Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 111
Offentligt
1716019_0001.png
UDLÆNDINGE-, INTEGRATIONS- OG BOLIGUDVALGET
REJSERAPPORT
STUDIEREJSE TIL AUSTRALIEN
Tid:
Sted:
27. aug. – 3. september 2016
Australien
Deltagere:
Martin Henriksen (DF), Dan Jørgensen (S), Marcus
Knuth (V), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Jacob Mark (SF), Naser
Khader (KF)
Ledsaget af:
Laura Purup (udvalgssekretær), Aicha Esdam
(udvalgsassistent)
Fra Udlændinge- Integrations- og Boligministeriet deltog Jesper
Egevang (chefkonsulent i Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet)
1.
Formålet med udvalgsrejsen var:
-
At få et større kendskab til og indblik i Australiens aktuelle asyl-,
flygtninge- og integrationspolitik og i de australske erfaringer, tiltag og
resultater på dette område
at få lejlighed til at høre om NGO’s arbejde og indsats på flygtninge- og
integrationsområdet
at få et indblik i, hvordan de australske myndigheder håndterer
bådflygtninge og overvåger farvand og kyster.
at opleve, hvordan Australien fungerer som et multikulturelt samfund
-
-
-
2.
Væsentligste punkter fra besøget
Et af hovedformålene med udvalgsrejsen var at få et større kendskab til
og indblik i Australiens aktuelle asyl-, flygtninge- og integrationspolitik.
Delegationen mødte således med en række forskellige aktører på
området med det formål at få et større kendskab til og lejlighed til at
drøfte den såkaldte australske model.
Politiske møder og møder med regeringsrepræsentanter og
myndighedsudøvere: Delegationen havde en række møder med ministre,
politikere, regeringsrepræsentanter og myndighedspersoner, hvor
delegationen på forskellig vis fik mulighed for at høre mere om den
australske model for håndtering af asylansøgere, flygtninge og migranter
samt baggrunden for, at den australske regering i 2013 indførte
strategien om Operation Suveræne Grænser (OSB), de australske
myndigheders anvendelse af virkemidler som f.eks. annoncekampagner
samt de nuværende erfaringer med strategien OSB, hvor antallet af
illegale både og det dokumenterede antal af druknede bådflygtninge er
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 111: Udkast til rejserapport for studietur til Australien
1716019_0002.png
faldet markant. Delegationen blev også informeret om de australske
myndighedernes arbejde med de såkaldte humanitære programmer og
migrationsprogrammer (lovlig migration som f.eks. erhverv og
familiesammenføring), integrationsprogrammer og arbejdet med
genbosætning og hjemsendelse. Desuden fik delegationen en orientering
om de australske myndigheders bekæmpelse af terror og radikalisering.
Delegationen mødtes også med parlamentarikere, som var kritiske i
forhold til den australske flygtningepolitik. Delegationen mødtes
endvidere med repræsentanter fra UNHCR, som ved oplæg og uformelle
samtaler orienterede delegationen om UNHCR´s arbejde i Australien og
organisationens syn på den australske flygtninge og asylpolitik, herunder
anvendelse af offshore-centre.
Maritime Border Operations Command: Delegationen besøgte det
Maritime Border Command operationscenter, hvor der var møde med en
række myndighedsrepræsentanter, som redegjorde for de australske
myndigheders håndtering af maritime bådflygtningestrømme samt
erfaringer med den australske strategi Operation Suveræne Grænser
(OSB), der blev indført i 2013. Strategien indebærer bl.a., at illegale både
med flygtninge vendes eller slæbes retur (Turning back boats). Under
besøget fik udvalget også lejlighed til at besøge operationscentret og
opleve, hvordan de australske myndigheder overvågner farvand og de
australske kyster.
Villawood Detention Centre: Delegationen besøgte Villawood Detention
Centre (on-shore-center), som er ét af de 10 detentionscentre, der er i
Australien. Delegationen fik en briefing om de australsk regler i forhold til,
hvem der kan tilbageholdes i detentionscentre, det kan f.eks. være
udlændinge, som ikke har en gyldig opholdstilladelse, udlændinge der
ikke kan hjemsendes og udlændinge der har begået kriminalitet af en vis
karakter, personer på tålt ophold. Der var desuden et forslag om, at
udlændinge ligeledes skal kunne tilbageholdes på detentionscentre,
såfremt myndighederne vurderer, at der er risiko for radikalisering. Den
ansvarlige minister har imidlertid hjemmel til at træffe afgørelse om,
hvorvidt personer der ikke kan udsendes til hjemland, skal forblive på
centret eller blive en del af det australske samfund. Ved besøget fik
delegationen desuden en rundvisning på centret og dermed lejlighed til
at se forholdene på detentionscentret, herunder et indblik i de aktiviteter
og daglige tilbud/opgaver, som centrets beboer har og hvor beboerne via
et pointsystem kan tjene penge ved udførte aktiviteter/opgaver.
Møde med Australiens Human Rights Comission: Delegationen mødtes
med formanden for den australske menneskerettighedskommissionen,
som er etableret af det australske parlament. Kommissionens formål er
at overvåge regeringens respekt for og implementering af Australiens
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 111: Udkast til rejserapport for studietur til Australien
1716019_0003.png
nationale og internationale forpligtelser på menneskerettighedsområdet.
Under mødet fik delegationen således lejlighed til at høre om den
australske tilgang til menneskerettigheder, internationale
menneskerettigheder og fundamentale principelle i forhold til flygtninge
og migranter samt drøfte forskelle i forhold til den europæiske tilgang
hertil. Mødet gav også anledning til at drøfte udfordringer set med et
menneskerettighedsmæssigt perspektiv ved den australske flygtninge-
og integrationspolitik, herunder de australske myndigheders anvendelse
af detentionscentre.
Fairfield High School and Migrant Resource Centre og Settlement
Services International: Delegationen besøgte Fairfield High School and
Migrant Resource Centre. Fairfield er en multikulturel bydel i Sydney og
under besøget på skolen fik delegationen et indblik i
integrationsmæssige tiltag og arbejdet med at modtage nyankomne
flygtninge og forberede dem på skolegang, ikke mindst udfordringerne
med at sikre en optimal transformering videre til næste uddannelsestrin.
Der blev arbejdet med forældreinvolvering og inddragelse, bl.a. havde
skolen en forældrecafé, som oprindeligt blev startet op i 2009 med det
formål at sikre, at børnene fik en sund morgenmad forud for
undervisningen, og i dag fungerer caféen også som mødested for
forældre, hvor man kan drøfte udfordringer med integration og
resettlement. I 2011 blev programmet udnævnt som et af de mest
succesfulde programmer. Delegationen besøgte derefter Settlement
Services International (SSI), som er en interesseorganisation beliggende
i Fairfield, hvor delegationen blev introduceret til immigrationsprogram og
hvordan SSI arbejder for at hjælpe nyankomne flygtninge og migranter
med at få fodfæste og til at blive integreret i det australske samfund. Ved
dette besøg fik delegationen lejlighed til i mindre grupper at høre
flygtninges egne historier og hvilke udfordringer og problemer, de typisk
har oplevet i forbindelse med at ankomme til et nyt land.
Møde med NGOér inden for flygtninge- og asylområdet: Delegationen
mødtes med repræsentanter Amnesty International, som gav
delegationen et indblik i forholdene for flygtninge og asylansøgere i
Australien, herunder forholdene på off-shore-centre som f.eks. Nauru,
som der forud for besøget havde været medieomtale af. Der var både
oplæg og lejlighed til uformel samtale med repræsentanterne fra
organisationen. Delegationen mødtes desuden med repræsentant fra
Save the Children og repræsentanter fra Doctors 4 refugees, som bl.a.
gav et indblik i organisationens arbejde og de udfordringer, de oplever i
Australien og med den australske flygtninge- og asylpolitik, herunder
lovgivning på områder, der bl.a. begrænser fagfolks som f.eks. lægers
mulighed for at videregive oplysninger om bekymrende forhold for centre.
3/3