Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1745666_0001.png
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-mødet 21.-22. april 2017
I forbindelse med forårsmøderne i den Internationale Valutafond (IMF) og Ver-
densbanken 20.-22. april 2017 i Washington afholdes møde i den Internationale
Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgivende ministerkomité
for IMF. IMFC-mødet foregår 21. og 22. april og vil blive ledet af komitéens for-
mand, Mexicos centralbankchef Agustín Carstens.
Danmark repræsenterer på IMFC-mødet den nordisk-baltiske valgkreds i IMF og
ventes på mødet at afgive et indlæg på baggrund af en fælles skriftligt erklæring fra
valgkredsen til IMFC.
Danske synspunkter vil desuden indgå i EU’s fælles
skriftli-
ge erklæring til IMFC.
Udviklingen i verdensøkonomien
19. april 2017
IMF skønner i apriludgaven af World Economic Outlook, at den globale aktivitet
i 2016 steg med 3,1 pct. og i år vil stige med 3,5 pct.,
jf. tabel 1.
Aktiviteten ventes
styrket en smule i 2018, hvor IMF skønner en global vækst på 3,6 pct. Den for-
ventede fremgang i den globale økonomiske aktivitet i 2017 og 2018 i forhold til
2016 er hovedsageligt drevet af øget vækst i emerging markets og udviklingslande,
men også af øget vækst i en række avancerede økonomier. Skønnet for væksten i
verdensøkonomien er ift. oktoberprognosen opjusteret med 0,1 pct.-point i 2017,
mens skønnet for 2018 er uændret.
Forventningerne er fortsat præget af igangværende økonomiske tilpasninger, her-
under den kinesiske økonomis tilpasning i retning af mindre eksport- og kredit-
drevet vækst, samt langsigtede trends i form af ugunstig demografisk udvikling og
risiko for lav langsigtet produktivitetsvækst i de avancerede økonomier. Uklarhed
om den amerikanske økonomiske politik, herunder finanspolitik, bidrager også til
øget usikkerhed om skønnene.
For
euroområdet
ventes den økonomiske aktivitet i 2017-2018 at fortsætte med om-
trent samme takt som i 2016, herunder understøttet af en lempelig pengepolitik,
en svagt lempelig finanspolitik, en svækket euro og afsmittende effekter fra en
ventet lempelig amerikansk finanspolitik. Omvendt lægger politisk usikkerhed
(kommende valg i bl.a. Frankrig og Tyskland) og usikkerhed om det fremtidige
forhold mellem EU og UK en dæmper på aktiviteten. IMF skønner væksten til 1,7
pct. i år (samme som i 2016) og 1,6 pct. i 2018. Væksten ventes at aftage lidt i
Tyskland og Spanien og at være stort set uændret i Italien, mens den franske vækst
ventes styrket. På mellemlangt sigt er forventningerne afdæmpede pga. svag pro-
duktivitetsvækst, aldring og høj privat og offentlig gæld i mange lande.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
1745666_0002.png
Side 2 af 9
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra
World Economic Outlook,
april 2017
Prognose
Pct.
Verden
Avancerede økonomier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Danmark
Emerging market økonomier og
udviklingslande
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2016
3,1
1,7
1,6
1,7
1,8
1,2
0,9
3,2
1,0
1,8
1,1
4,1
-0,2
6,7
6,8
-3,6
2017
3,5
2,0
2,3
1,7
1,6
1,4
0,8
2,6
1,2
2,0
1,5
4,5
1,4
6,6
7,2
0,2
2018
3,6
2,0
2,5
1,6
1,5
1,6
0,8
2,1
0,6
1,5
1,7
4,8
1,4
6,2
7,7
1,7
Ændring ift. oktoberprog-
nose
1
2017
0,1
0,2
0,1
0,2
0,2
0,1
-0,1
0,4
0,6
0,9
0,1
-0,1
0,3
0,4
-0,4
-0,3
2018
0,0
0,2
0,4
0,0
0,1
0,0
-0,3
0,2
0,1
-0,2
-
0,0
0,2
0,2
0,0
0,2
1)
Ændring i forhold til World Economic Outlook, oktober 2016.
Kilde:
World Economic Outlook,
IMF, april 2017.
Prognosen for
USA
peger på vækst på 2,3 pct. i 2017 og 2,5 pct. i 2018
en opju-
stering på 0,1 pct.-point i 2017 og på 0,4 pct.-point i 2018 og en styrkelse ift. de
1,6 pct. som væksten i 2016 skønnes til. Den højere skønnede vækst skyldes en
solid vækst i forbruget og forventningen om finanspolitiske lempelser, og under-
støttes yderligere af den seneste tids fremgang på de finansielle markeder. På læn-
gere sigt vil udfordringer med aldring og lav produktivitetsvækst dog kunne holde
væksten tilbage.
I
Kina
ventes en vækst på 6,6 pct. i 2017 faldende til 6,2 pct. i 2018. Skønnet for
begge år er opjusteret (hhv. 0,4 og 0,2 pct.-point) på grundlag af forventninger om
bl.a. mere lempelige kreditvilkår og offentlige investeringsprogrammer, som dog
også samtidig kan opbygge yderligere risici. I
Indien
ventes en vækst på 7,2 pct. i år
stigende til 7,7 pct. næste år. I
Brasilien
er den politiske usikkerhed aftagende og
landet er på vej ud af recession. Der ventes en vækst på 0,2 pct. i år og 1,7 pct. i
2018.
Rusland
ventes efter negativ vækst i 2016 at få en vækst på 1,4 pct. i år og
næste år (opjusteret hhv. 0,4 og 0,3 pct.-point) bl.a. hjulpet på vej af stigende olie-
priser.
Det samlede
risikobillede for verdensøkonomien
hælder fortsat til den negative side.
Konkret peger IMF på, at politisk disharmoni og tendenser til protektionistiske og
indadskuende politikker
som reaktion på bekymring i dele af befolkningerne for
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
1745666_0003.png
Side 3 af 9
betydningen af globalisering og international konkurrence
kan få betydelige
konsekvenser for den internationale handel og grænseoverskridende markedsinte-
gration. IMF peger bl.a. også på risikoen for langvarig stagnation i avancerede
økonomier, risici forbundet med afsmittende virkninger af Kinas økonomiske
tilpasning, høj gæld og sårbarheder i dele af den private sektor i emerging market
økonomierne, samt geopolitiske spændinger. Derudover kan en hurtigere end
ventet normalisering af pengepolitikken (rentestigninger) i USA skabe global fi-
nansiel uro, ligesom den ventede finansielle deregulering i USA kan sprede sig til
andre lande og øge risici for nye finansielle kriser.
IMF peger dog også på
faktorer, som kan trække væksten i verdensøkonomien op på kort
sigt,
bl.a. optimisme på de finansielle markeder og mulighed for lempelig kinesisk
og amerikansk finanspolitik. Den lempelige finanspolitik vil dog skulle rulles tilba-
ge igen på et tidspunkt og kan medføre uholdbar gældsopbygning og ubalancer,
og kan derfor udgøre en negativ faktor på længere sigt.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s rolle
Drøftelserne på IMFC-årsmødet ventes at tage afsæt i den traditionelle syntese-
rapport (”Global Policy Agenda”) fra IMF’s administrerende direktør, Christine
Lagarde. Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne fra
IMF’s centrale bilaterale og multilaterale overvågningsrapporter.
1
IMF’s centrale
politikanbefalinger til EU/euroområdet og USA er sammenfattet i bilag 1.
Drøftelserne i IMFC ventes bl.a. at fokusere på hvordan IMF-landene kan frem-
me et holdbart økonomisk opsving, løfte produktivitetsvæksten og opbygge større
økonomisk modstandsdygtighed. Der ventes en diskussion af, hvordan der inden
for rammerne af det multilaterale samarbejde i forhold til handel og finansiel inte-
gration kan gøres mere for at reducere globale ubalancer, give befolkningerne
bedre redskaber til at få del i fordelene ved globalisering, samt sikre bedre beskæf-
tigelses- og vækstmuligheder for alle, herunder i lyset af teknologiske fremskridt
og økonomisk integration.
Politiske prioriteter
Der er ifølge IMF behov for at gøre mere for at opbygge en
stærkere
global øko-
nomi. Det spirende økonomiske opsving bør hjælpes på vej af lempelige politik-
ker, der understøtter væksten. Pengepolitikken bør forblive ekspansiv i lande med
uudnyttet økonomisk kapacitet (negativt outputgab) og begrænset lønpres. I lande
med finanspolitisk råderum, bør finanspolitikken anvendes mere aktivt for at
bringe aktiviteten nærmere det potentielle niveau og i højere grad understøtte den
lempelige pengepolitik.. I lande hvor aktiviteten allerede er tæt på kapacitetsgræn-
sen bør finanspolitikken i højere grad rettes mod en sammensætning af indtægter
og udgifter, der bidrager til at øge den potentielle vækst. Det vil ifølge IMF være
afgørende at fokus er på at sikre skatte- og overførselssystemer, der understøtter
1
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 4 af 9
væksten og opfattes som retfærdige, sikre passende rammer for social sikring samt
fremme infrastrukturinvesteringer af høj kvalitet.
IMF fremhæver også behovet for at sikre en mere
modstandsdygtig
global øko-
nomi. Væksten på mellemlang sigt afhænger kritisk af implementeringen af struk-
turelle reformer, der kan løfte produktivitetsvæksten og fremme fordelene ved
den økonomiske integration. Reformerne bør tilpasses de landespecifikke forhold,
herunder konjunkturforhold og implementeringskapacitet, og bør særligt rettes
mod at øge investeringer i infrastruktur og uddannelse og forskning, fremme kon-
kurrence og markedsadgang, samt øge arbejdsmarkedsdeltagelsen. Strukturrefor-
mer kan med fordel understøttes på kort sigt af finanspolitisk stimulus, men kan
også i sig selv generere finanspolitisk råderum via styrkede offentlige finanser og
højere vækst på mellemlang sigt.
Endelig påpeger IMF behovet for at sikre en global økonomi, hvor
retfærdighed
(”fairness”)
er i fokusved at gøre mere for at sikre øget inklusion ved at styrke
mulighederne for alle. Der bør fokuseres på følgende tre aspekter af retfærdighed:
1.
Retfærdighed i form af styrkede muligheder for alle i de enkelte lande.
Vækst med høj
jobskabelse udgør en nødvendig betingelse for at sikre bredt funderet vel-
standsfremgang, hvilket forudsætter fleksible og omstillingsparate arbejdsmar-
keder, særligt i lyset af teknologisk fremgang og øget økonomisk integration.
Aktiv arbejdsmarkedspolitik og opprioritering af uddannelse og efteruddannel-
se på livslang basis vil være afgørende i den sammenhæng. Retfærdighed for-
udsætter også velfungerende skattesystemer, der sikrer at virksomheder og de
rigeste dele af befolkningerne betaler deres andel af skatterne. Landene bør
bekæmpe skatteunddragelse og skatteomgåelse. Samtidig
2.
Retfærdighed over tid.
Fremtidige generationer bør ikke betale regningen for de
nuværende generationer. Mange lande bør derfor styrke de finanspolitiske
rammer, og i lande med høj gæld bør der tages omgående skridt for at bringe
gælden på et holdbart spor. Lande med udtømmelige naturressourcer eller
uholdbare pensionssystemer bør træffe de nødvendige foranstaltninger nu for
at sikre retfærdighed generationerne imellem. Retfærdighed indebærer også, at
landene ikke efterlader uoverkommelige udfordringer i forhold til klimaforan-
dringer til fremtidige generationer.
3.
Retfærdighed på tværs af landene.
Koordinerede tiltag til fremme af vækst kan ud-
nytte positive synergier og sikre et bedre resultat. Samtidig kan uholdbare poli-
tikker i et land hurtigt sprede sig til andre lande, enten via afsmittende virknin-
ger eller spredning af risici. Der er behov for, at lande med store betalingsba-
lanceoverskud hhv. -underskud i fællesskab, og inden for rammerne af det
multilaterale samarbejde, arbejder for at reducere de globale ubalancer. Lande
bør afstå fra protektionistisme og forvridende politikker, som har til formål at
sikre en konkurrencemæssig fordel på andre landes bekostning. Samtidig bør
den globale finansielle reguleringsdagsorden færdiggøres, og det internationale
skattesamarbejde styrkes. Endelig bør alle lande forblive forpligtede til at sikre
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 5 af 9
et stærkt og sammenhængende internationalt monetært og finansielt system
med et stærkt og velfinansieret IMF som et centralt element.
IMF’s rolle
i forhold til at understøtte landene
IMF står parat til at understøtte landene i implementering af politikker, der sikrer
et vedvarende økonomisk opsving, herunder via landespecifikke anbefalinger til
sammensætningen af den økonomiske politik. IMF vil
identificere finanspolitiske råde-
rum
og rådgive landene i hvordan sådanne råderum bedst anvendes. IMF vil styrke
rammerne for sine anbefalinger om infrastrukturinvesteringer og reformer i ret-
ning af mere vækstfremmende og retfærdig finanspolitik i IMF-landene. Konkret
vil IMF undersøge nærmere, hvorledes finanspolitikken bedre kan anvendes til at
reducere kortsigtede omkostninger og fremme langsigtede gevinster af strukturre-
former. IMF vil på baggrund af en bedre forståelse af årsagerne til den lavere glo-
bale
produktivitetsvækst
styrke sine muligheder for at identificere strukturelle re-
formbehov og bidrage med landespecifikke anbefalinger i forhold til højt priorite-
rede strukturreformer til styrkelse af produktivitetsvækst, investeringer og langsig-
tet vækst.
IMF vil søge at fremme politikker, der sikrer
styrkede muligheder for alle i de enkelte
lande.
IMF vil styrke sit fokus på at forstå de makroøkonomiske og fordelings-
mæssige effekter af teknologiske fremskridt, handel og internationale kapitalbevæ-
gelser og vil assistere lande med at udvikle politikker, der kan sikre tilpasning til
langsigtede tendenser i verdensøkonomien. Samtidig vil IMF søge at kortlægge
den økonomiske politiks potentielle rolle i forhold til at adressere ulighed og util-
sigtede effekter af international økonomisk integration og teknologiske fremskridt,
herunder via progressiv beskatning, design af sociale sikringsordninger og aktive
arbejdsmarkedspolitikker.
IMF vil
fremme multilaterale løsninger mellem landene i lyset af de globale udfordringer.
bagrund af analyser af årsagerne til de globale ubalancer, herunder af eventuelle
forvridende politikker og valutakurser, vil IMF fremme politikker i de enkelte
lande, der er konsistente med de multilaterale rammer og aftaler, med henblik på
at sikre en sund rebalancering af den globale efterspørgsel. IMF vil sikre effektiv
overvågning af landenes politikker til håndtering af udfordringer relateret til inter-
nationale kapitalbevægelser og styrke fokus på de potentielle afsmittende virknin-
ger af landenes politikker på resten af verdensøkonomien. I samarbejde med de
øvrige internationale institutioner, herunder WTO, vil IMF søge at øge opmærk-
somheden på fordelene for alle ved regelbaseret multilateral handel.
Samtidig vil IMF fortsat undersøge mulighederne for at adressere eventuelle
mangler i det internationale monetære system og styrke samarbejdet med de regi-
onale finansieringsmekanismer (som fx eurolandenes lånefacilitet ESM) med hen-
blik på at styrke det globale finansielle sikkerhedsnet centreret omkring et stærkt
og velfinansieret IMF. IMF vil således se på mulighederne for at yderligere styrke
effektiviteten af sine udlånsinstrumenter, herunder med henblik på at kunne sikre
likviditet til lande udsat for forhøjet international usikkerhed og ustabilitet. Ende-
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 6 af 9
lige vil der blive arbejdet på at gennemføre en tilpasning af IMF’s kvoteressourcer
og landenes stemmefordeling, herunder revidere den nuværende formel for forde-
lingen af kvoter og stemmer i IMF, senest i forbindelse med IMF-årsmødet i ok-
tober 2019.
IMF vil
fremme politikker der er holdbare over tid,
herunder evaluere landenes erfarin-
ger med finanspolitiske regler og forfine rammerne for gældsholdbarhedsvurde-
ringer. IMF vil i relevant omfang integrere udfordringer relateret til migration,
kønsulighed og klimaforandringer i sine overvågningsaktiviteter, og IMF vil fort-
sætte arbejdet med at sikre holdbare pensionssystemer i de enkelte lande.
Nordisk-baltiske synspunkter
Det danske indlæg på IMFC-mødet på vegne af den nordisk-baltiske IMF-
valgkreds ventes at tage udgangspunkt i følgende forventede hovedelementer i
den nordisk-baltiske skriftlige erklæring til IMFC:
Åbenhed og robuste nationale politikker som forudsætning for holdbar og inklusiv vækst
International handel og en åben global økonomi er afgørende for økonomisk
vækst og velstand på tværs af kloden. IMF og de øvrige internationale finan-
sielle institutioner bør sammen med landene blive bedre til at forklare fordele-
ne for alle ved globalisering og multilaterale regelbaserede handelssystemer.
Alle lande opfordres til at afstå protektionistiske tiltag.
De nordiske og baltiske lande er små åbne økonomier, som har opnået bety-
delig fremgang som følge af globaliseringen, og samtidigt sikret inklusiv vækst.
Vores erfaringer peger på, at sunde og holdbare politikker på nationalt plan,
især sikring af fleksible og omstillingsparate arbejdsmarkeder, fri og lige ad-
gang til kvalitetsuddannelse samt velfungerende skattesystemer er afgørende
for at sikre muligheder for alle og for at imødegå udfordringer i en hurtigt æn-
drende økonomi.
Global økonomi og behovet for øget økonomisk og finansiel modstandsdygtighed
Den globale økonomi er blevet styrket i de seneste måneder, finansielle risici
er aftaget og de finansielle markeders tiltro til økonomien er forbedret. Den
positive udvikling bør imidlertid ikke fjerne opmærksomheden fra implemen-
tering af de strukturelle reformer, der er nødvendige for at styrke den potenti-
elle vækst og sikre et holdbart økonomisk opsving.
Ansvarlig brug af finanspolitikken er en vigtig del af den samlede økonomisk-
politiske værktøjskasse og bør afpasses konjunktursituationen og de landespe-
cifikke forhold. I de fleste lande kan der gøres mere for at sikre en mere
vækstfremmende sammensætning af de offentlige finanser. Aktiv anvendelse
af finanspolitisk råderum, hvor det eksisterer, kan være passende i lande med
tydeligt uudnyttet økonomisk kapacitet, begrænset pengepolitisk manøvrerum,
og hvis det er ledsaget af efterfølgende konsolideringer og implementeret in-
den for rammerne af finanspolitisk holdbarhed. Høj gæld og finanspolitiske
holdbarhedsudfordringer bidrager til betydelig makroøkonomisk sårbarhed i
mange lande og bør adresseres i tide.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 7 af 9
Dele af den europæiske banksektor kæmper stadig med lav profitabilitet, høje
omkostninger og en stor andel af misligholdte lån. Der er behov for tiltag, der
håndterer profitabilitetsudfordringer, reducerer risici for den finansielle stabili-
tet og forbedrer bankernes mulighed for at bidrage positivt til det økonomiske
opsving. Det er afgørende, at de opnåede globale fremskridt i forhold til styr-
kelsen af den finansielle regulering opretholdes, og at yderligere reformer fær-
diggøres og implementeres rettidigt og på en konsistent måde, samtidig med at
risikosensitiviteten af bankreguleringen opretholdes og uden at det generelt fø-
rer til signifikant højere kapitalkrav for bankerne.
IMF’s overvågning og rolle i det globale finansielle sikkerhedsnet
Sunde økonomiske politikker og makroøkonomiske rammer bør til enhver tid
udgøre første og vigtigste bolværk mod forværrede internationale forhold og
økonomiske risici. IMF’s bilaterale og multilaterale overvågning og tydeligt
kommunikerede politikanbefalinger spiller en afgørende rolle i forhold til at
fremme stabilitet og assistere lande i at udfylde og forbedre deres potentiale.
De nordisk-baltiske lande støtter, at IMF i sin løbende bilaterale og multilate-
rale overvågning indarbejder makrorelevante aspekter af ulighed i forhold til
indkomst og muligheder, ligestilling, klimaforandringer og migration.
Nordisk-baltisk valgkreds støtter arbejdet med styrkelse af det globale finan-
sielle sikkerhedsnet, hvor IMF spiller en central rolle i forhold til at understøt-
te lande i effektivt at håndtere perioder med øget usikkerhed eller krise. Der er
behov for at analysere de mulige huller i det nuværende globale finansielle sik-
kerhedsnet, herunder eventuelt med henblik på at sikre lande med stærke øko-
nomiske-politiske forudsætninger forudsigelig og regelbaseret adgang til likvi-
ditet i tilfælde af øgede risici.
Nordisk-baltiske finansielle bidrag til IMF og forventninger til kommende reformer
Nordisk-baltisk valgkreds er en stærk og pålidelig partner for IMF. Landene i
valgkredsen bidrager betydeligt med frivillige bilaterale låneressourcer til IMF
for at sikre IMF’s udlånskapacitet,
herunder også til IMF’s særlige fond for fat-
tigdomsbekæmpelse og vækst.
I forhold til de kommende reformer af IMF’s kvoter, som skal gennemføres
senest i forbindelse med IMF-årsmødet i oktober 2019, lægges vægt på, at den
nuværende formel til bestemmelse af landes kvoter og stemmevægte i IMF,
som er et velkaliberet kompromis fra 2008, er i stand til at opfange IMF-
landenes skiftende position i verdensøkonomien.
Givet IMF’s vedvarende af-
hængighed af lånte ressourcer, er det essentielt at landes frivillige bilaterale lå-
nebidrag til IMF anerkendes i den kommende kvotereform.
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 8 af 9
Bilag 1. IMF’s politikanbefalinger til euroområdet og USA
På baggrund af vurderingen af den aktuelle økonomiske situation og de generelle
økonomisk-politiske politikprioriteter for IMF-landene, fremhæver IMF følgende
anbefalinger til den økonomiske politik i EU/euroområdet og USA:
Finanspolitik
I
EU/euroområdet
bør finanspolitikken bruges til at understøtte væksten, hvor
der er råderum, hvilket vil reducere betalingsbalanceoverskud, udligne ubalan-
cer i euroområdet og skabe positive afsmittende virkninger til lande uden råde-
rum. Lande med høj gæld bør foretage en gradvis konsolidering. Der bør i hø-
jere grad gøres brug af centraliserede investeringer i infrastruktur
(fx EU’s in-
vesteringsfond, EFSI), som kan understøtte lande uden råderum til lempelser.
I
USA
er der godt gang i væksten og arbejdsmarkedet. Der bør derfor gen-
nemføres en troværdig plan for nedbringelse af underskud og gæld. Neutral fi-
nanspolitik er passende i 2017, men i 2018 bør konsolideringen starte. Sam-
mensætningen af finanspolitikken bør rettes mod bedre infrastruktur og bedre
social balance.
Strukturreformer
For
EU/euroområdet
anbefaler IMF reformer af produkt- og arbejdsmarkeder
for at øge konkurrencen mellem virksomheder, styrke arbejdsmarkedsdeltagel-
sen og adressere problemer med todelte arbejdsmarkeder (dvs. splittet med
almindelige fastansatte kontra midlertidige ansatte med lav jobsikkerhed og ty-
pisk lav uddannelse). De indre markeder for tjenester, kapital, transport, energi
og digitale teknologier bør færdiggøres, og der er fortsat brug for oprydning i
bankers balancer og behov for færdiggørelse af bankunionen inkl. en fælles of-
fentlig bagstopper for afviklingsfonden og en fælles indskydergaranti. Endelig
flygtninges integration på arbejdsmarkedet fremmes, bl.a. gennem hurtig be-
handling af asylansøgninger, sprogtræning og støtte til iværksættere.
I
USA
bør gennemføres reformer for at hæve produktiviteten, øge arbejdsud-
bud, og der bør sikres bedre social balance. Det kan bl.a. ske gennem en im-
migrationsreform, der anerkender immigranters kvalifikationer, jobtræning,
bedre forhold for arbejdende familier (orlov, børnepasning mm.). Der er be-
hov for reform af selskabsskattesystemet for at fjerne undtagelser og mindske
kompleksiteten, hvilket kan udbrede skattebasen, styrke jobskabelsen og bi-
drage til holdbare offentlige finanser. Den finansielle regulering bør styrkes for
finansielle institutioner, som ikke er underlagt bankreguleringen.
Pengepolitik
Med fortsat lav vækst i mange
eurolande
og lav inflation er der behov for, at
ECB fortsætter sin lempelige pengepolitik. Hvis kerneinflationen, dvs. inflati-
onen fraregnet prisstigninger på energi og uforarbejdede fødevarer, ikke be-
gynder at stige, kan det blive nødvendigt med yderligere lempelser.
I USA
indebærer fortsat pæn fremgang på arbejdsmarkedet, solid indkomst-
vækst, robust privatforbrug samt begyndende stigende inflationen, at central-
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 157: Redegørelse vedr. møde i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 21. og 22. april 2017
Side 9 af 9
banken bør fortsætte sine gradvise renteforhøjelser, efterhånden som nye data
bekræfter den positive udvikling.
Finansiel regulering:
I
EU/euroområdet
står banker overfor centrale udfordringer i form af forskelige
kombinationer af svag indtjening, høje omkostninger og nødlidende lån, og
der bør tages skridt til at forbedre bankernes modstandsdygtighed. Tilsyns-
myndigheder skal gennemgå bankers aktiver, hvor det endnu ikke er sket, og
afviklingsmyndigheder skal tage de nødvendige skridt til at afvikle nødlidende
banker med uholdbare forretningsmodeller.
I
USA
bør myndighederne være årvågne overfor forøgelse af virksomheders
gældssætning og faldende kreditkvalitet, og bør forebygge og adressere risiko-
tagning, hvor den forekommer overdreven. Yderligere finansiel regulering og
tilsynsmæssige tiltag kan anvendes, såfremt nye politiktiltag fører til stigning i
gældsfinansierede investeringer og stigende sårbarheder hos virksomheder.
Skattereformer som reducerer tilskyndelsen til gældsfinansiering kan bidrage til
at modvirke risiko forbundet med yderligere gældsfinansiering og kan potenti-
elt også tilskynde virksomheder til at nedbringe eksisterende skattesubsidieret
gældsfinansiering.