Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1785455_0001.png
Fakta: Danmarks
udviklingsbistand
og udgiter til
lygtninge-
modtagelse
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0002.png
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0003.png
3
Fakta:
Danmarks udviklings-
bistand og udgiter til
lygtningemodtagelse
Hvad er regeringens målsætning for
udviklingsbistanden?
Danmarks udviklingsbistand udgør 0,7 pct. af
BNI i overensstemmelse med FN’s målsætning.
I forslag til inanslov for 2018 svarer det til knap
16 mia. kr.
Hvad er udviklingsbistand?
Udviklingsbistand opgøres i overensstemmelse
med den internationale deinition for udviklings-
bistand (ODA), som OECD’s udviklingskomité
(DAC) fastlægger. Ifølge deinitionen kan myn-
digheder på gavebasis eller som lån på favorable
vilkår yde udviklingsbistand til udviklingslande
som anvist i boks 1. DAC-direktivet giver endvi-
dere mulighed for, at visse udgiter til lygtninge-
modtagelse aholdt i donorlandet kan opgøres
som udviklingsbistand.
Hvordan fordeles de 16 mia. kr. i
udviklingsbistand?
Fordelingen af den samlede ulandsramme på
forslag til inanslov for 2018 fremgår af tabel 1.
Den samlede ulandsramme for 2018 udgør knap
16 mia. kr. Når udgiterne til f.eks. lygtninge-
modtagelse i Danmark stiger/falder, er det alt
andet lige nødvendigt at reducere/øge den del af
udviklingsbistanden, der går til udviklingslande-
ne, hvis et niveau på 0,7 pct. skal fastholdes. Med
det formål at sikre at udviklingsbistanden udgør
præcist 0,7 af BNI, på trods af udsving i lygtninge-
modtagelsesudgiter mv., har regeringen tidligere
i år indført en reguleringsmekanisme for udvik-
lingsbistanden. Med reguleringsmekanismen
sikres det, at udviklingsbistanden udgør 0,7 pct. af
BNI i gennemsnit over en rullende 3-årig periode
(opgjort som tilsagn).
Boks 1
Deinition af udviklingsbistand (Oicial
Development Assistance, ODA)
60. Udviklingbistand er deineret som de
bidrag til lande og territorier på DAC’s liste over
lande, der kan modtage udviklingsbistand, og
til mutilaterale udviklingsorganisationer, som:
i. ydes af myndigheder, herunder stat og
kommuner eller deres samarbejdspartnere; og
ii. hvor hver transaktion er:
a) Administreret med det primære formål at
fremme økonomisk udvikling og velfærd i
udviklingslande; og
b) Ydet som tilskud [….]
Anm.: Teksten er frit oversat fra engelsk til dansk.
Kilde: https://www.oecd.org/dac/stats/documentupload/
DCDDAC(2016)3FINAL.pdf
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0004.png
4
Tabel 1
Fordelingen af Danmarks samlede ulandsramme på FFL 2018
(mio. kr., pl-2018)
Udgiftsområde
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Udviklingsbistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgiter til modtagelse af lygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
12.655,0
730,0
21,6
1.345,0
30,1
20,3
965,3
14,9
96,0
15.878,2
2018
Ulandsrammen i alt
Kilde: FFL18.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0005.png
5
Danmarks samlede ulandsramme udmøntes
først og fremmest af Udenrigsministeriet, men
en række andre ministerier er også involveret.
Ministerierne koordinerer løbende opgørelsen af
Danmarks udviklingsbistand.
Anneks 1 indeholder en mere detaljeret over-
sigt over opgørelse af udviklingsbistanden
(DAC-rapportering) på inanslovsforslaget for
2018.
Kan udgiter til lygtningemodtagelse
medregnes?
DAC-direktivet giver mulighed for, at visse udgiter
til lygtningemodtagelse aholdt i donorlandet
kan opgøres som udviklingsbistand i de første 12
måneder af en lygtnings ophold i Danmark. Det
drejer sig blandt andet om udgiter til ’indkvarte-
ring, forplejning og undervisning’ i de første tolv
måneders ophold i Danmark, mens asylsagsbe-
handlingen pågår og udgiter til anerkendte lygt-
ninges ophold i kommunerne. DAC-direktivets
retningslinjer medfører, at når sagsbehandlings-
tiden i asylsager falder, kan lygtninges ophold i
kommunerne medregnes som udviklingsbistand
i en længere periode op til de 12 måneder og
omvendt.
Ifølge direktivet kan lygtninges frivillige gen-
bosættelse i eller hjemrejse til et udviklingsland
også medregnes. Udgiter til lygtninges integra-
tion i Danmarks økonomi samt tvangsmæssig
hjemsendelse kan ikke medregnes i udviklings-
bistanden.
DAC-direktivet eterlader rum for fortolkning,
og der er relativt stor variation i landenes opgø-
relse og rapportering af udgiter til lygtninge-
modtagelse som udviklingsbistand. Derfor har
OECD-landene igangsat et arbejde i DAC-regi,
der skal øge gennemsigtigheden og bidrage til at
præcisere de gældende retningslinjer på områ-
det. Danmark deltager aktivt i dette arbejde. Når
præciseringen af DAC-direktivet vedtages, vil
regeringen gennemgå dansk praksis for at sikre,
at Danmark fortsat rapporterer lytningsmodta-
gelsesudgiter inden for rammerne af gældende
retningslinjer.
Boks 2
DAC-direktivets retningslinjer for DAC-rap-
portering i forbindelse med modtagelse af
lygtninge
92. En lygtning er en person, som er uden for
sit hjemland på grund af en velbegrundet frygt
for forfølgelse på grund af sin race, religion,
nationalitet, sociale gruppe eller politiske
overbevisning. Bistand til personer, der er lygtet
fra deres hjem på grund af borgerkrig eller svære
uroligheder medregnes også som ODA.
93. Oicielle sektorudgiter til lygtninges
livfornødenheder i donorlandene kan tælles
med som ODA i de første tolv måneder af deres
ophold
1
. Dette omfatter betalinger for lygtninges
transport til værtslandet og midlertidig »næring«
(mad, husly og uddannelse), ved indrapportering
bør disse udgiter ikke være geograisk fordelt.
Posten inkluderer også udgiter til frivillig
genbosættelse af lytgninge i et udviklingsland;
ved indrapportering bør disse udgiter inddeles
geograisk til det land, hvor der genbosættes.
Udgiter til udvisning eller andre tvungne
foranstaltninger for at hjemsende lygtninge
kan ikke medregnes som ODA. Beløb brugt til at
fremme integration af lygtninge i økonomien i
donorlandet, eller genbosætte lygtninge andre
steder end i et udviklingsland kan heller ikke tælle
med som ODA.
1
Bidrag fra en donor til en anden donor til at dække sådanne
udgiter skal registeres som ODA ved det bidragende land. Det
modtagende land bør reducere de udgiter, der indberettes, med
det samme beløb.
Anm.: Teksten er frit oversat fra engelsk til dansk.
Kilde: https://www.oecd.org/dac/stats/documentupload/DCD-
DAC(2016)3FINAL.pdf
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0006.png
6
Hvad er regeringens holdning til at medregne
udgiter til modtagelse af lygtninge som
udviklingsbistand?
Det er regeringens holdning, at Danmark fuldt
ud skal udnytte mulighederne for at inansiere
udgiter til lygtningemodtagelse via udviklingsbi-
standen i overensstemmelse med hidtidig praksis.
Den tidligere regering gennemgik i 2016 udgiter-
ne på lygtningeområdet og identiicerede lere
udgitsområder, der i henhold til DAC-direktivet
kan opgøres som udviklingsbistand.
Det indebar, at udgitsområderne opgjort
som udviklingsbistand på inansloven for
2017 blev udvidet til at omfatte udgiter til
repatriering, reintegrationsbistand, Dansk
Flygtningehjælps rådgivning af asylansøgere,
sekretariatsbistand til Flygtningenævnet, poli-
tiets arbejde med asylsagsbehandlingen, hjælp til
lygtninge i enkelttilfælde, refusion af udgiter til
midlertidig indkvartering af lygtninge samt en
række kommunale og regionale serviceydelser.
Disse udgitsområder vil indgå i rapporteringen af
udgiter til lygtningemodtagelse fra 2017 og frem.
Hvad skyldes udsving i udgiter til lygtninge-
modtagelse?
Størrelsen af de udgiter til asylansøgere og
anerkendte lygtninge, som kan opgøres som
udviklingsbistand, ahænger bl.a. af nedenstående
parametre:
Antallet af personer (herunder asylansøgere,
gestyrelsen (1. instans) og Flygtningenævnet
(2. instans).
Antallet af lygtninge, der visiteres til en kom-
mune og overgår til integrationsydelse, aktive
tilbud mv.
Udgiterne forbundet med den enkelte asylansø-
ger kan falde over lere inansår inden for de 12
måneder. Der er således ikke en-til-en sammen-
hæng mellem DAC-rapporteringen og skønnet for
antallet af asylansøgere i det enkelte år. Eksem-
pelvis, vil udgiterne forbundet med en del af de
asylansøgere, som kom til Danmark i løbet af
2017, påvirke DAC-opgørelsen for 2018.
Udgitsskønnene på inanslovforslaget for 2018 er
baseret på et skøn på 5.000 asylansøgere årligt fra
2018 og frem.
Hvor kan jeg læse mere?
https://www.fm.dk/publikationer/2017/l18
(Finanslovsforslaget for 2018)
http://um.dk/da/danida/strategi%20og%20
prioriteter/prioritetsplaner/ (Regeringens
udviklingspolitiske prioriteter 2018)
http://openaid.um.dk/ (Udenrigsministeriets
database over udviklingssamarbejdet)
http://uim.dk/tal-og-statistik/tal-og-statistik-
om-indrejse-og-ophold (Udlændinge- og
Integrationsministeriet)
http://stats.oecd.org/ (OECD/DAC)
afviste asylansøgere og lygtninge, der er med-
delt opholdstilladelse), der har opholdt sig i op
til 12 måneder i Danmark eter indgivelse af
ansøgning om asyl.
Antallet af indkvarterede i asylcentersystemet.
Nationalitetssammensætning, aldersfordeling
og anerkendelsesprocenten blandt asylansø-
gere.
Sagsbehandlingstiden i asylsager i Udlændin-
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0007.png
7
Anneks 1: Fakta om
opgørelse af udviklings-
bistanden (DAC-rapportering)
Ulandsrammen på forslag til inanslov for 2018
kan inddeles i en række underkategorier som
anvist i tabel 2.
Gennemgang af kategorier
1a Bilateral bistand
Udgiterne vedrører Danmarks bilaterale udvik-
lingssamarbejde med prioritetslande i Afrika og
Asien. Desuden inansieres stabiliseringsinitiativer
m.m. i Mellemøsten, Nordafrika og europæiske
nabolande. Derudover aholdes udgiter til forskel-
lige former for personelbistand, herunder udsen-
delse af rådgivere m.l. (Udenrigsministeriet).
1b Bistand gennem civilsamfunds-
organisationerne
Udgiterne vedrører dansk støtte til civilsam-
fundet i udviklingslandene, herunder Uden-
rigsministeriets rammeataler med de danske
civilsamfundsorganisationer og inansiering af
puljeordninger og netværk (Udenrigsministe-
riet).
1c Naturressourcer, energi og klimaforandringer
i udviklingslande mv.
Udgiterne vedrører indsatser, der bredt be-
skætiger sig med miljø- og naturgrundlaget for
bæredygtig udvikling, herunder regionale ind-
satser, Danmarks bidrag til globale, multilaterale
miljøaktiviteter, klimainansiering m.m. (Uden-
rigsministeriet).
1d Oplysningsvirksomhed
Udgiterne vedrører oplysningsvirksomhed, semi-
narer og konferencer samt evaluering af indsatser
i udviklingslande (Udenrigsministeriet).
1e Multilateral bistand gennem FN mv.
Udgiterne vedrører Danmarks bidrag til en række
organisationer og programmer primært under
FN: UNDP, UN Women, UNICEF, programmer og
organisationer inden for hiv/aids, befolknings- og
sundhedsområdet m.m. (Udenrigsministeriet).
1f Udviklingsbanker, -fonde og EU
Udgiterne vedrører den multilaterale bistand,
som Danmark yder gennem Verdensbanksgrup-
pen, de regionale banker og fonde, Danmarks
bidrag til multilaterale gældslettelsesinitiativer og
til EU’s udviklingsfond (Udenrigsministeriet).
1g Partnerskaber for bæredygtig vækst
Udgiterne vedrører indsatser, der mobiliserer
privat inansiering, investeringer og viden til
fremme af markedsdrevet bæredygtig vækst.
Desuden inansieres forskningssamarbejde og
stipendievirksomhed (Udenrigsministeriet).
1h Humanitær bistand
Udgiterne vedrører Danmarks deltagelse i det
internationale humanitære arbejde og omfatter
både generelle bidrag til en række internationale
organisationer og bidrag til ahjælpning af hu-
manitære behov, herunder bistand til lygtninge,
internt fordrevne og berørte lokalsamfund som
følge af naturkatastrofer, konlikter og langvarige
kriser (Udenrigsministeriet).
1i Reserve og budgetregulering
Udgiterne under reserven vedrører uforudsete
behov for at anvende midler. Udgiterne under
budgetregulering vedrører den usikkerhed, som
er forbundet med skønnene for udgiter til lygt-
ningemodtagelse (Udenrigsministeriet).
2 Administration af udviklingsbistanden
Udgiterne vedrører Udenrigsministeriets admi-
nistration af den del af udviklingsbistanden, der
er afsat under § 06.3. Bistand til udviklingslande-
ne (Udenrigsministeriet).
3 Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
DIIS har som sit primære formål at udføre
uahængig forskning og analysevirksomhed af
betydning for dansk udenrigs-, sikkerheds- og ud-
viklingspolitik. Udgiterne vedrører inansiering
af DIIS’s ulandsforskning (Udenrigsministeriet).
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0008.png
8
4 Fællesskabsinansieret EU-bistand
Udgiterne vedrører Danmarks inansieringsan-
del af udviklings- og bistandsrelaterede udgiter
på EU’s budget (Finansministeriet).
5 Dele af forsvarets og politiets internationale
indsats
Udgiterne vedrører forsvarets og politiets delta-
gelse i internationale missioner (Forsvarsministe-
riet samt Justitsministeriet).
6 Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgiterne vedrører danske bidrag til FN’s udgif-
ter til fredsbevarende operationer og konventio-
ner under FN (Udenrigsministeriet).
7a Politiets udgifter ifm. asylansøgere
Udgiterne vedrører politiets arbejde i forbindelse
med registrering mv. af asylansøgere og frivillig
udsendelse af asylansøgere (Justitsministeriet
samt Udlændinge- og Integrationsministeriet).
7b Udgifter til sagsbehandling
Udgiterne vedrører sagsbehandling af asylsager i
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet samt
Dansk Flygtningehjælps rådgivning af asylansøge-
re ifm. asylsagsbehandling mv. (Udlændinge- og
Integrationsministeriet).
7c Udgifter til asylansøgeres ophold på
asycentre mv.
Udgiterne vedrører drit og tilpasning af ind-
kvarteringssystemet samt kontante ydelser og
forplejning, undervisnings- og aktiveringstilbud,
og social- og sundhedstilbud mv. på asylcentrene.
(Udlændinge- og Integrationsministeriet).
7d Udgifter ifm. lygtninges ophold i en kommune
Udgiterne vedrører integrationsydelse, aktive
tilbud og danskuddannelse, midlertidig indkvar-
tering, kommunale serviceydelser (SFO, folkesko-
le og dagtilbud) og regionale serviceydelser (f.eks.
tandlæge og psykolog) (Undervisningsministeriet,
Sundheds- og Ældreministeriet, Børne- og Social-
ministeriet samt Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet).
7e Udgifter ifm. frivillig repatriering og reintegrati-
onsbistand af lygtninge
Udgiterne til frivillig repatriering og reintegra-
tion af lygtninge vedrører hjælp til at tilbage-
vende til hjemlandet eller tidligere opholdsland.
Udgiterne vedrører refusion af kommunernes
udgiter til repatriering og reintegrationsbistand
til udviklingslande (Udlændinge- og Integrations-
ministeriet).
8 Uddeling af tipsmidler til almennyttige
organisationer
Udgiterne vedrører uddeling af udlodningsmid-
ler til almennyttige organisationer med udvik-
lingsmæssige formål (Kulturministeriet).
9 Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Udgiterne vedrører ministeriernes bidragsandele
til FN og andre organisationer (Beskætigelses-
ministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet, Erhvervsministeriet, Kulturministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet, Undervisningsmi-
nisteriet, Børne- og Socialministeriet, Sundheds-
og Ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, Udenrigsministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet).
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0009.png
9
Tabel 2:
Danmarks samlede ulandsramme på forslag til inanslov for 2018
(mio. kr., pl-2018)
1 Udviklingsbistand til udviklingslandene
1a
Bilateral bistand
2018
12.655,0
3.951,7
1.000,0
544,0
55,0
1.492,0
1.843,8
1.168,5
2.500,0
100,0
730,0
21,6
1.345,0
30,1
20,3
965,3
22,9
108,5
505,5
279,2
49,2
14,9
96,0
15.878,2
1b Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
1c
1d
1e
1f
1g
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
Oplysningsvirksomhed
Multilateral bistand gennem FN mv.
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Partnerskaber for bæredygtig vækst
1h Humanitær bistand
1i
Reserve & budgetregulering
2 Administration af udviklingsbistanden
3 Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
4 Fællesskabsinansieret EU-bistand
5 Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
6 Andel af FN´s fredsbevarende operationer
7 Udgifter til modtagelse af lygtninge i Danmark
7a
7b
7c
7d
7e
Politiets udgiter ifm. asylansøgere
Udgiter til sagsbehandling
Udgiter til asylansøgeres ophold på asylcentre mv.
Udgiter ifm. lygtninges ophold i kommunerne
Udgiter til frivillig repatriering og reintegrationsbistand
8 Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
9 Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Ulandsrammen i alt (1-9)
Anm.: Det bemærkes, at DAC-rapporteringen af lygtningemodtagelsesudgiter kun svarer til en andel
af de samlede udgiter på de forskelige udgitsområder. Det er det ressortansvarlige ministerie, der er
ansvarlig for at opgøre den andel af udgiterne, der kan DAC-rapporteres.
Kilde: FFL18.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 270: Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flytningemodtagelse
1785455_0010.png
August 2017
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
Datagraf Communications
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-7087-969-9