Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 221
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2017-31
Den 25. april 2017
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 11. maj 2017
SAMLENOTAT
1. WTO/MC11 ........................................................................................................................................... 2
2. Implementering af EU’s frihandelsaftaler
........................................................................................... 5
1
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 11. maj 2017
1748832_0002.png
1. WTO/MC11
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) den 11. novem-
ber 2016 er markeret med en streg i margen.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 11. maj 2017 forventes der en drøftelse forhandlingssituationen
i WTO samt EU’s prioriteter og strategi frem mod
det kommende ministermøde i Buenos Aires den 11.-14.
december 2017
(MC11). Usikkerhed om USA’s handelspolitiske linje og svære forhandlingstemaer med Indien,
Kina og en række udviklingslande gør situationen vanskelig, og det er endnu helt åbent, om MC11 kan nå til et
resultat. EU bidrager aktivt i forhandlingerne og har fremlagt en række forhandlingspapirer.
2. Baggrund
Rådet (udenrigsanliggender
handel) den 11. maj 2017 forventes at drøfte forberedelserne til
WTO’s kommende ministerkonference i Buenos
Aires den 11.-14. december 2017(MC11) kom-
mer på et tidspunkt med opbrud i handelspolitikken. Trods gode resultater ved de to seneste
ministerkonferencer er de toneangivende WTO-medlemslande fortsat meget delte i synet på,
hvordan den samlede forhandlingsdagsorden skal tilrettelægges, og hvilke emner der bør priorite-
res højest. Hertil kommer, at den overordnede politiske ramme med stigende skepsis over for
frihandel og handelsliberalisering smitter af på forhandlingsklimaet.
Efter præsidentskiftet i USA er der stor
usikkerhed om USA’s handelspolitiske linje, herunder
bl.a. i forhold til WTO og det multilaterale handelssystem. Kina forholder sig på den baggrund
også meget afventende. Dertil kommer meget svære forhandlingstemaer med særligt Indien på
landbrugsområdet, som synes at blive afgørende for, om man kan nå til enighed om en samlet
aftale ved MC11. Indien ønsker generelt at afslutte den kuldsejlede Doha-dagsordenen og bruger
dette som argument for ikke at ville åbne forhandlinger om ”nye emner” (f.eks.
e-handel), så
længe man ikke har opnået tilstrækkelige resultater i forhold til emnerne fra Doha-dagsordenen.
Udviklingslandene og især den afrikanske gruppe udtrykker forventninger til udviklingsorientere-
de forhandlingsresultater på MC11, især på grundlag af Doha-dagsordenen. Denne landegruppe
påpeger også, at et resultat på udviklingsområdet er helt nødvendigt for, at de vil forhandle om
”nye” emner.
De konkrete og afgrænsede emner, der på nuværende tidspunkt drøftes som mulige elementer i
en aftalepakke fra MC11, er bl.a. landbrugsområdet, fiskerisubsidier, e-handel, facilitering af inve-
steringer samt transparens og god reguleringspraksis (for henholdsvis tjenesteydelser og industri-
varer). EU spiller en aktiv og konstruktiv rolle i forhandlingerne og har fremlagt forhandlingspa-
pirer til stort set alle forhandlingsemner.
WTO’s Generaldirektør,
Azevêdo har flere gange understreget, at der er behov for øget momen-
tum i forhandlingerne for at kunne nå et forhandlingsresultat, og han opfordrer til kompromis-
vilje fra alle sider. På denne baggrund er det fortsat helt åbent, om der kan nås et resultat i Bue-
nos Aires.
2
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 11. maj 2017
1748832_0003.png
Tidsperspektivet er uvist for en afslutning af de to plurilaterale aftaler om henholdsvis grøn han-
delsliberalisering (EGA, Environmental Goods Agreement) og handel med tjenesteydelser (Ti-
SA, Trade in Services Agreement), herunder også om de evt. vil kunne indgå som et delresultat
fra Buenos Aires.
3. Formål og indhold
Rådet vil på baggrund af en orientering fra Kommissionen drøfte forhandlingssituationen i WTO
samt EU’s prioriteter og strategi i forhold til MC11.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218, godkende eventuelle frihandelsaftaler. Europa-Parlamentets seneste resolution om Doha-
udviklingsrunden blev vedtaget d. 26. november 2015 (P8_TA(2015)0415).
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO samt mulige aftaler om grøn handelsliberalisering (EGA) og han-
del med tjenesteydelser (TiSA) forventes at vedrøre områder reguleret af EU, og forudses der-
med ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt ventes global handelsliberalisering i regi af WTO at få positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst, højere lønninger og
et større beskatningsgrundlag.
For så vidt angår eventuel toldliberalisering, f.eks. inden for rammerne af en EGA-aftale om mil-
jøvenlige varer, forventes de statsfinansielle konsekvenser hovedsageligt at ske indirekte via EU-
budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også, idet 20
procent af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-
budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af lavere
toldindtægter ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
En aftale om grøn handelsliberalisering forventes at få positive konsekvenser for miljøet og be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) blev
hørt forud for vedtagelsen af EU’s forhandlingsdirektiver, ligesom
Handelspolitisk Specialudvalg
løbende orienteres om forhandlingssituationen. Erhvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorgani-
sationer konsulteres løbende om forhandlingerne i WTO i regi af det såkaldte Beach Club-forum.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal fremme et stærkt multilateralt handelssy-
stem samt spille en aktiv og central rolle i WTO.
3
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 11. maj 2017
1748832_0004.png
Der er fortsat ikke klarhed over de enkelte medlemslandes nærmere ønsker, præferencer og
vægtning af mulige emner, der kan forhandles i WTO fremadrettet. Der er imidlertid på tværs af
EU konsensus om, at både relevante, eksisterende Doha-emner, og emner uden for Doha-
dagsordenen skal indgå i EU’s prioriteter. Der er også bred enighed om, at EU
skal arbejde for
initiativer, der styrker de mindst udviklede landes integration i det globale handelssystem.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
bakker regeringen stærkt op om WTO og det multilaterale handelssystem som det bedste og
mest effektive værn imod protektionisme.
Regeringen arbejder for, at WTO med afsæt i forhandlingsresultatet fra Nairobi i 2015 fremad-
rettet vil kunne levere ny handelsliberalisering, globale handelsregler, resultater til gavn for de
mindst udviklede lande, samt tilpasse og forny sig i lyset af de aktuelle handelspolitiske udfor-
dringer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forhandlingerne i Doha-udviklingsrunden blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til for-
handlingsoplæg den 7. oktober 1999, den 26. oktober 2001 og den 13. juni 2008, og har derud-
over været forelagt udvalget til orientering løbende, senest den 11. december 2015 forud for mi-
nisterkonferencen i Nairobi, samt den 4. maj 2016 og 4. november 2016.
4
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 11. maj 2017
1748832_0005.png
2. Implementering af EU’s frihandelsaftaler
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 11. maj 2017 forventes Kommissionen at informere om status
og de videre planer for Kommissionens styrkede indsats for at få flere EU virksomheder til at udnytte EU’s bila-
terale frihandelsaftaler.
2. Baggrund
Rådet (udenrigsanliggender
handel) den 11. maj 2017 forventes at have en status fra Kommis-
sionen om den styrkede indsats for at få flere EU-virksomheder
til at udnytte EU’s bilaterale fri-
handelsaftaler. EU indgår stadigt flere bilaterale frihandelsaftaler med tredjelande. Dermed bliver
det også mere vigtigt, at EU virksomheder kender til og udnytter disse frihandelsaftaler. Ellers
nyder EU’s eksportvirksomheder og deres kunder i tredjelande ikke godt af de besparelser i told-
udgifter og andre lempelser for samhandel og investeringer, som de bilaterale frihandelsaftaler
indeholder.
Kommissionen har på det seneste afsat flere ressourcer til dette emne. Især DG Trade gør mere
ud af at informere EU’s virksomheder, erhvervsorganisationer og andre relevante aktører om
EU’s bilaterale frihandelsaftaler, herunder information om hvordan man udnytter dem. Kommis-
sionen har særligt fokus på at nå ud til små og mellemstore virksomheder, da de typisk har færre
ressourcer end store virksomheder til at sætte sig ind i og benytte EU’s frihandelsaftaler.
Kommissionen søger også at styrke samarbejdet med medlemslandene om, hvordan nationale
myndigheder kan bidrage til at fremme EU-virksomheders udnyttelse af frihandelsaftalerne.
Udenrigsministeriets Eksportråd har i samarbejde med danske erhvervsorganisationer og rele-
vante myndigheder ligeledes gjort mere ud af at informere danske virksomheder om dette emne.
Danske erhvervsorganisationer er i øget omfang blevet opmærksomme på emnet og har opprio-
riteret indsatsen.
3. Formål og indhold
Kommissionen forventes på rådsmødet at informere om status og de videre planer for Kommis-
sionens
styrkede indsats for at få flere EU virksomheder til at udnytte EU’s bilaterale frihandels-
aftaler. Kommissionen ventes ligeledes at opfordre medlemslandene til at styrke indsatsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 11. maj 2017
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene bred opbakning til Kommissionens styrkede indsats for at få flere EU
virksomheder til at udnytte
EU’s bilaterale frihandelsaftaler.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud, at Kommissionen styrker indsatsen for at få flere EU virksomheder
til at udnytte EU’s bilaterale frihandelsaftaler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6