Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 150
Offentligt
1724589_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
10. februar 2017
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
Udviklingsministeren af 16. januar 2017,
omstillet til udenrigsministeren..
URU alm. del – spørgsmål 60.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Nick Hækkerup (S).
URU alm. del spørgsmål 60:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt de handelsaftaler, EU indgår med tredjeverdenslande,
og de handelsaftaler, Danmark indgår bilateralt med tredjeverdenslande, indeholder reguleringer
og krav, der har til formål at sikre ordentlige arbejdstagerrettigheder, herunder at man undgår
gældsslaveri og børnearbejde? Vil ministeren i bekræftende fald sende udvalget eksempler på
sådanne formuleringer og redegøre for, hvordan formuleringerne har udviklet sig over tid?
Svar:
EU’s frihandelsaftaler med tredjelande indeholder bestemmelser, der skal fremme bæredygtig
udvikling, herunder arbejdstagerrettigheder. Bestemmelserne fokuserer primært på at fremme
bæredygtigheden i international handel og investeringer, og de skal derfor også ses i sammen-
hæng med de mere generelle internationale og nationale bestræbelser på at sikre høje standarder
for miljø, klima og arbejdstagerforhold.
Udviklingen i bestemmelser om arbejdstagerrettigheder m.v. i EU’s handelsaftaler kan illustre-
res ved sammenligning mellem en af EU’s senest færdigforhandlede aftaler, EU-Vietnam fri-
handelsaftalen, og for eksempel handelsdelen af EU-Chile Associeringsaftalen fra 2003.
Den nye frihandelsaftale med Vietnam har særlige bestemmelser om handel og bæredygtig ud-
vikling, som tilsigter beskyttelse af arbejdstagerrettigheder. Disse bestemmelser omfatter ekspli-
cit forpligtelse til efterlevelse af ILO’s grundlæggende standarder vedrørende ret til organisering
og kollektive forhandlinger, tvangsarbejde, børnearbejde og ikke-diskrimination. Desuden for-
pligter parterne sig til fremskridt mod ratifikation af endnu ikke tiltrådte ILO-
kernekonventioner. Aftalen fastslår desuden, at aftaleparterne ikke må tilsidesætte egen lovgiv-
ning eller sænke beskyttelsesniveauer med det formål at tiltrække handel og investering. Endelig
forudser aftalen skabelse af specifikke strukturer til inddragelse af repræsentanter for civilsam-
fundet, herunder arbejdstagerorganisationer, i bestræbelserne på at sikre fuld efterlevelse af be-
stemmelserne (se bilag 1 for bestemmelser i Vietnamaftalen). Denne inddragelse er af stor be-
tydning for at få skabt det nødvendige nationale engagement og ejerskab.
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 150: Svar på spørgsmål vedr. EUs handelsaftaler med tredjeverdenslande
1724589_0002.png
Som det fremgår ved sammenligning med den ældre Chile-aftale (se bilag 2) er bestemmelserne
om arbejdstagerrettigheder med tiden blevet væsentligt mere specifikke, hvad angår bl.a. refe-
rencerne til ILO, samt i forhold til inddragelse af civilsamfundet og efterlevelse. Anvendelsen af
ILO-standarder og konventioner som benchmark sikrer, at bestemmelser om arbejdstagerret-
tigheder i bilaterale frihandelsaftaler indgået af EU udvikler sig i takt med internationale normer
på området.
EU arbejder på at modernisere ældre aftaler som aftalen med Chile med henblik på bl.a. styrkel-
se og opdatering af bestemmelserne om handel og bæredygtig udvikling. I forhold til Chile på-
går p.t. en såkaldt ”scoping”-proces, der skal afdække mulighederne for at modernisere frihan-
delsaftalen.
Bilag:
Bilag 1: EU-Vietnam frihandelsaftalen – afsnit om handel og bæredygtig udvikling
(dansk oversættelse foreligger endnu ikke)
Article 1
Context, objectives and scope
1. The Parties recall the Agenda 21 on Environment and Development of 1992, the Johannes-
burg Plan of Implementation on Sustainable Development of 2002, the Ministerial Declaration
of the UN Economic and Social Council on Full Employment and Decent Work of 2006, the
ILO Decent Work Agenda, the Outcome Document of the UN Conference on Sustainable
Development of 2012 entitled "The Future We Want", and the outcome of the UN Summit on
Sustainable Development of 2015 entitled "Transforming Our World: the 2030 Agenda for
Sustainable Development", and reaffirm their commitment to promote the development of
international trade in such a way as to contribute to the objective of sustainable development,
for the welfare of present and future generations, and will encourage the integration of this ob-
jective in their trade relationship.
2. The Parties reaffirm their commitment to pursue sustainable development, whose pillars –
economic development, social development and environmental protection – are inter-
dependent and mutually reinforcing.
3. They underline the benefits of cooperating on trade-related labour
1
and environmental issues
as part of the global approach to trade and sustainable development. Accordingly, the scope of
this Chapter is on trade-related aspects of labour and environmental issues.
1
When labour is referred to in this chapter, it includes the issues under the Decent Work Agenda, as expressed in the ILO
2008 Declaration on Social Justice for a Fair Globalisation.
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 150: Svar på spørgsmål vedr. EUs handelsaftaler med tredjeverdenslande
4. The Parties agree that this Chapter embodies a cooperative approach based on common val-
ues and interests, taking into account the differences in their levels of development.
Article 2
Right to regulate and levels of protection
1. The Parties recognise the right of each Party to determine its sustainable development objec-
tives, strategies, policies and priorities, to establish its own levels of domestic protection
in the environmental and social areas as it deems appropriate and to adopt or modify accord-
ingly its relevant laws and policies, consistently with the principles of internationally recognised
standards or the agreements, to which it is a party, referred to in Articles 3 and 4.
2. Each Party shall strive to ensure that its laws and policies provide for and encourage high
levels of domestic protection in the environmental and social areas and shall strive to continue
to improve those laws and policies.
Article 3
Multilateral labour standards and agreements
1. The Parties recognise the importance of full and productive employment and decent work
for all, in particular as a response to globalisation, and reaffirm their commitment to promote
the development of their bilateral trade in a way that is conducive to full and productive em-
ployment and decent work for all, including for women and young people. In this context, the
Parties commit to consult and co-operate as appropriate on trade-related labour issues of mu-
tual interest.
2. Each Party reaffirms its commitments, in accordance with its obligations deriving from the
membership of the ILO and the ILO Declaration on Fundamental Principles and Rights at
Work and its Follow-up, adopted by the International Labour Conference at its 86th Session in
1998, to respect, promote and effectively implement the principles concerning the fundamental
rights at work, namely:
a) the freedom of association and the effective recognition of the right to collective bargaining;
b) the elimination of all forms of forced or compulsory labour;
c) the effective abolition of child labour; and
d) the elimination of discrimination in respect of employment and occupation.
3. Each Party will make continued and sustained efforts towards ratifying, to the extent it has
not yet done so, the fundamental ILO conventions, and the Parties will regularly exchange in-
formation in this regard.
4. Each Party, will also consider the ratification of other conventions that are classified
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 150: Svar på spørgsmål vedr. EUs handelsaftaler med tredjeverdenslande
1724589_0004.png
as up to date by the ILO, taking into account its domestic circumstances. The Parties will ex-
change information in this regard.
5. Each Party reaffirms its commitment to effectively implement in its laws and practices the
ILO Conventions ratified by Vietnam and the Member States of the European Union respec-
tively.
6. The Parties recognise that the violation of fundamental principles and rights at work cannot
be invoked or otherwise used as a legitimate comparative advantage and that labour standards
should not be used for protectionist trade purposes.
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/february/tradoc_154229.pdf
Bilag 2: Associeringsaftale EU-Chile (2003) – uddrag vedrørende civilsamfund og socia-
le område
Artikel 11
Civilsamfundet
Parterne fremmer også regelmæssige møder mellem repræsentanter for civilsamfundet i Den
Europæiske Union og Chile, herunder akademiske kredse og arbejdsmarkedets parter såvel som
ikke-statslige organisationer, for at holde dem underrettet om gennemførelsen af denne aftale
og for at indhente forslag til dens forbedring.
[…]
Artikel 44
Samarbejde på det sociale område
1. Parterne anerkender betydningen af social udvikling, som skal ske side om side med den
økonomiske udvikling. De prioriterer jobskabelse og respekt for de grundlæggende sociale ret-
tigheder, navnlig ved at fremme Den Internationale Arbejdsorganisations relevante konventio-
ner om emner som foreningsfrihed, ret til kollektive forhandlinger og ikke-forskelsbehandling,
afskaffelse af tvangsarbejde og børnearbejde og ligebehandling af mænd og kvinder.
2. Samarbejdet kan finde sted på alle områder af interesse for parterne.
3. Foranstaltningerne kan koordineres med medlemsstaternes og de relevante internationale
organisationers.
4. Parterne prioriterer foranstaltninger, der sigter mod at:
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 150: Svar på spørgsmål vedr. EUs handelsaftaler med tredjeverdenslande
a) fremme menneskelig udvikling, mindskelse af fattigdom og bekæmpelse af social udelukkelse
ved hjælp af innoverende projekter til fordel for sårbare og marginaliserede samfundsgrupper,
som kan anvendes i andre sammenhænge. Der lægges særlig vægt på lavindkomstfamilier og
handicappede
b) fremme kvinders rolle i den økonomiske og sociale udviklingsproces og særlige programmer
for unge
c) udvikle og modernisere forbindelserne mellem arbejdsmarkedets parter, arbejdsvilkårene,
social velfærd og jobsikkerhed
d) forbedre udformningen og forvaltningen af socialpolitikker, herunder sociale boliger og bed-
re adgang hertil
e) udvikle et effektivt og retfærdigt sundhedssystem på basis af solidaritet
f) fremme erhvervsuddannelse og udvikling af de menneskelige ressourcer
g) fremme projekter og programmer for jobskabelse i mikrovirksomheder og små og mellem-
store virksomheder
h) fremme programmer for fysisk planlægning med opmærksomheden særlig rettet mod områ-
der, som er socialt og miljømæssigt særligt sårbare
i) fremme initiativer, der kan bidrage til den sociale dialog og konsensus, og
j) fremme respekten for menneskerettighederne, demokratiet og medbestemmelse.