Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1695279_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 29. november 2016.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2016 til-
føres 938,3 mio. kr. til § 06.3 Bistand til udviklingslandene. Udgifterne modsvares af forventede
mindreudgifter på flygtningemodtagelsesområdet, der kan opgøres som udviklingsbistand.
Endvidere anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der fra de tilførte
midler i finansåret 2016 afgives tilsagn på 525,0 mio. kr. under § 06.39.03 Humanitære bidrag til
partnere i akutte og langvarige kriser til en styrket nærområdeindsats med henblik på humanitære
indsatser i Syrien og Syriens nabolande samt i øvrige lande ramt af humanitære kriser.
Baggrund
Nedjusteringen af det forventede antal asylansøgere i Danmark fra 25.000 til 10.000 for 2016 med-
fører mindreudgifter på asyl- og integrationsområdet. En del af mindreudgifterne kan opgøres som
udviklingsbistand, og tæller derfor med i Danmarks samlede udviklingsbistand. For 2016 foreslår re-
geringen, at § 6.3 Bistand til udviklingslandene tilføres bevilling på 938,3 mio. kr. fra forventede
mindreudgifter på flygtningemodtagelsesområdet, der kan opgøres som udviklingsbistand mhp. at bi-
standsprocenten udgør 0,71 pct. (målt på tilsagn) baseret på seneste BNI-skøn (Økonomisk Redegø-
relse, august 2016).
Af midlerne anvendes 525 mio. kr. på i 2016 at afgive nye tilsagn om støtte til en styrket nærområ-
deindsats med henblik på humanitære indsatser i Syrien og Syriens nabolande samt i øvrige lande
ramt af humanitære kriser, mens 413,3 mio. kr. anvendes til delvis nedskrivning af en negativ bud-
getregulering på § 06.31.79 Reserver og budgetreguleringer. Anvendelse af midlerne er nærmere be-
skrevet nedenfor.
Projektbeskrivelse
Konflikten i Syrien er i sit sjette år og har udløst den største nuværende humanitære krise. Fysisk
og social infrastruktur er ødelagt, og ud af en samlet befolkning på ca. 20 mio. har 13,5 mio. menne-
sker behov for humanitær bistand, heraf 6,1 mio. internt fordrevne. FN’s samlede 2016-appel for Sy-
rien er på 21,1 mia. kr. hvoraf ca. 37 pct. er finansieret på nuværende tidspunkt.
Samtidig er mere end 4,8 mio. syrere flygtet til nabolandene. Nabolandene har den højeste koncen-
tration af flygtninge globalt set, og har gradvist lukket grænserne for at undgå øget pres på infrastruk-
tur, vand, fødevarer og arbejdsmarkedet. FN’s samlede regionale 2016-appel er på 29,7 mia. kr.,
hvoraf 52 pct. er finansieret.
b.
AS001661
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 54: Aktstykke 40 om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
1695279_0002.png
2
I Irak er den humanitære krise tilsvarende under fortsat forværring. Konflikten er især af intern ka-
rakter, men skal ses i sammenhæng med situationen i Syrien grundet IS’s kontrol med områder i beg-
ge lande. 10 mio. mennesker har behov for humanitær bistand. Heraf er 3,3 mio. internt fordrevne.
Langt hovedparten befinder sig i Iraks nordlige provinser, herunder i de kurdiske områder. Såfremt
den irakiske hær med støtte fra internationale styrker i de kommende måneder generobrer storbyen
Mosul fra IS, forventes den humanitære situation yderligere forværret med konsekvenser for op mod
1 mio. mennesker. FN’s samlede 2016-appel er på 5,7 mia. kr., hvoraf ca. 60 pct. er finansieret. I
tillæg hertil er der for nylig udsendt en særlig Mosul-appel, som andrager 1,88 mia. kr., som er ca. 47
pct. finansieret.
Selvom finansieringsgraden er marginalt bedre i indeværende år end på det tilsvarende tidspunkt i
2014 og 2015, lider den humanitære indsats i Syrien samt i Irak og de øvrige nabolande fortsat under
markant underfinansiering af appellerne, hvorfor den humanitære indsats ikke kan dække behovene
fuldt ud. Det vurderes som en af grundene til, at syriske flygtninge søger bort fra regionen i håb om
et mere sikkert og værdigt liv.
Der ønskes en yderligere forstærkelse af den humanitære indsats i Syrien og omkringliggende lan-
de, hvorfra der kommer flygtninge til Europa. Idet behovene er både hastende og store på såvel kort
som længere sigt, vil indsatsen blive gennemført ad flere kanaler, primært gennem multilaterale fon-
de i regi af EU, Verdensbanken og FN. Derudover vil bidrag også kanaliseres til Verdensfødevare-
programmet (WFP), FN’s Børnefond (UNICEF), FN’s flygtningehøjkommissariat (UNHCR) samt et
innovativt internationalt NGO-konsortium. Endelig afsættes midler til en indsats i Libyen samt i øv-
rige nærområder, hvorfra der kommer flygtninge til Europa.
EU’s Regionale Trustfond til Afhjælpning af Syrienkrisen (75,0 mio. kr.)
EU’s regionale trustfond har udviklet sig til et centralt redskab i EU’s samlede indsats i relation til
Syrien-krisen gennem støtte til en bred vifte af partnere med fokus på langsigtede indsatser. Fonden
har indtil videre opnået bidrag fra EU-kommissionen og EU medlemslande på op mod 1 mia. euro,
herunder et første bidrag fra Danmark på 75,0 mio. kr. i slutningen af 2015. Et nyt dansk bidrag kan
medvirke til at sikre kontinuitet i fondens virke i løbet af det kommende år. Der er tæt koordination
mellem fonden og det dansk-ledede europæiske regionale udviklings- og beskyttelsesprogram i Mel-
lemøsten (RDPP).
Verdensbankens MENA-facilitet (100,0 mio. kr.)
Verdensbanken har tidligere i år lanceret en ny facilitet til støtte for mellemindkomstlande i Mel-
lemøsten, som er ramt af den syriske flygtningekrise. Fonden forventes nu udviklet til en global faci-
litet, men med fastholdelse af et særligt finansieringsvindue for bl.a. Libanon og Jordan. Både USA
og EU tillægger Verdensbankens indsatser under denne facilitet stor betydning og yder væsentlige
bidrag hertil.
Education Cannot Wait (ECW) (75,0 mio. kr.)
ECW er et FN-støttet internationalt initiativ, som er under etablering med henblik på at styrke ud-
dannelsesaktiviteter i humanitære kriser. Indsatser vil i første omgang omfatte støtte til aktiviteter i
og omkring Syrien (inklusiv Libanon), Chad og Yemen. Andre indsatser vil løbende overvejes. Til-
sagn om støtte til fonden er indtil videre givet fra Storbritannien, USA, EU, Frankrig, Canada, Ne-
derlandene, Norge og Dubai Cares. ECW giver Danmark mulighed for støtte til uddannelsesaktivite-
ter i kortvarige eller længerevarende krisesituationer, herunder internt fordrevne, flygtninge og værts-
samfund. Det primære fokus for støtten vil være på børn og unge.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 54: Aktstykke 40 om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
1695279_0003.png
3
Verdensfødevareprogrammet (WFP) Irak (50,0 mio. kr.)
WFP står for uddeling af fødevarebistand til ca. 1,5 mio. sårbare flygtninge og internt fordrevne i
det nordlige Irak, og organisationen forbereder sig netop nu på at op mod 1 million mennesker om-
kring Mosul vil få behov for støtte. Bistanden leveres alt afhængig af situationen som færdige målti-
der, madrationer eller i form af kreditkort, der kan bruges i supermarkeder.
FN’s landefond (CBHF) i Irak (25,0 mio. kr.)
CBHF’erne er væsentlige kanaler for finansiering til akutte og underfinansierede aktiviteter, der
prioriteres af FN’s humanitære koordinator. Danmark har gennem flere år støttet disse fonde, idet de
har dokumenteret deres værdi som et effektivt redskab i FN’s overordnede ledelse og koordination af
humanitære indsatser. Fondene finansierer såvel FN-organisationer som NGO-partnere, herunder og-
så danske.
UNICEF Irak (20,0 mio. kr.)
UNICEF Irak spiller især en væsentlig og effektiv rolle inden for børnebeskyttelse, ernæring, ud-
dannelse og vandforsyning, temaer som alle vil stå centralt i forbindelse med den humanitære krise,
der forventes i kølvandet på den ventede offensiv mod IS i det nordlige Irak.
UNHCR Irak (20,0 mio. kr.)
UNHCR Irak vil ligeledes være en central partner når og hvis angrebet på IS i og omkring Mosul
iværksættes senere i efteråret. Det skyldes ikke mindst den centrale rolle, som organisationen spiller
med hensyn til beskyttelse af såvel internt fordrevne som syriske flygtninge i Irak.
Internationalt NGO-konsortium i Syrien (50,0 mio. kr.)
Dansk og Norsk Flygtningehjælp, International Rescue Committee, CARE m.fl. har for nylig etab-
leret et konsortium, der har sigte på at forberede og gennemføre langsigtede indsatser med fokus på
styrkede levevilkår i Syrien. Der er tale om et innovativt initiativ, som vil kunne få bredere betydning
for udviklingen af den samlede bistandsindsats i relation til krisen i Syrien i de kommende år, herun-
der ikke mindst med henblik på at understøtte stabilisering og tilbagevenden.
Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) i Libyen (20,0 mio. kr.)
ICRC er centralt placeret i den samlede humanitære respons i Libyen. Organisationen har grundet
sin alment anerkendte status ofte bedre adgang til konfliktramte områder end mange andre humani-
tære aktører og udfører samtidig helt centrale opgaver relateret til civil beskyttelse.
Øvrige indsatser i flygtningeproducerende nærområder (90,0 mio. kr.)
Der afsættes en reserve til indsatser i andre nærområder, der kan reducere flygtningepresset på
Danmark og Europa. Det gælder bl.a. Afrikas Horn og Afghanistan.
Delvis nedskrivning af negativ budgetregulering (413,3 mio. kr.)
Der er under § 06.31.79 Reserver og budgetreguleringer opført en negativ budgetregulering på
-761,2 mio. kr. Den negative budgetregulering afspejler den usikkerhed, som var forbundet med asyl-
skønnet for 2016 på budgetteringstidspunktet i efteråret 2015. Den negative budgetregulering er ind-
arbejdet ved en overbudgettering af bistanden på § 6.3 og er således et udtryk for, at konsekvenserne
af det høje asylskøn (dvs. annullering af konkrete bistandsaktiviteter) først vil blive udmøntet i løbet
af finansåret baseret på opdaterede prognoser. Nedskrivelsen af den negative budgetregulering med
413,3 mio. kr. bidrager til at sikre, at planlagte aktiviteter, der er opført på finansloven, vil kunne
gennemføres.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 54: Aktstykke 40 om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
1695279_0004.png
4
Væsentlige risikoelementer
Der er ingen væsentlige risikoelementer ud over de risikoelementer, der altid er forbundet med at
udføre humanitære aktiviteter i skrøbelige lande og regioner, herunder sikkerhedsrisici for de huma-
nitære organisationers medarbejdere, samt at nogle af de humanitære ressourcer misbruges, ikke
mindst af parter i konflikter. Danmark yder kun humanitær bistand gennem kompetente og professio-
nelle organisationer, der tager de bedst mulige forholdsregler mod risici.
Budget
Det samlede budget andrager 938,3 mio. kr. fordelt på følgende poster:
EU’s Regionale Trustfond til Afhjælpning af Syrienkrisen
Verdensbankens MENA-facilitet
Education Cannot Wait
Verdensfødevareprogram (WFP) Irak
FN’s landefond Irak
UNICEF Irak
UNHCR Irak
Internationalt NGO-konsortium i Syrien
Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) i Libyen
Øvrige indsatser i flygtningeproducerende nærområder
Subtotal, nærområdeindsatser
Nedskrivning af negativ budgetregulering
I alt
75,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
75,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
25,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
90,0 mio. kr.
525,0 mio. kr.
413,3 mio. kr.
938,3 mio. kr.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2016 specificeres således:
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
20. Budgetregulering
Udgift
49. Reserver og budgetregulering
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
11. Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
Udgift
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 14.32.02. Indkvartering og underhold af asylansøgere
10. Opholdscentre
Udgift
22. Andre ordinære driftsomkostninger
30. Modtagercentre
Udgift
22. Andre ordinære driftsomkostninger
60. Særlige social- og sundhedsydelser
Udgift
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 14.32.10. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
413,3 mio. kr.
525,0 mio. kr.
-33,3 mio. kr.
-110,0 mio. kr.
-50,0 mio. kr.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 54: Aktstykke 40 om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
1695279_0005.png
5
10. Grundydelser til asylansøgere
Udgift
44. Tilskud til personer
20. Forsørgertillæg til asylansøgere
Udgift
44. Tilskud til personer
30. Tillægsydelser til asylansøgere
Udgift
44. Tilskud til personer
50. Naturalieydelser i modtagesystemet
Udgift
44. Tilskud til personer
§ 14.71.03. Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge under integrations-
programmet
10. Aktive tilbud under integrationsprogrammet
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
20. Ordinær dansk for udlændinge under integrationsprogrammet
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
§ 14.71.05. Grundtilskud
10. Grundtilskud
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
§ 14.71.11. Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet
10. Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet 80 pct. refusion
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
20. Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet 40 pct. refusion
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
30. Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet 30 pct. refusion
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
40. Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet 20 pct. refusion
Udgift
42. Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-10,0 mio. kr.
-5,0 mio. kr.
-20,0 mio. kr.
-100,0 mio. kr.
-20,0 mio. kr.
-80,0 mio. kr.
-170,0 mio. kr.
-35,0 mio. kr.
-130,0 mio. kr.
-65,0 mio. kr.
-110,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget mhp. at afgive tilsagnene under § 06.39.03. Humanitære bidrag
til partnere i akutte og langvarige kriser i indeværende år og da der er tale om en rammebevilling,
hvor totaludgiften overstiger 37 mio. kr. Endelig forelægges sagen for at sikre hjemmel til overførsel
af bevilling.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 54: Aktstykke 40 om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
1695279_0006.png
6
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2016 tilføres 938,3 mio. kr. til § 06.3 Bistand til udviklingslandene. På forslag til
lov om tillægsbevilling for 2016 opføres følgende:
§ 06.31.79.
§ 06.39.03.
§ 14.32.02.
§ 14.32.10.
§ 14.71.03.
§ 14.71.05.
§ 14.71.11.
Reserver og budgetreguleringer
Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
Indkvartering og underhold af asylansøgere
Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge under integrati-
onsprogrammet
Grundtilskud
Integrationsydelse ifm integrationsprogrammet
413,3 mio. kr.
525,0 mio. kr.
-193,3 mio. kr.
-135,0 mio. kr.
-100,0 mio. kr.
-170,0 mio. kr.
-340,0 mio. kr.
Endvidere anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der for de tilførte
midler i finansåret 2016 afgives tilsagn på 525,0 mio. kr. under § 06.39.03 Humanitære bidrag til
partnere i akutte og langvarige kriser til en styrket nærområdeindsats med henblik på humanitære
indsatser i Syrien og Syriens nabolande samt i øvrige lande ramt af humanitære kriser.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 29. november 2016
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.