Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 158
Offentligt
1724616_0001.png
BUDSKABER
Samrådsspørgsmål J: Reformer i FN
Åbent Samråd i Udenrigsudvalget den 7. februar 2017
Taletid: 10-12 minutter
Samrådsspørgsmål: Hvordan vil ministeren aktivt arbejde for reformer i FN, så
organisationen hele tiden er i stand til effektivt at levere konkrete og efterspurgte resultater,
således som det står i regeringsgrundlaget?
FN og verdenssamfundet står overfor store globale udfordringer. Gennem
de senere år er antallet af flygtninge og fordrevne vokset, så vi i dag står
med et historisk højt antal mennesker på flugt og langsigtede væbnede
konflikter, der fastholder lande i skrøbelighed. Voldelig ekstremisme
spredes og menneskerettigheder krænkes i stor stil. Og vores planet er
truet af knappe ressourcer og klimaforandringer. Alt sammen en
udvikling, der truer menneskelig og økonomisk udvikling.
Har vi så den rigtige værktøjskasse til at dæmme op for disse globale
udfordringer?
Både ja og nej. ’Ja’ fordi vi har FN. Og ’nej’ fordi der – som Hr. Mogens
Lykketoft selv antyder i sit spørgsmål – er behov for reformer, ikke kun i
FN, men i de multilaterale organisationer og institutioner i det hele taget.
1
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
1724616_0002.png
For verden har brug for et stærkt, handlekraftigt og velfungerende FN,
hvis vi effektivt skal kunne levere konkrete resultater.
Det handler ikke kun om, hvor stor en procentdel af BNI man giver til
udviklingssamarbejdet. Regeringen er stolt over, at Danmark med 0,7 pct.
er med i den eksklusive klub, der leverer på FN-målsætningen. Det
handler også om at kunne tænke nyt og innovativt. Om kompetencer og
viden. Om måden vi samarbejder på i multilateralt regi. Og her har vi i
Danmark også noget særligt at tilbyde FN.
Det var også derfor udviklingsministeren allerede inden FN’s nye
generalsekretær Guterres var tiltrådt overrakte ham et positionspapir med
danske prioriteter for FN. Vi har over for den nye generalsekretær konkret
peget på tre områder, hvor der er behov for reformer, som vi gerne bistår
med at få gennemført.
For det første har vi understreget, at FN bør styrke sammenhængen
mellem udviklingsmæssige og humanitære indsatser. Vi kan ikke yde en
ordentlig hjælp i humanitære krisesituationer, hvis ikke vi tænker
2
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
1724616_0003.png
langsigtet fra starten. Det gælder ikke mindst i forhold til at assistere
internt fordrevne, som i alt for høj grad glemmes, selvom antallet nu er på
mere end 40 millioner mennesker. Det internationale samfund må og skal
forholde sig langt mere aktivt til dem. Det vil Danmark gerne bakke op
om, helt i forlængelse af den nye udviklingspolitiske strategi, hvor vi går
foran med en sammenhængende indsats. Vi har derfor tilbudt vores støtte
til generalsekretæren - både finansielt og i form af politisk lederskab bl.a.
som opfølgning på det Humanitære Topmøde i Istanbul.
For det andet har vi understreget, at FN bør blive bedre til at inddrage den
private sektor og etablere partnerskaber. Fremtidens
udviklingssamarbejde handler ikke om at bygge brønde og hospitaler på
traditionel vis. Hvis vi skal indfri verdensmålene, skal vi bruge
udviklingsbistanden som katalysator for bæredygtige investeringer. Det
gælder også FN’s indsatser. Vi skal imødekomme efterspørgsel efter
finansiering, viden, teknologi og jobs. Danmark har som det første land i
verden lanceret et nyt innovativt partnerskab i form af en
verdensmålsfond. Ambitionen er at sikre 4-5 mia. kr. til risikovillig
kapital, der kan bringes i spil i nogle af de lande, hvor udfordringerne er
3
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
1724616_0004.png
størst, og hvor det som virksomhed kan være svært at investere uden et
lille skub i ryggen. Det skal bidrage til investeringer i verdensmålene for
op til 30 mia. kr. På den baggrund har vi fra dansk side derfor bl.a. tilbudt
Guterres at bistå med vores viden om mobilisering af privat kapital til
udviklingsformål via sådanne innovative offentlige-private partnerskaber.
Vi har også fremhævet styrkelse af skattesystemer og bekæmpelse af
ulovlige pengestrømme som områder, hvor vi gerne træder til.
For det tredje har vi understreget, at FN må fokusere på at styrke arbejdet
med konfliktforebyggelse og fremme af politiske løsninger. Dette kræver
bedre koordination mellem FN’s indsatser og afdelinger. Det ligger i god
forlængelse af, at Guterres selv fremhæver, at hele FN skal have
forebyggelse og diplomati som sit styrende fokus. FN’s indsatser inden
for fred og sikkerhed, bæredygtig udvikling og menneskerettigheder skal
forbindes i praksis. Dette kræver markante ændringer i FN’s kultur,
processer og strukturer. Som en mangeårig bidragsyder til FN’s
fredsopbygningsarkitektur står Danmark godt placeret til at støtte op om
generalsekretærens reformer på dette område. Vi har en stærk stemme i
FN og bidrager på flere fronter til konfliktforebyggelse. Danmark har vist
4
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
lederskab og påtaget sig et centralt ansvar i FN-støttede fredsskabende
indsatser i bl.a. Mali og Libyen. Gennem FN støtter Danmark desuden
Jordan og Libanon med efterforskningsteknikker, der er i
overensstemmelse med menneskerettighederne. Det skal bidrage til, at
landene sikrer en fair rettergang baseret på beviser i stedet for tilståelser.
Det er med til at øge tilliden til landenes retssystemer og dæmme op for
radikalisering.
Et handlekraftigt og effektivt FN er i Danmarks interesse. FN’s
Sikkerhedsråd bør udvides til bedre at reflektere verdensordenen i dag.
Det er vores holdning, at Rådet bør udvides med både permanente og
ikke-permanente medlemmer – også med repræsentation fra Afrika. Det
er klart, at sådanne reformer er vanskelige at få igennem. Men vi bliver
ved med at presse på, da spørgsmålet om FN’s legitimitet og effektivitet
er på spil.
Vi er et lille og åbent land, der har meget at vinde ved at søge fælles
løsninger på grænseoverskridende problemer. Derfor ønsker regeringen et
fortsat stærkt dansk multilateralt engagement og aftryk også i FN. Det er
5
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
en helt central prioritet i regeringsgrundlaget og kommer jo også til
udtryk gennem vores beslutning om, at Danmark stiller op til FN’s
Menneskerettighedsråd i 2019-2021. I FN ser vi, at rettighedsspørgsmål
er kendetegnet ved stærke værdipolitiske sværdslag mellem
medlemsstater. Vi vil derfor bruge et dansk medlemskab i Rådet til at
styrke FN’s normative arbejde på menneskerettighedsområdet.
Med positionspapiret til Guterres er vi allerede godt i gang med
implementeringen af danske fingeraftryk.
Men som Hr. Mogens Lykketoft ved fra sin tid som formand for FN’s
Generalforsamling, er det ikke en let opgave at reformere FN. Det er en
politisk vanskelig opgave, hvor mange lande har mange interesser på spil.
Det er en opgave, der tager tid.
Danmark kan ikke reformere FN på egen hånd. Vi skal som et lille og
progressivt land naturligvis have høje ambitioner for FN og det
multilaterale samarbejde. Men vi skal også have realistiske forventninger
til, hvilke reformer vi kan få igennem - og hvor hurtigt.
6
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 7. februar 2017 om reformer i FN
Når det er sagt, så tror jeg, at vi med FN’s nye generalsekretær Guterres
har gode muligheder for at påvirke og få gennemført reformer, som kan
styrke organisationen. Guterres har i sine første taler bl.a. lagt vægt på
behovet for at gøre op med søjleopdelingen af FN’s arbejde. Han har
peget på behovet for at forbedre samarbejdet mellem de
sikkerhedspolitiske, udviklingsmæssige og humanitære aktører med
henblik på at styrke effektiviteten af FN’s arbejde på landeniveau. Det er
prioriteter, denne regering bakker op om.
Danmark skal selvfølgelig udnytte, at en reformivrig generalsekretær har
sat sig i spidsen for FN og erklæret sig parat til at få FN gearet til at
håndtere de store globale udfordringer. Det fortjener hele verden.
Tak for ordet.
7