Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1708245_0001.png
REJSERAPPORT
UDENRIGSUDVALGET
Tid: 9. – 10. december 2016
Sted: Dakar, Senegal
Deltager: MF Holger K. Nielsen
Formål.
Konference om den internationale straffedomstol i regi af ”Consultative
Assembly of Parliamentarians for the International Criminal Court and
the Rule of law (9th Session)” samt “38
th
Annual Forum of
Parliamentarians for Global Action”
5. januar 2017
Væsentligste punkter
Konferencen var indkaldt af formanden for Senegals parlament, Moustapha
Niasse, men i praksis arrangeret af Parliamentarians for Global Action (PGA).
Der vedlægges kopi af program og deltagerliste.
Både tid og sted var uhyre relevant for emnet. Sydafrika, Burundi og Gambia
har netop besluttet at melde sig ud af ICC, og der foregår en intens diskussion
i den Afrikanske Union om en evt. afrikansk masseudmeldelse. Anført af bl.a.
Senegal har en række andre afrikanske lande kraftigt modsat sig
bestræbelserne på udmeldelse,
Det var ikke en snæver afrikansk konference, men den afrikanske diskussion
spillede en stor rolle i debatten. Og Senegal har utvivlsomt brugt konferencen
som en anledning til at påvirke de afrikanske deltagere.
Den afrikanske kritik af ICC baserer sig (kort fortalt) på, at Domstolen ifølge
kritikerne kun beskæftiger sig med afrikanske sager og derfor er et
imperialistisk projekt. Denne kritik blev diskuteret af mange af deltagerne.
Der blev givet et væsentligt bidrag af
Fatou Bensouda,
som er anklager ved
ICC og i øvrigt tidligere gambiansk justitsminister.
Hun gjorde et overbevisende indtryk. Understregede, at det er vigtigt at gøre
sig klart, hvad ICC kan og ikke kan, samt at de afrikanske lande selv havde
bedt ICC tage sager op.
Hun lagde ikke mindst vægt på det såkaldte ”komplementaritetsprincip”, dvs.
at ICC kun går ind, når nationale eller regionale domstole ikke kan håndtere
en sag. Og ICC går kun ind, hvis man bliver bedt om det enten af en stat eller
af FN’s sikkerhedsråd. Hun afviste kategorisk, at ICC er vendt imod Afrika, og
nævnte bl.a., at der fandt forundersøgelser sted i bl.a. Palæstina/Israel,
Irak/Syrien, Columbia, Afghanistan, Georgien og Ukraine.
En irakisk deltager kritiserede ICC for ikke at interessere sig mere for IS’
forbrydelser i Irak. Fatou Bensouda svarede (jf. ovenfor), at man faktisk er i
1/3
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Rejserapport fra rejse til PGA/ICC-konference i Dakar, Senegal, den 9. - 10. december 2016
gang med forundersøgelser, men at der lå en vanskelighed i, at Irak ikke er
medlem af ICC. Det ville dog være muligt at se på europæiske statsborgere,
der fungerede som ”foreign fighters”.
Bensouda understregede, at ICC kan give assistance til regionale og lokale
særdomstole og nævnte her Den centralafrikanske Republik som et
eksempel.
Hun nedtonede betydningen af Ruslands exit. Rusland har aldrig ratificeret
Rom-statutten, og den russiske beslutning vil ikke få betydning for det
praktiske arbejde.
Flere deltagere argumenterede for en modernisering af ICC, f.eks. gennem en
decentralisering. Det var lidt uklart, hvordan det skulle forstås på baggrund af
komplementaritetsprincippet og det forhold, at ICC bistår ved lokale og
regionale retssager, men det blev samtidig understreget af ikke mindst de
afrikanske deltagere, at ikke mindst Afrika – og de afrikanske ofre – har krav
på retfærdighed.
Et tilbagevendende emne på konferencen var de såkaldte
Kampala-
ændringer
af Rom-statutten. De blev vedtaget på en
gennemgangskonference i Uganda’s hovedstad, Kampala, i 2010. Det
centrale indhold er, at ICC med ændringerne også bemyndiges til at indlede
retssager på baggrund af en ulovlig invasion i et andet land – såkaldte
invasionsforbrydelser. Der blev derudover vedtaget en tilføjelse om, at ICC
også får beføjelser i forbindelse med kemiske våben og dum-dum-kugler i
forbindelse med internationale konflikter og ikke kun i interne konflikter (blev
betegnet som et ”hul” i den vedtagne Rom-statut fra 1998).
Spørgsmålet om invasionsforbrydelser havde spillet en stor rolle i 1998, men
på grund af politisk uenighed – og definitionsmæssige vanskeligheder – var
emnet blevet udskudt. Men så taget op igen i 1998.
Bestemmelserne skal gælde fra 2017 under forudsætning af, at mindst 30
medlemslande har ratificeret, og at der efterfølgende kan opnås et flertal på
mindst 2/3. En række lande har ratificeret. Det gælder dog ikke Danmark.
En række repræsentanter beskrev konflikter i deres hjemlande og
fremhævede betydningen af ICC. Det gjaldt eksempelvis DR Congo, Niger,
Kenya, Togo, Irak og Ukraine m.fl.
Der kom et interessant indlæg fra en repræsentant fra det belgiske
justitsministerium om et initiativ, hvor bl.a. Belgien og Holland er i gang med
forhandlinger om en multilateral traktat om ”Mutual Legal Assistance and
Extradiction for Domestic Prosecution of the Most Serious International
Crimes”.
Baggrunden er, at det i praksis ofte har vist sig vanskeligt for et lands
anklagemyndighed at få udleveret de forbrydere, man ønsker at få på
anklagebænken. Så det er en traktat om gensidig hjælp mellem landenes
politi- og anklagemyndigheder i forbindelse med alvorlige internationale
forbrydelser. Jeg spurgte til den danske position, men fik at vide, at den
danske regering ikke havde vist sig interesseret i diskussionen.
2/3
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 71: Rejserapport fra rejse til PGA/ICC-konference i Dakar, Senegal, den 9. - 10. december 2016
UDENRIGSUDVALGET
Der blev vedtaget to resolutioner.
En, som omhandlede Gambias afgående præsidents beslutning om ikke at
anerkende præsidentvalget, der var blevet afholdt få dage i forvejen. Han var
kommet i mindretal og annoncerede i første omgang, at han ville anerkende
valgresultatet. Men han kom så på andre tanker. Disse andre tanker blev
annonceret – med stor forargelse i stemmen - af Senegals
parlamentsformand, Moustapha Niasse, som er en gammel rotte og vigtig
mand i senegalesisk politik (tidligere præsidentkandidat, premierminister,
udenrigsminister mv.)
Den anden vedtagelse var en ”Dacar Action Plan”, som omhandlede de
vigtigste temaer på konferencen
Vedtagelserne vedlægges sammen med program og deltagerliste.
Udvalgets videre arbejde
Internationale parlamentarikerkonferencer kan være af meget
svingende kvalitet. Denne var imidlertid dybt relevant og gav indsigt i
diskussioner, som stort set har været fraværende i Danmark, men
spiller en stor rolle andre steder i verden. Det er vigtigt, at vi som MF’er
er på omgangshøjde med disse debatter, og at vi løbende deltager i
den slags konferencer.
Jeg har udarbejdet et beslutningsforslag om ratifikation af Kampala-
ændringerne, som jeg håber kan få tilslutning fra andre i
Udenrigsudvalget. Jeg vil derudover foreslå, at udvalget beder
Udenrigsministeriet (eller Justitsministeriet) svare på, hvorfor Danmark
tilsyneladende har meldt fra over for det belgisk/hollandske
traktatforslag.
Parliamentarians for Global Action (PGA) er en ngo med
parlamentarikere fra ca. 140 parlamenter over hele verden.
Organisationen har ikke samme officielle status som IPU, men så vidt
jeg kan vurdere, er det fuldt så betydningsfuldt. Og nok mere fokuseret.
Jeg mener at arbejdet i PGA bør være en del af udvalgets arbejde.
3/3