Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 226
Offentligt
1750615_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 29. april 2017
(OR. en)
EUCO XT 20004/17
BXT 10
CO EUR 5
CONCL 2
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
Ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd (artikel 50) (29. april 2017)
– Retningslinjer
Hermed følger til delegationerne de retningslinjer, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd
1
ovennævnte møde, efter Det Forenede Kongeriges meddelelse i henhold til artikel 50 i TEU.
1
Efter meddelelsen i henhold til artikel 50 i TEU deltager det medlem af Det Europæiske Råd,
der repræsenterer den udtrædende medlemsstat, ikke i Det Europæiske Råds drøftelser eller
afgørelser vedrørende denne stat.
EUCO XT 20004/17
DA
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0002.png
Retningslinjer – 29. april 2017
RETNINGSLINJER EFTER DET FORENEDE KONGERIGES MEDDELELSE I
HENHOLD TIL ARTIKEL 50 I TEU
Den 29. marts 2017 modtog Det Europæiske Råd meddelelsen fra Det Forenede Kongerige om dets
beslutning om at udtræde af Den Europæiske Union og Euratom. Det giver mulighed for indledning
af forhandlinger som fastsat i traktaten.
Den europæiske integration har bragt fred og velstand til Europa og givet mulighed for et hidtil uset
niveau og omfang af samarbejde om spørgsmål af fælles interesse i en verden i hastig forandring.
Derfor vil Unionens overordnede mål i disse forhandlinger være at varetage sine egne, sine
borgeres, sine virksomheders og sine medlemsstaters interesser.
Det Forenede Kongeriges beslutning om at forlade Unionen skaber betydelige
usikkerhedsmomenter, der vil kunne forårsage forstyrrelser, navnlig i Det Forenede Kongerige, men
også, i mindre omfang, i andre medlemsstater. Borgere, der har opbygget deres tilværelse på
grundlag af rettigheder, som følger af det britiske medlemskab af EU, risikerer at miste disse
rettigheder. Virksomheder og andre interessenter vil miste den forudsigelighed og sikkerhed, som
EU-retten fører med sig. Den vil også have virkninger for offentlige myndigheder. Med tanke herpå
må vi gå frem efter en faseinddelt tilgang, der prioriterer en velordnet udtræden. Nationale
myndigheder, virksomheder og andre interessenter bør tage alle nødvendige skridt for at forberede
sig på konsekvenserne af Det Forenede Kongeriges udtræden.
Under disse forhandlinger vil Unionen stå sammen og handle som en enhed med henblik på at opnå
et resultat, der er retfærdigt og rimeligt for alle medlemsstaterne og i borgernes interesse. Den vil
være konstruktiv og bestræbe sig på at nå en aftale. Det er i begge parters interesse. Unionen vil
arbejde hårdt for at opnå det resultat, men den vil forberede sig på også at kunne håndtere
situationen, hvis forhandlingerne skulle bryde sammen.
EUCO XT 20004/17
DA
1
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0003.png
Retningslinjer – 29. april 2017
Disse retningslinjer udstikker rammerne for forhandlingerne i henhold til artikel 50 i TEU og
fastlægger de overordnede holdninger og principper, som Unionen vil forfølge under
forhandlingerne. I denne sammenhæng hilser Det Europæiske Råd Europa-Parlamentets beslutning
af 5. april 2017 velkommen. Det Europæiske Råd vil følge spørgsmålet løbende og efter behov
ajourføre disse retningslinjer under forhandlingerne. Forhandlingsdirektiverne vil blive tilpasset i
overensstemmelse hermed.
EUCO XT 20004/17
DA
2
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0004.png
Retningslinjer – 29. april 2017
I.
1.
CENTRALE PRINCIPPER
Det Europæiske Råd vil vedblive med at tage udgangspunkt i de principper, der blev fastlagt i
erklæringen fra stats- og regeringscheferne og formændene for Det Europæiske Råd og
Europa-Kommissionen den 29. juni 2016. Det gentager sit ønske om at have Det Forenede
Kongerige som en nær partner i fremtiden. Det gentager endvidere, at enhver aftale med Det
Forenede Kongerige skal bygge på en balance mellem rettigheder og forpligtelser og sikre
lige vilkår. Bevarelsen af det indre markeds integritet udelukker deltagelse baseret på en
sektoropdelt tilgang. Et ikkemedlem af Unionen, der ikke lever op til de samme forpligtelser
som et medlem, kan ikke have de samme rettigheder og de samme fordele som et medlem. I
denne forbindelse ser Det Europæiske Råd med tilfredshed på den britiske regerings
anerkendelse af, at det indre markeds fire friheder er udelelige, og at der ikke kan blive tale
om et "tag selv-bord". Unionen vil bevare sin uafhængighed med hensyn til sin
beslutningstagning og Den Europæiske Unions Domstols rolle.
2.
Forhandlingerne i henhold til artikel 50 i TEU vil blive ført med gennemsigtighed og som en
samlet pakke. I overensstemmelse med princippet om, at intet er aftalt, før alt er aftalt, kan
individuelle spørgsmål ikke afgøres særskilt. Unionen vil gå ind i forhandlingerne med fælles
holdninger og vil udelukkende kommunikere med Det Forenede Kongerige ad de kanaler, der
er fastlagt i disse retningslinjer og i forhandlingsdirektiverne. For ikke at undergrave
Unionens holdning vil der ikke være særskilte forhandlinger mellem enkelte medlemsstater og
Det Forenede Kongerige om forhold vedrørende Det Forenede Kongeriges udtræden af
Unionen.
3.
De ovenfor fastlagte centrale principper bør finde tilsvarende anvendelse på forhandlingerne
om en velordnet udtræden, på alle indledende og forberedende drøftelser om rammen for de
fremtidige forbindelser og på alle former for overgangsordninger.
EUCO XT 20004/17
DA
3
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0005.png
Retningslinjer – 29. april 2017
II.
4.
EN FASEINDDELT TILGANG TIL FORHANDLINGERNE
På udtrædelsesdatoen vil traktaterne ophøre med at finde anvendelse på Det Forenede
Kongerige, på de af dets oversøiske lande og territorier, der for øjeblikket er associeret med
Unionen, og på territorier, hvis eksterne forbindelser Det Forenede Kongerige har ansvar for.
Hovedformålet med forhandlingerne vil være at sikre Det Forenede Kongeriges velordnede
udtræden for at mindske usikkerheden og i videst muligt omfang minimere forstyrrelser
forårsaget af denne pludselige ændring.
Med henblik herpå vil første fase i forhandlingerne sigte mod:
at skabe størst mulig klarhed og retssikkerhed for borgere, virksomheder, interessenter
og internationale partnere om de umiddelbare virkninger af Det Forenede Kongeriges
udtræden af Unionen
at træffe beslutning om Det Forenede Kongeriges adskillelse fra Unionen og frigørelse
fra alle de rettigheder og forpligtelser, som Det Forenede Kongerige har som følge af de
tilsagn, det har indgået som medlemsstat.
Det Europæiske Råd vil overvåge fremskridtene nøje og beslutte, hvornår der er gjort
tilstrækkelige fremskridt til, at forhandlingerne kan overgå til næste fase.
5.
Selv om en aftale om fremtidige forbindelser mellem Unionen og Det Forenede Kongerige
som sådan først kan afsluttes og indgås, når Det Forenede Kongerige er blevet et tredjeland,
kræver artikel 50 i TEU, at der tages hensyn til rammen for dets fremtidige forbindelser med
Unionen i de nærmere bestemmelser for udtrædelsen. Med henblik herpå bør der i anden fase
af forhandlingerne i henhold til artikel 50 i TEU fastlægges en overordnet forståelse om
rammen for de fremtidige forbindelser. Vi er rede til at indgå i indledende og forberedende
drøftelser med henblik herpå og i forbindelse med forhandlingerne i henhold til artikel 50 i
TEU, så snart Det Europæiske Råd beslutter, at der i første fase er gjort tilstrækkelige
fremskridt hen imod en tilfredsstillende aftale om de nærmere bestemmelser for en velordnet
udtræden.
EUCO XT 20004/17
DA
4
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0006.png
Retningslinjer – 29. april 2017
6.
I den udstrækning det er nødvendigt og juridisk muligt, kan forhandlingerne også tage sigte på
at fastlægge overgangsordninger, som er i Unionens interesse, og eventuelt at skabe bindeled
til den forventelige ramme for de fremtidige forbindelser på baggrund af de fremskridt, der
gøres. Alle sådanne overgangsordninger skal være klart definerede, tidsbegrænsede og
omfattet af effektive håndhævelsesmekanismer. Hvis en tidsbegrænset forlængelse af
Unionens gældende ret skulle komme på tale, ville det kræve, at de eksisterende regulerings-,
budget-, tilsyns-, rets- og håndhævelsesinstrumenter og -strukturer anvendes.
7.
Den tidsfrist på to år, der er fastsat i artikel 50 i TEU, udløber den 29. marts 2019.
III. AFTALE OM DE NÆRMERE BESTEMMELSER FOR EN VELORDNET
UDTRÆDEN
8.
Den ret, som enhver EU-borger og dennes familiemedlemmer har til at bosætte sig, tage
arbejde eller studere i enhver EU-medlemsstat, er et grundlæggende aspekt af Den
Europæiske Union. Sammen med andre rettigheder i henhold til EU-retten har den formet
millioner af menneskers tilværelse og valg. Enighed om gensidige garantier med henblik på at
beskytte status og rettigheder som følge af EU-retten på udtrædelsesdatoen for EU-borgere og
borgere fra Det Forenede Kongerige og deres familier, som er berørt af Det Forenede
Kongeriges udtræden af Unionen, vil være den første prioritet under forhandlingerne. Disse
garantier skal være effektive, kunne håndhæves, må ikke være diskriminerende og skal være
omfattende, herunder retten til at opnå tidsubegrænset ophold efter en uafbrudt periode på fem
år med lovligt ophold. Borgerne bør kunne udøve deres rettigheder gennem smidige og enkle
administrative procedurer.
9.
Hertil kommer, at Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen vil få indflydelse på EU-
virksomheder, der handler med og driver virksomhed i Det Forenede Kongerige, og
virksomheder fra Det Forenede Kongerige, der handler med og driver virksomhed i Unionen.
Det kan ligeledes få betydning for dem, der har indgået kontrakter og forretningsforbindelser
eller deltager i EU-finansierede programmer ud fra en antagelse om fortsat britisk EU-
medlemskab. Forhandlingerne bør tage sigte på at forhindre et juridisk tomrum, når
traktaterne ophører med at finde anvendelse på Det Forenede Kongerige, og på i videst muligt
omfang at adressere usikkerhedsmomenter.
EUCO XT 20004/17
DA
5
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0007.png
Retningslinjer – 29. april 2017
10.
En enkelt finansiel opgørelse – herunder spørgsmål som følge af FFR og vedrørende Den
Europæiske Investeringsbank (EIB), Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) og Den
Europæiske Centralbank (ECB) – bør sikre, at både Unionen og Det Forenede Kongerige
respekterer de forpligtelser, der følger af hele den periode, hvor Det Forenede Kongerige har
været medlem af Unionen. Opgørelsen bør dække alle forpligtelser og ethvert ansvar,
herunder eventualforpligtelser.
11.
Unionen har konsekvent støttet målet om fred og forsoning i alle dele af Langfredagsaftalen,
og det er også fremover af altafgørende betydning at vedblive med at støtte og beskytte
fredsprocessens resultater, fordele og forpligtelser. I lyset af de unikke omstændigheder på
øen Irland er det nødvendigt at finde fleksible og opfindsomme løsninger, herunder for at
undgå en lukket grænse, og samtidig respektere EU-rettens integritet. I den forbindelse bør
Unionen også anerkende de eksisterende bilaterale aftaler og ordninger mellem Det Forenede
Kongerige og Irland, som er forenelige med EU-retten.
12.
Unionen bør nå til enighed med Det Forenede Kongerige om ordninger for de baseområder i
Cypern, som er under Det Forenede Kongeriges overhøjhed, og i den henseende anerkende de
bilaterale aftaler og ordninger mellem Republikken Cypern og Det Forenede Kongerige, der
er forenelige med EU-retten, især hvad angår beskyttelse af rettighederne og interesserne for
de EU-borgere, der opholder sig eller arbejder i de baseområder, som er under Det Forenede
Kongeriges overhøjhed.
13.
Det Forenede Kongerige vil efter sin udtræden ikke længere være omfattet af de ordninger,
som er indgået af Unionen eller medlemsstater, der handler på dens vegne, eller af Unionen
og dens medlemsstater, der handler i fællesskab. Unionen vil fortsætte med at have sine
rettigheder og forpligtelser med hensyn til internationale aftaler. I denne henseende forventer
Det Europæiske Råd, at Det Forenede Kongerige lever op til sin del af alle internationale
forpligtelser, der er indgået i forbindelse med dets EU-medlemsskab. I sådanne tilfælde bør
der føres en konstruktiv dialog med Det Forenede Kongerige om en mulig fælles tilgang til de
berørte tredjelandspartnere, internationale organisationer og konventioner.
EUCO XT 20004/17
DA
6
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0008.png
Retningslinjer – 29. april 2017
14.
Udtrædelsesaftalen vil også skulle adressere potentielle spørgsmål, der kan opstå som følge af
udtrædelsen på andre samarbejdsområder, herunder retligt samarbejde, retshåndhævelse og
sikkerhed.
15.
Selv om de 27 medlemsstater hurtigt skal træffe beslutning om spørgsmålet om hjemsted for
EU's agenturer og faciliteter i Det Forenede Kongerige, bør der findes ordninger for at lette
flytningen af dem.
16.
Af hensyn til retssikkerheden og for at sikre ligebehandling bør der findes ordninger for alle
retslige procedurer, der verserer for Den Europæiske Unions Domstol på udtrædelsesdatoen,
og som involverer Det Forenede Kongerige eller fysiske eller juridiske personer i Det
Forenede Kongerige. Den Europæiske Unions Domstol bør bevare kompetencen til at træffe
afgørelse i disse procedurer. Der bør ligeledes findes ordninger for de administrative
procedurer, der verserer for Europa-Kommissionens og Unionens agenturer på
udtrædelsesdatoen, og som involverer Det Forenede Kongerige eller fysiske eller juridiske
personer i Det Forenede Kongerige. Der bør desuden fastsættes ordninger, der sikrer, at der
efter udtrædelsen kan indbringes administrative eller retslige procedurer vedrørende faktiske
omstændigheder, der ligger forud for udtrædelsesdatoen.
17.
Udtrædelsesaftalen bør indeholde passende tvistbilæggelses- og håndhævelsesmekanismer
angående anvendelsen og fortolkningen af udtrædelsesaftalen samt behørigt afgrænsede
institutionelle ordninger, der gør det muligt at vedtage de foranstaltninger, som er nødvendige
for at håndtere situationer, der ikke er forudset i udtrædelsesaftalen. Dette bør ske under
hensyntagen til Unionens interesse i at beskytte sin uafhængighed og sit interne retssystem,
herunder Den Europæiske Unions Domstols rolle.
EUCO XT 20004/17
DA
7
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0009.png
Retningslinjer – 29. april 2017
IV.
INDLEDENDE OG FORBEREDENDE DRØFTELSER OM EN RAMME FOR DE
FREMTIDIGE FORBINDELSER MELLEM UNIONEN OG DET FORENEDE
KONGERIGE
18.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på og deler Det Forenede Kongeriges ønske om at
etablere et nært partnerskab mellem Unionen og Det Forenede Kongerige efter dets udtræden.
Selv om forbindelser mellem Unionen og en ikkemedlemsstat ikke kan give de samme fordele
som et medlemskab af Unionen, vil stærke og konstruktive bånd være i begge parters
interesse og bør omfatte mere end blot handel.
19.
Den britiske regering har meddelt, at den ikke vil stræbe efter at forblive i det indre marked,
men vil gå efter en ambitiøs frihandelsaftale med Den Europæiske Union. Med udgangspunkt
i Unionens interesser er Det Europæiske Råd klar til at indlede arbejdet hen imod en aftale om
handel, som skal afsluttes og indgås, når Det Forenede Kongerige ophører med at være en
medlemsstat.
20.
En eventuel frihandelsaftale bør være afbalanceret, ambitiøs og vidtrækkende. Den kan
imidlertid ikke sidestilles med deltagelse i det indre marked eller dele deraf, da det ville
underminere dets integritet og funktion. Den skal sikre lige vilkår, navnlig for så vidt angår
konkurrence og statsstøtte, og i den henseende indeholde garantier mod uretfærdige
konkurrencefordele gennem bl.a. skattemæssige, sociale, miljømæssige og
reguleringsmæssige foranstaltninger og praksis.
21.
Enhver fremtidig ramme bør sikre finansiel stabilitet i Unionen og respektere dens
regulerings- og tilsynsordning og regulerings- og tilsynsstandarder samt anvendelsen heraf.
22.
EU er klar til at etablere partnerskaber på områder uden relation til handel, især bekæmpelse
af terrorisme og international kriminalitet samt sikkerhed, forsvar og udenrigspolitik.
EUCO XT 20004/17
DA
8
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: DERs retningslinjer, UKs notifikation under traktatens art. 50
1750615_0010.png
Retningslinjer – 29. april 2017
23.
Det fremtidige partnerskab skal omfatte passende håndhævelses- og
tvistbilæggelsesmekanismer, der ikke berører Unionens uafhængighed, især ikke dens
beslutningsprocedurer.
24.
Når Det Forenede Kongerige forlader Unionen, må ingen aftale mellem EU og Det Forenede
Kongerige finde anvendelse på territoriet Gibraltar uden en aftale mellem Kongeriget Spanien
og Det Forenede Kongerige.
V.
25.
PRINCIPPET OM LOYALT SAMARBEJDE
Indtil Det Forenede Kongerige forlader Unionen, vedbliver det med at være fuldt medlem af
Den Europæiske Union med alle de rettigheder og forpligtelser, der er fastsat i traktaterne og
EU-retten, herunder princippet om loyalt samarbejde.
26.
Det Europæiske Råd anerkender, at det i international sammenhæng er nødvendigt at tage
hensyn til Det Forenede Kongeriges særlige karakter som en udtrædende medlemsstat,
forudsat at det overholder sine forpligtelser og forbliver loyalt over for Unionens interesser,
mens det stadig er medlem. På samme måde forventer Unionen, at Det Forenede Kongerige
anerkender de 27 medlemsstaters behov for at mødes og drøfte spørgsmål vedrørende
situationen efter Det Forenede Kongeriges udtræden.
27.
Mens Det Forenede Kongerige stadig er medlem, skal alt igangværende EU-arbejde fortsætte
så gnidningsløst som muligt med de 28. Det Europæiske Råd er fortsat fast besluttet på
ambitiøst at fremme de prioriteter, som Unionen har fastsat for sig selv. Forhandlingerne med
Det Forenede Kongerige vil blive holdt adskilt fra igangværende unionsarbejde og må ikke
gribe forstyrrende ind i arbejdets gang.
VI.
PROCEDUREMÆSSIGE ORDNINGER FOR FORHANDLINGERNE I HENHOLD
TIL ARTIKEL 50
28.
Det Europæiske Råd godkender de ordninger, der blev fastsat i erklæringen fra 27 stats- og
regeringschefer den 15. december 2016.
EUCO XT 20004/17
DA
9