Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del Bilag 137
Offentligt
1717797_0001.png
Samlenotat
Kommissionens meddelelse af 22. november 2016 om Næste
skridt hen imod en bæredygtig europæisk fremtid – En europæisk
indsats for bæredygtighed. (KOM 2016/739)
KOM(2016)739
1. Resume
1. februar 2017
Kommissionen har den 22. november 2016 udsendt en meddelelse om EU’s opfølgning på 2030
dagsordenen og de 17 verdensmål. Parallelt hermed offentliggjorde Kommissionen en meddelelse
om ny Europæisk Konsensus om Udviklingspolitik, som skal revideres i lyset af vedtagelsen af
2030 dagsordenen samt en meddelelse om EU’s fremtidige samarbejde med landene i Afrika,
Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Formandskabet forventes at fremlægge planen for den
videre håndtering af sagen i starten af 2017.
Regeringen finder det ønskeligt at rammen for EU’s opfølgning på 2030 dagsordenen bliver
ambitiøs og dermed sikrer, at EU og medlemslandene kan fastholde deres globale position som
frontløbere indenfor bæredygtig udvikling.
2. Baggrund
FN’s medlemslande vedtog i september 2015 de 17 verdensmål (2030 dagsordenen)
for bæredygtig udvikling. Der er således etableret en fælles ramme for bæredygtig
udvikling samt defineret 17 mål og 169 delmål, som grundet dagsordens universa-
litet og indbyrdes sammenhæng, gælder for alle verdens lande. Sammen med aftalen
om udviklingsfinansiering (Addis Ababa Action Agenda) og klimaftalen fra Paris
danner 2030 dagsordenen den nye globale ramme for bæredygtig udvikling.
EU og medlemslandene har gennem hele forhandlingsforløbet aktivt arbejdet for
en ambitiøs dagsorden. På denne baggrund er der fra medlemslandenes og tredje
landes side en forventning om, at EU også fremadrettet går forrest i arbejdet med
bæredygtig udvikling.
3. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at definere ambitionsniveauet og den overordnede
ramme for EU’s interne og eksterne opfølgning på 2030 dagsordenen og lægge et
spor for det videre arbejde med integration af de 17 verdensmål i EU’s fremtidige
arbejde. Udgangspunktet for EU’s opfølgning på 2030 dagsordenen er, at EU også
fremadrettet skal være frontløber i bæredygtig udvikling, hvilket skal ske i samar-
bejde med medlemslandene og med respekt for subsidiaritetsprincippet.
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Forsvarsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (GAC) 07. februar 2017 - PKt. 5 bæredygtighed
Side 2 af 3
Kommissionen lægger op til, at EU’s svar på 2030 dagsordenen vil foregå i to spor.
Det første spor går ud på løbende at integrere verdensmålene i EU’s politikker og
tiltag. Kommissionen har foretaget en kortlægning af politikkers og gældende
lovgivnings bidrag til opfyldelse af de 17 verdensmål. I forhold til den interne
dimension kobles EU’s brede spektrum af politikker og instrumenter som fx
klimapolitikken til de enkelte verdensmål for at kortlægge EU’s nuværende bidrag
til opnåelse af målsætninger samt potentiale for forbedringer fremadrettet. Der
sættes særligt fokus på de prioriteter, der er defineret i Europa 2020-strategien og
Kommissionens ti prioriteter. I forhold til EU’s optræden som global aktør lægges
der op til, at 2030 dagsordenens målsætninger integreres i EU’s udvidelses- og
naboskabspolitik, EU’s handelspolitik, samt EU’s fremtidige udviklingspolitik, som
foreslået i meddelelsen om en ny europæisk konsensus om udviklingspolitik og om
det fremtidige samarbejde med landene i Afrika, Vestindien og Stillehavet (Post-
Cotonou).
Opfølgningen foreslås forankret ved næstformanden for Kommissionen, og der
lægges op til at sikre integration af bæredygtighed i dens tre dimensioner (social,
økonomisk, miljømæssig) gennem konsekvent anvendelse af Kommissionens
værktøjer til bedre regulering (Better Regulation Framework). Herudover nævnes
koblingen til EU’s budgetter og EU’s finansieringsinstrumenter, herunder behovet
for at afklare integration af 2030 dagordenen i den flerårige finansielle ramme efter
2020. Endelig lægges i meddelelsen op til monitorering af fremskridt på de
forskellige niveauer.
Det andet spor, som ikke nærmere beskrives i meddelelsen, skal sætte gang i
overvejelserne om videreudviklingen af EU’s mere langsigtede vision og
sektorpolitikker for tiden efter 2020. Der lægges således op til en integration af 2030
dagsordenen i efterfølgeren for Europa 2020-strategien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang
Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, som ikke udelukkende
UPN, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Forsvarsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (GAC) 07. februar 2017 - PKt. 5 bæredygtighed
Side 3 af 3
vedrører finansieringsinstrumenter, vil det skulle vurderes, om det vil medføre
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsmæssige konsekvenser, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete
initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil arbejde for, at forslaget til EU’s opfølgning
på 2030 dagsordenen baseres på en reel ”gap analyse” (hvor mangler identificeres)
og indeholder mere konkrete initiativer på de områder, hvor EU og medlemslande
vurderes at skulle gøre en ekstra indsats for at kunne nå målsætningerne fra 2030
dagsordenen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det ønskeligt at opfølgningen på 2030 dagsordenen og de 17
verdensmål på EU-niveau bliver ambitiøs. Den fælles overordnede ramme for EU’s
opfølgning skal sikre, at EU og medlemslandene kan fastholde deres position som
globale frontløbere indenfor bæredygtig udvikling og samtidig være afsæt for
løbende integration af verdensmålene i relevante politikker og lovgivning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.