Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1784970_0001.png
Regeringens
udviklings-
politiske
prioriteter 2018
Plan for udgitsrammer for
udviklingssamarbejdet 2018-2021
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0002.png
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0003.png
3
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Udviklingspolitiske
prioriteter 2018
Del 2 af udmøntning af Danmarks udviklingspolitiske og
humanitære strategi, Verden 2030
Plan for udgitsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
Danmarks udviklingssamarbejde er et konkret og
synligt bidrag til det medansvar, Danmark påtager
sig for vores omverden. Udviklingssamarbejdet er
fuldt integreret i Danmarks udenrigs- og sikker-
hedspolitik og rettet mod at gøre verden til et mere
sikkert, frit, velstående og retfærdigt sted at vokse
op for kommende generationer.
Regeringen ønsker et dansk udviklingssamarbejde,
der gør en forskel. Når Danmark tager vare på ver-
den, passer vi samtidig godt på Danmark. Egenin-
teresse og et aktivt engagement for at fremme en
friere, tryggere og rigere verden er ikke hinandens
modsætninger – men hinandens forudsætninger.
Danmarks nye udviklingspolitiske og humanitære
strategi, Verden 2030, hviler på en bred politisk
atale, der blev indgået i januar 2017. Strategiens
ire sigtelinjer udgør den samlende ramme for
regeringens inansielle prioritering af udviklingsbi-
standen i 2018. De udviklingspolitiske prioriteter
lugter ligeledes med udmøntning af regeringens
Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Strategi 2017-18
samt Handlingsplan for FN’s verdensmål.
Med inanslovsforslaget for 2018 øges rammen for
udviklingsbistand til udviklingslandene under §
6.3. med godt 2,6 mia. kr. Regeringen afsætter på
inanslovsforslaget i alt 15.878,2 mio. kr. til udvik-
lingsbistand svarende til 0,7 pct. af BNI (Økono-
misk Redegørelse, maj 2017). Danmark vil dermed
fortsat være ét af de få lande i verden, som lever op
til FN’s målsætning om at give mindst 0,7 procent
af BNI i udviklingsbistand. Det har Danmark gjort
siden 1978, og det vil vi fortsat gøre.
Med henblik på at sikre forudsigelighed i udvik-
lingsbistanden har regeringen besluttet at indføre
en reguleringsmekanisme for udviklingsbistanden
for 2017 og frem. Reguleringsmekanismen håndte-
rer udsving i bl.a. lygtningemodtagelsesudgiter og
ændrede BNI-skøn. Mekanismen indebærer, at der
på tilsagnssiden, over en rullende treårig periode,
afsættes præcist 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand.
For udviklingsbistanden vil det betyde en bedre
planlægning og styring af de årlige bevillinger.
Ingen tidligere regering har hat en sådan meka-
nisme.
Regeringen lægger på inansloven 2018 navnlig
op til at 1) øge indsatser for at forbedre situati-
onen i nærområder til krig og konlikt, blandt
andet gennem langt bedre sammenhæng mellem
humanitære indsatser og udviklingssamarbejdet,
2) styrke fokus på migration inklusiv tilbagetagelse
af udviklingslandes egne statsborgere uden lovligt
ophold i Danmark, 3) øge udviklingsinansiering til
særligt vækst og beskætigelse ved at mobilisere og
katalysere privat kapital og bringe danske virk-
somheder, investorer samt danske løsninger, viden
og innovation i spil, 4) investere det største beløb
nogensinde afsat på inansloven gennem multi-
laterale indsatser for kvinder og pigers seksuelle
og reproduktive sundhed og rettigheder. Dertil
kommer unge, hvor regeringen vil prioritere unges
adgang til uddannelse, sundhed og jobs samt styrke
unges deltagelse og indlydelse i samfundet, så de
unge kan se fremtidsperspektiver i deres hjemland.
Partnerskaber er grundstenen i dansk udvik-
lingssamarbejde. Partnerskaber og bæredygti-
ge, ansvarlige investeringer er vejen til at opnå
verdensmålene. På inanslovsforslaget prioriterer
regeringen lersidede partnerskaber, der bygger bro
mellem den private sektor, civilsamfund, videns-
miljøer og ofentlige myndigheder. Omlægningen
af civilsamfundsstøtten, og et hertil øget bidrag på
ca. 240 mio. kr. i forhold til inansloven for 2017, vil
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0004.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
4
resultere i nye, strategiske partnerskaber med ci-
vilsamfundsorganisationer og større sammenfald
mellem strategiske mål, midler, prioritetslande og
temaer
1
.
Geograisk prioriterer regeringen dér, hvor der
er sammenfald mellem behov for støtte i udvik-
lingslandene og danske interesser. Det gælder i
verdens brændpunkter og skrøbelige lande og
regioner, men også udviklingslande i vækst, som
bl.a. eterspørger vores viden og ofentlige-private
partnerskaber til fremme af bæredygtige sam-
fundsløsninger. Tyngden af Danmarks bilaterale
samarbejde med prioritetslande vil fortsat være
i Afrika, hvor udviklingssamarbejdets kapital er
afgørende.
I udviklingssamarbejdet er der altid en risiko for
korruption, misbrug og uregelmæssigheder, men
Danmark har en klar nul-tolerancepolitik. Dan-
mark reagerer altid, når der er begrundet mistan-
ke om korruption, misbrug af danske midler eller
andre uregelmæssigheder som brud på indgåede
ataler. For at medvirke til at sætte fokus på kam-
pen mod korruption er Danmark vært for verdens
største anti-korruptions konference i 2018.
1) Se tabel 3 for fordeling af støtte til
civilsamfundsorganisationer.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0005.png
5
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Fred, sikkerhed
og beskyttelse
Regeringen prioriterer at yde en markant indsats i nær-
områderne. Danmark redder menneskeliv og yder bi-
stand til beskyttelse og større modstandskrat dér, hvor
behovene er størst. Danmark høster international aner-
kendelse for sin tilgang med en ny, samlet udviklings-
politisk og humanitær strategi, der skal sikre bedre,
mere sammenhængende og efektive indsatser i krise-
ramte og skrøbelige lande og nærområder.
Millioner er drevet på lugt og må opholde sig i lej-
re eller blive huset af lokalsamfund internt i egne
lande eller i nærområderne. Målet er, at de skal
tilbage til deres eget land og by, når konlikterne
er bragt til ophør, eller integreres i nærområdet.
Indtil det sker, må det internationale samfund
bidrage til at sikre fornutige forhold og alaste de
lokalsamfund, der huser de mange lygtninge og
fordrevne.
Regeringen har entydigt prioriteret, at Danmark
tager sin del af ansvaret for indsatsen i nærområ-
derne. Ved at bremse tilstrømningen til Danmark
er der frigjort midler fra lygtningemodtagelse i
Danmark, som i stedet kan komme ud at arbejde
i kriseramte lande og regioner, hvor de rækker
meget længere.
Regeringen vil afsætte 2.500 mio. kr. til Danmarks
humanitære bistand på inanslovsforslaget; det
højeste afsatte beløb nogensinde på inansloven.
En stigning fra inansloven for 2017 på 125 mio.
kr. og et klart udtryk for den fortsatte markante
prioritering af Danmarks indsats i nærområder til
krise og konlikt.
Udover de humanitære indsatser er der på i-
nanslovsforslaget afsat 150 mio. kr. til beskyttelse
og udviklingsindsatser for lygtninge og lokale
værtssamfund i Libanon, Jordan og Irak.
Regeringen vil fortsat prioritere bidrag til at sta-
bilisere skrøbelige situationer i verdens brænd-
punkter som Irak, Syrien, Sahel og Afrikas Horn
og bekæmpe radikalisering og voldelig ekstremis-
me. Som et konkret eksempel forøges bidraget til
Freds- og Stabiliseringsfonden til i alt 325 mio. kr.,
inansieret over udviklingsbistanden.
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram og Nabo-
skabsprogrammet for Ukraine og Georgien støttes
fortsat med henholdsvis 200 og 160 mio. kr. årligt.
I tillæg hertil afsættes ekstra 15 mio. kr. til at
sekundere danskere til OSCE’s særlige monitore-
ringsmission i Ukraine.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0006.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
6
Migration og
tilbagetagelse
Regeringens stramninger på asylområdet og det falden-
de antal asylansøgere til Danmark medfører, at udgif-
terne til lygtningemodtagelse i Danmark inansieret
over udviklingsbistanden falder i 2018. Det frigiver
midler, som regeringen bl.a. vil anvende til at håndtere
migration og fremme et skærpet samarbejde om tilba-
getagelse, der er en markant prioritet for regeringen.
Migrationskrisen har med al tydelighed vist, at
udviklingen i Europas nærområder og store dele
af Afrika i stigende grad påvirker vores del af
verden. Migrationspresset fortsætter og må i de
kommende år forventes at tage til som følge af
den store befolkningstilvækst i især Afrika.
Alle skal have mulighed for at skabe en fremtid for
sig selv og deres familier i deres hjemland. Derfor
er en styrket indsats på migrationsområdet,
gennem håndtering af irregulær migration mod
Europa, en klar hovedprioritet for regeringen.
Det gælder 1) direkte indsatser, der imødegår den
irregulære migration, som f.eks. at modarbejde
menneskesmuglernes forretningsmodel, 2) be-
kæmpelse af grundlæggende årsager til irregu-
lær migration gennem f.eks. jobskabelse, og 3)
fremme af betingelser, der gør det muligt at sende
afviste asylansøgere retur. Den danske indsats vil i
høj grad ske gennem EU og med andre medlems-
lande, herunder bl.a. i gennemførelsen af EU’s nye
udviklingsstrategi, Den Europæiske Konsensus,
der binder udvikling, migration og tilbagetagelse
tættere sammen.
Regeringen lancerer i 2017 nye udsendelsesind-
satser og afsætter 50 mio. kr. til anvendelse i rele-
vante udviklingslande, hvor Danmark har perso-
ner i udsendelsesposition. På inanslovsforslaget
2018 afsættes en ny, øget bevilling til udsendelses-
indsatser på 75 mio. kr. til migrationshåndtering
og samarbejde om tilbagetagelse. Regeringens
migrationsindsatser, som har et bredere sigte, bl.a.
bekæmpelse af menneskesmugling og imødegåel-
se af grundlæggende årsager, udgør 50 mio. kr. på
inanslovsforslaget. I alt 125 mio. kr.
Regeringen vil afsætte midler til genopfyldningen
af EU-Tyrkietfaciliteten på 300 mio. kr. Facilitetens
formål er at støtte håndteringen af det store antal
asylansøgere og lygtninge fra Syrien, der ophol-
der sig i Tyrkiet. Fra dansk side vil der fortsat ar-
bejdes målrettet med EU’s landespeciikke pakker
med bistand til partnerlande, så de kan leve op til
deres internationale forpligtelser om at tage imod
egne statsborgere uden lovligt ophold i Europa.
Danmark prioriterer også migration i samar-
bejdet med FN, Verdensbanken og relevante
organisationer inden for migrationsområdet. Det
udmøntes bl.a. gennem et nyt årligt bidrag på 25
mio. kr. via udviklingsbistanden til den Interna-
tionale Organisation for Migration, der spiller
en central rolle i konkrete migrationsindsatser,
herunder hjælp til migranter der ønsker at vende
hjem, og i forberedelsen af en FN migrationsata-
le, der forventes vedtaget i september 2018. Rege-
ringen vil lægge vægt på tiltag, der skaber synergi
med andre dansk-støttede tiltag på migrations-
området f.eks. i Sahel-regionen.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0007.png
7
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Inklusiv, bæredygtig
vækst
Skal verdensmålene nås, kræver det mobilisering af yderligere i-
nansiering, kompetencer og viden i hidtil uset omfang. Udviklings-
bistanden vil fortsat være central, men den hverken kan eller skal
løte opgaven alene. Den private sektor skal langt mere i spil. Udvik-
lingsarbejdet skal i stigende grad være katalysator for investeringer,
overførsel af viden, teknologi, innovation og løsninger, som skaber
vækst og bringer udviklingen ind på et bæredygtigt spor.
Stadig lere danske investorer og virksomheder
har verdensmålene i deres strategiske kompas.
Erkendelsen er, at økonomisk akast og resultater
for bæredygtig udvikling går hånd i hånd. Det kan
og skal udnyttes til gavn for både udviklingslande-
ne og os.
På inanslovsforslaget 2018 styrkes en række
indsatser til fremme af ofentlige-private partner-
skaber, der kobler den bedst tilgængelige viden,
innovation, teknologi og inansiering sammen.
Målet er at skabe bæredygtig vækst gennem mar-
kedsudvikling, rammebetingelser og mobilisering
af privat inansiering. Der afsættes i alt 490 mio.
kr. hertil. Af disse er 60 mio. kr. direkte målrettet
innovation og fremme af iværksætteri, bl.a. med
fokus på kvinder, herunder anvendelsen af nye
digitale teknologier og forretningsmodeller. Der
vil også være indsatser, som omfatter den private
sektor i de bilaterale landeprogrammer.
Vi skal være risikovillige og samtidig sikre
åbenhed om de risici og udfordringer, der opstår,
og som er et vilkår i udviklingsarbejdet. Hvad
enten der er tale om risiko i forhold til sikkerhed,
korruption eller den risiko, som vi også må løbe,
når vi i stigende grad engagerer os med private ak-
tører og dermed på de vilkår, som karakteriserer
markedskræterne. Virkeligheden er, at vi ikke når
et eneste af vores ambitiøse mål i udviklingssam-
arbejdet ved kun at tage den absolut sikre vej. Vi
skal turde eksperimentere med vores tilgange.
Myndighedssamarbejdet er et eterspurgt instru-
ment til at bringe danske erfaringer med bære-
dygtig samfundsudvikling i spil i vækst- og transi-
tionslande. Med sigte på bl.a. at udnytte synergi til
myndighedssamarbejdet øges forskningsbistan-
den med 115 mio. kr. til i alt 225 mio. kr. Der er
også afsat 45 mio. kr. til stipendiatbistand.
Med det formål at udviklingslandene bliver langt
bedre i stand til at mobilisere egne, nationale
ressourcer til udvikling og bekæmpe skattely, vil
regeringen afsætte 35 mio. kr. til en styrket indsats
inden for skat og udvikling, bl.a. ved at inddrage
Skatteministeriet i samarbejdet med prioritets-
lande.
Regeringen forøger bidraget til handel og ud-
vikling til 50 mio. kr. årligt for at styrke udvik-
lingslandenes evne og kapacitet til at udnytte
markedsadgange gennem handel og integration
i globale værdikæder og derigennem få gavn af
globaliseringens gevinster.
Klimaforandringer har negative konsekvenser
for levevilkårene i fattige lande og vækstlande og
kan underminere fremskridt på verdensmålene.
Regeringen afsætter 350 mio. kr. til Klimapuljen
og vil styrke indsatsen for bl.a. energi og vand med
aledte efekter for erhvervslivet og ressourceba-
sen.
Regeringen afsætter 20 mio. kr. til det nye initiativ
Partnering for the Green Global Goals 2030, P4G,
der vil aløse 3GF. Der oprettes samtidig en inter-
national pulje på 25 mio. kr. med sigte på at kun-
ne opbygge og skalere partnerskaber i tilknytning
til P4G, der kan bidrage til bæredygtig og inklusiv
økonomisk vækst i udviklingslandene.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0008.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
8
Værdier – demokrati,
menneskerettigheder
og ligestilling
Regeringen vil fastholde Danmark som en stærk global fortaler for
kvinder og pigers ligestilling og fundamentale menneskeret til selv
at bestemme over eget liv, egen krop, egen seksualitet. Kampen for
kvinder og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder
er ikke alene det rigtige at gøre, det er også en nødvendighed for at
øge den bæredygtige økonomiske vækst og reducere befolkningstil-
vækst. Det handler ikke om at bestemme, hvor mange børn kvinder
må få, men om at sikre at kvinder har mulighed og ret til at bestem-
me netop det.
Afgørende fremskridt inden for ligestilling, fa-
milieplanlægning og universel adgang til repro-
duktiv sundhed og rettigheder er under stigende
internationalt pres. Det kræver handling her og
nu.
Regeringen vil derfor øge Danmarks bidrag til
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
gennem multilaterale organisationer til i alt 700
mio. kr. – det højeste samlede beløb nogensinde
– afsat på inansloven. Det inkluderer et styrket bi-
drag til FN’s Befolkningsfond og til internationale
civilsamfundsorganisationer, der arbejder med
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.
For at et samfund skal udvikle sig kræver det, at
piger og kvinder har mulighed for at deltage på
samme vilkår som mænd. En fundamental brik
for at opnå dette er pigers adgang til uddannelse.
Bidraget til Global Partnership for Education
forøges til 250 mio. kr. med det formål gennem
uddannelse at fremme ligestilling og respekt for
pigers rettigheder ikke mindst i skrøbelige stater
og situationer.
Den danske hiv/aids-indsats styrkes ved at øge
bidraget til FN’s Aidsbekæmpelsesprogram til 40
mio. kr. og gennem det planlagte bidrag til Den
Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulo-
se og Malaria på 150 mio. kr. i henholdsvis 2018
og 2019. Regeringen planlægger at bidrage til Det
internationale aids vaccinationsinitiativ og at
genoptage støtten til Det globale vaccinationsini-
tiativ på niveau med tidligere års bidrag (hhv. 5 og
25 mio. kr. årligt).
Danmark er et lille land, men med en fast stemme.
For at styrke arbejdet med menneskerettigheder
og ligestilling har regeringen annonceret Dan-
marks kandidatur til Menneskerettighedsrådet
2019-2021, og som led i dette fordobles det
danske bidrag til FN’s Højkommissær for Menne-
skerettigheder til 60 mio. kr. årligt.
Danmark har opnået lange og gode erfaringer
inden for nytænkning og udvikling af partnervalg,
herunder samarbejde mellem relevante myndig-
heder og aktører inden for menneskerettigheder,
demokrati og ligestilling. Regeringen styrker
indsatsen inden for dette område ved bl.a. Institut
for Flerpartisamarbejde, hvor bidraget øges til 30
mio. kr. årligt.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0009.png
9
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Tabeller
Tabel 1:
Bidrag genne multilaterale kanaler til fremme af seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder
Finanslovskonto
06.36.03.10 FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt civilsamfund
06.36.03.14 FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.l.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria
Total
2018
mio. kr.
350
160
40
150
700
Tabel 2:
Tilsagn til større programmer i prioritetslandene
2018
mio. kr.
Fattige, skrøbelige lande og regioner med skrøbelighed:
Afghanistan
Burkina Faso
Mali
Niger
Fattige, stabile lande:
Etiopien
Uganda
Jobskabelse i landbrugssektoren, og modstandsdygtighed
God regeringsførelse
250
225
Fond for genopbygning af Afghanistan
Vand og sanitet, udviklingskontrakt, og god regeringsførelse
Fred og forsoning, god regeringsførelse, og privat-
sektorudvikling og jobskabelse
Vand, og demokrati, stabilitet og migration
300
300
504,5
85
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0010.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
10
Tabel 3: Støtte til civilsamfundsorganisationer
Strategiske partnerskaber
Strategiske partnerskaber (06.33.01.10)*
ADRA Danmark
BØRNEfonden
CARE Danmark
Caritas Danmark
Danmission
Dansk Flygtningehjælp
Dansk Røde Kors
Folkekirkens Nødhjælp
International Media Support
MS ActionAid
Oxfam IBIS
PLAN Danmark
Red Barnet
Sex og Samfund
WWF
Konsortium (3F. Dansk Industri & Ulandssekretariatet) (06.38.02.12)
I alt
Strategiske humanitære partnerskaber (06.39.03.10)**
ADRA Danmark
Caritas Danmark
Dansk Flygtningehjælp
Dansk Røde Kors***
Folkekirkens Nødhjælp
Mission Øst
MS ActionAid
Oxfam IBIS
Red Barnet
I alt
* På FL18 overføres 5,4 mio. fra 06.33.01.11 til 06.33.01.10
** Over 06.39.03.10 inansieres også bidrag til FN organisationer.
På FL18 overføres 4,5 mio. fra 06.39.03.11 til 06.39.03.10
*** Inkluderer ikke bidrag til ICRC, som i 2018 andrager 40 mio. kr.
2018
mio. kr.
21
21
54
18
15
15
68
108
18
124
96
18
53
17
15
65
726
15
22
160
88
85
19
15
19
56
479
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0011.png
11
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Tabel 4:
Oversigt over udviklingsbistanden på forslaget til inanslov for 2018
2017
Ulandsrammen på inanslovens §6.3
06.31 Reserver
06.31.79 Reserver
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.32 Bilateral bistand
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.07 Zimbabwe
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.09 Sydsudan
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.13 Mozambique
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien og Latinamerika
06.32.02.04 Pakistan
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Afghanistan
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.12 Nepal
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien
06.32.02.17 Bolivia
06.32.02.18 Øvrige indsatser i Latinamerika
06.32.04 Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.04.14 IT-, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings- og
kommunikationsudgiter
06.32.04.15 Rådgivende enheder
(mio. kr.)
2017-priser**
-230,2
-230,2
100
-330,2
2.667,7
855,5
5
175
0
0
0
5
0
5
10
75
300
280,5
0
625
0
235
250
5
135
0
0
0
0
263,7
10
40
94,3
119,4
2018
(mio. kr.)
2018-priser
100
100
100
0
3.951,7
1.713,2
255
85
0
0
0
5
0
225
0
0
300
509,5
333,7
490
0
5
0
330
5
0
150
0
0
276,9
20
40
96,8
120,1
2019
(mio. kr.)
2018-priser
100
100
100
0
3.642,9
2.093,5
5
100
0
500
0
5
0
525
0
0
0
185
773,5
160
0
5
0
0
5
0
150
0
0
262,9
6
40
96,8
120,1
2020
(mio. kr.)
2018-priser
100
100
100
0
3.687,5
1.836,5
130
0
0
0
0
5
0
0
0
0
0
5
1.696,5
439,7
0
5
0
0
5
0
429,7
0
0
262,9
6
40
96,8
120,1
2021
(mio. kr.)
2018-priser
100
100
100
0
3.963
1.411
5
0
0
0
0
5
0
0
0
0
0
5
1.396
1.160
0
5
0
0
5
0
1.150
0
0
262,9
6
40
96,8
120,1
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0012.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
12
06.32.07 Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.07.15 Afdrag på statslån til udviklingslande
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.08.02 Reserver
06.32.08.40 Dignity - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.50 Det Arabiske Initiativ
06.32.08.60 Stabilisering og konliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati og menneskerettigheder
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.90 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsataler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10 Migration
06.32.10.12 EU’s Tyrkietfacilitet
06.32.10.13 Migration og udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.11 Naboskabsprogram
06.32.11.10 Programindsatser
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.33 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34 Naturressourcer, energi og klimaforandringer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande
06.34.01.30 Klimainvesteringsfonden
06.34.01.50 FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Klimapulje
06.34.01.80 Øvrige bidrag
06.34.01.90 Ozonfonden
06.35 Oplysningsvirksomhed
06.35.01 Oplysning i Danmark mv.
06.35.01.11 Forskningsvirksomhed
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.14 Kulturelt samarbejde (CKU)
-68,6
16
-84,6
632,1
0
48
0
111,2
166,7
277
29,2
200
160
40
0
0
0
0
160
130
30
740,2
740,2
537,9
20
182,3
320
320
0
10
0
300
10
0
63
63
0
40
0
-65,8
19,4
-85,2
727,4
0
48
0
65
260,2
325
29,2
200
155
45
450
300
125
25
160
140
20
1.000
1.000
720,6
20
259,4
544
544
0
10
150
350
10
24
55
55
0
28
0
-56,4
22,9
-79,3
672,9
0
48
0
65
205,7
325
29,2
200
155
45
150
0
125
25
160
140
20
1.000
1.000
720,6
20
259,4
370
370
0
10
0
350
10
0
58
58
0
31
0
-43,8
26,4
-70,2
682,2
0
48
0
65
215
325
29,2
200
155
45
150
0
125
25
160
140
20
1.000
1.000
720,6
20
259,4
370
370
0
10
0
350
10
0
55
55
0
28
0
-15,1
35,5
-50,6
634,2
0
48
0
65
167
325
29,2
200
155
45
150
0
125
25
160
140
20
1.000
1.000
720,6
20
259,4
406
406
0
10
0
350
10
36
74
74
0
47
0
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0013.png
13
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv
06.35.01.18 Evaluering
06.36 Multilateral bistand gennem FN mv.
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.12 FN’s ligestillingsenhed (UN Women)
06.36.01.14 FN-byen
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling
06.36.03.10 FNs Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO’s udviklingsaktiviteter
06.36.03.13 FN’s Ligestilllingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.l.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria
06.36.03.17 Det globale vaccinationsinitiativ (GAVI)
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
06.36.06.10 FN’s organisation for industriel udvikling (UNIDO)
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.19 FN-forbundet i Danmark
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.36.06.25 FN’s kontor for Kriminalitet og Narkotika (UNODC)
06.37 Udviklingsbanker, -fonde og EU
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12 Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.17 Verdensbankens globale facilitet for katastrofeforebyggelse
06.37.01.18 Global Partnership for Education (GPE)
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
06.37.02.11 Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB)
06.37.02.12 Den interamerikanske Udviklingsbank (IDB)
06.37.02.13 Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
06.37.03.10 Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
8
15
1.039
458
220
63
175
125
125
370
200
115
25
0
30
0
0
86
0
70
0
5
11
0
1.731,4
820,8
0
622
0
-1,2
0
200
100
0
0
0
100
215,7
100
12
15
1.492
395
220
0
175
125
125
813
350
160
25
63
40
150
25
159
0
120
0
3
36
0
1.843,8
821,8
0
573
0
-1,2
0
250
100
0
0
0
100
222
100
12
15
1.478
395
220
0
175
125
125
813
350
160
25
63
40
150
25
145
0
120
0
5
20
0
2.329,7
973,8
160
565
0
-1,2
0
250
100
0
0
0
100
555,9
430
12
15
1.471
395
220
0
175
125
125
813
350
210
25
63
40
100
25
138
0
120
0
0
18
0
2.346,6
1.188,8
160
780
0
-1,2
0
250
130
100
0
30
0
327,8
175
12
15
1.502
415
220
0
195
125
125
813
350
210
25
63
40
100
25
149
0
120
0
8
21
0
2.116,8
908,8
160
500
0
-1,2
0
250
150
100
50
0
0
358
175
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0014.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
14
06.37.03.11 Den asiatiske Udviklingsfond
06.37.03.13 Den nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den europæiske Udviklingsfond
06.37.04.11 EU-lån til Tyrkiet
06.38 Partnerskaber for bæredygtig vækst
06.38.01 Mobilisering af inansiering til investeringer
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Business Finance
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.02 Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
06.38.02.12 Partnerskaber for markedsdrevet vækst
06.38.02.13 Vækstrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN’s arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.16 Støtte til aktiviteter inden forhandel og udvikling
06.38.02.17 Energi- og vandressourcer mv.
06.38.02.18 Strategiske indsatser i vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.38.02.21 Arbejdsmarkeder og rammebetingelser
06.39 Humanitær bistand
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære organisationer
06.39.01.10 FN’s Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
06.39.01.11 FN’s organisation for Palæstinalygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN’s Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 Humanitær fødevarebistand (WFP)
06.39.01.14 Den internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN’s Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN’s organisation for minerydning (UNMAS)
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
§ 06.3 Total
0
0
115,7
594,9
595,3
-0,4
1.299,2
620
300
20
250
50
679,2
172
40
50
9,5
35
45
10
230
30
57,7
2.375
605
160
70
30
210
20
100
15
1.770
650
1.120
10.005,3
0
0
122
700
700
0
1.168,5
345
0
20
325
0
823,5
264
52
68
29,5
50
70
20
225
45
0
2.500
625
160
70
30
210
40
100
15
1.875
755
1.120
12.655,0
0
0
125,9
700
700
0
1.321,5
620
200
20
400
0
701,5
225
52
70
9,5
50
70
20
160
45
0
2.500
625
160
70
30
210
40
100
15
1.875
755
1.120
12.800,1
0
0
152,8
700
700
0
1.331,5
570
100
20
400
50
761,5
285
52
70
9,5
50
70
20
160
45
0
2.500
625
160
70
30
210
40
100
15
1.875
755
1.120
12.861,6
0
0
183
700
700
0
1.230,5
520
100
20
400
0
710,5
234
52
70
9,5
50
70
20
160
45
0
2.500
625
160
70
30
210
40
100
15
1.875
755
1.120
12.892,3
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0015.png
15
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2018
Tabel 5:
Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand (ulandsrammen) i 2018
i henhold til OECD/DAC’s regler
2018
mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgiter til modtagelse af lygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Ulandsrammen i alt
12.655,0
730,0
21,6
1.345,0
30,1
20,3
965,3
14,9
96,0
15.878,2
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 266: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2018-2021
1784970_0016.png
Danmarks udviklingspolitiske og humanitæ-
re strategi, Verden 2030, udgør den samlende
ramme for regeringens inansielle prioritering af
udviklingsbistanden i 2018.
Finanslovsforslaget 2018 prioriterer Danmarks
udviklingssamarbejde i sammenhæng med
verdensmålene. Regeringen lægger på inans-
loven 2018 navnlig op til at 1) øge indsatser for
at forbedre situationen i nærområder til krig
og konlikt blandt andet gennem langt bedre
sammenhæng mellem humanitære indsatser og
udviklingssamarbejdet, 2) styrke fokus på migra-
tion inklusiv tilbagetagelse af udviklingslandes
egne statsborgere uden lovligt ophold i Danmark,
3) øge udviklingsinansiering til særligt vækst
og beskætigelse ved at mobilisere og katalysere
privat kapital og bringe danske virksomheder,
investorer samt danske løsninger, viden og
innovation i spil, 4) investere det største beløb
nogensinde afsat på inansloven til multilaterale
indsatser for kvinder og pigers seksuelle og repro-
duktive sundhed og rettigheder. Dertil kommer
unge, hvor regeringen vil prioritere unges adgang
til uddannelse, sundhed og jobs samt styrke unges
deltagelse og indlydelse i samfundet, så de unge
kan se fremtidsperspektiver i deres hjemland.
Danmark har siden 1978 levet op til FN’s målsæt-
ning om at give mindst 0,7 pct. af BNI i udviklings-
bistand. Det gør vi også fremover.
REGERINGENS UDVIKLINGS-
POLITISKE PRIORITETER 2018
August 2017
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
Datagraf Communications
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-7087-969-9