REGERINGENS REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET OM NORDISK FORSVARS- OG
BEREDSKABSSAMARBEJDE 2016
1. Generelt vedrørende nordisk forsvars- og beredskabssamarbejde
Denne redegørelse gør status for det nordiske samarbejde inden for en række udvalgte om-
råder på forsvars- og beredskabsområdet for perioden ultimo 2015 til oktober 2016.
Det nordiske forsvars- og beredskabssamarbejde sigter imod at skabe et sikkert Norden,
men også et Norden, der bidrager solidarisk til håndtering af konflikter og katastrofer inter-
nationalt.
Forsvars- og beredskabssamarbejdet er ikke en formaliseret del af samarbejdsområderne
under Nordisk Råd, selvom der er elementer på beredskabsområdet, som behandles af Nor-
disk Ministerråd. Der er ligeledes en tradition for, at det siddende formandskab for det nor-
diske forsvarssamarbejde (Nordic Defence Cooperation - NORDEFCO) giver en mundtlig ori-
entering om det nordiske forsvarssamarbejde på Nordisk Råds årlige session.
Danmark vil med udgangen af 2016 afslutte formandskabet for NORDEFCO. På det nordiske
beredskabsområde har Danmark formandskabet for nordisk redningsoverenskomst (NOR-
DRED) frem til 2018.
2. Nordisk forsvarssamarbejde
Det nordiske forsvarssamarbejde finder primært sted inden for rammerne af NORDEFCO,
som udgøres af Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige. Hertil kommer også ved behov
bilaterale militære samarbejdsaftaler mellem de nordiske lande.
NORDEFCO har ikke et fast sekretariat, men formandskabet med sekretariatsopgaver går på
skift for et år ad gangen.
Formålet med NORDEFCO er at drøfte gensidige udfordringer samt at samt udvikle konkrete
tekniske og operative aftaler. Der er en bred vifte af militære samarbejdsområder inden for
bl.a. kapacitetsudvikling, materielanskaffelser, øvelser og træning, HR og uddannelse, samt
operationer. De nordiske militære myndigheder indgår således i en række samarbejdsområ-
der med disse overskrifter.
Samarbejdet er under løbende udvikling, hvor der er såvel kortsigtede som langsigtede sa-
marbejdsområder.
Side 1 af 10