== AKT 112998 == Dokument 1 == [ Finland: svar på høring ] ==
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Helsinki: Andre landes holdning til ændring af FN’s konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed – finske forhold
(UM id: 1674102)
Sendt:
16-08-2016 14:33:13
Helsinki: Andre landes holdning til ændring af FN’s konvention af 1961 om begrænsning af
statsløshed – finske forhold
Ref.: JTFM’s instruktion af den 30. juni 2016
F2-sagsnummer: 2016 - 23225
Generelle bemærkninger
Fsva. statsløshed anser Finland, at UNHCR’s arbejde er nødvendigt, og støtter fuldt ud UNHCR’s kampagne
med formål at gøre en ende på statsløshed.
Spørgsmål
1. Is the 1961 UN Convention on the Reduction of Statelessness being discussed in Finland - or
has discussions taken place in recent years? Have similar discussions as in Denmark taken place
(see attachment)? Or has general discussions regarding granting of nationality to persons that
may be a threat to national security taken place – e.g. to persons that may have committed
terrorist acts?
Finland tiltrådte konventionen af 1961 om begrænsning af statsløshed i 2008. Siden da har der ikke været
drøftelser om selve konventionen.
Ifølge § 13 i
loven om statsborgerskab
er et generelt krav for at erhverve statsborgerskab ved
naturalisation, at ansøgeren ikke har fået tilhold mod en person, eller har begået en strafbar handling
(integritetskrav), bortset fra en handling, som straffes med en fast bøde.
Dog får et barn finsk statsborgerskab ved fødslen, hvis barnet bliver født i Finland, og hvis barnet ikke
erhverver noget som helst andet statsborgerskab ved fødslen, og har ikke sekundær ret til at erhverve
statsborgerskab i et andet land ved fødslen.
I de senere år har der dog været diskussion om, hvorvidt finsk statsborgerskab skal fratages fra personer,
der har begået terrorhandlinger.* I regeringens handlingsplan om asylpolitik (d. 8. december 2015) er det
anført, at deltagelse i aktiviteter ved organisationer, der af FN og EU er klassificeret som
terrororganisationer, rejser til udlandet for at begå en terrorhandling samt finansiering af sådanne rejser vil
blive strafbart.** Desuden er det anført i handlingsplanen, at efter kriminaliseringen bør lovgivningen
ændres sådan, at det vil være muligt at fratage finsk statsborgerskab fra en person, der har været
involveret i terrorhandlinger, men kun hvis den pågældende også har statsborgerskab i et andet land. Ifølge
§ 5 i
den finske Grundlov
kan ingen blive frataget sit finske statsborgerskab eller blive frigjort fra det,
undtagen grunde, som bestemmes ved lov og kun, hvis den pågældende er statsborger i et andet land, eller
vil erhverve statsborgerskab et andet sted. Ifølge § 4 i loven om statsborgerskab gælder bestemmelserne
om tabet af eller frigørelse fra statsborgerskab ikke, hvis en person på grund af gennemførelsen af
bestemmelserne vil blive statsløs.
Der har været en dialog med UNHCR’s Regional repræsentation for Nordeuropa siden november 2014, hvor
UNHCR lancerede en global kampagne med formål at gøre en ende på statsløshed i løbet af de følgende 10
år. Som forberedelse til kampagnen gennemførte UNHCR kortlægning af statsløshed i 8 lande i Nordeuropa.
Rapporten om Finland blev udgivet i november 2014. Hovedformålet med den juridiske analyse var at
undersøge gennemførelsen af konventionen af 1954 om status på statsløse personer og konventionen af
1961 om begrænsning af statsløshed samt andre relevante internationale og regionale standarder om
statsløshed i finsk lovgivning.
2. Does Finland consider it in accordance with the 1961 Convention to suspend the granting of
nationality to a person covered by the 1961 Convention?
Ordlyden af artikel 1 (2) (c) i konventionen af 1961 knytter klart betingelsen om ikke at bevilge