Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1735359_0001.png
Kære
Vi skriver angående samrådet d. 23. marts om
EU-dommens afgørelse af 21. december
vedrørende
handelsaftaler mellem EU og Marokko, som inkluderer det besatte Vestsahara. Dommen siger
grundlæggende, at den af Marokko-EU indgåede
Association Agreement af 2000,
samt
handelsaftalen om
fiskeri- og landbrugsprodukter af 2012
som tillæg hertil,
ikke
kan inkludere Vestsahara.
Dommen har en række juridiske implikationer, som også har betydning for Danmarks udenrigspolitiske
virke.
Dommens vigtigste konklusioner:
-
-
-
Vestsahara er
ikke
en del af Marokko og dommen understreger Saharawiernes FN sikrede ret til en
afstemning om selvbestemmelse.
Kommercielle aktiviteter i Vestsahara kan ikke indgås uden samtykke fra Saharawiernes
repræsentant POLISARIO.
Kommercielle aktiviteter i Vestsahara er uden for Marokkansk og EU’s jurisdiktion, i denne gråzone
kan virksomhederne og rådgivende organer risikere at blive opkrævet kompensation.
Vi anbefaler at dommen respekteres. Herunder at folketinget ekspliciterer, overfor dansk erhvervsliv og
rådgivende myndigheder, nødvendigheden i at opnå samtykke fra
folkets
repræsentant POLISARIO, samt
oplyser om de øvrige risici, der er forbundet med at indgå kommercielle aktiviteter i Vestsahara. Herudover
understreger vi vigtigheden i at den danske regering holder ministerrådet og kommissionen op på EU-
domstolen afgørelse.
I det følgende vil vi udfolde og uddybe hovedpointerne fra afgørelsen og anbefalinger til, hvorledes man
kan tænke politisk handling på baggrund af dette.
AFGØRELSEN
1. Vestsaharas status
EU-domstolen slår fast, at Vestsahara
ikke
er en del af Marokko. Vestsaharas status er således endnu
engang blevet bekræftet: Vestsahara skal behandles som en selvstændig retslig enhed
nærmest at
sidestille med en stat, når det gælder EU-Marokko-relationer. Det skal her pointeres, at EU-kommissionen
fik medhold i, at POLISARIO ikke havde nogen ’legal
standing’
i sagen, da de repræsenterer
en tredjepart.
Men det er netop i dette tekniske afslag af POLISARIO’s sag, at selvsamme får medhold i deres anklager og
samtidigt får deres retslige status cementeret. Domstolen afgør nemlig, at Vestsahara, som tredjepart, ikke
kan indgå i aftaler mellem EU og Marokko
fordi de ikke er en del af Marokko. I samme ombæring slår
domstolen fast, at POLISARIO legitimt repræsenterer Vestsahara og dets folk. EU-dommen bygger altså
grundlæggende på domstolens fortolkning af folkeretten.
2. Kommercielle aktiviteter
Dommen betyder, at kommercielle aktiviteter
produktion, import, eksport eller serviceydelser - i det
besatte Vestsahara - hverken er inkluderet under handelsaftalerne mellem EU og Marokko eller er under
marokkansk jurisdiktion. Skulle en virksomhed ønske at fortsætte eller indgå i kommercielle aktiviteter i
Vestsahara, skal det ske under samtykke fra den oprindelige befolknings repræsentant, POLISARIO.
3. Kompensation
I forlængelse af punkt 2 åbner dommen op for, at POLISARIO (og andre) kan føre sager om erstatningskrav
og kompensation ved europæiske domstole i lande, som har kommercielle aktiviteter i de besatte områder
URU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: Henvendelse af 16. marts 2017 fra Afrika Kontakt vedr. Vestsahara
1735359_0002.png
uden POLISARIO’s samtykke. Afgørelser ved EU-domstolen
står over national lovgivning, hvorfor sådanne
erstatningskrav kan føres på trods af national lov.
4. Samtykke
Jf. punkt 2 specificerer afgørelsen at samtykke ikke kan opnås gennem lokalbefolkningen, men kun igennem
folket
hvorfor domstolen også entydigt peger på POLISARIO som den repræsentant, der på folkets vegne
kan give sit samtykke.
ANBEFALINGER
På baggrund af dommens vidtrækkende konsekvenser er en række anbefalinger oplagte. Det er vigtigt, at
Danmark anerkender og respekterer dommen. Først og fremmest skal der lyde stor ros for Folketingets
brede opbakning til
Beretning B40/Forslag V-79.
Set i lyset af denne beretning og den nu gældende EU-dom
synes en række tiltag på sin plads.
I Folketingets beretning går ordlyden på, at transaktioner skal komme
lokalbefolkningen til gode
og at
aktiviteter
ikke skader lokalbefolkningen.
Jf. ovenstående punkt 4 synes det nødvendigt, at Folketinget her
specificerer, at det er folket, repræsenteret ved POLISARIO, der skal søges hjemmel i - ikke blot
lokalbefolkningens tarv, der skal tilgodeses. Dette er ikke blot vigtigt for en skarp formuleret
Vestsaharapolitik, men også fordi virksomheder søger at omgås folkets interesse, ved at henvise til netop
en snæver forståelse af lokalbefolkningen.
For at følge dommens konsekvenser til dørs, synes en række helt konkrete tiltag nødvendige:
-
Da dommen er med tilbagevirkende kraft, skal Danmark opkræve fuld told på varer, som er
importeret fra Vestsahara siden handelsaftalens ikrafttrædelse. Ligeledes skal Danmark opkræve
fuld told på produkter, der importeres fra Vestsahara til Danmark.
Sociale ydelser fra den danske stat skal ikke kunne udbetales til personer bosiddende i Vestsahara.
-
Det anbefales ligeledes at Folketinget gør EU-dommens konsekvenser klart overfor dansk erhvervsliv.
Danske virksomheder er centrale aktører i Shipping- og Vind-energisektorer i de besatte områder. Begge
industrier er tæt knyttet til den kontroversielle fosfateksport. Jf. punkt 2 er danske kommercielle aktiviteter
i Vestsahara i en juridisk gråzone. Det anbefales at offentlig dansk rådgivning gør sit for at undgå at
virksomheder ender i en sådan gråzone, hvor uoverensstemmelser med kunder ikke kan medieres af EU-
eller nationale domstole, hvor toldreglerne er anderledes end ved aktiviteter i Marokko, og hvor
kompensationskrav kan forekomme. Det anbefales at danske myndigheder aktivt støtter danske
virksomheder i at komme i kontakt med POLISARIO, således at de er på linje med afgørelsen.
Det anbefales at det danske Folketing udnytter sin brede politiske enighed og gør sit for at regeringen
presser ministerrådet, således at der arbejdes indenfor dommens afgørelse på såvel nationalt som på EU
plan. Sidst men ikke mindst opfordres der til, at den danske regering fortsat udtrykker sin opbakning til en
FN-ledet løsning på konflikten mellem Vestsahara og Marokko, herunder saharawiernes ret til en
folkeafstemning, samt at den danske regering kræver, at FN-missionen i Vestsahara (MINURSO) får udvidet
sit mandat til at monitorere menneskerettigheder i Vestsahara.
Godt samråd.
Med Venlig Hilsen
Afrika Kontakt