Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 115
Offentligt
1718300_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes ad-
gang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret bl.a.
ved lov nr. 1743 af 27. december 2016, lov nr. 1744 af 27. december 2016 og § 1 i
lov nr. 1745 af 27. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »statsforvaltningen« til: »Statsforvaltningen«.
2.
I
§ 45 a
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Efterretningstjenesterne kan uden udlændingens samtykke elektronisk
indhente oplysninger om en udlænding fra registre og systemer i Udlændingesty-
relsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Flygtningenævnet, Udlændingenævnet og Statsforvalt-
ningen, jf. § 46 c, i det omfang indhentelsen kan have betydning for efterretnings-
tjenesternes varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver.«
3.
I
§ 58 h, stk. 1,
indsættes efter »Udlændingestyrelsen«: »og Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration«.
4.
I
§ 58 h, stk. 2,
indsættes efter »Udlændingestyrelsen«: »eller Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
1/28
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og formål
1.2. Lovforslagets indhold
2. Gældende ret
2.1. Udlændingemyndighedernes videregivelse af oplysninger til PET og FE
2.1.1. Videregivelse af oplysninger på baggrund af fastsatte kriterier
2.1.2. Asylprocessen
2.1.3. Videregivelse i øvrigt
2.2. PET’s og FE’s tilvejebringelse og behandling af oplysninger
2.2.1. PET-loven
2.2.2. FE-loven
2.2.3. Forholdet til persondataloven og forvaltningsloven
2.2.4. PET’s og FE’s elektroniske adgang til udlændingemyndighedernes
registre og systemer
2.3. Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol
3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Ministeriets overvejelser
3.2. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
Side
2/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og formål
Regeringen (Lars Løkke Rasmussen II) indgik den 18. november 2016 en aftale
med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om finans-
loven for 2017. Et element i aftalen var at styrke kontrol- og sikkerhedsindsatsen
på udlændingeområdet bl.a. ved at give Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) elektronisk adgang til oplysningerne i ud-
lændingemyndighedernes sagsbehandlingssystemer.
Udlændingemyndighederne kan i dag uden udlændingens samtykke videregive
oplysninger fra en sag efter udlændingeloven til efterretningstjenesterne, i det
omfang videregivelsen kan have betydning for efterretningstjenesternes vareta-
gelse af sikkerhedsmæssige opgaver. PET og FE har således i dag mulighed for at
få oplysningerne fra udlændingemyndighedernes registre og systemer. Imidlertid
har PET kun begrænset elektronisk adgang til udlændingemyndighedernes regi-
stre og systemer, mens FE i dag ikke har en sådan elektronisk adgang.
En hurtig, direkte og elektronisk adgang til oplysningerne i udlændingemyndighe-
dernes registre og systemer vil give efterretningstjenesterne bedre muligheder for
at udføre deres arbejde og således bidrage positivt til tjenesternes arbejde med
bl.a. at sikre, at udlændinge, som må anses for at udgøre en fare for statens sik-
kerhed, ikke får ret til at indrejse og opholde sig i Danmark, f.eks. via et visum
eller ved en midlertidig eller varig opholdstilladelse.
I sin vurdering af terrortruslen mod Danmark af 28. april 2016 har Center for Ter-
roranalyse under PET fremhævet bl.a., at militant islamistiske grupper kan udnyt-
te flygtninge- og migrantstrømmen til at bringe personer til Europa med henblik
på at begå terror. Det vurderes, at disse grupper råder over kapacitet til fremstil-
ling af falske rejsedokumenter og har adgang til stjålne dokumenter, der gør det
muligt at anvende almindelige og mere sikre rejseruter. Herudover vurderedes
det, at der blandt de flygtninge og migranter, som ankommer til Europa, kan være
enkeltpersoner, der sympatiserer med eller kan påvirkes af militant islamisme,
men som ikke har tilknytning til militant islamistiske grupper.
EU's grænsekontrolagentur, Frontex, har ligeledes ved flere lejligheder, herunder i
agenturets Annual Risk Analysis 2016, udgivet i marts 2016, peget på, at det høje
antal illegale migranter i Europa udgør en sikkerhedsrisiko.
Trusselsbilledet medfører et behov for at undersøge f.eks., hvem der kommer til
landet ikke kun som asylansøgere, men også på baggrund af en ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på f.eks. arbejde eller studier.
Side
3/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1.2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget udgør den lovgivningsmæssige udmøntning af den del af den politi-
ske aftale om at styrke kontrol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet,
som giver PET og FE elektronisk adgang til oplysningerne i udlændingemyndighe-
dernes registre og systemer.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om, at Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration kan forestå konsultationer med andre Schengenlandes
myndigheder i medfør af Schengenkonventionens artikel 25, idet Styrelsen for
International Rekruttering og Integration utilsigtet ikke blev indsat i udlændinge-
lovens § 58 h i forbindelse med ressortomlægningen af udlændingeområdet i ok-
tober 2011.
Lovforslaget indeholder endelig forslag om en ensartet benævnelse af Statsfor-
valtningen.
2. Gældende ret
2.1. Udlændingemyndighedernes videregivelse af oplysninger til PET og FE
Efter udlændingelovens § 45 a, stk. 1, kan Udlændingestyrelsen, Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Flygtningenævnet, Udlændingenævnet og Statsforvaltningen, jf. § 46 c, uden ud-
lændingens samtykke videregive oplysninger fra en sag efter udlændingeloven til
efterretningstjenesterne, i det omfang videregivelsen kan have betydning for ef-
terretningstjenesternes varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver.
Efter udlændingelovens § 45 a, stk. 2, kan efterretningstjenesterne uden udlæn-
dingens samtykke videregive oplysninger om en udlænding til Udlændingestyrel-
sen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, Flygtningenævnet, Udlændingenævnet og Statsforvaltningen,
jf. § 46 c, i det omfang videregivelsen kan have betydning for disse myndigheders
behandling af en sag efter denne lov.
Efter udlændingelovens § 45 a, stk. 3, kan efterretningstjenesterne uden udlæn-
dingens samtykke indbyrdes udveksle oplysninger som nævnt i stk. 1 og 2.
Bestemmelserne blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 362 af 6. juni 2002 om
ændring af udlændingeloven (Initiativer mod terrorisme m.v. - opfølgning på FN's
Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse af
terrorisme) (Antiterrorpakke I). Loven var en forenkling af udlændingemyndighe-
dernes adgang til at videregive oplysninger fra udlændingesager uden samtykke
fra den pågældende udlænding. Lovændringen styrkede indsatsen for at bekæm-
Side
4/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
pe terrorisme markant gennem et intensiveret samarbejde i udlændingesager
mellem udlændingemyndighederne, PET og FE.
Formålet var ifølge bemærkningerne til lovforslaget (Folketingstidende 2001-02,
2. samling, tillæg A, side 757) at sikre, at PET og FE fik det bedst mulige grundlag
for at vurdere, om der i Danmark befinder sig udlændinge, der må anses for en
fare for statens sikkerhed. Herudover skulle bestemmelsen være med til at sikre
udlændingemyndighederne det bedst mulige grundlag for deres afgørelser af, om
flygtningekonventionens eller udlændingelovens udelukkelsesgrunde skal anven-
des, ligesom bestemmelsen skulle styrke udlændingemyndighedernes grundlag
for at træffe afgørelse om bl.a. inddragelse af opholdstilladelser, om udvisning og
om nægtelse af visum.
Det fremgår af bemærkningerne til § 45 a, stk. 1, (Folketingstidende 2001-02, 2.
samling, tillæg A, side 780) at udlændingemyndighederne uden udlændingens
samtykke og uden at foretage en konkret vurdering i den enkelte sag kan videre-
give samtlige sagsakter fra udlændingesager til PET og FE. Det omfatter sagsakter
fra alle sager efter udlændingeloven, herunder bl.a. sager vedrørende ansøgning
om asyl eller om opholdstilladelse i medfør af reglerne om familiesammenføring,
sager vedrørende ansøgning om visum til Danmark, sager om inddragelse af op-
holdstilladelser og sager om udvisning. Bestemmelsen giver således mulighed for,
at efterretningstjenesterne kan få et generelt indblik i en eller flere grupper af
sager, f.eks. samtlige sager vedrørende bestemte nationaliteter eller grupper af
sager inden for disse nationaliteter, med henblik på at kunne varetage deres op-
gaver vedrørende statens sikkerhed og med at forebygge og modvirke navnlig de i
straffelovens kapitel 12 og 13 omhandlede forbrydelser, herunder terrorisme og
spionage.
Det følger desuden af bemærkningerne til § 45 a, stk. 1, (Folketingstidende 2001-
02, 2. samling, tillæg A, side 780) at udlændingemyndighederne i de sager, hvor
de foreliggende oplysninger tyder på, at sagen i øvrigt kan have en efterretnings-
eller sikkerhedsmæssig interesse, skal videregive disse oplysninger til PET og FE.
2.1.1. Videregivelse af oplysninger på baggrund af fastsatte kriterier
På baggrund af kriterier udstukket af efterretningstjenesterne videregiver udlæn-
dingemyndighederne i dag efter udlændingelovens § 45 a, stk. 1, oplysninger til
PET og FE om sager, der kan have betydning for tjenesternes sikkerhedsmæssige
opgavevaretagelse. Kriterierne vurderes og justeres løbende efter drøftelse med
udlændingemyndighederne. Kriterierne er klassificerede.
PET og FE kan endvidere anmode om at blive hørt i konkrete sager, som ikke er
omfattet af de pågældende kriterier.
Side
5/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bestemmelsen gælder alle udlændingemyndigheder, men har i praksis størst be-
tydning for de udlændingemyndigheder, der behandler sager i første instans, her-
under Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integrati-
on og Statsforvaltningen.
På familiesammenføringsområdet m.v. sender Udlændingestyrelsen sager efter
udlændingelovens § 9, § 9 c, stk. 1, § 9 c, stk. 5, § 9 d og § 9 f til høring hos efter-
retningstjenesterne efter de fastsatte kriterier. Fra sagerne fremsendes ansøg-
ningsskemaet, fødselsattest, evt. vielsesdokument, uddannelses- og eksamensdo-
kumenter samt andre attester udstedt af hjemlandets myndigheder. Fører hørin-
gen til, at en af efterretningstjenesterne finder, at den pågældende udlænding må
anses for en fare for statens sikkerhed, forelægges sagen for justitsministeren.
Justitsministeren vurderer herefter, om udlændingen må anses for en fare for
statens sikkerhed, jf. udlændingelovens § 45 b, stk. 1. Justitsministerens vurdering
herom oversendes til udlændingemyndighederne, der lægger vurderingen til
grund ved afgørelse af, om udlændingen kan gives opholdstilladelse.
Ved høringer i sager på familiesammenføringsområdet m.v. fastsættes en hørings-
frist på 14 dage. Før udløbet af høringsfristen må der ikke træffes afgørelse i sa-
gen.
På visumområdet er efterretningstjenesterne allerede i et vist omfang involverede
i visumsagsbehandlingen i den forstand, at de inddrages i forbindelse med såkald-
te Schengenkonsultationer. Statsborgere fra visse visumpligtige tredjelande eller
kategorier af statsborgere skal herefter i forudgående konsultation hos ét eller
flere Schengenlande, inden der kan udstedes et visum. I det omfang, en ansøger
er omfattet af denne konsultationsprocedure, har PET mulighed for at komme
med indvendinger mod, at der gives visum til ansøgeren.
Europa-Kommissionen udarbejder på baggrund af Schengenlandenes indberet-
ninger listen over, hvem der skal i konsultation hos de forskellige Schengenlande.
En tilrettet offentlig udgave af listen er optaget som bilag 16 til visumhåndbogen.
Herudover har Danmark en national konsultationsliste over statsborgere eller
kategorier af personer fra visse lande, som skal i konsultation hos efterretnings-
tjenesterne, når ansøgningen indgives til en dansk repræsentation eller (i visse
tilfælde) et andet Schengenland, som repræsenterer Danmark ved visumudste-
delse. Denne liste er udarbejdet af Justitsministeriet i samarbejde med efterret-
ningstjenesterne.
I særlige tilfælde kan der udstedes et visum, der er territorialt begrænset til Dan-
mark (VLTV), herunder hvis der foreligger hastende årsager, og resultatet af
Schengenkonsultationen derfor ikke kan afventes. Udlændingestyrelsens visum-
kontor hører PET i sager, hvor pågældende er omfattet af konsultationsprocedu-
ren.
Side
6/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
PET kan inddrage FE ved behandlingen af høringen.
Medarbejderne i Udlændingestyrelsens visumkontor har modtaget undervisning
af PET for at skærpe opmærksomheden på udlændinge, der kan udgøre en sikker-
hedsrisiko, ligesom Visumkontoret har fået tildelt en særlig kontaktperson hos
PET som led i samarbejdet mellem udlændingemyndighederne og efterretnings-
tjenesterne. Samarbejdet indebærer bl.a., at Udlændingestyrelsen af egen drift
hører PET, hvis der i en visumsag foreligger oplysninger, der indikerer, at en vi-
sumansøger kunne udgøre en fare for statens eller de øvrige Schengenlandes
sikkerhed.
For så vidt angår ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af studie eller
arbejde m.v. sender Styrelsen for International Rekruttering og Integration sager
efter udlændingelovens §§ 9 a, 9 i–9 n og 9 p til høring hos efterretningstjenester-
ne efter de fastsatte kriterier. Fra sagerne fremsendes ansøgningsskemaet, kopi af
pas/rejsedokument, uddannelses- og eksamensdokumenter, evt. vielsesdokument
samt andre attester udstedt af hjemlandets myndigheder. Fører høringen til, at en
af efterretningstjenesterne finder, at den pågældende udlænding må anses for en
fare for statens sikkerhed, forelægges sagen for justitsministeren. Justitsministe-
ren vurderer herefter, om udlændingen må anses for en fare for statens sikker-
hed, jf. udlændingelovens § 45 b, stk. 1. Justitsministerens vurdering herom over-
sendes til udlændingemyndighederne, der lægger afgørelsen til grund ved vurde-
ring af, om udlændingen kan gives opholdstilladelse.
Ved høringer i erhvervs- og studiesager fastsættes en høringsfrist på 5 dage. Før
udløbet af høringsfristen må der ikke træffes afgørelse i sagen.
PET har ligeledes undervist medarbejdere i Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration med henblik på identifikation af personer, som kan udgøre en
sikkerhedsrisiko. Sagsbehandlerne har løbende fokus på sikkerhedsrisici og even-
tuelle sammenhænge mellem nationalitet, studieretning og konkrete ansættelser
inden for områder, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko.
Statsforvaltningen behandler sager om ophold på baggrund af EU-
opholdsbekendtgørelsen. Ved modtagelse af en ansøgning om EU-
registreringsbevis eller EU-opholdskort påser Statsforvaltningen på baggrund af
kriterierne, om oplysningerne skal videregives til efterretningstjenesterne.
Ved høringer i sager om EU-registreringsbevis eller EU-opholdskort fastsættes en
høringsfrist på 14 dage. Før udløbet af høringsfristen må der ikke træffes afgørel-
se i sagen.
2.1.2. Asylprocessen
Politiet på det sted, hvor en udlænding ansøger om asyl (en politikreds eller Ud-
lændingecenter Nordsjælland (UCN)), foretager den helt indledende registrering
Side
7/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
af udlændingens navn, fødedata og nationalitet. I den forbindelse visiteres ud-
lændingen, og eventuel bagage ransages. Endvidere optages der fingeraftryk og
foto. Udlændingen kontrolleres på baggrund af de foreliggende identitetsoplys-
ninger i relevante databaser (Det Centrale Kriminalregister, Eurodac, Schengenin-
formationssystemet (SIS II), Visuminformationssystemet (VIS) og Interpol). Hvis
politiet i forbindelse med denne sagsbehandling får mistanke om, at udlændingen
kan have tilknytning til ekstremistiske organisationer eller terrororganisationer,
underrettes PET herom.
Asylansøgeren indkaldes herefter til en såkaldt oplysnings- og motivsamtale hos
Udlændingestyrelsen. Samtalens formål er at fastlægge asylansøgerens identitet,
rejserute og asylmotiv.
Asylansøgeren har pligt til at give de relevante oplysninger, men derudover stiller
Udlændingestyrelsen også en række spørgsmål under samtalen for at være sikker
på, at ansøgeren er den person og kommer fra det område, som han eller hun
oplyser. Spørgsmålene kan vedrøre forskellige forhold om politik, geografi og dag-
ligdagen, som en person fra det pågældende område i almindelighed bør have
kendskab til, herunder hvilke provinser der er i det pågældende land, hvilke var-
tegn, der ligger i den pågældende by, f.eks. kirker, moskeer, templer, fortidsmin-
der mv., hvilke aviser der er mest læst i området, og hvilke sportsklubber der er
mest populære. Spørgsmålene opdateres og ændres løbende.
Endvidere er der mulighed for at indhente oplysninger fra asylansøgeres mobilte-
lefoner, hvor det skønnes relevant, f.eks. fordi den pågældende identitet er uaf-
klaret, eller hvor ansøgerens oplysninger giver anledning til at anmode om sam-
tykke til at hente oplysninger fra mobiltelefonen.
Udlændingestyrelsen er herudover i besiddelse af omfattende oplysninger om
forholdene i asylansøgernes hjemlande, herunder om tilstedeværelsen af ekstre-
mistiske organisationer eller terrororganisationer.
I sager, hvor det er relevant, søger Udlændingestyrelsen at afdække ansøgerens
eventuelle tilknytning til ekstremistiske organisationer eller terrororganisationer.
PET og FE har allerede betydelig fokus på de sikkerhedsmæssige aspekter af flygt-
ningesituationen, herunder risikoen for at der kan være personer med sympati for
militant islamisme blandt flygtningene og migranterne.
Med henblik på at styrke grundlaget for at få eventuelle oplysninger af sikkerheds-
og efterretningsmæssig interesse frem i forbindelse med asylsagsbehandlingen
har der desuden siden januar 2016 været tilknyttet en medarbejder (forbindel-
sesofficer) fra PET til Udlændingestyrelsens asylafdeling. Forbindelsesofficeren
bistår sagsbehandleren i forbindelse med relevante asylsager, herunder i forbin-
delse med asylsamtalen, og til den løbende opkvalificering af Udlændingestyrel-
Side
8/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
sens medarbejdere. Formålet med samarbejdet er især at skærpe opmærksom-
heden om udlændinge, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko.
Desuden er opkvalificering af relevante grupper af medarbejdere inden for asylsy-
stemet blevet opprioriteret. Undervisningen, som varetages af PET i samarbejde
med Udlændingestyrelsen, er navnlig rettet mod de medarbejdere, der gennem-
fører asylsamtaler hos Udlændingestyrelsen, og de medarbejdere i indkvarterings-
systemet, som er i kontakt med asylansøgere i den indledende fase. Undervisnin-
gen har bl.a. omhandlet identifikation af personer, som kan udgøre en sikkerheds-
risiko, herunder ved videreudvikling af spørgeteknik og -temaer med opmærk-
somhed på sikkerhedsrisici særligt under samtalerne i asylsager.
På asylområdet sendes asylsager efter visse nærmere fastsatte kriterier i høring
hos efterretningstjenesterne inden vedkommende meddeles opholdstilladelse.
Kriterierne vurderes og justeres løbende efter drøftelse med Udlændingestyrel-
sen. Kriterierne er klassificerede.
PET og FE kan endvidere anmode om at blive hørt i konkrete sager, som ikke er
omfattet af de pågældende kriterier.
Ved forelæggelse for efterretningstjenesterne fremsendes et skema forsynet med
udlændingenummer/person-id og den pågældendes navn samt sagskategori og
nationalitet. Derudover fremsendes akterne på sagen, herunder samtalereferater,
breve, dokumenter mv.
I løbet af høringsfristen på 14 dage fra brevdato vil Udlændingestyrelsen ikke
meddele opholdstilladelse til den pågældende, men der kan meddeles afslag på
asyl.
Såfremt efterretningstjenesterne finder, at en høring giver anledning til yderligere
undersøgelser, kan efterretningstjenesterne anmode Udlændingestyrelsen om en
yderligere frist.
Finder efterretningstjenesterne, at der foreligger oplysninger, som indikerer, at
den pågældende udlænding udgør en fare for statens sikkerhed, forelægges sagen
for justitsministeren. Justitsministeren vurderer herefter, om udlændingen må
anses for en fare for statens sikkerhed, jf. udlændingelovens § 45 b, stk. 1.
Justitsministerens vurdering herom oversendes til udlændingemyndighederne,
der lægger afgørelsen til grund ved vurdering af, om udlændingen kan gives op-
holdstilladelse. Reagerer efterretningstjenesterne derimod ikke på høringen, vil
asylsagen kunne afgøres på det foreliggende grundlag.
2.1.3. Videregivelse i øvrigt
Udlændingemyndighederne videregiver endvidere oplysninger til efterretnings-
tjenesterne, hvis der under myndighedernes sagsbehandling fremkommer oplys-
Side
9/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
ninger, som vurderes at have en efterretnings- eller sikkerhedsmæssig interesse.
Dette er forudsat i bemærkningerne til udlændingelovens § 45 a, stk. 1, jf. ovenfor
pkt. 2.1.
Herunder videregiver også Flygtningenævnet, Udlændingenævnet og Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet oplysninger, der f.eks. fremkommer i forbindelse
med klager over afgørelser truffet af Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration, til efterretningstjenesterne i det omfang,
dette vurderes at have efterretnings- eller sikkerhedsmæssig interesse.
2.2. PET’s og FE’s tilvejebringelse og behandling af oplysninger
Reguleringen af PET’s og FE’s virksomhed fremgår i dag af selvstændige love (PET-
loven og FE-loven), der bl.a. nærmere regulerer PET’s og FE’s opgaver, tilvejebrin-
gelse af oplysninger, behandling og videregivelse af oplysninger og om tilsyn med
efterretningstjenesterne, jf. nedenfor pkt. 2.2.1. og 2.2.2.
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til PET-loven, jf. lovforslag nr. L 161 af
27. februar 2013 (Folketingstidende 2012-13, tillæg A, side 16) og af bemærknin-
gerne til FE-loven jf. lovforslag nr. L 163 af 27. februar 2013 (Folketingstidende
2012-13, tillæg A, side 13), at PET’s og FE’s opgaver på udlændinge- og indføds-
retsområdet, som er nærmere reguleret i udlændingelovgivningen, ikke reguleres
af PET-loven og FE-loven.
PET-loven og FE-loven omfatter således ikke den særlige ordning efter udlændin-
gelovens § 45 a om udlændingemyndighedernes videregivelse af oplysninger fra
en sag efter udlændingeloven til PET og FE, tjenesternes videregivelse af oplysnin-
ger til udlændingemyndighederne og tjenesternes indbyrdes udveksling af oplys-
ninger. For så vidt angår efterretningstjenesternes øvrige behandling af oplysnin-
gerne finder bestemmelserne i PET-lovens §§ 7–11 og FE-lovens §§ 4-8 (vedrøren-
de i Danmark hjemmehørende personer) anvendelse, jf. nedenfor pkt. 2.2.1. og
2.2.2.
2.2.1. PET-loven
Lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET), jf. lovbekendtgørelse nr. 1600 af 19.
december 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1881 af 29. december 2015 og lov
nr. 1727 af 27. december 2016, (PET-loven) regulerer i § 3 PET’s adgang til at ind-
samle og indhente oplysninger til brug for varetagelsen af tjenestens opgaver.
Efter PET-lovens § 3 kan PET til varetagelse af de opgaver, der er anført i lovens §
1, som udgangspunkt indsamle og indhente enhver oplysning, der kan have be-
tydning for tjenestens virksomhed.
Kriteriet
”kan have betydning”
indebærer, at PET’s indsamling og indhentning af
oplysninger alene skal opfylde en generel relevansbetingelse, dvs. at det ikke på
Side
10/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
forhånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for tjenesten, jf. bemærknin-
gerne til PET-lovens § 3, jf. lovforslag nr. L 161 af 27. februar 2013 (Folketingsti-
dende 2012-13, tillæg A, side 57).
PET-lovens § 3 pålægger ikke tredjepart – f.eks. en offentlig myndighed eller pri-
vat virksomhed – at videregive oplysninger til PET, men fastslår alene, at PET ”kan
indsamle eller indhente” enhver oplysning, som kan have betydning for tjenestens
virksomhed.
Efter PET-lovens § 4, stk. 1, skal andre forvaltningsmyndigheder efter anmodning
fra PET videregive oplysninger til tjenesten, hvis tjenesten vurderer, at oplysnin-
gerne må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver ved-
rørende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13 (spionage, terrorisme mv.).
PET-lovens § 4, stk. 1, indebærer en fravigelse af de almindelige regler for forvalt-
ningsmyndigheders videregivelse af oplysninger til PET, herunder persondatalo-
vens §§ 6-8, ved dels at fastsætte mere lempelige betingelser for at videregive
oplysninger til PET, dels ved at det er PET – og ikke den videregivende forvalt-
ningsmyndighed – der skal vurdere, om videregivelsesbetingelserne er opfyldt, og
den pågældende anden forvaltningsmyndighed skal lægge PET’s vurdering heraf
til grund.
I betingelsen om, at oplysningerne ”må antages at have betydning” for PET’s op-
gaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 og 13, ligger, at der skal være en mere konkret formodning for, at de
oplysninger, som PET ønsker at indhente, vil have betydning for PET’s varetagelse
af disse opgaver (et konkret relevanskriterium), jf. bemærkningerne til PET-lovens
§ 4, stk. 1, jf. lovforslag nr. L 161 af 27. februar 2013 (Folketingstidende 2012-13,
tillæg A, side 58). Vurderingen skal baseres på objektive holdepunkter, og det må
ikke fremstå som en fjern mulighed, at oplysningerne kan have betydning for va-
retagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, jf. bemærkningerne til
PET-lovens § 4, stk. 1.
Betingelsen ”må antages at have betydning” gør det muligt for PET at behandle
oplysninger om personer på et stadie, hvor der ikke er grundlag for en egentlig
mistanke, herunder grundlag for at iværksætte en efterforskning efter retsplejelo-
vens regler eller rejse sigtelse. Det er tilstrækkeligt, at PET har en formodning
bestyrket af konkrete omstændigheder om, at oplysninger om personen må anta-
ges at have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende fore-
byggelse og efterforskning af forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og
13, jf. bemærkningerne til PET-lovens § 4, stk. 1.
Side
11/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
PET-lovens § 4, stk. 1, giver først og fremmest PET mulighed for at indhente alle-
rede foreliggende oplysninger hos den pågældende forvaltningsmyndighed, men
tjenesten kan i medfør af bestemmelsen også anmode om løbende at modtage
oplysninger – f.eks. i en situation, hvor PET overvåger en person og i den forbin-
delse har behov for løbende oplysninger med henblik på nærmere at fastlægge
vedkommendes opholdssted, aktiviteter, kontakter mv. samt ændringer heri, jf.
bemærkningerne til PET-lovens § 4, stk. 1. Bestemmelsen kan derimod ikke anta-
ges at indeholde hjemmel til, at andre forvaltningsmyndigheder på PET’s foran-
ledning indhenter oplysninger fra tredjeparter, som den pågældende myndighed
ikke i øvrigt ville have anledning til at indhente.
Herudover er der i PET-lovens § 4, stk. 2, der trådte i kraft den 1. januar 2017,
indsat en særlig bestemmelse om, at told- og skatteforvaltningen (SKAT) skal vide-
regive oplysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer (såkaldte PNR-
oplysninger) til PET, hvis tjenesten vurderer, at oplysningerne kan have betydning
for varetagelse af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning
af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. Bestemmelsen hænger sam-
men med § 17, stk. 4, i toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september
2016, hvorefter virksomheder, der driver trafik med luftfartøjer, har pligt til at
give oplysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer, som virksomheder-
ne er i besiddelse af, til told- og skatteforvaltningen til brug for udøvelse af told-
kontrol samt forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 og 13.
For videregivelse af oplysninger til PET til brug for tjenestens øvrige opgaver finder
videregivelsesreglerne i forvaltningslovens § 31 anvendelse, jf. nedenfor pkt.
2.2.3.
Reglerne om PET’s behandling, herunder videregivelse, af oplysninger findes i PET-
lovens §§ 7-10. Henvisningen i bestemmelserne til persondatalovens §§ 3 og 5
indebærer, at behandlingen af personoplysninger skal ske efter de samme grund-
læggende principper for databehandling, som gælder for andre offentlige myn-
digheder, jf. nedenfor pkt. 2.2.3.
PET kan, jf. PET-lovens § 7, stk. 2, behandle enhver personoplysning, hvis behand-
lingen sker med samtykke, hvis behandlingen må antages at have betydning for
varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, eller hvis behandlingen er nød-
vendig for varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver. Kriteriet ”må antages at
have betydning” er det samme, som gælder for PET’s adgang til efter PET-lovens §
4, stk. 1, at anmode andre forvaltningsmyndigheder om at videregive oplysninger
til tjenesten samt PET’s adgang efter PET-lovens § 4, stk. 2, til at anmode om at
videregive PNR-oplysninger til tjenesten. I nødvendighedsbetingelsen ligger et
Side
12/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
krav om, at PET efter en konkret vurdering må antages at have et reelt behov for
at behandle den pågældende oplysning for at kunne varetage sine opgaver.
PET skal, jf. PET-lovens § 9, stk. 1, medmindre andet følger af lov eller bestemmel-
ser fastsat i medfør af lov, slette oplysninger om fysiske og juridiske personer, der
er tilvejebragt som led i undersøgelser eller efterforskning rettet mod sådanne
personer, når der ikke i forbindelse med undersøgelsen eller efterforskningen er
tilvejebragt nye oplysninger inden for de seneste 15 år. Sletning af oplysninger
kan, jf. PET-lovens § 9, stk. 2, undlades, hvis væsentlige hensyn til varetagelsen af
PET’s opgaver gør det nødvendigt.
Der henvises i øvrigt til PET’s forpligtelse til sletning af oplysninger, jf. nedenfor
pkt. 2.2.3.
Nærmere regler om PET’s behandling af oplysninger findes i bekendtgørelse nr.
763 af 20. juni 2014 om Politiets Efterretningstjenestes behandling af oplysninger
om fysiske og juridiske personer m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1455 af
1. december 2016.
2.2.2. FE-loven
Lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), jf. lovbekendtgørelse nr. 1 af 4. ja-
nuar 2016, (FE-loven) regulerer i § 3 FE’s adgang til at indsamle og indhente op-
lysninger til brug for varetagelsen af tjenestens opgaver.
Efter FE-lovens § 3, stk. 1, kan FE indsamle og indhente oplysninger, der kan have
betydning for tjenestens efterretningsmæssige virksomhed.
Kriteriet
”kan have betydning”
indebærer, at FE’s indsamling og indhentning af
oplysninger alene skal opfylde en generel relevansbetingelse, dvs. at det ikke på
forhånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for tjenesten, jf. bemærknin-
gerne til FE-lovens § 3, stk. 1, jf. lovforslag nr. L 163 af 27. februar 2013 (Folke-
tingstidende 2012-13, tillæg A, side 41).
Den efterretningsmæssige virksomhed er rettet mod forhold i udlandet og består
bl.a. i at tilvejebringe det efterretningsmæssige grundlag for Danmarks udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik, samt medvirke til at forebygge og mod-virke trusler
mod Danmark og danske interesser. FE behandler på den baggrund bl.a. oplysnin-
ger, der vedrører terrorisme, spredning af masseødelæggelsesvåben, organiseret
kriminalitet og cybertrusler samt politiske, militære og økonomiske forhold af
betydning for Danmark og danske interesser, jf. lovforslag nr. L 163 af 27. februar
2013 (Folketingstidende 2012-13, tillæg A, side 14).
FE kan endvidere i medfør af FE-lovens § 3, stk. 3, ved den i stk. 1 nævnte virk-
somhed rettet mod forhold i udlandet indhente oplysninger om en i Danmark
hjemmehørende fysisk person, når denne opholder sig i udlandet, og der er be-
Side
13/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
stemte grunde til at formode, at den pågældende deltager i aktiviteter, der kan
indebære eller forøge en terrortrussel mod Danmark og danske interesser. Så-
fremt denne indhentning medfører, at der sker indgreb i meddelelseshemmelig-
heden, skal tjenesten indhente retskendelse hertil efter reglerne i FE-lovens kapi-
tel 2 a.
Begrebet ”i Danmark hjemmehørende fysiske personer” omfatter danske stats-
borgere, nordiske statsborgere og andre udlændinge med ret til ophold i Dan-
mark, hvis vedkommende er tilmeldt folkeregistret, samt asylansøgere med
(kendt) ophold i Danmark i mere end 6 måneder, jf. bemærkningerne til FE-lovens
§ 3, stk. 1, jf. lovforslag nr. L 163 af 27. februar 2013 (Folketingstidende 2012-13,
tillæg A, side 43).
FE-lovens § 3 pålægger ikke tredjepart – f.eks. en offentlig myndighed eller privat
virksomhed – at videregive oplysninger til FE, men fastslår alene, at FE ”kan ind-
samle eller indhente” enhver oplysning, som kan have betydning for tjenestens
virksomhed.
For videregivelse af oplysninger til FE til brug for tjenestens øvrige opgaver finder
videregivelsesreglerne i forvaltningslovens § 31 anvendelse, jf. nedenfor pkt.
2.2.3.
Det bemærkes, at Forsvarsministeriet den 2. januar 2017 har sendt et udkast til
forslag til lov om ændring af FE-loven i offentlig høring. Udkastet indeholder bl.a.
forslag om en ny bestemmelse i FE-lovens § 3, hvorefter Told- og skatteforvaltnin-
gen (SKAT) skal videregive oplysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer
til FE, hvis FE vurderer, at oplysningerne kan have betydning for varetagelsen af
FE’s virksomhed rettet mod forhold i udlandet, og oplysningerne vedrører perso-
ner, der ikke er danske statsborgere. Forslaget har således sammenhæng med den
nye bestemmelse i PET-lovens § 4, stk. 2, der trådte i kraft den 1. januar 2017, jf.
ovenfor pkt. 2.2.1.
Reglerne om FE’s behandling, herunder videregivelse, af oplysninger findes i FE-
lovens §§ 4-8. Henvisningen i bestemmelserne til persondatalovens §§ 3 og 5 in-
debærer, at behandlingen af personoplysninger skal ske efter de samme grund-
læggende principper for databehandling, som gælder for andre offentlige myn-
digheder, jf. nedenfor pkt. 2.2.3.
FE kan, jf. FE-lovens § 4, stk. 2, behandle enhver personoplysning vedrørende en i
Danmark hjemmehørende fysisk person, hvis behandlingen sker med samtykke,
hvis behandlingen må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens
opgaver efter lovens § 1, stk. 1 og 4, eller hvis behandlingen er nødvendig for va-
retagelsen af tjenestens opgaver efter lovens § 1, stk. 2. Kriteriet ”må antages at
have betydning” betyder, at der skal være en mere konkret formodning for, at de
oplysninger, som FE ønsker at behandle, vil have betydning for FE’s varetagelse af
Side
14/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
tjenestens opgaver efter lovens § 1, stk. 1 og stk. 4, jf. bemærkningerne til FE-
lovens § 4, stk. 2, jf. lovforslag nr. L 163 af 27. februar 2013 (Folketingstidende
2012-13, tillæg A, side 45). I nødvendighedsbetingelsen ligger et krav om, at FE
efter en konkret vurdering må antages at have et reelt behov for at behandle den
pågældende oplysning for at kunne varetage sine opgaver.
FE skal, jf. FE-lovens § 6, stk. 1, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser
fastsat i medfør af lov, slette oplysninger om i Danmark hjemmehørende fysiske
og juridiske personer, der er tilvejebragt som led i FE’s virksomhed efter § 1, stk.
1, når der ikke er tilvejebragt nye oplysninger, der indholdsmæssigt vedrører
samme sag, inden for de seneste 15 år. Rådata skal, jf. FE-lovens § 6, stk. 2, slettes
15 år fra indhentningstidspunktet. Sletning af oplysninger kan, jf. FE-lovens § 6,
stk. 3, undlades, hvis væsentlige hensyn til varetagelsen af FE’s opgaver efter § 1,
stk. 1, gør det nødvendigt.
2.2.3. Forholdet til persondataloven og forvaltningsloven
Det følger af persondatalovens § 2, stk. 11, at loven ikke gælder for behandlinger,
der udføres for PET og FE.
Det følger dog af PET-lovens § 7, stk. 1, og FE-lovens § 4, stk. 1, at PET’s og FE’s
behandling af personoplysninger er omfattet af de grundlæggende principper i
persondatalovens § 5. PET og FE er således i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger underlagt krav om bl.a. saglighed, formålsbestemthed og pro-
portionalitet. FE-lovens § 4, stk. 1, om behandling af personoplysninger finder
alene anvendelse for i Danmark hjemmehørende fysiske personer, jf. ovenfor pkt.
2.2.2.
Persondatalovens § 5 indebærer, at indhentede personoplysninger ikke må opbe-
vares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et læn-
gere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysnin-
gerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5.
Rækkevidden af PET’s forpligtelser til at slette lovligt tilvejebragte oplysninger, er
nærmere afklaret ved lov nr. 1727 af 27. december 2016 om ændring af PET-loven
(Ændring af PET’s opgaver i forhold til den alvorligste organiserede kriminalitet og
PET’s forpligtelse til sletning af oplysninger), [der træder i kraft den 1. marts
2017].
Med lovændringen indsættes i PET-loven en ny § 9 a. Det fastsættes i § 9 a, stk. 1,
at når PET i forbindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom på, at sager eller
dokumenter mv. ikke længere opfylder PET-lovens behandlingskriterier, skal disse
slettes, uanset om de relevante slettefrister er udløbet, men at PET ikke herud-
over er forpligtet til løbende af egen drift at gennemgå tjenestens sager og doku-
menter mv. med henblik på at overveje sletning. Det fastsættes endvidere i § 9 a,
Side
15/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
stk. 2, at PET som udgangspunkt uanset bestemmelserne i PET-lovens §§ 7-9 ikke
er forpligtet til at slette oplysninger, der ikke opfylder betingelserne i § 7, stk. 2,
og § 8, stk. 2, hvis oplysningerne indgår i dokumenter m.v., som i øvrigt opfylder
betingelserne i § 7, stk. 2, og § 8, stk. 2. Endelig bemyndiges justitsministeren i § 9
a, stk. 3, til at fastsætte regler om, at PET i nærmere fastsatte tilfælde skal slette
oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af lovens bestemmelser.
Med lovændringen fastsættes dog samtidig som ny § 13, stk. 2, at såfremt Tilsynet
med Efterretningstjenesterne i forbindelse med en undersøgelse efter § 13, stk. 1,
(den såkaldte indirekte indsigtsordning, jf. nedenfor pkt. 2.3.) konstaterer, at PET
behandler oplysninger, som ikke længere opfylder betingelserne i PET-lovens § 7,
stk. 2, og § 8, stk. 2, skal disse oplysninger slettes uanset den førnævnte § 9 a, stk.
2.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 71 af 9. no-
vember 2016 (Folketingstidende 2016-17, tillæg A, side 3), at ændringerne skaber
klarhed over PET’s forpligtelser og efter regeringens opfattelse er udtryk for den
rette balance mellem på den ene side hensynet til, at der ikke i unødigt omfang
behandles oplysninger om personer, som ikke er nødvendige for varetagelsen af
PET’s opgaver, og på den anden side, at PET’s operative ressourcer anvendes til
PET’s kerneopgaver, herunder med at forebygge og bekæmpe terrorisme mv.,
frem for på administrativt arbejde i forbindelse med gennemgang af sager og do-
kumenter mv. med henblik på løbende at overveje sletning.
Det bemærkes, at Forsvarsministeriet den 2. januar 2017 har udsendt et udkast til
forslag til lov om ændring af FE-loven og Toldloven i offentlig høring. Udkastet
indeholder bl.a. forslag om tilsvarende ændringer af FE-loven om FE’s forpligtelse
til sletning af oplysninger, som er vedtaget for PET-loven.
Endvidere vil de overordnede rammer for sikkerheden i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger gælde for PET’s og FE’s behandling af personoplysnin-
ger, jf. persondatalovens kapitel 11 (§§ 41 og 42). Dette indebærer, at udlændin-
gemyndighederne og efterretningstjenesterne i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikker-
hedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres,
fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondatalovens § 41, stk.
3.
I den forbindelse vil PET, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fast-
sat i medfør af lov, skulle iagttage de nærmere regler, der i medfør persondatalo-
vens § 41, stk. 5, er fastsat om de nævnte sikkerhedsforanstaltninger, og som
gælder for behandling af personoplysninger for den offentlige forvaltning.
Justitsministeren har i medfør af persondatalovens § 41, stk. 5, udstedt bekendt-
gørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af
Side
16/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning, der senere er
ændret ved bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001. Der er imidlertid intet til
hinder for, at PET fastsætter et højere beskyttelsesniveau, end hvad der følger af
disse regler.
Bemyndigelsen i persondatalovens § 41, stk. 5, er ikke sat i kraft for FE, jf. FE-
lovens § 4, stk. 1. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag
nr. L 163 af 27. februar 2013 (Folketingstidende 2012-13, tillæg A, side 44), at FE
varetager funktionen som national sikkerhedsmyndighed inden for Forsvarsmini-
steriets område og i den henseende bl.a. har til opgave at fastsætte regler som
omtalt i persondatalovens § 41, stk. 3.
Forvaltningslovens §§ 28-32 indeholder bestemmelser om videregivelse af oplys-
ninger til en anden forvaltningsmyndighed.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 1, gælder reglerne i persondatalovens § 5, stk.
1-3, §§ 6-8, § 10, § 11, stk. 1, § 38 og § 40 for videregivelse af oplysninger om en-
keltpersoner (personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, må oplysninger af fortrolig karakter, som ikke
er omfattet af stk. 1, kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når 1)
den, oplysningen angår, udtrykkeligt har givet samtykke, 2) det følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives, eller 3) det
må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens
virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Efter forvaltningslovens § 29, stk. 1, må oplysninger om ansøgerens rent private
forhold i sager, der rejses ved ansøgning, ikke indhentes fra andre dele af forvalt-
ningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed. Dette gælder dog efter § 29, stk.
2, ikke, hvis 1) ansøgeren har givet samtykke hertil, 2) andet følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov eller 3) særlige hensyn til ansøgeren eller
tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.
Endvidere følger det af forvaltningslovens § 31, at i det omfang en forvaltnings-
myndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på be-
gæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af
betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden
skal træffe. Dette gælder dog ikke, hvis videregivelsen påfører myndigheden et
merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i
at få oplysningerne.
Det er forvaltningsmyndigheden, der modtager anmodningen om udlevering af
oplysninger efter forvaltningslovens § 31, som skal vurdere, om betingelserne for
videregivelsen er opfyldt. En sådan vurdering kan efter omstændighederne nød-
Side
17/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
vendiggøre, at den anmodende myndighed redegør nærmere for behovet for at få
oplysningerne udleveret.
2.2.4. PET’s og FE’s elektroniske adgang til udlændingemyndighedernes registre og
systemer
PET har i dag begrænset elektronisk adgang til oplysninger om udlændinge i ud-
lændingemyndighedernes registre og systemer via Udlændingeinformationsporta-
len (UIP), jf. udlændingelovens § 44 a, stk. 2. UIP udstiller strukturerede data fra
udlændingemyndighedernes systemer og registre. Det drejer sig om det nuvæ-
rende sagsbehandlingssystem EstherH, det tidligere anvendte sagsbehandlingssy-
stem UR (udlændingeregistret) og systemet til administration af indkvartering og
udbetaling af ydelser til asylansøgere (IBS), samt den centrale adresseregisterløs-
ning for udlændinge (CARL2). Adgangen giver mulighed for søgninger og opslag på
konkrete udlændinge med adgang til personoplysninger og oplysninger om op-
hold, indkvartering og modtagelse af ydelser her i landet. Der er en række oplys-
ninger i systemerne, herunder oplysninger i fritekstfelter og i indscannede bilag,
der ikke vises i UIP.
Efter udlændingelovens § 2 a, stk. 7, gælder Rådets afgørelse nr. 2008/633/RIA af
23. juni 2008 om adgang til søgning i visuminformationssystemet (VIS) for de ud-
pegede myndigheder i medlemsstaterne og for Europol med henblik på forebyg-
gelse, afsløring og efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare
handlinger her i landet.
I Danmark er Rigspolitiet i medfør af rådsafgørelsen udpeget som den myndighed,
der har ansvaret for forebyggelse, afsløring eller efterforskning af terrorhandlin-
ger eller andre alvorlige strafbare handlinger, jf. EU-Tidende af 14. august 2013, C
236, side 12.
PET, der organisatorisk er en del af Rigspolitiet, har herigennem adgang til søgning
i VIS gennem Udenrigsministeriets visumsystem (UM-VIS).
FE har i dag ikke elektronisk adgang til udlændingemyndighedernes systemer og
registre.
2.3. Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol
Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører som særligt uafhængigt kontrolorgan
tilsyn med, at PET og FE behandler oplysninger om fysiske og juridiske personer i
overensstemmelse med PET- og FE-lovgivningen, jf. PET-lovens § 18 og FE-lovens
§ 15. For FE’s vedkommende omfatter tilsynets kompetence efter FE-lovens § 15
alene i Danmark hjemmehørende fysiske og juridiske personer.
Side
18/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Tilsynet påser efter klage eller af egen drift, at PET og FE behandler oplysninger i
overensstemmelse med loven. Enhver, som er beskyttet efter reglerne om be-
handling af oplysninger, kan klage til tilsynet. Det tilkommer imidlertid tilsynet at
afgøre, om en klage giver tilstrækkelig anledning til undersøgelse.
Tilsynet påser bl.a., om tjenesterne overholder reglerne om tilvejebringelse af
oplysninger, herunder om indsamling og indhentning, intern behandling af oplys-
ninger, herunder om frister for sletning af oplysninger, videregivelse af oplysnin-
ger, herunder tjenesterne imellem samt til andre forvaltningsmyndigheder, priva-
te, udenlandske myndigheder og internationale organisationer, og forbud mod at
behandle oplysninger om personer alene på baggrund af lovlig politisk virksom-
hed. Tilsynets tilsynsrolle svarer i udgangspunktet til den rolle, som Datatilsynet i
medfør af persondataloven har i forhold til andre offentlige myndigheder.
En fysisk eller juridisk person kan efter PET-lovens § 13 anmode tilsynet om at
undersøge, om PET uberettiget behandler oplysninger om den pågældende. Tilsy-
net sikrer, at dette ikke er tilfældet og giver herefter den pågældende meddelelse
herom (den såkaldte indirekte indsigtsordning). Tilsvarende gælder efter FE-
lovens § 10 for en i Danmark hjemmehørende fysisk eller juridisk person.
Tilsynet kan hos PET og FE, jf. PET-lovens § 20 og FE-lovens § 17, kræve enhver
oplysning og alt materiale, der er af betydning for tilsynets virksomhed, og tilsynet
har til enhver tid adgang til alle lokaler, hvorfra der er adgang til de oplysninger
som behandles, eller hvor tekniske hjælpemidler anvendes. Tilsynet kan endvide-
re afkræve efterretningstjenesterne skriftlige udtalelser om faktiske og retlige
forhold af betydning for tilsynets kontrolvirksomhed.
3. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Ministeriets overvejelser
Udlændingemyndighederne kan i dag uden udlændingens samtykke videregive
oplysninger fra en sag efter udlændingeloven til efterretningstjenesterne, i det
omfang videregivelsen kan have betydning for efterretningstjenesternes vareta-
gelse af sikkerhedsmæssige opgaver. PET og FE har således i dag mulighed for at
få oplysningerne fra udlændingemyndighedernes registre og systemer. Imidlertid
har PET kun begrænset elektronisk adgang til udlændingemyndighedernes regi-
stre og systemer, som i et vist omfang kan danne grundlag for generel monitore-
ring og identificering af mønstre mv. af betydning for bekæmpelse af terrorisme
og ekstremisme og dermed understøtte efterretningstjenesternes arbejde. FE har
i dag ikke elektronisk adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Hvis efterretningstjenesterne – f.eks. på baggrund af en modtaget høring, egne
oplysninger eller oplysninger fra andre myndigheder – har behov for at afklare,
Side
19/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
om udlændingemyndighederne er i besiddelse af øvrige oplysninger om en ud-
lænding, der kan have betydning for tjenesternes virksomhed, vil tjenesterne i dag
skulle rette henvendelse til den eller de pågældende myndigheder for at rekvirere
dette materiale. Udlændingemyndighederne vil herefter skulle fremsøge og vide-
regive eventuelle oplysninger.
Efter omstændighederne kan det imidlertid være nødvendigt for PET at indhente
oplysninger meget hurtigt og på alle tider af døgnet. Dette – set i sammenhæng
med hensynet til statens sikkerhed og den aktuelle trusselsvurdering – betyder, at
de nuværende procedurer og sagsgange ikke er tilstrækkeligt smidige og effektive.
Regeringen finder, at det er af afgørende betydning for PET’s forebyggende og
efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme, at tjenesten har hurtig og effek-
tiv adgang til oplysninger om, at personer med mulig tilknytning til terrorvirksom-
hed befinder sig i Danmark. Hvis PET modtager efterretninger af denne karakter –
f.eks. fra en udenlandsk samarbejdspartner eller i forbindelse med overvågning af
mistænkte personer her i landet – vil det typisk være helt centralt, at tjenesten
kan følge op på sådanne oplysninger straks.
For FE gælder det endvidere, at de nuværende procedurer og sagsgange ikke er
tilstrækkeligt smidige og effektive i forbindelse med tjenestens varetagelse af
sikkerhedsmæssige opgaver vedrørende bl.a. sager om ansøgning om asyl, op-
holdstilladelse og visum til Danmark.
Eftersom efterretningstjenesternes arbejde i vidt omfang er forebyggende, vil det
være væsentligt, hvis PET og FE – gennem en hurtig, direkte og elektronisk adgang
til udlændingemyndighedernes registre og systemer – får mulighed for at søge og
indhente oplysninger om en udlænding, også selvom det er forbundet med usik-
kerhed, om den person, der undersøges, reelt udgør en fare for statens sikkerhed.
Den forebyggende indsats er afhængig af, at tjenesterne har adgang til oplysnin-
ger om aktører, netværk, grupper og enkeltpersoner, som udgør en trussel. Efter-
retningsarbejde har ofte karakter af ”at lægge et puslespil”, hvor enkeltoplysnin-
ger ikke nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen, når den
sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgørende betydning for bl.a.
det terrorforebyggende arbejde. En sådan hurtig, direkte og elektronisk adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer vil gøre efterretningstjenester-
nes forebyggende og PET’s efterforskningsmæssige indsats mere effektiv.
Det bemærkes i den forbindelse, at udlændingemyndighederne allerede efter
gældende regler, jf. ovenfor pkt. 2.2.1 om PET-lovens § 4, stk. 1, er forpligtet til at
videregive oplysninger til PET, når PET vurderer, at oplysninger må antages at
have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse
og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, og at udlæn-
Side
20/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
dingemyndigheder i disse tilfælde således ikke selvstændigt skal vurdere, om vide-
regivelsesbetingelserne er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at det for videregivelse af oplysninger til PET til brug for
PET’s øvrige opgaver samt for videregivelse af oplysninger til FE gælder, jf. ovenfor
om forvaltningslovens § 31, at udlændingemyndighederne er forpligtet til på an-
modning at videregive oplysninger til tjenesterne, når myndighederne vurderer, at
betingelserne herfor er opfyldt, og når videregivelsen ikke medfører et merarbej-
de, der væsentligt overstiger tjenesternes interesse i at få oplysningerne.
Regeringen vil med lovforslaget sikre, at PET og FE får hurtig, direkte og elektro-
nisk adgang til relevante oplysninger om udlændinge, som udlændingemyndighe-
derne er i besiddelse af i sine registre og systemer, og som efter lovgivningen alle-
rede i dag kan videregives til PET og FE. Lovforslaget vil yderligere styrke efterret-
ningstjenesternes mulighed for at følge og undersøge, om personer, der har op-
nået eller som søger ophold i Danmark, må anses for at udgøre en fare for statens
sikkerhed. Derved gøres PET’s og FE’s forebyggende og PET’s efterforskningsmæs-
sige indsats mere effektiv.
3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at etablere en hurtig, direkte og elektronisk adgang for PET og FE til
oplysninger om udlændinge i udlændingemyndighedernes registre og systemer,
herunder også de oplysninger, der i dag kun kan gives adgang til ved videregivelse
fra udlændingemyndighederne. Den foreslåede ordning skal således ses som et
supplement til den nuværende ordning, hvorefter udlændingemyndighederne
videregiver oplysninger på baggrund af fastsatte retningslinjer og af egen drift.
Med den nye ordning skabes en så administrativt smidig løsning som muligt, hvor
PET og FE ikke vil være afhængige af, at udlændingemyndighederne skal fungere
som mellemled for efterretningstjenesternes indhentning af oplysninger. Det kan
som nævnt ovenfor efter omstændighederne være nødvendigt for PET at indhen-
te oplysninger meget hurtigt og på alle tider af døgnet. Den foreslåede systemad-
gang vil fritage udlændingemyndighederne for det arbejde, der er forbundet med
konkret at skulle fremsøge og videregive oplysninger til PET og FE. Samtidig vil det
sikre, at PET og FE i alle tilfælde hurtigt kan få adgang til oplysninger. PET og FE vil
ikke med ordningen kunne tilgå oplysninger til andre formål eller i andre sam-
menhænge end efter gældende ret.
PET og FE vil således i forbindelse med bl.a. de høringer, de modtager fra udlæn-
dingemyndighederne, hurtigt kunne afklare, om der i registrene og systemerne er
yderligere oplysninger, som er relevante for PET’s og FE’s sagsbehandling, uden at
sagsbehandlingen skal afvente fremsendelse af supplerende oplysninger. Det må
Side
21/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
derfor forventes, at den direkte adgang til udlændingemyndighedernes registre og
systemer vil understøtte en effektiv opgaveløsning i såvel PET og FE.
Den foreslåede ordning efter § 45 a, stk. 4, vil indebære, at PET og FE kan indhen-
te oplysninger efter et generelt relevanskriterium (”kan have betydning”) svaren-
de til det, der findes i henholdsvis PET-lovens § 3, og FE-lovens § 3, stk. 1, dvs. at
det ikke på forhånd kan udelukkes, at oplysningen har relevans for tjenesternes
varetagelse af deres opgaver.
Med ordlyden ”registre og systemer” set i forhold til finanslovsaftalens henvisning
til ”sagsbehandlingssystemer” præciseres PET’s og FE’s adgang til oplysninger om
en udlænding i den form, de pågældende oplysninger foreligger. Med denne præ-
cisering sikres endvidere, at bestemmelsen også finder anvendelse på udlændin-
gemyndighedernes eventuelle fremtidige registre og systemer med oplysninger
om udlændinge, uanset om disse har karakter af sagsbehandlingssystemer. Det
afgørende er således ikke, hvordan udlændingemyndighedernes oplysninger er
strukturerede og sammenkædede i de enkelte fagsystemer, men derimod udlæn-
dingemyndighedernes besiddelse af oplysningerne. Den endelige afgrænsning af,
hvilke registre og systemer, der teknisk stilles til rådighed for PET og FE, vil blive
fastlagt efter drøftelser mellem Udlændinge- og Integrationsministeriet, PET og
FE.
Adgangen til oplysningerne vil ske i en særlig database, der er afgrænset fra ud-
lændingemyndighedernes registre og sagsbehandlingssystemer. Dette understøt-
ter sikkerheden omkring adgang til de relevante data og mindsker belastningen på
registrene og systemerne. PET og FE får med ordningen ikke adgang til at opdate-
re data i udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Endvidere medfører modellen, at det ikke vil fremgå af udlændingemyndigheder-
nes fagsystemer, såfremt PET eller FE har tilgået oplysninger og dokumenter. Hen-
sigten er hermed også at sikre, at efterretningstjenesternes virksomhed ikke afslø-
res for uvedkommende.
Oplysningerne vil skulle opbevares og håndteres på forsvarlig måde og i overens-
stemmelse med reglerne i persondataloven, forvaltningsloven og PET-loven og FE-
loven.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne føre kontrol med PET’s og FE’s
efterfølgende interne behandling af de indhentede oplysninger. For FE’s ved-
kommende omfatter tilsynets kompetence alene i Danmark hjemmehørende fysi-
ske og juridiske personer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Side
22/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[…]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
[…]
7. Miljømæssige konsekvenser
[…]
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det bemærkes i den forbindelse, at Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesdirektivet), der ligger til grund for persondataloven, bl.a. ikke
gælder for behandling af oplysninger vedrørende den offentlige sikkerhed, forsvar
og statens sikkerhed, jf. direktivets artikel 3, stk. 2, pkt. 1.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre
for Asyl, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureauforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i
Danmark, Det Kriminalpræventive Råd, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur, Do-
kumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Flygtningenævnet, Fredsfonden,
Folkehøjskolernes forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Univer-
sitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirker-
nes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen Adopti-
on og Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen LO,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige byretter, SOS mod
Racisme, Statsforvaltningen, Sø- og Handelsretten, Tilsynet med Efterretningstje-
Side
23/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1718300_0024.png
nesterne, Udlændingenævnet, UNHCR Regional Repræsentation for Northern
Europe, Ægteskab Uden Grænser, 3 F
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
[…]
Negative konsekvenser/
Merudgifter
[…]
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
kommuner
og regioner
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
stat,
kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervs-
livet
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
erhvervslivet
Miljømæssi-
ge
konse-
kvenser
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
borgerne
Forholdet til
EU-retten
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
Side
24/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen foreslås det, at Statsforvaltningen benævnes ensartet i hele
udlændingeloven.
Til nr. 2
Efter udlændingelovens § 45 a, stk. 1 kan udlændingemyndighederne uden ud-
lændingens samtykke videregive oplysninger fra en sag til efterretningstjenester-
ne, i det omfang videregivelsen kan have betydning for efterretningstjenesternes
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver. PET og FE har således i dag mulighed
for at få oplysningerne fra udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Imidlertid har PET kun begrænset elektronisk adgang til udlændingemyndigheder-
nes registre og systemer, mens FE i dag ikke har en sådan elektronisk adgang.
Med den foreslåede
§ 45 a, stk. 4,
foreslås det, at PET og FE gives direkte elektro-
nisk adgang til oplysningerne i udlændingemyndighedernes registre og systemer, i
det omfang indhentelsen kan have betydning for efterretningstjenesternes vare-
tagelse af sikkerhedsmæssige opgaver.
Det fremgår af bemærkningerne til § 45 a, stk. 1, (Folketingstidende 2001-02, 2.
samling, tillæg A, side 780) at udlændingemyndighederne uden udlændingens
samtykke og uden at foretage en konkret vurdering i den enkelte sag kan videre-
give samtlige sagsakter fra udlændingesager til PET og FE. Det omfatter sagsakter
fra alle sager efter udlændingeloven, herunder bl.a. sager vedrørende ansøgning
om asyl eller om opholdstilladelse i medfør af reglerne om familiesammenføring,
sager vedrørende ansøgning om visum til Danmark, sager om inddragelse af op-
holdstilladelser og sager om udvisning. Bestemmelsen giver således mulighed for,
at efterretningstjenesterne kan få et generelt indblik i en eller flere grupper af
sager, f.eks. samtlige sager vedrørende bestemte nationaliteter eller grupper af
sager inden for disse nationaliteter, med henblik på at kunne varetage deres op-
gaver vedrørende statens sikkerhed og med at forebygge og modvirke navnlig de i
straffelovens kapitel 12 og 13 omhandlede forbrydelser, herunder terrorisme og
spionage.
Bestemmelsen skal bidrage til – gennem en hurtig, direkte og elektronisk adgang
til oplysningerne i udlændingemyndighedernes registre og systemer – at gøre
PET’s og FE’s forebyggende og PET’s efterforskningsmæssige indsats mere effek-
tiv. Etablering af adgang til registrene og systemerne vil bidrage til efterretnings-
Side
25/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
tjenesternes arbejde med bl.a. at sikre, at udlændinge, som må anses for at udgø-
re en fare for statens sikkerhed, ikke får ret til at opholde sig i Danmark, eksem-
pelvis via et visum eller ved en midlertidig eller varig opholdstilladelse.
Formålet med bestemmelsen er at etablere en direkte, hurtig og elektronisk ad-
gang for PET og FE til alle oplysninger om udlændinge i udlændingemyndigheder-
nes registre og systemer, herunder også de oplysninger, der i dag kun kan gives
adgang til ved videregivelse fra udlændingemyndighederne. Ordningen skal skabe
en løsning, der er så administrativt smidig som muligt, hvor PET og FE ikke vil være
afhængige af, at udlændingemyndighederne skal fungere som mellemled for ef-
terretningstjenesternes indhentning af oplysninger. Samtidig vil det sikre, at PET
og FE i alle tilfælde hurtigt kan få adgang til oplysninger. PET og FE vil ikke med
ordningen kunne tilgå oplysninger til andre formål eller i andre sammenhænge
end efter gældende ret.
Med ordlyden ”registre og systemer” set i forhold til finanslovsaftalens henvisning
til ”sagsbehandlingssystemer” præciseres PET’s og FE’s adgang til og søgning i
oplysninger om en udlænding i den form, de pågældende oplysninger foreligger.
Med denne præcisering sikres endvidere, at bestemmelsen også finder anvendel-
se på udlændingemyndighedernes eventuelle fremtidige registre og systemer
med oplysninger om udlændinge, uanset om disse har karakter af sagsbehand-
lingssystemer. Det afgørende er således ikke, hvordan udlændingemyndigheder-
nes oplysninger er strukturerede og sammenkædede i de enkelte fagsystemer,
men derimod udlændingemyndighedernes besiddelse af oplysningerne. Den en-
delige afgrænsning af, hvilke registre og systemer, der teknisk stilles til rådighed
for PET og FE, vil blive fastlagt efter drøftelser mellem Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet, PET og FE.
Adgangen til oplysningerne vil ske i en særlig database, der er afgrænset fra ud-
lændingemyndighedernes registre og sagsbehandlingssystemer, og som indehol-
der de oplysninger, som PET og FE skal have adgang til. Dette understøtter sikker-
heden omkring adgang til de rette data og mindsker belastningen på registrene og
systemerne. PET og FE får med ordningen ikke adgang til at opdatere data i ud-
lændingemyndighedernes registre og systemer.
Endvidere medfører modellen, at det ikke vil fremgå af udlændingemyndigheder-
nes fagsystemer, såfremt PET eller FE har søgt på eller tilgået oplysninger og do-
kumenter. Hensigten er hermed også at sikre, at efterretningstjenesternes virk-
somhed ikke afsløres for uvedkommende.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil kunne føre kontrol med PET’s og FE’s
efterfølgende interne behandling af de indhentede oplysninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side
26/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i § 58 h, stk. 1, er det Udlændingestyrelsen, der
forestår konsultationer med myndighederne i et andet Schengenland i medfør af
Schengenkonventionens artikel 25.
Efter Schengenkonventionens artikel 25 skal et Schengenland, der påtænker at
udstede opholdstilladelse til en udlænding, der er indberettet som uønsket i
Schengeninformationssystemet (SIS II), konsultere det indberettende land og tage
hensyn til dette lands interesser ved afgørelsen af, hvorvidt opholdstilladelse skal
udstedes. Det følger endvidere af artikel 25, at det Schengenland, der har udstedt
opholdstilladelse til en udlænding, der er indberettet som uønsket i SIS II, og det
indberettende Schengenland skal konsultere hinanden med henblik på at fastslå,
om der er tilstrækkeligt grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration blev utilsigtet skrevet ud af
udlændingelovens § 58 h, stk. 1, i forbindelse med ressortomlægningen i oktober
2011, hvorved det daværende Udlændingeservice blev udskilt til henholdsvis Ud-
lændingestyrelsen under Justitsministeriet og Styrelsen for Fastholdelse og Re-
kruttering under Beskæftigelsesministeriet.
Med den foreslåede ændring af
§ 58 h, stk. 1,
får Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration igen hjemmel til at forestå konsultationer med myndig-
hederne i et andet Schengenland i medfør af Schengenkonventionens artikel 25.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i § 58 h, stk. 2, at såfremt Udlændinge-
styrelsen efter konsultation med myndighederne i et andet Schengenland finder,
at en udlænding, der er indberettet som uønsket i Schengeninformationssystemet
(SIS II), bør slettes som uønsket i SIS II, sletter Rigspolitichefen den pågældende i
SIS II.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration blev utilsigtet skrevet ud af
udlændingelovens § 58 h, stk. 2, i forbindelse med ressortomlægningen i oktober
2011, hvorved det daværende Udlændingeservice blev udskilt til henholdsvis Ud-
lændingestyrelsen under Justitsministeriet og Styrelsen for Fastholdelse og Re-
kruttering under Beskæftigelsesministeriet.
Med den foreslåede ændring af
§ 58 h, stk. 2,
genoprettes retstilstanden fra før
ressortomlægningen i oktober 2011, således at Rigspolitichefen vil slette en ud-
lænding i SIS II, hvis Styrelsen for International Rekruttering Integration efter kon-
sultation med myndighederne i et andet Schengenland finder, at udlændingen bør
slettes som uønsket i SIS II.
Side
27/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2017.
Det forventes, at de tekniske foranstaltninger til etablering af efterretningstjene-
sternes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer, vil være gen-
nemført tre måneder efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
28/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
412 af 9. maj 2016, som ændret bl.a. ved lov nr.
1743 af 27. december 2016, lov nr. 1744 af 27.
december 2016 og § 1 i lov nr. 1745 af 27. de-
cember 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »statsforvaltningen«
til: »Statsforvaltningen«.
§ 45 a. ---
Stk. 2-3.
---
2.
I
§ 45 a
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Efterretningstjenesterne kan uden ud-
lændingens samtykke elektronisk indhente op-
lysninger om en udlænding fra registre og sy-
stemer i Udlændingestyrelsen, Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, Flygtnin-
genævnet, Udlændingenævnet og Statsforvalt-
ningen, jf. § 46 c, i det omfang indhentelsen kan
have betydning for efterretningstjenesternes
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver.«
3.
I
§ 58 h, stk. 1,
indsættes efter »Udlændinge-
styrelsen«: »og Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration«.
4.
I
§ 58 h, stk. 2,
indsættes efter »Udlændinge-
styrelsen«: »eller Styrelsen for International
Rekruttering og Integration«.
§ 58 h.
Udlændingestyrelsen forestår konsul-
tationer med myndighederne i et andet Schen-
genland i medfør af Schengenkonventionens
artikel 25.
Stk. 2.
Finder Udlændingestyrelsen efter de i
stk. 1 nævnte konsultationer, at en i medfør af §
58 g indberettet udlænding bør slettes som
uønsket i SIS II, sletter Rigspolitichefen den på-
gældende i SIS II.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
Side
29/30
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 115: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Gældende formulering
Lovforslaget
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Side
30/30