Kære
Vi skriver angående samrådet d. 23. marts om
EU-dommens afgørelse af 21. december
vedrørende
handelsaftaler mellem EU og Marokko, som inkluderer det besatte Vestsahara. Dommen siger
grundlæggende, at den af Marokko-EU indgåede
Association Agreement af 2000,
samt
handelsaftalen om
fiskeri- og landbrugsprodukter af 2012
som tillæg hertil,
ikke
kan inkludere Vestsahara.
Dommen har en række juridiske implikationer, som også har betydning for Danmarks udenrigspolitiske
virke.
Dommens vigtigste konklusioner:
-
-
-
Vestsahara er
ikke
en del af Marokko og dommen understreger Saharawiernes FN sikrede ret til en
afstemning om selvbestemmelse.
Kommercielle aktiviteter i Vestsahara kan ikke indgås uden samtykke fra Saharawiernes
repræsentant POLISARIO.
Kommercielle aktiviteter i Vestsahara er uden for Marokkansk og EU’s jurisdiktion, i denne gråzone
kan virksomhederne og rådgivende organer risikere at blive opkrævet kompensation.
Vi anbefaler at dommen respekteres. Herunder at folketinget ekspliciterer, overfor dansk erhvervsliv og
rådgivende myndigheder, nødvendigheden i at opnå samtykke fra
folkets
repræsentant POLISARIO, samt
oplyser om de øvrige risici, der er forbundet med at indgå kommercielle aktiviteter i Vestsahara. Herudover
understreger vi vigtigheden i at den danske regering holder ministerrådet og kommissionen op på EU-
domstolen afgørelse.
I det følgende vil vi udfolde og uddybe hovedpointerne fra afgørelsen og anbefalinger til, hvorledes man
kan tænke politisk handling på baggrund af dette.
AFGØRELSEN
1. Vestsaharas status
EU-domstolen slår fast, at Vestsahara
ikke
er en del af Marokko. Vestsaharas status er således endnu
engang blevet bekræftet: Vestsahara skal behandles som en selvstændig retslig enhed
–
nærmest at
sidestille med en stat, når det gælder EU-Marokko-relationer. Det skal her pointeres, at EU-kommissionen
fik medhold i, at POLISARIO ikke havde nogen ’legal
standing’
i sagen, da de repræsenterer
en tredjepart.
Men det er netop i dette tekniske afslag af POLISARIO’s sag, at selvsamme får medhold i deres anklager og
samtidigt får deres retslige status cementeret. Domstolen afgør nemlig, at Vestsahara, som tredjepart, ikke
kan indgå i aftaler mellem EU og Marokko
–
fordi de ikke er en del af Marokko. I samme ombæring slår
domstolen fast, at POLISARIO legitimt repræsenterer Vestsahara og dets folk. EU-dommen bygger altså
grundlæggende på domstolens fortolkning af folkeretten.
2. Kommercielle aktiviteter
Dommen betyder, at kommercielle aktiviteter
–
produktion, import, eksport eller serviceydelser - i det
besatte Vestsahara - hverken er inkluderet under handelsaftalerne mellem EU og Marokko eller er under
marokkansk jurisdiktion. Skulle en virksomhed ønske at fortsætte eller indgå i kommercielle aktiviteter i
Vestsahara, skal det ske under samtykke fra den oprindelige befolknings repræsentant, POLISARIO.
3. Kompensation
I forlængelse af punkt 2 åbner dommen op for, at POLISARIO (og andre) kan føre sager om erstatningskrav
og kompensation ved europæiske domstole i lande, som har kommercielle aktiviteter i de besatte områder