Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1799553_0001.png
Klimaforandringernes  betydning  for  migration  
-­‐  anbefalinger  til  Danmarks  udenrigs-­‐  og  sikkerhedspolitik  
 
 
Klimaforandringer   er   en   afgørende   og   voksende   årsag   til,   at   millioner   af   mennesker   fordrives   fra   deres  
hjem  og  tvinges  på  flugt.  CARE  Danmark  dokumenterer  i  rapporten;  Fleeing  Climate  Change:  Impacts  
on  Migration  and  Displacement,  hvordan  klimaforandringerne  driver  folk  på  flugt  i  deres  eget  land  og  
forstærker  den  internationale  migration.  Ekstreme  vejrfænomener  og  klimaforandringer  vurderes  til  at  
skubbe   millioner   af   mennesker   ud   i   fattigdom   og   hungersnød   i   verdens   fattigste   lande   i   løbet   af   de  
næste  årtier.  Det  kræver  politisk  handling  og  investeringer  nu,  hvis  vi  skal  minimere  den  internationale  
migration  og  fordrivelse  skabt  af  klimaforandringerne.  
 
Ny  dansk  strategi  
Regeringen   præsenterede   i   juni   2017   en   ny   dansk   udenrigs-­‐   og   sikkerhedspolitisk   strategi   for   perioden  
2017-­‐2018,   som   fokuserer   på   fem   særlige   indsatsområder,   herunder   migration.   Regeringen   ser   i  
stigende   grad   udviklingspolitik   som   et   redskab   til   at   undgå   fremtidige   flygtninge-­‐   og  
migrationsstrømme.   Konkret   peger   strategien   på,   at   regeringen   i   de   kommende   år   vil   forsøge   at  
mindske   migrations-­‐   og   flygtningepresset   mod   Danmark   ved   at   styrke   indsatsen   mod   langvarige   kriser,  
tørke,   migration   og   befolkningsudvikling.   Manglende   seksuelle   og   reproduktive   sundhedsrettigheder  
(SRSR)   angives   som   en   væsentlig   årsag   til   migration,   og   regeringen   vil   derfor   styrke   indsatsen   for   at  
fremme  kvinders  adgang  til  sundhedsydelser,  økonomiske  muligheder  og  retten  til  at  bestemme  over  
egen   krop
i
.   Koblingen   mellem   migration   og   klimaforandringer   er   derimod   stort   set   fraværende   i  
strategien.    
 
Migration  er  et  politisk  ansvar  
23,5  mio.  mennesker  blev  i  2016  drevet  på  flugt  af  ekstremt  vejr  og  klimaforandringer  -­‐  tre  gange  så  
mange   som   samme   år   flygtede   fra   krig   og   konflikt.   Samtidig   ved   vi,   at   langt   størstedelen   af   verdens  
fordrevne  flygter  internt  i  det  land,  de  bor,
ii
 og  at  dem,  der  krydser  landegrænser,  hovedsagligt  flygter  
til   nabolandene,   deres   nærområder.   Udviklingslandene   modtog   i   2016   hele   84   procent   af   verdens  
flygtninge  under  UNHCR-­‐mandat  i  2016.
iii
 De  flygtninge  og  internationale  migranter,  vi  ser  i  Europa  og  
Danmark,  er  derfor  kun  toppen  af  isbjerget.  Klimaforandringer  bidrager  imidlertid  til,  at  isbjerget  bliver  
større,   da   ændringerne   i   klimaet   skaber   og   forstærker   fødevarekriser,   sult   og   konflikter.   Når  
mennesker   mister   deres   livsgrundlag,   skabes   grobund   for   interne   flygtningestrømme   og   konflikter  
omkring   knappe   ressourcer,   hvilket   bidrager   til   flere   regionale   konflikter   og   øget   international  
migration.   Dansk   klima-­‐,   udviklings-­‐,   udenrigs-­‐   og   sikkerhedspolitik   skal   derfor   prioritere   de  
klimaskabte  årsager  til  migration  og  skabe  bedre  betingelser  for,  at  mennesker  kan  forblive  der,  hvor  
de   bor.   Det   kræver   hurtig   politisk   handling   og   investeringer,   hvis   vi   skal   begrænse   fremtidsscenarierne  
for   international   migration.   Men   med   markante   investeringer   i   klimatilpasning,   herunder   klimasmart  
landbrug,  tørkeafhjælpning  og  bekæmpelse  af  oversvømmelser,  kan  effekterne  begrænses.  
 
Fokus  på  løsninger  
Den   politiske   debat   om   migration   er   stærkt   polariseret   og   tegner   ofte   et   skræmmebillede,   hvor  
flygtninge   og   migranter   omtales   som   et   problem   og   en   sikkerhedstrussel.   De   politiske   aktører   har  
derfor   et   fælles   ansvar   for   at   styrke   dialogen   omkring   løsninger   og   muligheder.   Vi   må   erkende,   at  
migration   ofte   er   den   eneste   udvej   for   verdens   fattigste.   Løsningen   er   derfor   ikke   udelukkende  
grænsekontrol   og   andre   former   for   tiltag,   der   begrænser   menneskers   bevægelser   og   migration,   men  
derimod  en  styrket  styring  af  eksisterende  og  fremtidige  migrationsstrømme,  så  der  kan  skabes  mere  
forudsigelige  og  varige  løsninger.    
 
 
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Henvendelse af 6. oktober 2017 fra CARE Danmark om anmodning om foretræde
1799553_0002.png
CARE  Danmark  har  følgende  anbefalinger  til,  hvordan  Danmark  kan  styrke  koblingen  mellem  migration  
og   klimaforandringer,   herunder   en   række   konkrete   forslag   til   Danmarks   fremtidige   udenrigs-­‐   og  
sikkerhedspolitiske  strategi.  
 
1)  En  100-­‐års  køreplan  for  hele  verden:  Antallet  af  mennesker,  der  lever  i  områder  med  begrænsede  
muligheder   for   klimatilpasning,   er   stærkt   voksende.   Vi   bliver   derfor   nødt   til   at   tænke   innovativt,  
langsigtet   og   ambitiøst  -­‐   og   i   en   langt   større   skala,   hvor   løsningerne   matcher   udfordringerne.   Danmark  
bør   derfor   være   initiativtager   til   at   udvikle   en   rullende   100-­‐års   køreplan   med   bud   på   globale  
tilpasningsløsninger,  som  medvirker  til  at  styre  migrationsstrømmene,  både  nu  og  i  fremtiden.  Det  kan  
blandt   andet   ske   ved   at   give   mennesker,   der   flygter   fra   klimaforandringer,   en   juridisk   status;   ved   at  
sikre  at  menneskerettigheder  overholdes;  og  ved  at  flytte  befolkningsgrupper  fra  potentielt  ubeboelige  
områder  og  genhuse  dem  steder,  hvor  eksistensgrundlaget  er  bæredygtigt  på  lang  sigt.  Behovet  for  en  
global  100-­‐års  køreplan  bør  optimalt  set  anderkendes  i  FN’s  globale  compact  om  migration,  som  bliver  
den   første   internationale   FN-­‐aftale,   der   dækker   alle   dimensioner   af   migration,   og   som   forventes  
vedtaget  i  2018.  Den  globale  100-­‐års  køreplan  bør  også  indarbejdes  i  de  internationale  klimaaftaler.  
 
2)   Styrket   sammenhæng:  
Det  er  vigtigt  at  komme  væk  fra  den  klassiske  silotænkning  mellem  udenrigs-­‐
,   sikkerheds-­‐,   udviklings-­‐   og   klimapolitik.   Danmark   må   skabe   rammerne   for   en   mere  
sammenhængende  indsats,  som  omfatter  fattigdom,   klima   og   migration,   og   som  ikke   isoleret  skaber  
øget  økonomisk  vækst  uden  samtidig  at  løse  klimaproblemerne.  FN’s  verdensmål  går  hånd  i  hånd  med  
kampen   mod   de   globale   klimaforandringer,   og   en   styrket   sammenhæng   mellem   forskellige  
politikområder   vil   sikre,   at   dansk   udviklingsbistand   ikke   undermineres   af   klimaforandringerne.  
Regeringens   udenrigs-­‐   og   sikkerhedspolitiske   strategi   2017-­‐2018   er   et   oplagt   eksempel   på   en   politik,  
hvor  det  vil  være  muligt  at  nedbryde  silotænkningen,  f.eks.  ved  ikke  blot  at  gøre  klimaforandringer  til  
en  del  af  problemstillingen  omkring  migration  -­‐  som  det  er  tilfældet  i  den  nuværende  strategi  -­‐  men  
også  gøre  klimatilpasningsindsatsen  til  en  central  del  af  løsningen.  
 
3)  Bedre  rammevilkår  for  tilpasningsinvesteringer:  
Markante  investeringer  i  klimatilpasning  fra  de  rige  
lande   vil   kunne   medvirke   til   at   reducere   migration   forstærket   af   klimaforandringer.   Danmark   bør  
derfor   bane   vejen   for   øgede   investeringer   i   klimatilpasning,   f.eks.   klimasmart   landbrug,  
tørkeafhjælpning   og   bekæmpelse   af   ørkendannelse.   Det   bør   samtidig   være   en   selvstændig   dansk  
målsætning   at   minimere   det   nuværende   investeringsunderskud   i   global   klimatilpasning.   Relevante  
danske   politikker,   heriblandt   den   danske   udenrigs-­‐   og   sikkerhedspolitiske   strategi   og   regeringens  
udviklingspolitiske   prioriteter   for   2017-­‐2018,   bør   derfor   indeholde   specifikke   målsætninger   for  
klimatilpasning.   Som   en   vigtig   del   heraf,   børe   den   private   sektors   muligheder   for   at   prioritere  
investeringer   i   klimatilpasning   understøttes.   Blandt   andet   gennem   incitamentsstrukturer   og   lovkrav,  
der   både   facilitere   innovative   finansieringskilder   og   sikrer   bedre   muligheder   og   rammevilkår   for   at  
investere  i  klimatilpasningsindsatser  -­‐  eksempelvis  gennem  IFU  og  P4G.  
 
4)  Øget  udviklingsbistand  til  klimatilpasning:  
Danmark  skal  øge  den  langsigtede  udviklingsbistand  med  
fokus  på  at  styrke  modstandsdygtigheden  hos  klimaudsatte  grupper.  Udviklingssamarbejdet  skal  ikke  
kun  bidrage  til  at  afhjælpe  eller  begrænse  den  kortsigtede  migration  med  humanitære  indsatser  eller  
massive   investeringer   i   tilpasning   på   den   korte   og   mellemlange   bane.   Danmarks   skal   sideløbende  
styrke   de   langsigtede   betingelser   for,   at   verdens   fattigste   får   en   fremtid   dér,   hvor   de   bor.   Dansk  
udviklingsbistand  skal  styrkes  i  landdistrikterne,   hvor  mennesker  direkte  eller  indirekte  er  afhængige  af  
naturressourcer  som  landbrug,  fiskeri  eller  skovbrug.    
 
 
 
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 290: Henvendelse af 6. oktober 2017 fra CARE Danmark om anmodning om foretræde
1799553_0003.png
Danmark   bør   derfor   vedtage   en   målsætning   for   den   klimarelaterede   udviklingsbistand   til   de   mindst  
udviklede  lande,  samt  sikre,  at  en  betydelig  del  af  de  50  mio.  kroner  i  de  udviklingspolitiske  prioriteter  
for  2017-­‐2018  til  bekæmpelse  af  menneskesmuglere  og  bagvedliggende  årsager  til  migration  afsættes  
til  at  adressere  klimaforandringer,  særligt  gennem  klimatilpasningsmekanismer  i  de  pågældende  lande.  
Disse   og   andre   tiltag   skal   gøres   for   at   vende   den   ærgerlige   tendens   i   Danmarks   klimafinansiering    
gennem  udviklingsbistanden,  der  er  halveret  fra  2013-­‐2015.
iv
 
 
5)   Nye   og   additionelle   midler:  
Udviklingsbistand  alene  kan  ikke  sikre,  at  Danmark  bidrager  med  en  fair  
share  af  de  internationale  klimafinansieringsforpligtelser.  I  forbindelse  med  COP22  i  Paris  fremlagde  de  
rige   lande   en   køreplan   for,   hvordan   de   vil   nå   målet   om   100   milliarder   USD   i   klimafinansiering   inden  
2020.   Der   må   offentlige   midler,   foruden   bistanden,   til,   for   at   Danmark  når  sin  del  af  forpligtelsen.  Ikke  
mindst   fordi   klimafinansiering   i   udgangspunktet   er   andre   penge   end   udviklingsbistanden,   idet  
førstnævnte   er   penge,   de   rige   lande   betaler   i   kompensation   for   den   forurening,   de   historisk   set   har  
udledt.  Som  led  i  sin  klimafinansiering  bør  Danmark  desuden  sikre,  at  Parisaftalens  artikel  9  –  hvor  de  
rige   lande   lover   at   tilstræbe   en   balance   mellem   midler,   der   går   til   at   reducere   udslip   (mitigation)   og  
midler,   der   går   til   klimatilpasning   (adaptation)   –   overholdes.   Modsat   nu,   hvor   langt   under   halvdelen   af  
den   danske   klimafinansiering   er   allokeret   til   klimatilpasning.
v
 Endelig   bør   Danmark   bidrage   med  
konkrete  løsninger  til,  hvordan  de,  der  har  mistet  hjem  og  levegrundlag  som  følge  af  klimaforandringer  
(tab   &   skade),   kompenseres   fra   andre   kilder   end   udviklingsbistanden   og   de   100   milliarder   USD   til  
reduktion  af  udslip  og  tilpasning.    
 
6)   Øget   vidensniveau:  
Klimaforandringerne  virker  i  praksis  som  en  trusselsforstærker,  der  øger  presset  
på  knappe  ressourcer  og  forstærker  allerede  eksisterende  trusselsfaktorer  som  politisk  ustabilitet,  øget  
ulighed  og  voldelige  konflikter.  Men  vi  har  en  relativt  begrænset  viden  om  klimaforandringernes  effekt  
på  eksisterende  migrations-­‐  og  flygtningestrømme,  særligt  hvad  angår  forskellige  gruppers  specifikke  
bevæggrunde  for  at  migrere  .  Danmark  må  derfor  styrke  vidensniveauet  om  sammenhængen  mellem  
migration   og   klimaforandringer,   herunder   hvad   baggrunden   er   for   nuværende   og   fremtidige  
flygtningestrømme  og  bevægelsesmønstre.  Dette  bør  også  afdække,  hvad  klimaforandringerne  koster  
Danmark  set  i  forhold  til  de  flygtninge,  der  skabes.      
 
7)  Større  anerkendelse:  Antallet  
af  mennesker  på  flugt  har  ikke  været  større  siden  Anden  Verdenskrig,  
men  de  øgede  flygtningestrømme  til  Europa  er  kun  toppen  af  isbjerget.  Langt  størstedelen  af  verdens  
flygtninge   modtages   i   nærområderne   og   når   slet   ikke   til   Danmark   og   de   øvrige   europæiske   lande.  
Danmark  bør  derfor  i  højere  grad  give  politisk  anerkendelse  og  økonomisk  støtte  til  lande,  der  ved  at  
tage   imod   de   mange   millioner   flygtninge   yder   et   ekstraordinært   bidrag   og   tager   ansvar   på   vegne   af  
verdenssamfundet.    
 
Regeringen   planlægger   at   holde   forskellige   debatarrangementer   samt   en   redegørelsesdebat   i  
Folketinget  om  den  udenrigs-­‐  og  sikkerhedspolitiske  strategi  i  løbet  af  efteråret  2017.  CARE  Danmark  
ser  frem  til  at  bidrage  til  denne  debat  og  til  udarbejdelsen  af  andre  relevante  politikker  og  strategier  i  
fremtiden.      
 
 
                                                                                                               
i
 Regeringen  (2017):  ”Udenrigs-­‐  og  sikkerhedspolitiske  strategi  2017-­‐2018”  
ii
 
IDMC  (2017):  ”Global  Report  on  Internal  Displacement”.  
iii
 
UNHCR  (2016):  ”Global  trends.  Forced  displacement  in  2016”.    
 
iv
 INKA  Consult  (2017):  ”Analysis  of  Danish  climate  finance.”  
v
 Ibid