Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 215
Offentligt
Udenrigsministerens indlæg under URU-høring den 1. juni 2017:
investeringer i israelske bosættelser
[Det talte ord gælder]
Tak for muligheden for at deltage i høringen. Jeg vil gå lige på.
Konflikten mellem israelerne og palæstinenserne er lang - og kompliceret.
Men for Danmark og for regeringen står det klart, at den eneste løsning er
en to-statsløsning, der tager de skyldige hensyn til både israelerne og pa-
læstinenserne. Israelerne har et legitimt krav på at leve i fred og sikker-
hed - og palæstinenserne ret til deres egen, levedygtige stat.
Regeringen mener ligesom et bredt flertal i Folketinget, at Israel bør ind-
stille sin bosættelsespolitik. Fordi bosættelserne underminerer muligheden
for en to-statsløsning - og de er ulovlige efter folkeretten.
Det første fik jeg syn for, da jeg besøgte Israel og Palæstina for to uger
siden. Bosættelser har en indgribende virkning både i den almindelige
palæstinensers dagligdag og på muligheden for at realisere en to-
statsløsning.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Materiale fra høring om danske investorers ansvar og handlemuligheder i forhold til investeringer i virksomheder med aktiviteter i israelske bosættelser den 1. juni 2017
1768060_0002.png
Folketinget har senest med vedtagelse V 53 i 2016 lagt vægt på, at bosæt-
telser ikke gennem aftaler mellem Israel og EU eller i kraft af danske of-
fentlige eller private engagementer får legitimeret deres eksistens eller får
forbedrede økonomiske muligheder.
Det er en politisk tilkendegivelse. Den er ikke juridisk bindende. For der
er ikke vedtaget internationale sanktioner, der forbyder investeringer i el-
ler til gavn for bosættelser. Men engagementer, der gavner bosættelser,
svækker mulighederne for en to-statsløsning.
1) Derfor fraråder regeringen engagementer og aktiviteter, der er rettet
mod at styrke bosættelser.
2) Derfor bakker vi op om de fælles budskaber til borgere og virksomhe-
der i EU, der netop har til formål at skabe opmærksomhed om de risici,
der er forbundet med et engagement i bosættelser.
3) Og derfor støtter regeringen opfordringen i
FN’s Sikkerhedsrådsresolu-
tion 2334 om at skelne mellem Israel og de besatte områder. EU og
Danmark skelner allerede, fordi vi opererer med en territorialklausul for at
undgå, at bosættelser kan omfattes af aftaler med Israel.
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Materiale fra høring om danske investorers ansvar og handlemuligheder i forhold til investeringer i virksomheder med aktiviteter i israelske bosættelser den 1. juni 2017
1768060_0003.png
* * *
Nu har jeg redegjort for regeringens opfattelse af de politiske og folkeret-
lige aspekter. Lad mig sige noget om den den etiske problemstilling med
et bidrag fra erhvervsministeren, fordi bestemmelser om danske investo-
rers samfundsansvar ligger der.
Danmark har tiltrådt FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og er-
hverv og OECD’s retningslinjer for multinationale
virksomheder. Finan-
sielle virksomheder, bl.a. institutionelle investorer, er som andre virksom-
heder omfattet af retningslinjerne - det gælder uanset, hvor de opererer.
FN’s retningslinjer gælder for
såvel virksomheder som offentlige myn-
digheder, også kommuner.
Retningslinjerne indeholder anbefalinger til, hvordan virksomheder bør
håndtere negative påvirkninger af f.eks. menneskerettigheder. Det kan ske
ved skærpede
’due
diligence processer’ - på dansk
’rettidig
omhu’.
Regeringen arbejder for, at
FN og OECD’s
retningslinjer virker nationalt
og internationalt.
Det styrker danske virksomheders arbejde med sam-
fundsansvar. Samtidig bidrager retningslinjerne til, at bæredygtig udvik-
ling globalt sker på lige konkurrencevilkår.
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Materiale fra høring om danske investorers ansvar og handlemuligheder i forhold til investeringer i virksomheder med aktiviteter i israelske bosættelser den 1. juni 2017
Der er ofte tale om komplekse udfordringer. Retningslinjerne anerkender,
at tiltag og løsninger afhænger af konkrete forhold. Forskellige sektorer
har hver deres udfordringer.
Regeringen støtter derfor OECD’s aktuelle
indsats for 1) at udbrede retningslinjerne til lande uden for OECD, og 2)
for at præcisere retningslinjerne over for konkrete sektorer.
Danmark har som mange andre lande et nationalt OECD-kontaktpunkt.
Det er
’Mæglings-
og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsad-
færd’, kaldet MKI, der bl.a. har til opgave at fremme OECD’s
og FN’s
retningslinjer. Erhvervsstyrelsen oplyser, at MKI nu har fokus på netop
finanssektorens vejledningsbehov.
MKI’s mandat
omfatter private og
offentlige aktører. Derfor kan både virksomheder og kommuner indkla-
ges for MKI. Erhvervsministeren vil se på, om vejledningerne om sam-
fundsansvar, f.eks. om ansvarlige investeringer, trænger til en opdatering.
Det centrale element i regeringens politik er at sikre tryghed og tillid til
det danske pensionssystem. Pensionsselskaberne skal derfor investere de-
res aktiver, så forsikringstagernes interesse varetages bedst muligt, bl.a.
ved at sikre det bedst mulige afkast.
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Materiale fra høring om danske investorers ansvar og handlemuligheder i forhold til investeringer i virksomheder med aktiviteter i israelske bosættelser den 1. juni 2017
1768060_0005.png
Der stilles ikke krav om, at forsikringsselskaber og pensionskasser inve-
sterer i bestemte kategorier af aktiver. Der er heller ikke begrænsninger i
deres mulighed for at fastsætte en investeringsstrategi målrettet f.eks. sær-
lige etiske, miljømæssige eller politiske hensyn, så længe forsikringsta-
gernes interesser varetages bedst muligt. Et selskab fastsætter altså selv
sin investeringsstrategi, så længe den er ansvarlig.
Herudover er det op til kunderne at stille krav til deres investeringssel-
skab. Den finansielle sektor i Danmark følger i høj grad de FN-støttede
principper for ansvarlige investeringer.
Til sidst vil jeg sige: Ja, der er dilemmaer. Og de er nemme at få øje på.
Men de kan ikke løses gennem et sindrigt offentligt system, der griber ind
som øverste smagsdommer. Derfor bakker regeringen op om at fraråde
investeringer til fordel for bosættelser. Det er den ramme, staten kan til-
byde. Sammen med bestemmelserne om danske investorers samfundsan-
svar. Herefter står investorer på mål over for deres kunder og offentlighe-
den. Det, synes jeg, er rimeligt.
Tak for ordet.
5