvidere være mulighed for at supplere psykologsamtaler
med andre relevante behandlingsindsatser, der kan medvirke
til en bedring af den udsatte unges tilstand, herunder f.eks.
behandling af traumer.
Styrket koordineret sagshåndtering
Der er mange vanskeligheder forbundet med at forlade miljø-
erne, og for nogle er et brud med familien og miljøet forbundet
med en særlig risiko for at blive opsøgt, udsat for systematisk
chikane og trusler af bl.a. familie og netværk – selv efter de
er anbragt eller har taget ophold på et sikkert botilbud. Der er
eksempler på, at familier tager vidtgående midler i brug for at
finde ud af, hvor deres barn opholder sig. Til eksempel melder
nogle den unge savnet hos politiet, og andre forsøger at lade
sig indskrive som voldsramte på det krisecenter, den unge har
ophold på. Også de unge selv kan have svært ved at bedøm-
Der etableres et rådgivningstilbud i regi af Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration til landets kommuner
om forebyggelse og håndtering af æresrelaterede konflikter
og negativ social kontrol. Rådgivningstilbuddet vil blandt
andet have form af et rejsehold, der rådgiver kommunerne
vedrørende forebyggende indsatser, exitforanstaltninger,
sikkerhedsvurderinger, beredskabsplaner til brug for konkret
sagsbehandling samt udvikling af en model for tværkommu-
nalt samarbejde på tværs af forvaltninger.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
17
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0018.png
Opkvalificering af fagpersoner og styrket oplysningsindsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (tidligere
Socialstyrelsen) har siden 2012 tilbudt gratis kurser om æresre-
laterede konflikter til kommunalt frontpersonale, og der er fort-
sat en stor efterspørgsel på opkvalificeringen fra kommunernes
side. Det er erfaringen fra de afholdte kurser, at der ligeledes
er et stort behov for opkvalificering af andre faggrupper, der er i
kontakt med målgruppen, herunder bl.a. boligsociale medarbej-
dere og medarbejdere på ungdomsuddannelser.
I nogle tilfælde sker det endvidere, at fagpersoner ikke i tilstræk-
kelig grad er opmærksomme på signalerne fra de mere stille børn
og unge og derfor ikke reagerer hensigtsmæssigt og i tide på
deres mistrivsel. Samtidig oplever mange fagfolk, at de mangler
viden og handlemuligheder, når de møder personer, som er udsat
for æresrelaterede konflikter. I nogle tilfælde lader fagfolk sig på-
virke af, at de børn og unge, de møder, kommer fra en fremmed
kultur og lever under anderledes familie- og reaktionsmønstre.
Resultatet kan være en misforstået berøringsangst, der ofte resul-
terer i manglende handling og iværksættelse af foranstaltninger.
Der er derfor behov for at styrke fagfolks kompetencer i forhold
til at øge opmærksomheden på børn, unge og voksne udsat
for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Der er
behov for at styrke fagfolks viden om problematikken og give
dem indsigt i deres situation og baggrund. Der er endvidere
behov for at sikre rettidig, hensigtsmæssig og konsekvent
handling, når et barn eller ung oplever alvorlige konflikter med
familien eller nærmiljøet.
6.
Styrket opkvalificering af fagpersoner
MOBILISERING AF OPGØR MED UNDERTRYKKELSE
OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
Støtte til de unge, der siger fra
Flere unge begynder at sige fra over for familien eller miljø-
ets negative sociale kontrol og hævder deres ret til at leve et
selvvalgt ungdomsliv uanset køn, tro eller baggrund. Disse
unge skal støttes, så deres budskab spredes, og så flere unge
oplever, at de reelt har en mulighed for selv at vælge og forme
egen tilværelse. Med henblik på at nedbryde kønsdiskrimine-
rende og undertrykkende tendenser i særligt isolerede miljøer
er der behov for at støtte mobiliseringen af nye stemmer og
understøtte, at også civilsamfundet aktivt tager del i kampen
mod negativ social kontrol.
8.
Støtte til unge, der siger fra
over for negativ social kontrol
Der gives støtte til etablering af et landsdækkende netværk af
unge meningsdannere, som har personlig erfaring med negativ
social kontrol og æresrelaterede konflikter, og som allerede
forsøger at tage et opgør med undertrykkende normer. Net-
værket skal motivere flere unge til at turde sige fra over for
negativ social kontrol og begrænsende normer.
Derudover afholdes et ungdomstopmøde om ligestilling,
kønsroller og negativ social kontrol blandt unge i etniske mi-
noritetsmiljøer. Ungdomstopmødet vil være en platform, hvor
unge kan drøfte problemer og udfordringer, og hvordan de kan
understøttes i at sige fra over negativ social kontrol og mang-
lende ligestilling. Ungdomstopmødet vil blandt andet have
deltagelse af en række toneangivende meningsdannere/rolle-
modeller, som kan motivere de unge og sætte fokus på, at det
godt kan lade sig gøre at leve et selvstændigt og selvvalgt liv.
Der iværksættes efteruddannelse og information til relevante
faggrupper om æresrelaterede konflikter. Opkvalificeringen
skal bl.a. tilbydes kommunalt frontpersonale, kvindekrisecen-
termedarbejdere, studievejledere og UU-vejledere. Som noget
nyt iværksættes en særlig opkvalificerende indsats målrettet
nye faggrupper, herunder boligsociale medarbejdere, civilsam-
fundsaktører og vejledere på grundskoler og ungdomsuddan-
nelser m.fl.
7.
Oplysningsindsats – opgør med berøringsangsten
Der iværksættes en oplysningsindsats målrettet frontpersonale
og myndighedspersoner med henblik på at gøre op med berø-
ringsangsten. Budskabet er, at man som fagperson altid skal
handle, når et barn eller en ung mistrives, og at fagfolk ikke
må tøve med at iværksætte relevante foranstaltninger ud fra
misforståede kulturelle hensyn og fejlagtig respekt for andre
familietraditioner.
Fokus på rettigheder
Det er erfaringen, at der både blandt unge og forældre i nogle
kredse er unuancerede forståelser af køn og seksualitet, og
at emnerne stadig er omgærdet af tabu. Også misforståelser
og myter omkring mødommen er udbredt, ligesom rapporten
om nydanske LGBT-personers levevilkår fra 2015, som det
fremgår af kapitel 1, viser, at nydanske LGBT-personer på en
række områder har væsentlig dårligere levevilkår end andre
LGBT-personer, og at dette som udgangspunkt opleves i for-
hold til egen familie og det etniske minoritetsmiljø.
Skal der i fremtiden ske en forandring for børn, unge og voks-
ne i miljøer med stærke æreskodeks eller i miljøer præget af
negativ social kontrol, er det nødvendigt, at der sættes ind
med oplysning og holdningsbearbejdende tiltag i forhold til
undertrykkende holdninger og handlinger. Det kan vi gøre ved
bl.a. at informere og skabe rum for debat og refleksion om
kønsroller, traditioner, rettigheder, ligestilling og ungdomsliv.
Indsatsen skal inddrage og målrettes både børn, unge, kvinder
og mænd, og den skal afspejle både de problematikker, køn-
18
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0019.png
nene har til fælles, og de særlige forhold, der gør sig gælden-
de for dem hver især. Indsatsen skal nå bredt ud i hele landet,
bl.a. på skoler, klubber, foreninger, sprogskoler og relevante
boligområder.
9.
Fokus på børn og unges rettigheder
SYSTEMATISK
VIDENS- OG DOKUMENTATIONSINDSATS
Undersøgelser, forskning og evaluering
Der er fortsat en begrænset systematisk og forskningsbaseret
viden om æresrelaterede konflikter i en dansk kontekst i for-
hold til f.eks. årsagerne til problemerne, omstændighederne
omkring konflikterne, nye tendenser i relation til negativ social
kontrol og æresrelaterede konflikter mv., samt en metodisk
tilgang i indsatsen. Med henblik på at målrette og kvalificere
kommende indsatser er det nødvendigt løbende at kortlægge
området og udarbejde anvendelsesorienteret forskning.
Der er brug for mere viden om målgruppen og om æresrelate-
rede konflikter, særlig for så vidt angår betydningen af opfattel-
ser af maskulinitet, ligestilling og kønsroller. Og der er brug for
at dokumentere og udbrede virkningsfulde metoder til fagfolk
og kommuner med henblik på at sikre en velfunderet og mål-
rettet indsats til målgruppen.
12. Nye undersøgelser, herunder i maskulinitet og køns-
rollemønstre i religiøse og etniske minoritetsmiljøer
Der iværksættes en ny undersøgelse om unges oplevelse
af social kontrol og frihed med fokus på udviklingen af både
forældregenerationens og de unges relationer, herskende
normer og holdninger til udøvelsen eller oplevelsen af negativ
social kontrol, tvangsægteskaber og andet pres til en bestemt
livsførelse. Endvidere iværksættes en undersøgelse, som
belyser maskulinitetsopfattelsen og holdninger til f.eks. lige-
stilling, vold, seksualitet og kønsroller blandt særligt mænd
fra etniske minoritetsmiljøer, og hvordan dette spiller sammen
med f.eks. negativ social kontrol og dannelse af modkulturer.
13. Forskning og metodeudvikling med fokus på
familiernes rolle i forebyggelsesindsatsen
Der iværksættes generel forskning inden for området, bl.a.
vedrørende årsager, omfang og omstændigheder i forhold
til æresrelaterede konflikter, og hvordan forskellige sociale
strukturer spiller sammen i opretholdelsen af negativ social
kontrol. Dele af forskningen skal indeholde metodeudvikling
med henblik på udvikling af virksomme indsatser til forebyg-
gelse, holdningsbearbejdning og håndtering af æresrelaterede
konflikter, herunder udvikling og afprøvning af en metode til
målrettet familiebehandling af familier, hvis unge har ophold
på RED-Safehouse eller andre botilbud som følge af æresre-
laterede konflikter.
14. Evaluering af indsatserne, herunder kortlægning af
indsatser og metoder der virker
Der iværksættes en evaluering af indsatserne i handlingspla-
nen. Desuden iværksættes en kortlægning af de nuværende
indsatser og anvendte metoder i arbejdet mod æresrelaterede
konflikter. Kortlægningen skal gøre det muligt at sikre videns-
deling og udbredelse af ”best practice”.
Det eksisterende Dialogkorps, der består af unge og forældre,
der har haft personlige oplevelser med negativ social kontrol
og æresrelaterede konflikter, videreføres og udvikles. Korpset
rejser rundt i Danmark, hvor de igangsætter dialog om bl.a.
ligestilling mellem kønnene, ære, omdømme, negativ social
kontrol, familiekonflikter og tvangsægteskaber. Dialogkorpset
skal fremover nå en bredere målgruppe, og der udvikles en
række nye dialogforløb, herunder bl.a. om køn, seksualitet og
familie. Det nye forløb vil være med til at styrke forældrenes
og de unges viden om bl.a. ligestilling og rettigheder i forhold
til seksualitet.
10. Rettighedsindsats
Der udvikles en rettighedsindsats, som målrettes henholdsvis
mænd og kvinder. Indsatsen skal bidrage til at give viden og
skabe debat om køn, kønsroller, ligestilling og negativ social
kontrol, herunder oplyse om rettigheder vedrørende egen øko-
nomi, skilsmisse, vold, seksualitet, mødom mv. Over for mænd
og drenge vil der blive lagt særligt vægt på bl.a. fædreroller og
maskulinitet mv. Indsatsen vil bestå af et undervisnings- og de-
battilbud, som gennemføres af et særligt korps af undervisere,
eventuelt med tilknyttede rollemodeller, der kan rekvireres frit
af f.eks. sprogskoler, foreninger, boligsociale projekter mv.
Strategiske partnerskaber og lokalt samarbejde
Negativ social kontrol udøves ikke udelukkende i familier
præget af et stærkt æreskodeks. I nogle tilfælde er det andre
personer, grupper eller trossamfund, der har oparbejdet en
betydningsfuld rolle i lokalmiljøet eller på de sociale medier,
som udøver den negativ sociale kontrol, og som samtidig ak-
tivt opfordrer til at tage afstand fra majoritetssamfundets regler
og normer.
Der er derfor behov for at støtte den del af civilsamfundet,
hvor der er potentiale for at fremme positive fællesskaber for
unge, som alternativ til de lukkede miljøer, der opfordrer til
isolation fra samfundet.
11. Strategiske partnerskaber mellem kommuner,
boligorganisationer og lokale foreninger
For at modvirke isolerede og lukkede miljøer støttes udvalgte
kommuner i at etablere partnerskaber mellem kommuner,
boligselskaber og foreningslivet. Som led i initiativet udvikles
en model for samarbejde mellem beboere, myndigheder og
civilsamfundsaktører. Indsatsen skal skabe et forum, hvor
beboere og myndigheder mødes for både at løse akutte udfor-
dringer i lokalmiljøer, men også for at forebygge mere fortlø-
bende problemer som kriminalitet, parallelle retsopfattelser og
social kontrol.
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
/
19
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Orientering om handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering samt handlingsplan om forebyggelse af social kontrol, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1675584_0020.png
FOREBYGGELSE AF
ÆRESRELATEREDE
KONFLIKTER OG
NEGATIV SOCIAL
KONTROL
NATIONAL
HANDLINGSPLAN
2016/17:3
Henvendelse om publikationen
kan i øvrigt ske til
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf 6198 4000
www.uibm.dk
Omslag
Kontrapunkt
Tryk
Rosendahls a/s
ISBN
978-87-93422-22-3
ISBN elektronisk Publikation
978-87-93422-31-5
Publikationen kan hentes på
www.uibm.dk
20
/
FOREBYGGELSE AF ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER OG NEGATIV SOCIAL KONTROL