Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 86
Offentligt
1696782_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2016-22516
Den 30. november 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 13. december 2016
SAMLENOTAT
1. Midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme ..............................................................2
2. EU's udvidelse ............................................................................................................................ 13
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 (udkast til konklusioner) ..... 18
4. Inter-institutionel aftale om bedre lovgivning ........................................................................... 21
5. Det europæiske semester 2017 .................................................................................................... 23
1
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0002.png
1. Midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme
KOM (2016) 0603, KOM (2016) 0604, KOM (2016) 0606, KOM (2016) 0607
Revideret notat (rettelser er markeret med streg i marginen).
1. Resumé
Kommissionen præsenterede d. 14. september forslag til midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme for
perioden 2014-2020. Der blev lagt op til revision af MFF-forordningen og den interinstitutionelle aftale samt
merbevillinger til bl.a. infrastruktur, forskning og migration. Konkret foreslog Kommissionen at tilføre forpligtel-
sesbevillinger på 11,4 mia. euro til en række eksisterende og nye EU-programmer. Af de 11,4 mia. euro foreslog
Kommissionen 5,1 mia. euro finansieret via omprioriteringer fra andre EU-programmer, og 6,3 mia. euro finan-
sieret af merbevillinger i perioden 2017-2020, svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 940 mio. kr.
Herudover foreslog Kommissionen at forøge niveauet for Nødhjælpsreserven og Fleksibilitetsinstrumentet, etablere
en ny krisereserve samt finansiere de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over betalingsloftet. Dette kunne beløbe
sig for op til 27,65 mia. euro udover EU’s betalingsloft frem til 2020, og kunne isoleret set potentielt medføre en
stigning i det danske EU-bidrag på op til ca. 4,1 mia. kr. over årene 2017 til 2020. Med de 27,65 mia. euro er
der tale om det maksimale udgiftsniveau udover EU’s udgiftsloft, som Kommissionens forslag kunne muliggøre
ifm. de årlige budgetforhandlinger.
Der blev på Rådet for almindelige anliggender d. 15. november opnået principiel enighed om en aftale. Der udestår
reservation fra ét medlemsland. Den principielle enighed indebærer en betydelig reduktion i Kommissionens
foreslåede merudgifter. De foreslåede forpligtelsesbevillinger reduceres med 1,3 mia. euro, således at der i alt vil
være behov for yderligere forpligtelsesbevillinger for 5,1 mia. euro i perioden 2017-2020, svarende til en dansk
finansieringsandel på ca. 760 mio. kr. Den foreslåede krisereserve er udgået og niveauet for Nødhjælpsreserven og
Fleksibilitetsinstrumentet forøges med et betydeligt lavere beløb end foreslået af Kommissionen. Samlet set kan de
særlige fleksibilitetsinitiativer beløbe sig op til 692 mio. euro, svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 104
mio. kr. Der er også opnået principiel enighed om, at midtvejsevalueringen ikke skal give mulighed for at
finansiere de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over det gældende betalingsloft.
Sagen er sat på dagsorden for Rådet for almindelige anliggender d. 13. december med henblik på en orientering fra
formandskabet om status. Såfremt der til den tid er endelig enighed i Rådet, vil det slovakiske formandskab forud
for rådsmødet anmode Europa-Parlamentet om samtykke. Såfremt der fortsat udestår reservation fra ét
medlemsland, ventes formandsskabet at konkludere, at der ikke opnås aftale om midtvejsevalueringen under
slovakisk formandskab.
2. Baggrund
Kommissionen har i overensstemmelse med aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
fremsat forslag til en midtvejsevaluering af EU’s nuværende flerårige finansielle ramme (2014-
2020). Ifølge MFF-forordningen skal midtvejsevalueringen tage højde for den økonomiske situa-
tion og har bl.a. til formål at give mulighed for at revurdere budgettets prioriteter. Det fremgår
også af den gældende MFF-forordning, at Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet i for-
bindelse med midtvejsevalueringen skal undersøge den mest velegnede længde for den næste
MFF.
2
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0003.png
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering indebærer revision af MFF-forordningen, den in-
terinstitutionelle aftale om budgetdisciplin, om samarbejdet på budgetområdet og om forsvarlig
økonomisk forvaltning, samt ændring af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om mobilise-
ring af margenen til uforudsete udgifter. En revision af MFF-forordningen skal vedtages med
enstemmighed i Rådet og kræver samtykke fra Europa-Parlamentet, den interinstitutionelle aftale
skal godkendes af Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen, mens afgørelsen om mobilise-
ring af margenen til uforudsete udgifter behandles efter den normale beslutningsprocedure.
Kommissionens midtvejsevaluering ledsages desuden af følgende EU-retsakter:
Revision af finansforordningen
Forslag om forlængelse af den europæiske fond for strategiske investeringer (EFSI)
Forslag om etablering af en europæisk fond for bæredygtig udvikling (EFSD)
Forslag til udvidelse af EIB’s eksterne lånemandat
Forslag om promovering af internetforbindelse i lokalsamfund (wifi4EU)
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af MFF’en har ifølge Kommissionen primært til
formål at styrke prioriterede politikområder samt øge EU-budgettets fleksibilitet. Herudover
skitserer Kommissionen generelle retningslinjer for den kommende MFF.
Midtvejsevalueringen af MFF’en er sat på dagsorden for Rådet for almindelige anliggender d. 13.
december med henblik på orientering fra det slovakiske formandsskab. Orienteringen ventes at
tage udgangspunkt i det seneste kompromisforslag, som der blev opnået principiel enighed om i
Rådet for almindelige anliggender d. 15. november.
Såfremt der er opnået endelig enighed i Rådet, vil det slovakiske formandskab forud for
rådsmødet d. 13. december anmode Europa-Parlamentet om samtykke.
Såfremt der ikke er opnået endelig enighed i Rådet, ventes formandsskabet at konkludere, at der
ikke opnås aftale om midtvejsevalueringen under slovakisk formandskab.
3.1 Yderligere midler til prioriterede politikområder
Kommissionen foreslår at tilføre yderligere forpligtelsesbevillinger for i alt 11,4 mia. euro til en
række eksisterende og nye EU-programmer. Af de 11,4 mia. euro foreslås 5,1 mia. euro finansie-
ret via omprioriteringer fra andre EU-programmer, og 6,3 mia. euro foreslås finansieret af mer-
bevillinger i perioden 2017-2020.
Fsva.
udgiftskategori 1a
foreslår Kommissionen at øge bevillingen til de programmer, der ifølge
Kommissionen bidrager til vækst og beskæftigelse i Europa. Dette gælder forskningsprogrammet
Horizon2020, infrastruktursprogrammet CEF transport, ERASMUS+ samt COSME, der mobi-
liserer midler til små- og mellemstore virksomheder. Alle programmer har ifølge Kommissionen
haft stor efterspørgsel og høj implementeringsgrad i de første år af denne MFF.
Kommissionen foreslår desuden at tilføre yderligere 50 mio. euro til initiativet Wifi4EU, der ind-
går som en del af Kommissionens samlede plan for det digitale indre marked. Dermed afsættes i
alt 120 mio. euro til initiativet, der har til formål at understøtte gratis trådløst internet i offentlige
rum.
3
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0004.png
Som følge af forslaget om at styrke og forlænge den europæiske fond for strategiske investering
(EFSI 2.0) foreslår Kommissionen at forøge EU-garantien fra 16 mia. euro til 26 mia. euro. Det-
te vil kræve en yderligere hensættelse af EU-midler på 1,1 mia. euro i tillæg til de 8 mia. euro,
som allerede er hensat på EU’s budget til finansieringen af EFSI.
Fsva.
udgiftskategori 1b
foreslår Kommissionen at tilføre i alt 2 mia. euro til ungdomsarbejdsløs-
hedsinitiativet. Halvdelen heraf finansieres via omprioriteringer fra den europæiske socialfond.
Fsva.
udgiftskategori 3
foreslår Kommissionen at tilføre i alt ca. 2,5 mia. euro til migrationsindsat-
sen. Midlerne øremærkes initiativer, der allerede er vedtaget eller fremsat, men hvor finansierin-
gen endnu ikke er afklaret. Dette gælder den europæiske kyst- og grænsevagt, styrkelsen af EU-
ROPOL, revision af Dublin-forordningen, det interne nødhjælpsinitiativ, forslag vedr. smart
borders og styrkelse af det europæiske asylagentur. Såfremt disse initiativer ikke er tilstrækkelige,
lægger Kommissionen op til, at yderligere tiltag kan finansieres via den såkaldte krisereserve,
jf.
afsnit 3.2.
Fsva.
udgiftskategori 4
foreslår Kommissionen at øge lånekapaciteten for makrofinansiel assistance
fra de nuværende 500 mio. euro til 2 mia. euro årligt. Dette sker ved en forøgelse af garantifon-
den for eksterne aktioner med 270 mio. euro. Desuden lægges der op til at øge den Europæiske
Investeringsbanks (EIB) eksterne lånemandat fra 27 mia. euro til 32,5 mia. euro, således at også
EIB kan styrke sin indsats i tredje lande, herunder ifm. migrationsindsatsen. Ifølge Kommissio-
nen kræver dette en konkret hensættelse på EU’s budget for yderligere 115 mio. euro frem til
2020.
Herudover foreslår Kommissionen at oprette en europæisk fond for bæredygtig udvikling
(EFSD), der har til formål at igangsætte vækst og investeringer i tredjelande og dermed adressere
de grundlæggende årsager til migration på længere sigt. Der afsættes i alt 3.350 mio. euro hertil på
EU’s budget. Størstedelen af dette initiativ foreslås finansieret via omprioriteringer, særligt fra
EU’s naboskabsprogram og den europæiske udviklingsfond (EDF). Kommissionen opfordrer
desuden medlemsstaterne til at bidrage bilateralt til EFSD’en.
Kommissionen foreslår desuden at etablere partnerskabsaftaler med tredjelande mhp. at adresse-
re EU’s migrationsudfordringer på kort sigt. Kommissionens forslag til midtvejsevaluering afsæt-
ter 750 mio. euro hertil.
Forslagene er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Foreslåede tilførte midler
Mio. euro, løbende priser
Udgiftskategori 1a
Horizon2020
CEF transport
ERASMUS+
Wifi4EU
COSME
EFSI 2.0
400
400
200
120
200
1.100
400
400
200
50
200
150
0
0
0
70
0
950
CEF energi: 345 mio. €
CEF transport:155 mio. €
Tilbageført fra EFSI: 450 mio. €
CEF ICT: 70 mio. €
Forpligtelser i alt
Merbevilling
Omprioritering
Omprioritering fra
4
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0005.png
Udgiftskategori 1b
Ungdomsarbejdsløshedsinitiati-
vet
Udgiftskategori 3
Eksisterende migrationstiltag
Udgiftskategori 4
Makrofinansiel assistance
Udvidelse af EIBs eksterne
lånemandat
Europæisk fond for bæredygtig
udvikling
Partnerskabsaftaler med 3. lande
270
115
270
115
0
0
EU’s udviklingsfond: 2.000 mio. €
Naboskabsprogram: 940 mio. €
Udviklingsinstument:160 mio. €
2.000
1.000
1.000
EU’s socialfond: 1.000 mio. €
2.549
2.549
0
3.350
750
250
750
3.100
0
I alt
11.454
6.334
5.120
Kilde: Kommissionens midtvejsevaluering (COM(2016) 603 og SWD(2016 299))
Finansiering
Kommissionen lægger op til at finansiere 5.120 mio. euro ud af de samlede forpligtelsesbevillin-
ger på 11.454 mio. euro via omprioriteringer fra andre EU-programmer,
jf. tabel 1.
De tilbageværende merbevillinger på EU’s budget for 6.334 mio. euro bliver i Kommissionens
forslag finansieret ved brug af den tilbageværende margin op til forpligtelsesloftet i årene 2017-
2020. Kommissionens forslag udnytter således det eksisterende råderum for forpligtelsesbevillin-
ger fuldt ud i 2017-2020.
Kommissionen lægger op til, at størstedelen af forpligtelsesbevillingerne skal udbetales inden
2020. Kommissionen forventer således, at der inden 2020 skal afsættes yderligere betalingsbevil-
linger for ca. 5,85 mia. euro. Kommissionen anfører ikke, hvordan de ekstra betalingsbevillinger
forventes at fordele sig over årene.
3.2 Øget fleksibilitet og smidighed i EU’s budget
Udover de konkrete merbevillinger foreslår Kommissionen at øge EU-budgettets fleksibilitet og
smidighed. Dette er ifølge Kommissionen nødvendigt for at sikre, at EU-budgettet fremover
hurtigt kan reagere på skiftende udfordringer.
For at skabe yderligere fleksibilitet foreslår Kommissionen at forøge det maksimale årlige niveau
for Nødhjælpsreserven og Fleksibilitetsinstrumentet, etablere en ny krisereserve, finansiere de
særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over det vedtagne betalingsloft, afskaffe begrænsningerne for
den globale margin for hhv. forpligtelser og betalinger samt ændre Rådets og Europa-
Parlamentets afgørelse om mobilisering af margenen til uforudsete udgifter. De forskellige for-
slag uddybes nedenfor.
Forøgelse af nødhjælpsreserven og fleksibilitetsinstrumentet
Nødhjælpsreserven har primært til formål at yde humanitær nødhjælp til
tredjelande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Fra og
med 2014 er fonden også blevet anvendt til at håndtere migrationsstrømme ved EU's eksterne
grænser. Ifølge den gældende MFF-forordning kan der maksimalt afsættes midler for 280 mio.
euro årligt (2011-priser). Kommissionen foreslår ved revision af MFF-forordningen at øge dette
loft til 500 mio. euro årligt (2011-priser).
5
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
Fleksibilitetsinstrumentet er ikke øremærket til specifikke formål, men kan anvendes til at finan-
siere udgifter, der ikke kan finansieres inden for ét eller flere udgiftslofter. Den nuværende MFF-
forordning fastsætter et årligt loft for instrumentet på 471 mio. euro (2011-priser). Kommissio-
nen foreslår at revidere MFF-forordningen, så det bliver muligt at øge dette beløb til 1.000 mio.
euro årligt (2011-priser).
Etablering af en ny krisereserve
Kommissionen foreslår at etablere et nyt særligt fleksibilitetsinstrument i form af en såkaldt kri-
sereserve, der har til formål at sikre, at EU kan reagere hurtigt på kriser, som fx den nuværende
migrationskrise eller begivenheder med betydelige humanitære og sikkerhedsmæssige konsekven-
ser.
Kommissionens forslag til en revideret MFF-forordning fastlægger, at krisereserven skal udgøres
af annullerede tilsagn fra to år tidligere (såkaldte de-commitments), og at krisereservens midler
kan anvendes i budgetåret og det efterfølgende år. Kommissionen lægger op til, at krisereserven
skal etableres i perioden 2018-2020. Krisereserven i 2018 vil således udgøres af annullerede til-
sagn fra 2016 og kan anvendes i 2018 og 2019. Kommissionen forventer, at der vil være annulle-
rede tilsagn for hhv. 3,7 mia. euro, 4,8 mia. euro og 4,9 mia. euro i 2016, 2017 og 2018. Dvs.
samlet set kan der mobiliseres op til 13,4 mia. euro under krisereserven.
Kommissionen foreslår også at indarbejde krisereserven i den interinstitutionelle aftale mellem
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin om samarbejde på budgetom-
rådet og om forsvarlig økonomisk forvaltning. Det fastlægges heri, at en aktivering af krisereser-
ven skal godkendes i de årlige budgetforhandlinger af både Rådet og Europa-Parlamentet. Inden
Kommissionen foreslår at anvende reserven, skal der dog foretages en undersøgelse af mulighe-
derne for omfordeling af bevillinger.
Finansiering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over betalingsloftet
De såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligtigelsesloftet i den fler-
årige finansielle ramme. Dette vedrører Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritets-
fonden, Fleksibilitetsinstrumentet og Kommissionens forslag til den nye krisereserve (jf. oven-
for).
Der har indtil nu været uklarheder omkring finansieringen af disse særlige fleksibilitetsinstrumen-
ter. Kommissionen har anført, at udgifterne skal finansieres
ud over
betalingsloftet, mens en række
lande inkl. Danmark har haft den fortolkning, at alle udgifter skal afholdes
inden for
betalingslof-
tet. Det bemærkes, at dette principielle spørgsmål har stor betydning for de nationale EU-bidrag,
da en adgang til at finansiere fleksibilitetsinstrumenterne ud over betalingslofterne alt andet lige
vil øge de nationale EU-bidrag tilsvarende.
I forslaget til midtvejsevalueringen foreslår Kommissionen, at samtlige særlige fleksibilitetsin-
strumenter skal finansieres ud over betalingsloftet. For perioden 2017-2020 vil det, hvis Kom-
missionens forslag vedtages, være muligt at aktivere midler for i alt 27,65 mia. euro udover beta-
lingsloftet til uforudsete udgifter og nye politiske prioriteter. Der er her taget højde for, at ufor-
brugte midler under de særlige fleksibilitetsinstrumenter kan videreføres til kommende år i over-
ensstemmelse med den gældende MFF-forordning. Tallene er konsolideret i samarbejde med
Kommissionen.
6
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0007.png
Derved indebærer Kommissionens forslag, at der i alt kan finansieres op til 27,65 mia. euro ud
over det vedtagne betalingsloft,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Midler der kan mobiliseres
ud over
betalingsloftet
Mio. euro, løbende priser
Forøgelse af nødhjælpsreserven
1
Forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet
2
Allerede mobiliserede særlige fleksibili-
tetsinstrumenter
Særlige fleksibilitetsinstrumenter, der
stadig er tilgængelige
Etablering af krisereserve
3
I alt
Budgetkonsekvenser, 2017-2020
1.021
2.455
3.394
7.379
13.400
27.650
Anm. 1) Øges fra 280 mio. euro årligt til 500 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
2) Øges fra 471 mio. euro årligt til 1.000 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
3) Udgøres af annullerede tilsagn fra år N-2. Ifølge Kommissionen kan dette udgøre €3,7 til 4,9 mia. årligt.
Kilde: Kommissionens midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme (COM(2016) 603)
I tillæg til de særlige fleksibilitetsinstrumenter kommer evt. bilaterale bidrag fra medlemslandene
til yderligere finansiering af den eksterne investeringsfond for i (jf. afsnit 3.1). Det skal dog un-
derstreges, at der i Kommissionens forslag lægges op til, at nævnte bilaterale bidrag skal være
frivillige.
Afskaffelse af begrænsninger for brug af den globale margin for forpligtelser
Den globale margin for forpligtelser indebærer, at uforbrugte forpligtelser i 2014-2017 kan vide-
reføres og lægges til kommende års vedtagne forpligtelseslofter. I den nuværende MFF-
forordning øremærkes midlerne til politikområder relateret til vækst og beskæftigelse, herunder
særligt ungdomsarbejdsløshed. Kommissionen foreslår at revidere MFF-forordningen, så denne
begrænsning afskaffes. Det betyder, at videreførte forpligtelsesbevillinger fremover frit kan di-
sponeres på tværs af udgiftsområder.
Afskaffelse af årlige lofter for den globale margin for betalinger i 2018-2020
Ifølge den nuværende MFF-forordning skal Kommissionen hvert år fra 2015 opjustere betalings-
loftet frem til 2020 med et beløb svarende til forskellen mellem gennemførte betalinger og beta-
lingsloftet i det forudgående år. Betalingslofterne i 2018, 2019 og 2020 kan dog maksimalt for-
øges med hhv. 7, 9 og 10 mia. euro (2011-priser). Kommissionen foreslår at revidere MFF-
forordningen, så denne begrænsning afskaffes. Dvs., at der ikke vil være noget loft over niveauet
af uforbrugte betalingsbevillinger, der kan videreføres i 2018-2020.
Ændring i Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse om mobilisering af margenen til
uforudsete udgifter
Kommissionen foreslår at ændre Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse om aktivering af
marginen til uforudsete udgifter. Denne blev aktiveret for i alt 3.168 mio. euro i 2014 for at fi-
nansiere udestående betalinger. Heraf blev 350 mio. euro udgjort af særlige fleksibilitetsinstru-
menter. Beløbet skulle oprindeligt være modregnet i betalingslofterne for 2018-2020, men
Kommissionen foreslår nu at modregne beløbet i 2017, da der er en betydelig betalingsmargin i
dette år. Da Kommissionen samtidig foreslår at finansiere de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud
7
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0008.png
over betalingsloftet, indebærer dette forslag, at betalingsloftet i 2017 skal nedjusteres med 2.818
mio. euro.
3.3 Generelle retningslinjer for den næste MFF
Forslaget til midtvejsevaluering af MFF’en beskriver også kort Kommissionens ideer for den
næste MFF-aftale. Ifølge Kommissionen skal midtvejsevalueringen ses som et skridt på vej mod
mere grundlæggende forandringer i næste periode fra 2021.
Kommissionen lægger bl.a. op til, at effektiviteten af samhørighedspolitikken og den fælles
landsbrugspolitik skal evalueres samtidig med, at det skal undersøge, hvorvidt EU-budgettet kan
bidrage på nye områder, fx ØMU’en samt sikkerhed og forsvar. Desuden nævnes muligheden for
at indarbejde reserver på budgettet, som hurtigt kan mobiliseres og dermed sikre et fleksibelt og
responsivt budget.
Kommissionen lægger også op til at bygge videre på nogle af de nyskabelser, som er indarbejdet i
den eksisterende MFF. Dette vedrører konditionalitet, gearing af midler ved brug af finansielle
instrumenter og simplificering af midler under delt forvaltning.
Fsva. længden på MFF’ens periode lægger Kommissionen op til at udskyde håndteringen heraf til
den næste MFF-aftale. Ifølge Kommissionen skal hensynet til længden på Kommissionens og
Europa-Parlamentets mandat forenes med den tid, det tager at forberede og implementere EU-
programmer, særligt programmer under delt forvaltning som fx strukturfondsprogrammer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fastlagt sin position til Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af
EU’s flerårige finansielle ramme. Heraf fremgår, at Europa-Parlamentet grundlæggende er til-
freds med forslaget, men at det ikke findes vidtgående nok. Europa-Parlamentet lægger bl.a. vægt
på, at forpligtelsesloftet for udgiftskategorierne 1A ”Vækstpolitikker”, 1B ”Samhørighed”, 3
”Sikkerhed og Borger” og 4 ”Globale Europa” hæves, at ungdomsarbejdsløshedsinitiativet styr-
kes yderligere, at der tilføres flere midler til Connecting Europe Faciliteten og Horizon2020 for
fuldt at kompensere for den tidligere omprioritering til den europæiske investeringsfond EFSI
samt at niveauet for de særlige fleksibilitetsinstrumenter øges og at udgifterne hertil finansieres
ud over betalingsloftet.
Desuden lægger Europa-Parlamentet også vægt på, at alle EU-rabatter udfases i næste MFF, at
underimplementerede midler, overskud samt bøde- og renteindtægter ikke længere skal tilbagefø-
res til medlemslandene, samt at længden på MFF-perioden tilpasses den politiske valgcyklus i
Europa-Parlamentet. Denne tilpasning skal være gældende fra næste MFF.
Europa-Parlamentet vil skulle give samtykke til Rådets endelige aftale om midtvejsevalueringen.
Det vides endnu ikke, hvorvidt Europa-Parlamentet vil give sit samtykke til det seneste kom-
promisforslag, som der er opnået principiel enighed om i Rådet.
8
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0009.png
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme, kan det kun
behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens oprindelige forslag vurderes at ville få betydelige statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionens forslag indeholder ekstra forpligtelsesbevillinger for 6.334 mio. euro, hvoraf
Danmarks finansieringsandel udgør ca. 940 mio. kr., idet Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s
udgifter.
Der er i Rådet opnået principiel enighed om at reducere niveauet for ekstra forpligtelsesbevillin-
ger. Det seneste kompromisforslag indeholder en reduktion på 1.270 mio. euro, således at der i
alt vil være behov for yderligere forpligtelsesbevillinger for 5.064 mio. euro i perioden 2017-2020.
Danmarks finansieringsandel udgør ca. 760 mio. kr. heraf.
Fsva. de foreslåede fleksibilitetstiltag kunne disse i Kommissionens forslag mobiliseres udover de
vedtagne forpligtelses- og betalingslofter,
jf. afsnit 3.2.
Der ville derfor være direkte merudgifter
for EU-budgettet - og som følge heraf for medlemslandene - svarende til det beløb, der aktive-
res. I Kommissionens forslag ville der kunne aktiveres særlige fleksibilitetsinstrumenter for op til
27,65 mia. euro i perioden 2017-2020, isoleret set svarende til en potentiel dansk merudgift på ca.
4,1 mia.kr.
I det seneste kompromisforslag er de potentielle merudgifter forbundet med fleksibilitetstiltagene
reduceret betydeligt med knap 27 mia. euro, således at fleksibilitetstiltagene kun øges med 692
mio. euro. De forøgede fleksibilitetstiltag svarer til en potentiel dansk merudgift på ca. 104 mio.
kr., såfremt instrumenterne aktiveres fuldt ud. Det bemærkes, at der er opnået principiel enighed
om, at midtvejsevalueringen
ikke
skal give mulighed for at finansiere de særlige fleksibilitetsin-
strumenter ud over det gældende betalingsloft.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes at Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af MFF’en isoleret set kan have
positive samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet bevillingerne til infrastruktur,
uddannelse, forskning og migrationstiltag øges. Tiltagene vil imidlertid skulle finansieres af øgede
nationale EU-bidrag, hvilket alt andet lige vil reducere medlemslandenes nationale økonomiske
råderum.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der blev på Rådet for almindelige anliggender d. 15. november opnået principiel enighed om en
aftale for midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle ramme. Der udestår reservation fra ét
9
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0010.png
medlemsland, mens de øvrige medlemslande har tilkendegivet, at de kan acceptere det forelig-
gende kompromisforslag.
Det seneste kompromisforslag, der indebærer en betydelig reduktion i Kommissionens foreslåe-
de merudgifter.
Fsva. styrkelsen af eksisterende og nye EU-programmer (jf. afsnit 3.1) reduceres det samlede
merbevillingsbehov til eksisterende og nye EU-programmer med 1.270 mio. euro. Dette skyldes
en reduktion i tilførslen af midler samt øget omprioritering primært fsva. programmer under ud-
giftskategori 1a ”vækst og beskæftigelse”. Samtidig indeholder kompromisset en styrkelse af
ungdomsarbejdsløshedsinitiativet med 200 mio. euro frem til 2020. Der vil derfor i alt være be-
hov for yderligere forpligtelsesbevillinger for 5.064 mio. euro i perioden 2017-2020.
Fsva. de foreslåede fleksibilitetsinitiativer (jf. afsnit 3.2) indeholder kompromisforslaget betydeli-
ge reduktioner ift. Kommissionens oprindelige forslag. Den foreslåede krisereserve er udgået i
kompromisforslaget, og det årlige maksimale niveau for Nødhjælpsreserven og Fleksibilitetsin-
strumentet forøges med et betydeligt lavere beløb end foreslået af Kommissionen. Samlet set
reduceres de potentielle merudgifter fra 27.650 mio. euro til 692 mio. euro i det foreliggende
kompromisforslag.
Kompromisforslaget fastholder desuden reglen om, at der skal være lofter for den globale margin
for betalinger i 2018-2020. Disse fastsættes til hhv. 7, 11 og 13 mia. euro (2011-priser) for årene
2018-2020, svarende til en stigning på 2 mia. euro for årene 2019 og 2020. Det seneste kompro-
misforslag understreger også, at midtvejsevalueringen
ikke
skal give mulighed for at finansiere de
særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over det gældende betalingsloft.
Budgetimplikationerne af det seneste kompromisforslag er sammenholdt med Kommissionens
oprindelige forslag i tabel 3.
Tabel 3
Merbevillinger, Kommissionens forslag vs. seneste kompromisforslag
Kommissionens
forslag
Seneste
kompromisforslag
Udgiftsændring
ift. Kommissionens
forslag
Mio. euro, løbende priser
Styrkelse af eksisterende
og nye EU-programmer
Udgiftskategori 1a
Horizon2020
CEF transport
ERASMUS+
Wifi4EU
COSME
EFSI 2.0
Udgiftskategori 1b
Ungdomsarbejdsløshedsinitia-
tivet
Udgiftskategori 3
Eksisterende migrationstiltag
Udgiftskategori 4
Makrofinansiel assistance
Udvidelse af EIBs eksterne
lånemandat
400
400
200
50
200
150
0
0
0
0
0
0
-400
-400
-200
-50
-200
-150
1.000
200
+200
2.549
2.549
0
270
115
200
115
-70
0
10
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0011.png
Europæisk fond for bæredygtig
udvikling
Partnerskabsaftaler med 3.
lande
I alt
250
750
6.334
250
750
5.064
0
0
-1.270
Fleksibilitetsinitiativer
Forøgelse af nødhjælpsreser-
ven
1
Forøgelse af fleksibilitetsin-
strumentet
2
Finansiering af særlige fleksi-
bilitetsinstrumenter ud over
betalingsloftet
Etablering af krisereserve
3
I alt
1.021
2.455
10.773
13.400
27.650
93
599
0
0
692
-928
-1.857
-10.773
-13.400
-26.958
Anm: 1) Øges fra 280 mio. euro årligt til 300 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
2) Øges fra 471 mio. euro årligt til 600 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
3) Udgøres af annullerede tilsagn fra år N-2. Ifølge Kommissionen kan dette udgøre €3,7 til 4,9 mia. årligt.
Kilde: Kommissionens midtvejsevaluering (COM(2016) 603 og SWD(2016 299)) og seneste kompromisforslag
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er imod Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af den flerårige finansielle
ramme, idet forslaget potentielt kan medføre en betydelig forøgelse i medlemslandenes EU-
bidrag. Regeringen finder desuden ikke, at Kommissionens forslag afspejler den økonomiske
virkelighed i medlemslandene, hvor der foretages skarpe prioriteringer i de nationale budgetter,
og hvor udgiftsniveauet er underlagt stramme finanspolitiske regler.
Regeringens holdning er, at de udgiftslofter for forpligtelser og betalinger, som den nuværende
flerårige finansielle ramme sætter, er tilstrækkelige til at håndtere nye prioriteter og i øvrigt sikrer
et tilstrækkeligt råderum til fremtidige udfordringer. Det er desuden regeringens holdning, at der
skal ske en mere effektiv anvendelse af EU-midlerne og en løbende prioritering på lige fod med
den nationale budgetlægning i EU’s medlemsstater.
Regeringen lægger derfor vægt på, at yderligere forpligtelser til eksisterende eller nye EU-
programmer finansieres via omprioriteringer fra andre EU-programmer, således at den tilbage-
værende margin ikke minimeres betragteligt. Regeringen finder, at tilstrækkelige marginer til både
forpligtelses- og betalingslofterne er nødvendige for at sikre råderum til nye prioriteter og ufor-
udsete udgifter i fremtiden.
Regeringen er desuden kritisk over for de mange udgifter, som Kommissionen foreslår finansie-
ret ud over det betalingsloft, som EU’s stats- og regeringschefer vedtog med enstemmighed i
2013. Regeringen lægger derfor betydelig vægt på, at alle udgifter, inkl. de særlige fleksibilitetsin-
strumenter, finansieres inden for betalingsloftet. Regeringen vil arbejde aktivt for at danne allian-
cer med ligesindende lande mhp. at sikre, at udgifterne finansieres
inden for
et uændret betalings-
loft på 0,98 pct. af EU28’s BNI.
Regeringen er særlig kritisk over for forslaget om at etablere en ny krisereserve finansieret af an-
nullerede tilsagn fra tidligere år. Et sådant instrument vurderes at kunne medføre en række uhel-
dige incitamenter og danne præcedens for den kommende MFF-aftale fra 2021. Desuden kan
forslaget medføre meget betydelige stigninger i EU’s samlede udgiftsniveau og dermed medlems-
11
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0012.png
landenes EU-bidrag.
Regeringen finder det dog positivt, at Kommissionen prioriterer den interne og eksterne migrati-
onsindsats i forslaget. Regeringen kan støtte prioriteringen af disse tiltag. Regeringen finder det
desuden vigtigt at sikre, at der fremover er tilstrækkeligt handlerum til at kunne håndtere evt.
merudgifter som følge af migrations- og flygtningekrisen.
Regeringen kan støtte det foreliggende kompromisforslag, idet aftalen indebærer, at de gældende
udgiftslofter respekteres, samtidig med at der inden for lofterne afsættes flere midler til særligt
migrationsindsatsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet i Rådet (al-
mindelige anliggender) den 20. september 2016, den 18. oktober 2016 og den 15. november
2016.
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for mødet i Rådet
(Økonomi og Finans - Budget) den 16. november 2016.
12
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0013.png
2. EU's udvidelse
KOM-dokument foreligger endnu ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for EU’s udvidelse på basis af Kommissionens årlige udvidelsespakke, der gør status
for EU’s forhold til de syv udvidelseslande: Tyrkiet, Serbien og Montenegro, der er kandidatlande, som der for-
handles med; FYROM/Makedonien, og Albanien, der er kandidatlande, der ikke er indledt forhandlinger med;
og Kosovo og Bosnien-Hercegovina, der er potentielle kandidatlande, der endnu ikke er tildelt kandidatstatus.
Rådet ventes i den forbindelse at vedtage rådskonklusioner.
2. Baggrund
EU-Kommissionens årlige udvidelsespakke blev offentliggjort den 9. november. I det overord-
nede kommunikationspapir beskrives bl.a. de fokusområder, de såkaldte ”fundamentals”, som
med udgangspunkt i Københavns-kriterierne fra 1993 står helt centralt i optagelsesforhandlin-
gerne: Retsstatsprincipper og grundlæggende rettigheder, økonomisk styring samt reformer i den
offentlige sektor. I landerapporterne måles de enkelte kandidatlande og potentielle kandidatlande
på, hvor langt de er fra at leve op til europæiske standarder på disse områder, og på deres frem-
skridt i forhold til forhandlingernes 35 kapitler (”acquis”). På grund af fremtidig samordning med
det europæiske semester forventes næste udvidelsespakke først at komme i foråret 2018 med
henblik på rådskonklusioner i juni 2018. Den aktuelle pakke skal således kunne række 18 måne-
der (mod normalt 12). Kommissionen ønsker at undgå, at dette i sig selv giver anledning til for-
sinkelser i forhold til de enkelte lande. De såkaldte ’betingede anbefalinger’ af forhandlingsåbning
med Albanien og FYROM/Makedonien skal bl.a. ses i det lys, da det muliggør, at Rådet vil kun-
ne træffe beslutning om forhandlingsåbning i løbet af den kommende 18-månedersperiode, så-
fremt betingelserne vurderes opfyldt i mellemtiden.
SA-aftale i kraft
Apr. 2009
Juni 2015
April 2016
Apr. 2004
Maj 2010
Sep. 2013
Dec. 1964
Søgt medlemskab
Apr. 2009
Feb. 2016
Nej
Marts 2004
Dec. 2008
Dec. 2009
April 1987
Kandidatstatus
Juni 2014
Nej
Nej
Dec. 2005
Dec. 2010
Marts 2012
Dec. 1999
Forhandlingsstart
Nej
Nej
Nej
Nej
Juni 2012
Januar 2014
Okt. 2005
Albanien
Bosnien-Hercegovina
Kosovo
Makedonien/FYROM
Montenegro
Serbien
Tyrkiet
Trods de udfordringer EU-samarbejdet aktuelt står over for, ser de fleste medlemslande fortsat
udvidelsespolitikken som et vigtigt instrument, der bidrager til økonomisk og politisk udvikling
og derigennem stabilitet i regionen. Der er følgelig også udbredt opbakning til, at EU’s engage-
ment i udvidelsesprocessen bliver opretholdt. Engagement og momentum må dog ikke betyde, at
der slækkes på konditionaliteten. De enkelte landes ejerskab for processen er vigtig, ligesom EU’s
anerkendelse og belønning af reelle fremskridt i landene er afgørende for udvidelsesprocessens
troværdighed.
13
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
Rådet har siden sidste udvidelsespakke (november 2015) ikke truffet større beslutninger ifm. ud-
videlsesprocessen, men åbningen af retsstatskapitlerne (23 og 24) med Serbien, Bosnien-
Hercegovinas ansøgning om medlemskab i februar 2016, og Rådets efterfølgende anmodning til
Kommissionen om at forberede sin vurdering (”avis”) af landets stade samt ikrafttrædelsen af
Stabiliserings- og Associeringsaftalen med Kosovo i april 2016 er ikke desto mindre nævneværdi-
ge. I den kommende periode udgør nye kapitelåbninger med Serbien og Montenegro overvejelser
om indledning af optagelsesforhandlinger med Albanien og Makedonien samt mere grundlæg-
gende spørgsmål ift. udvidelsesprocessen med Tyrkiet, som Rådet potentielt vil skulle håndtere.
Af centrale elementer i konklusionsforhandlingerne kan derudover nævnes:
Tyrkiet
Kommissionens landerapport tegner et særdeles kritisk billede af udviklingen i Tyrkiet. Forvær-
ringer i ytringsfriheden, herunder de mange fængslinger af journalister og lukninger af uafhængi-
ge, regeringskritiske medier, massefyringer- og anholdelser af offentligt ansatte, arrestation og
retsforfølgelse af folkevalgte parlamentarikere og borgmestre; omfattende problemer med retssy-
stemets uafhængighed m.fl. er årsag til stor bekymring.
Serbien
Landerapporten fremhæver bl.a. behov for fortsatte fremskridt inden for reformer af retsstats-
sektoren. Derudover fokus på normaliseringsprocessen med Kosovo samt Serbiens FUSP-
tilpasning.
Montenegro
Montenegro har iflg. Kommissionen vist fremskridt på en række områder, herunder bl.a. ved at
få lovgivning vedr. retsstatsprincipper på plads. Der er behov for fokus på implementering.
Albanien
Den opnåede politiske konsensus, der bl.a. har muliggjort de omfattende forfatningsændringer,
fremhæves som meget positiv, samtidig med, at der er en række negative forhold som f.eks. or-
ganiseret kriminalitet og korruption. Kommissionen anbefaler indledning af optagelsesforhand-
linger, såfremt Albanien fremviser fortsatte og væsentlige fremskridt inden for retssektor-
reformer.
FYROM/Makedonien
Kommissionens anbefaler i sin landerapport forhandlingsåbning med Makedonien under betin-
gelse af en fortsat implementering af ”Przino-aftalen” mellem regeringen og oppositionen (om
en overgangsperiode frem til afholdelse af valg) og substantielle fremskridt i implementeringen af
de såkaldte ”hastende reformprioriteter”.
Bosnien-Hercegovina
Ifølge Kommissionen har implementeringen af reformdagsordenens første fase (midt-2015 til
nu) fulgt handlingsplanen og været positiv. Visse fremskridt inden for reformer af retsvæsenet,
korruptionsbekæmpelse og organiseret kriminalitet, men fortsat også mange udeståender især ift.
implementering. Der spores ingen positiv udvikling ift. ytringsfrihed, og der er opmærksomhed
på situationen i Republika Srpska, hvor visse tiltag (som afholdelsen af en folkeafstemning i sep-
tember om en
Republika Srpska-dag,
samt myndighedernes direkte rapporteringer til Kommissio-
nen) virker underminerende på landets forfatningsmæssige enhed.
14
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0015.png
Kosovo
Landerapporten fremhæver bl.a. den bekymrende indenrigspolitiske situation med afbrydelser af
det normale parlamentariske virke flere gange i det forgangne år. De dårlige socioøkonomiske
forhold og manglende fremtidsudsigter har skabt grobund for migration.
3. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender) ventes at drøfte status for udvidelsen på grundlag af Kommissi-
onens årlige udvidelsespakke offentliggjort den 9. november 2016. Der ventes vedtaget rådskon-
klusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner om udvidelsespakken og evt. tildeling af kandidatstatus/åbning
af forhandlinger i forhold til visse lande indebærer ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. Der vil dog på sigt blive tale om konsekvenser for EU’s budget og dermed også
statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med, at nyoptagede lande vil tage del i EU’s politikker
på lige fod med de andre medlemslande.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det ventes, at medlemslandene generelt vil hilse Kommissionens udvidelsespakke velkommen
og støtte
fundamentals first
-tilgangen og den meritbaserede tilgang til forhandlinger med nuværen-
de og potentielle kandidatlande.
Fsva. de lande med hvilke, der pågår optagelsesforhandlinger (Tyrkiet, Serbien og Montenegro),
forventes der generelt at kunne opnås enighed om en konklusionstekst, der noterer sig landenes
respektive fremskridt og fortsatte udfordringer i optagelsesprocessen med understregning af vig-
tigheden af implementering. Der kan ventes stor opmærksomhed på udviklingen i Tyrkiet og de
bekymrende seneste tiltag fra myndighedernes, hvilket bl.a. har medført, at ét medlemsland har
ønsket at stille optagelsesforhandlingerne i bero. Fsva. Albanien ventes rådskonklusionerne bl.a.
at fremhæve behovet for fremskridt inden for alle fem centrale prioriteter inkl. retssektoren, før
indledning af optagelsesforhandlinger kan blive en realitet. Fsva. FYROM/Makedonien ventes
Rådet at fremhæve behovet for fremdrift i Przino-aftalen og substantielle fremskridt ift. ”de ha-
stende reform-prioriteter,” før indledning af optagelsesforhandlinger kan realiseres. Ift. Bosnien-
Hercegovina kan der bl.a. ventes en opfordring til, at Bosnien-Hercegovina sikrer en effektiv
15
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0016.png
implementering af reform-dagsordenen. Fsva. Kosovo kan Rådet bl.a. forventes at opfordre Ko-
sovo til at fokusere på implementering af reformer, ikke mindst inden for retssektoren. Græken-
land, Spanien, Rumænien, Cypern og Slovakiet anerkender ikke Kosovo, hvilket udgør en reel
forhindring for Kosovo i at kunne opnå kandidatstatus.
10. Regeringens generelle holdning
EU’s udvidelse udgør et instrument, der gennem EU’s tiltrækningskraft aktivt har skabt vidtræk-
kende politiske, sociale og økonomiske reformer i kandidatlande såvel som i potentielle kandidat-
lande. EU’s udvidelse har følgelig været til gevinst for freden og velstanden på hele det europæi-
ske kontinent, og der er derfor tale om en politik, man fra dansk side støtter op om. Samtidig
lægger den danske tilgang vægt på en stram, forsvarlig og meritbaseret forhandlingsproces i over-
ensstemmelse med den opstrammede forhandlingsramme fra 2006 samt den såkaldt ’nye tilgang’
med ”fundamentals first” fra 2012. Det er afgørende, at alle kandidatlande behandles ens, og at
de samme kriterier lægges til grund. Regeringen har taget grundlæggende positivt imod Kommis-
sionens udvidelsespakke.
Fsva. Tyrkiet anses udvidelsesprocessen for at være den bedste ramme for at fastholde Tyrkiets
tætte relationer til EU og derigennem holde Tyrkiet fast på, at landet som EU-kandidatland skal
leve op til højere internationale forpligtelser og standarder, herunder inden for demokrati og
menneskerettigheder.
Fsva. Serbien anses det for vigtigt, at Serbien fortsætter med at lægge en stor indsats på retsstats-
kapitlerne, bidrager konstruktivt til normaliseringsprocessen med Kosovo og styrker sin FUSP-
tilpasning således, at de fortsatte fremskridt kan skabe basis for fremdrift i udvidelsesprocessen,
herunder nye kapitelåbninger.
Fsva. Montenegro anerkendes de positive tiltag samtidig med, at der lægges vægt på, at frem-
skridtene fortsætter ikke mindst gennem fokus på implementering. Fremdrift i optagelsesproces-
sen, herunder nye kapitelåbninger, ses gerne og skal baseres på kontinuerlige og stabile frem-
skridt i Montenegros reformproces.
Fsva. Albanien er det vigtigt, at Albanien fortsætter sin indsats inden for alle fem centrale priori-
teter (bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet, reformer af retsvæsen og den offent-
lige administration samt menneskerettigheder) i overensstemmelse med rådskonklusionerne fra
juni 2014 og viser en solid resultatliste, før indledning af optagelsesforhandlinger bliver en reali-
tet.
Fsva. Makedonien er det vigtigt, at EU opretholder et pres på Makedonien mhp. fremdrift i re-
formsporet, før optagelsesforhandlingerne kan indledes. Danmark støtter, at udvidelsesprocessen
med Makedonien og en løsning på navnestriden med Grækenland holdes adskilt.
Fsva. Bosnien-Hercegovina bakkes op om fortsat fremdrift i Bosnien-Hercegovinas europæiske
integration, bl.a. som et vigtigt bidrag til øget sikkerhed og stabilitet i landet og i regionen. Frem-
drift må dog basere sig på stadige og solide fremskridt ift. den omfattende reformdagsorden,
hvor faktisk implementering er afgørende. Regeringen må tage ansvar for udviklingen i hele lan-
det, inkl. i Republika Srpska.
16
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0017.png
Fsva. Kosovo lægges vægt på fremskridt inden for retsstatssektoren, herunder bekæmpelse af
organiseret kriminalitet og korruption. Regeringen må sætte ind over for de socioøkonomiske
forhold, og både regeringen og oppositionen må vise vilje til reel politisk dialog. I normalise-
ringsprocessen med Serbien må begge parter bidrage konstruktivt.
Regeringen bakker op om EU-medlemskabsperspektivet for landene på det vestlige Balkan og er
generelt enig i Kommissionens vurderinger og anbefalinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Udvidelsespakken 2016 har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
17
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0018.png
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 (udkast til konklusio-
ner)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. december ventes en drøftelse af udkastet til konklusioner for mødet
i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016. Udkastet foreligger endnu ikke. Det er forventningen, at
stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd vil drøfte migrations- og flygtningekrisen, intern og
ekstern sikkerhed samt økonomisk og social udvikling, herunder unge. Endvidere ventes en drøftelse af neder-
landsk ratifikation af EU’s associeringsaftale med Ukraine.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 15.-16. december 2016. I henhold til forretningsordenen for
Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæ-
iske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. december 2016 vil udkast til konklusioner for
mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 blive drøftet. Udkastet foreligger endnu
ikke.
Hovedemner for mødet i Det Europæiske Råd ventes at være migration, sikkerhed samt økono-
misk og social udvikling. Endvidere ventes en drøftelse af nederlandsk ratifikation af EU’s asso-
cieringsaftale med Ukraine.
Migration- og flygtningekrisen
Stats- og regeringscheferne ventes på mødet i Det Europæiske Råd at drøfte status for arbejdet
med migrationspartnerskaber, herunder de foreløbige resultater af forhandlingerne med de nu-
værende fem partnerlande. Der ventes endvidere en drøftelse af en eventuel udvidelse af grup-
pen af partnerlande, samt hvilke kriterier der i så fald skal lægge til grund for valget af nye part-
nerlande. Herudover ventes en drøftelse af status for EU-Tyrkiet aftalen. Endelig ventes Det
Europæiske Råd at gøre status for fremskridtene ift. reform af det fælles europæiske asylsystem,
og den fremtidige anvendelse af principperne om ansvar og solidaritet.
Sikkerhed
Det Europæiske Råd ventes at have en drøftelse af intern og ekstern sikkerhed. Fsva. intern sik-
kerhed ventes stats- og regeringscheferne at gøre status for implementeringen af Kommissionens
europæiske sikkerhedsdagsorden fra april 2015, der indeholder forslag om en række tiltag mhp. at
sikre en effektiv EU-indsats mod terrorisme og øvrige trusler mod sikkerheden. Om nødvendigt
vil stats- og regeringscheferne udstikker retningslinjer for den fremtidige indsats på området.
Fsva. ekstern sikkerhed ventes der en bred drøftelse af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i tre deleelementer: 1)HR/VPens implementeringsplan
for sikkerhed og forsvar, 2) opfølgningen på EU-NATO erklæringen fra NATO-topmødet i juli
d.å. samt 3) Kommissionens forsvarshandlingsplan der ventes fremsat ultimo november.
18
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0019.png
Økonomisk og social udvikling, herunder unge
Der ventes på mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december en opfølgning på fremskridte-
ne i arbejdet med en række initiativer indenfor økonomisk og social udvikling, herunder unge.
Konkret ventes stats- og regeringscheferne at følge op på de lovgivningsmæssige fremskridt ift.
den foreslåede forlængelse af den Europæiske Investeringsfond (EFSI), arbejdet med færdiggø-
relse og implementering af Kommissionens strategier for det indre marked samt styrkelsen af
EU’s indsats ift. unge.
EU’s associeringsaftale med Ukraine
Det ventes på mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december en drøftelse af den videre pro-
ces for nederlandsk ratifikation af EU’s associeringsaftale med Ukraine. Drøftelsen finder sted i
lyset af den nederlandske folkeafstemning om ratifikation af aftalen den 6. april 2016. Afstem-
ningen resulterede i et nej, hvorfor Nederlandene som eneste EU-land endnu ikke har ratificeret
aftalen. Det er forventningen, at den nederlandske Premierminister på mødet i Det Europæiske
Råd vil præsentere sit udspil til, hvordan man fra nederlandsk side forestiller sig sagen løst, hvor-
efter stats- og regeringscheferne vil træffe beslutning om vejen frem.
Det bemærkes, at der afhængigt af udviklingen frem mod topmødet vil kunne komme yderligere
emner på dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd, herunder forlængelse af EU’s økono-
miske sanktioner mod Rusland der udløber 31. januar 2017.
Endelig bemærkes det, at der i forlængelse af mødet i Det Europæiske Råd afholdes et uformelt
topmøde i EU27-kredsen den 16. december. Det er forventningen, at stats- og regeringscheferne
fra EU27 på mødet vil klarlægge de videre retningslinjer for processen omkring de kommende
udtrædelsesforhandlinger med Storbritannien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 foreligger endnu
ikke. Udkastet til konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyt-
telsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
19
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
9. Forhandlingssituationen
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16.
december velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 (udkast til kommenteret dags-
orden) blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for mødet i Rådet (almindelige anliggen-
der) den 15. november 2016.
20
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0021.png
4. Inter-institutionel aftale om bedre lovgivning
KOM(2015) 0216
Nyt notat
1. Resumé
Som besluttet i den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra april 2016 har Rådet af flere omgange drøf-
tet udformningen af det kommende års arbejdsprogram med Kommissionen. På den baggrund har Kommissionen
den 25. oktober offentliggjort arbejdsprogrammet for 2017. Arbejdsprogrammet blev præsenteret på mødet i Rådet
(almindelige anliggender) den 15. november. Som aftalt i den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning skal
Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet indgå en fælles erklæring, der udstikker de prioriterede sager for
2017. På rådsmødet den 13. december ventes Rådet at godkende udkastet til en inter-institutionel erklæring om
prioriteterne i 2017. Udkastet til den inter-institutionelle erklæring er endnu ikke modtaget. Formandskabet
forventes herudover at orientere om status for implementeringen af de øvrige elementer i den inter-institutionelle
aftale om bedre lovgivning, herunder lovgivningsdatabasen og registeret over delegerede retsakter.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. I aftalen
fremgår det, at Kommissionen vil indgå i dialog med henholdsvis Europa-Parlamentet og Rådet
både før og efter vedtagelsen af sit årlige arbejdsprogram. Denne dialog vil bl.a. omfatte tidlige
bilaterale udvekslinger af synspunkter om initiativer i det efterfølgende år inden forelæggelsen af
Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”). Rådet havde i det lys en første indledende
drøftelse den 24. juni 2016. Den 14. september offentliggjorde Kommissionen sin hensigtserklæ-
ring, som efterfølgende blev præsenteret på rådsmødet (almindelige anliggender) den 20. sep-
tember 2016. På denne baggrund fremsatte Kommissionen den 25. oktober sit arbejdsprogram
for 2017 med overskriften ”Realisering af et Europa, der beskytter, styrker og forsvarer”. Ar-
bejdsprogrammet blev præsenteret på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 15. novem-
ber. I overensstemmelse med den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning vil Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen i fællesskab skulle udarbejde en erklæring om prioriteterne
for 2017.
I den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fremgår det derudover, at de tre institutio-
ner skal etablere en fælles lovgivningsdatabase, således at lovgivningen kan følges fra start til slut
ét sted. Herudover fremgår det, at Kommissionen skal oprette et register over delegerede retsak-
ter inden udgangen af 2017.
3. Formål og indhold
Det er formandskabets intention, at den inter-institutionelle erklæring om prioriteterne i det lov-
givningsmæssige arbejde for 2017 godkendes på rådsmødet. Yderligere ventes en orientering
vedrørende status for arbejdet med lovgivningsdatabasen og registeret over delegerede retsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil være en del af drøftelserne om erklæringen fra de tre institutioner – Eu-
ropa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen. Europa-Parlamentets holdning hertil er endnu ikke
kendt.
21
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Implementering af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning vil i sig selv ikke at have
konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De dele af aftalen, der vedrø-
rer bedre EU-lovgivning, kan derimod medføre positive konsekvenser for samfundsøkonomien
og erhvervslivet, idet aftalen blandt andet sigter mod bedre regulering, som vil reducere unød-
vendige byrder for virksomheder, myndigheder og borgere. Konsekvenserne af de forslag, som
vil blive nævnt i den inter-institutionelle erklæring, vil blive vurderet, når Kommissionen frem-
sætter de konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der i Rådet vil være bred støtte til udkastet til en inter-institutionel er-
klæring, mens statusorienteringen vedrørende implementeringen af den inter-institutionelle aftale
om bedre lovgivning vil kunne tages til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det overordnede fokus i Kommissionens arbejdsprogram for 2017, herunder
særligt forsøget på at fokusere på de områder, hvor der kun gennem fælles EU-handling kan le-
veres de nødvendige resultater. På den baggrund er det forventningen, at regeringen vil kunne
støtte udkastet til en inter-institutionel erklæring vedrørende det lovgivningsmæssige arbejde i
2017. Det er forventningen, at regeringen vil kunne tage orienteringen vedrørende status for im-
plementeringen af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Arbejdet med lovgivningsmæssig programmering for 2017 har senest været forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg til orientering den 4. november 2016 forud for rådmødet (almindelige anlig-
gender) den 15. november 2016.
22
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
1696782_0023.png
5. Det europæiske semester 2017
KOM (2016) 0725
Nyt notat
1. Resumé
Det europæiske semester er på dagsordenen for Rådet (almindelige anliggender) den 13. decem-
ber med henblik på en præsentation ved Kommissionen af den årlige vækstundersøgelse for
2017. Den årlige vækstundersøgelse blev offentliggjort den 16. november 2016 som led i en sam-
let ”semester-pakke” og indleder det europæiske semester for 2017.
2. Baggrund
Det europæiske semester har til formål at styrke ex-ante koordinationen af den økonomiske poli-
tik, dvs. integrerede drøftelser af landenes økonomiske politik og vedtagelse af anbefalinger for-
ud for vedtagelsen af national politik. Semesteret udgør den overordnede ramme for den prakti-
ske gennemførelse af processerne i EU’s økonomiske samarbejde, der håndteres af Rådet (øko-
nomiske og finansielle anliggender).
Semesteret indeholder to faser; først en horisontal del knyttet til Det Europæiske Råds forårs-
topmøde og vedtagelsen af økonomisk-politiske retningslinjer, dernæst en landespecifik del knyt-
tet til DER’s møde i juni, hvor der vedtages landespecifikke anbefalinger. Landene forventes
herefter at tage højde for anbefalingerne i det efterfølgende arbejde med den økonomiske politik.
Kommissionens samlede semesterpakke af 16. november 2016, indeholder bl.a. Kommissionens
årlige vækstundersøgelse 2017, Kommissionens varslingsrapport 2017 og Kommissionens forslag
til anbefalinger til euroområdet som helhed 2017. Kommissionen ventes at præsentere den årlige
vækstundersøgelse i forbindelse med rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. december.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-politiske udfor-
dringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle politik-anbefalinger for EU-landene.
I vækstundersøgelsen for 2017 fremhæver Kommissionen, at alle EU-landene oplever vækst,
investeringerne stiger og der er blevet skabt otte millioner nye arbejdspladser siden 2013. Samti-
dig er offentlige underskud reduceret og gældsniveauer er stabiliseret og ventes at falde. Kom-
missionen understreger dog, at opsvinget er skrøbeligt, og der fortsat er store udfordringer.
BNP- og produktivitetsvækst ligger under det langsigtede potentiale, og investeringsniveauet er
under niveauet fra før krisen. Derudover er arbejdsløsheden fortsat høj i store dele af Europa,
hvilket har medført sociale konsekvenser i flere EU-lande.
I lyset af disse udfordringer fastholder Kommissionen sine overordnede prioriteter for den øko-
nomiske politik i EU fra tidligere år: 1) fremme af investeringer, 2) gennemførelse af strukturre-
former og 3) ansvarlig finanspolitik. For en uddybning af indholdet af vækstundersøgelsen 2017
henvises til samlenotat vedrørende ECOFIN 6. december 2016.
3. Formål og indhold
23
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
Kommissionen forventes på rådsmødet at præsentere den årlige vækstundersøgelse for 2017. På
rådsmødet forventes ingen substansdrøftelse af vækstundersøgelsen, der også er på dagsordenen
for Rådet (økonomiske og finansielle anliggender) den 6. december.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet støtter generelt den økonomisk-politiske koordinering under det europæiske
semester og makroubalanceproceduren, men har ikke udtalt sig om Kommissionens pakke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den årlige vækstundersøgelse har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissionens årlige vækst-
undersøgelse er en del af, vil kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det om-
fang en sådan overvågning bidrager til at understøtte sunde offentlige finanser og makroøkono-
misk stabilitet og dermed holdbar vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
Det europæiske semester ventes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konsekvenser, men
sikringen af gode rammevilkår mv. for investeringer ventes at have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser på længere sigt.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage Kommissionens præsentation af vækstundersøgelsen til efterretning.
EU-landene ventes generelt at støtte Kommissionens fokus på fremme af investeringer, gennem-
førelse af strukturreformer og ansvarlig finanspolitik.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsens prioriteter om fremme af investeringer, gen-
nemførelse af strukturreformer i EU-landene og ansvarlig finanspolitik.
Regeringen støtter, at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsolideringsdagsorden.
Regeringen støtter det fortsatte fokus på at fremme investeringer i EU. Regeringen finder gene-
relt, at fremme af investeringer først og fremmest handler om at skabe sunde rammebetingelser
for at mobilisere private investeringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
24
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
Køreplanen for det europæiske semester 2017 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 15. november. Kommissionens
samlede semesterpakke, herunder den årlige vækstundersøgelse, blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for mødet i Rådet (økonomiske og finansielle anliggender) den 6.
december.
25
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) 13. december 2016
26