Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 1
Offentligt
1671143_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. oktober 2016
Velkommen til Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
udvalget – (UUI)
- En guide til udvalgets arbejde
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget (UUI) holder normalt møde
tirsdag kl. 15.00 i værelse S-092.
Alternativt mødetidspunkt er torsdag kl.
10.00.
Udvalget har en Outlook kalender, hvorfra udvalgsmedlemmerne også indkal-
des til møderne, hvis det ønskes.
UUI bistås af:
udvalgssekretær
Laura Purup,
tlf. 33 37 55 47, e-mail:
[email protected]
og
udvalgsassistent
Nanna Grothe,
tlf. 33 37 55 39, e-mail:
[email protected]
Bistand og vejledning
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte udvalgssekretaria-
tet om både faglige og praktiske spørgsmål.
Sekretariatet står til rådighed for udvalgets formand og medlemmer på alle
områder af udvalgsarbejdet. Sekretariatet forbereder sammen med forman-
den og det permanente underudvalg udvalgets møder, konferencer, høringer,
besøg, rejser m.v. Udvalgets medlemmer kan ligeledes få bistand og hjælp fra
sekretariatet til arbejdet i udvalget. Det kan f.eks. være til udarbejdelse eller
afklaring af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og
beretninger, ændringsforslag og udarbejdelse af lovforslag og beslutningsfor-
slag.
1/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Velkommen til udvalget
1671143_0002.png
Herudover kan udvalgene få bistand fra EU- konsulenten, den økonomiske
konsulent og en konsulent, der ansættes i Lovsekretariatet.
Sagsområde og ressortministerium
Udvalgets ressortministerium er: Udlændinge-, Integrations- og Boligministe-
riet. Udvalgets sagsområder er: Udlændingelovgivning, herunder asyl, huma-
nitært ophold og familiesammenføring. Integrationspolitik- og lovgivning, her-
under tilhørende ydelser og forebyggelse af radikalisering. Ophold på bag-
grund af beskæftigelse og uddannelse m.v. Almene boliger, studie- og ung-
domsboliger, friplejeboliger, privat udlejning og byfornyelse. Undervisning som
andet sprog.
Udvalgets møder
Første udgave af en mødeindkaldelse med dagsorden omdeles normalt se-
nest fredag i ugen, før et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisnin-
ger til de relevante dokumenter (bilag, spørgsmål m.v.). Herudover kan dags-
ordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i
udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på ft.dk på mødeindkaldelser og
andre udvalgsdokumenter, så man modtager de nye dagsordener pr. e-mail
eller på print. Folketingets bibliotek er behjælpelig opsætning af abonnemen-
ter via deres service ”Book en bibliotekar”. Biblioteket kan kontaktes via
biblio-
[email protected].
De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perio-
der og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. Ud-
valgssekretæren udarbejder efter hvert møde et internt beslutningsresumé,
som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og medlemssekretærerne.
Udvalgets møder er som udgangspunkt lukkede. Der må ikke refereres fra
møderne udover egne udtalelser. Kun udvalgets medlemmer, udvalgssekreta-
riatet og inviterede gæster (ministre, deputationer, eksperter m.v.) må deltage
i lukkede møder.
Udvalgsdokumenter
Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrø-
rende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende
udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del.
Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar
og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til et bestemt folke-
tingsår.
Alle dokumenter (med undtagelse af fortrolige), mødeindkaldelser, lov- og be-
slutningsforslag og tv-optagelser af åbne udvalgsmøder kan findes på Ft.dk.
2/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Velkommen til udvalget
Fortrolige og interne dokumenter
Hvis et dokument er mærket ”fortroligt”, f.eks. fordi det indeholder personføl-
somme oplysninger, bliver det omdelt til medlemmerne af udvalget i lukkede
kuverter og afleveres i medlemmernes dueslag med ”fortroligt” stemplet på
kuverten. Fortroligt materiale kan ikke læses på Ft.dk.
Kun udvalgets medlemmer og udvalgssekretariatet har adgang til fortroligt
materiale, og det skal opbevares forsvarligt, dvs. i et rum, der kan aflåses, så
uvedkommende ikke kan få adgang til det. Det er ikke tilladt at scanne et for-
troligt dokument og sende det elektronisk. Når man ønsker at skaffe sig af
med fortrolige dokumenter, skal de makuleres. Fortroligt materiale til makule-
ring kan afleveres i en aflåst boks i Servicecentret.
Dokumenter, der omdeles internt, kan kun læses af MF´ere, ministre og an-
satte på Christiansborg og må ikke videreformidles eller offentliggøres.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.
UUI modtager typisk en række invitationer til at deltage i høringer og konfe-
rencer både indenlandsk og udenlandsk. Når udvalget modtager en invitation,
hvor deltagelse er gratis, omdeles den, og de enkelte medlemmer tilmelder
sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræ-
ves deltagerbetaling, kan udvalget beslutte at betale for eventuel deltagelse i
arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via udvalgssekretari-
atet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invita-
tion.
Udvalgsarbejdet
Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den poli-
tiske proces, der finder sted i udvalget.
Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udval-
gets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der be-
handles i udvalget. Spørgsmål sendes til Udvalgssekretariatet via den elektro-
niske postkasse (brug i Outlook funktionen ”send til postkasse”).
Udvalget kan også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd.
Samrådsspørgsmål skal som udgangspunkt være af holdningsmæssig karak-
ter.
Spørger angiver, om samrådet ønskes afholdt for lukkede eller åbne døre. Et
mindretal på 3 udvalgsmedlemmer har adgang til at få gennemført et samråd
for åbne døre. I praksis afholdes langt hovedparten af samråd for åbne døre.
Åbne samråd vil normalt blive tv-transmitteret og kan ses på Folketingets
hjemmeside.
3/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Velkommen til udvalget
Spørgeren kan efter ønske få sit navn angivet som spørger på både spørgsmål
til skriftlig besvarelse og samrådsspørgsmål.
Derudover kan udvalget bede ministeren om en teknisk gennemgang af et
lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage
studieture i Danmark og i udlandet. Udvalget har et årligt dispositionsbeløb,
som fastsættes af Præsidiet, til udenlandske studieture, herunder deltagelse i
møder og konferencer i udlandet.
Behandling af lov- og beslutningsforslag
I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministeriet ofte indhentet
udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig
med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af
lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene og et høringsnotat, der rede-
gører for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændrin-
ger høringssvarene har givet anledning til.
Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsor-
denen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udval-
get efter udkast fra udvalgssekretariatet en tidsplan for behandlingen af forsla-
get, herunder frist for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets af-
givelse af betænkning over forslaget.
Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsorde-
nen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af ud-
valgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthen-
visninger vil fremgå af dagsordenen.
Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller
udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at
få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgs-
målet, sender udvalgssekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt hen-
vendelsen.
Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en
betænkning,
hvor de en-
kelte partiers
stilling
til forslaget og eventuelle
ændringsforslag
fremgår. Ud-
valgssekretariatet udarbejder udkast til betænkningen og hjælper med teknisk
bistand til at stille ændringsforslag. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i
bero, eller man kan afslutte et ikke-færdigbehandlet forslag med en beretning.
Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.
I Håndbog i Folketingsarbejdet 2011 kan du finde en uddybende beskrivelse
af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og
beslutningsforslags behandling.
4/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Velkommen til udvalget
1671143_0005.png
EU-sager
UUI har som praksis, at udvalget forud for alle EU-rådsmøder kalder udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren i samråd. Under samrådet redegør mi-
nisteren for de væsentligste punkter på dagsordenen for det kommende råds-
møde. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat fra ministeren
om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet, ligesom udvalget efterføl-
gende også modtager regeringens referat af ministerrådsmødet.
Links
UUIs hjemmeside, hvor man kan følge udvalgets arbejde, udvalgets sammen-
sætning m.v.
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissio-
ner/Udvalg/UUI.aspx
5/5