Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 304
Offentligt
1786609_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2017-12981
Den 5. september 2017
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 25. september 2017
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det estiske formandskabsprogram .....................................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017 (kommenteret dagsorden) .......4
3. Lovgivningsmæssig programmering ............................................................................................6
1
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
1786609_0002.png
1. Præsentation af det estiske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Estland overtog den 1. juli 2017 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på Rådsmødet (almindelige
anliggender) en præsentation af formandskabets prioriteter. Formandskabet arbejder ud fra én overordnet prioritet
europæisk enhed
samt fire lovgivningsmæssige pejlemærker: 1. En åben og innovativ europæisk økonomi,
2.Et sikkert Europa, 3. Et digitalt Europa med fri bevægelighed for data og 4. Et inklusivt og bæredygtigt Eu-
ropa.
2. Baggrund
Estland overtog for første gang EU-formandskabet den 1. juli 2017 - et halvt år før oprindeligt
planlagt pga. UK’s beslutning om
at udtræde af EU. Det estiske formandskab ventes på rådsmø-
det (almindelige anliggender) at præsentere sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet,
idet programmet for trio-formandskabet Estland-Bulgarien-Østrig (juli 2017
december 2018)
blev præsenteret på Rådet (almindelige anliggender) den 20. juni 2017. I fastsættelsen af de over-
ordnede prioriteter i formandskabsprogrammet har Estland støttet sig til Det Europæiske Råds
strategiske dagsorden fra juni 2014 samt Kommissionens arbejdsprogram for 2017.
3. Formål og indhold
Det estiske formandskab præsenterer én overordnet prioritet
europæisk enhed
samt fire lov-
givningsmæssige pejlemærker.
1. En åben og innovativ europæisk økonomi: Formandskabsprogrammet betoner frihandel, en
liberal økonomisk model og simplificering af regler for at tilskynde innovation. Modernise-
ringen af et grænseoverskridende moms-system, der også tager højde for e-handel, fremhæ-
ves som prioritet. Man vil ligeledes særligt lægge vægt på udvikling af bank- og kapitalunio-
nerne og forlængelse af den strategiske investeringsfond.
2. Et sikkert Europa: For så vidt angår intern sikkerhed fremhæves indsatsen mod terrorisme og
særligt digitale tiltag. For så vidt angår ekstern sikkerhed fremhæves det Østlige Partnerskab
(herunder topmøde i Bruxelles d. 24 november), forsvar og EU-NATO samarbejde. Migrati-
on nævnes ligeledes under dette punkt, hvor der bl.a. vil arbejdes for en implementering af
Valletta-handlingsplanen
og moderniseringen af EU’s asylsystem.
3. Et digitalt Europa med fri bevægelighed for data: Estland vil søge at gøre det digitale område
til det primære omdrejningspunkt for formandskabet
med det digitale topmøde den 29.
september i Tallinn som en central begivenhed. Formandskabet ser det digitale område som
en essentiel del af alle EU-dagsordener som således også afspejles under de øvrige prioriteter.
Særligt under dette punkt fremhæves udviklingen af grænseoverskridende e-handel og digitale
offentlige ydelser.
2
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
1786609_0003.png
4. Et inklusivt og bæredygtigt Europa: Formandskabet vil bl.a. søge at styrke et inklusivt Europa
ved at fokusere på arbejdsmarkedet, der er udsat for hastige ændringer som følge af globalise-
ring og teknologiske udviklinger. Formandskabet nævner bl.a. arbejdet for en bedre balance
mellem arbejde og privatliv samt forhandlingerne om udstationering af arbejdskraft. For så
vidt angår et bæredygtigt Europa fokuseres på klima/miljø, herunder fokus på implemente-
ring af Paris-aftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til evt. konsekvenser ifm. behandlin-
gen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Dog var præsentationen af
programmet for trio-formandskabet Estland, Bulgarien og Østrig på dagsordenen for Rådsmødet
(almindelige anliggender) den 20. juni 2017, der forelagdes for Folketingets Europaudvalg den
14. juni 2017.
3
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
1786609_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017 (kommenteret dagsor-
den)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 25. september 2017 vil udkast til kommenteret dagsorden for mødet i
Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017 blive præsenteret. Udkastet foreligger endnu ikke. Der foreligger
endnu kun sparsomme oplysninger om emnerne for topmødet, men topmødet forventes at drøfte migration, digitali-
sering og evt. EU’s fremtid.
Der vil afhængig af udviklingen frem mod topmødet kunne komme yderligere emner
på dagsordenen, herunder emner relateret til EU’s eksterne relationer.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017. I henhold til forretningsor-
denen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i
Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 25. september 2017 vil udkast til kommenteret dags-
orden for mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017 blive præsenteret. Udkastet
foreligger endnu ikke. Der foreligger endnu kun sparsomme oplysninger om emnerne for top-
mødet, men fokus forventes at være på migration og digitalisering. Det kan heller ikke udelukkes,
at Det Europæiske Råd vil
drøfte EU’s fremtid.
Fsva. migration forventes Det Europæiske Råd at fokusere på de eksterne aspekter af migration,
særligt ift. EU’s fokus på situationen ved EU’s ydre grænser de seneste måneder, herunder især
langs den centrale Middelhavsrute. I juli 2017 er der ifølge Frontex sket et fald på ca. 57 pct. i
antallet af ankomster til Italien sammenlignet med juni 2017. Det er samtidigt det laveste antal
ankomster for en juli måned siden 2014. Det er for tidligt at sige, hvad de lave ankomsttal præcist
skyldes, samt om det er en blivende tendens. På den vestlige Middelhavsrute til Spanien konsta-
terede Frontex i juli 2017 ca. 2.300 illegale grænsekrydsninger, hvilket er fire gange højere end for
juli 2016. Det samlede tal på den vestlige Middelhavsrute var primo august 2017 på ca. 11.000,
hvilket er højere end for hele 2016. Det Europæiske Råd må forventes at drøfte udviklingen, se-
neste tiltag for at håndtere tilstrømningen, samt udkommet af det møde, der blev afholdt i Paris
den 28. august mellem stats- og regeringscheferne fra Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien. Det
kan ikke udelukkes, at der også vil være en drøftelse af de interne aspekter af migration.
Der forventes desuden at være en drøftelse af den digitale dagsorden som opfølgning på det digi-
tale topmøde i Tallinn den 29. september d.å. Dagsorden for det digitale topmøde foreligger
endnu ikke, men der forventes en drøftelse af cybersikkerhed og de økonomiske aspekter af digi-
talisering. Implementeringen af strategien for det digitale indre marked blev senest drøftet i Det
Europæiske Råd den 22.-23. juni d.å.
Afslutningsvis kan det ikke udelukkes, at der vil være en drøftelse af EU’s fremtid.
Som opfølg-
ning på Kommissionens hvidbog om EU’s fremtid
har Kommissionen fremlagt en række reflek-
4
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
sionspapirer vedr. prioritetsområderne i hvidbogen (forsvar, ØMU, finansiering, globalisering
samt den sociale dimension). Det er forventningen, at Det Europæiske Råd vil drøfte elementer
af spørgsmålet om
EU’s fremtid i december, men en tidlig drøftelse i Det Europæiske
Råd den
19.-20. oktober d.å. kan ikke udelukkes i forlængelse af Kommissionsformandens årlige State of
the Union-tale i Europa-Parlamentet den 13. september d.å.
Der forventes afholdt DER (art. 50) i marginen af DER. Der henvises til særskilt samlenotat.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 19.-20. oktober 2017
ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s bud-
get, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at
Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller
andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tids-
punkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
1786609_0006.png
3. Lovgivningsmæssig programmering
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Som besluttet i den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra april 2016 vil Rådet drøfte Kommissionens
arbejdsprogram ad flere omgange både før og efter dets fremlæggelse. Kommissionen forventes at offentliggøre sin
hensigtserklæring om arbejdsprogrammet i forbindelse med kommissionsformandens årlige tale i Europa-
Parlamentet den 13. september 2017. Rådet vil på rådsmødet (almindelige anliggender) den 25. september 2017
have en drøftelse forud for offentliggørelsen af Kommissionens endelige arbejdsprogram, der ventes ultimo oktober
2017.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. I aftalen
fremgår det, at Kommissionen vil indgå i dialog med henholdsvis Europa-Parlamentet og Rådet
både før og efter vedtagelsen af sit årlige arbejdsprogram. Denne dialog vil bl.a. omfatte tidlige
bilaterale udvekslinger af synspunkter om initiativer i det efterfølgende år inden forelæggelsen af
Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”) i forbindelse med Kommissionsforman-
dens årlige tale til Europa-Parlamentet den 13 september 2017. Rådet (almindelige anliggender)
havde en kort drøftelse heraf den 20. juni. På rådsmødet den 25. september 2017 vil der være en
mere konkret drøftelse på basis af Kommissionens hensigtserklæring, som ventes offentliggjort
den 13. september. Herefter forventes Kommissionen i ultimo oktober at offentliggøre selve
arbejdsprogrammet. I november eller december forventes der at være en præsentation og drøf-
telse i Rådet med udgangspunkt i det vedtagne arbejdsprogram.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 25. september 2017 ventes Kommissionen at præ-
sentere sin hensigtserklæring ift. det arbejdsprogrammet for 2018, som vil blive drøftet af med-
lemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Konsekven-
ser for disse vil blive vurderet, når Kommissionen fremsætter konkrete forslag.
8. Høring
6
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 304: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (GAC) den 25. september 2017
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I afventning af Kommissionens hensigtserklæring er de formelle forhandlinger endnu ikke påbe-
gyndt. Der forventes dog tilslutning til at arbejde videre på baggrund af de strategiske dagsorden
fra juni 2014 samt arbejdsprogrammet for 2017.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet drøfter initiativer for det kommende år. Derudover støtter regerin-
gen, at der arbejdes videre på baggrund af den strategiske dagsorden fra juni 2014 samt arbejds-
programmet for 2017.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 14. juni 2017.
7