Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1746566_0001.png
Forebyggelse af radikalisering på TEC
Lone Hansen, direktør
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0002.png
Erfaring og initiativer
Ordensreglement
Handlingsplan for håndtering
af mistrivsel, radikalisering og
krimminalitet
Konkret udfordring i foråret
2015
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0003.png
Indsatser
Pædagogisk didaktisk
strategi,
som giver retning for
al undervisning på TEC
Nye ordensregler,
som
understøtter et trygt lærings-
og arbejdsmiljø, konsekvens
og rummelighed
Styrkelse af
elevdemokrati
med bl.a. opdatering af
studieregler / skoleregler
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0004.png
Ordensreglement udsnit
Kollektiv og personlig adfærd
På TEC viser vi respekt for vores medmennesker. Vi
optræder hensynsfuldt - både i skolen og på vej til og fra
skolen. TECs ordensregler gælder også, når du i skoletiden
bevæger dig udenfor skolens område.
Politiske partier kan efter aftale få adgang til TEC, hvis de
deltager i debatarrangementer, hvor en bredere kreds af
folketingets partier er repræsenteret, eller hvis de inviteres til
arrangementer, hvor formålet er at drøfte TEC og TECs
uddannelser
(udvidet adgang for samfundsengagerede
ungdomsorganisationer)
På TEC opfatter vi religiøs overbevisning som en privat sag.
Derfor må du ikke missionere eller opstille og håndhæve
religiøse moralregler over for andre eller udøve religiøse
ritualer på TEC.
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0005.png
Handlingsplan - behovsmodellen
Ekstremistiske
grupper
Samfundets
alternativer
Unges behov
TEC
Elevtrivsel - et trygt og
levende læringsmiljø
Tydelige krav og
forventninger
Stærkt selvbillede
Identitet
Trivsel
Fællesskab
Anerkendelse
Fællesskaber
Inkluderende hold- og
klassefællesskaber
Enkle svar
Skabe mening
Læring
Vi arbejder for, at vores
elever flytter sig fagligt mest
muligt og tror på sig selv og
lykkes i livet
Deltagelse i hold- og
klassekultur og
elevrådsarbejde -
teknologisk og erhvervsrettet
dannelse
Læring i bevægelse og
mulighed for fysisk
udfoldelse i pauser mv.
Engagement
Gøre en forskel
Demokratisk
engagement
Militans
Spænding
Fysisk udfoldelse
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0006.png
Handlingsplan - trivsel
Elevinddragelse og indflydelse i
hverdagen
Relationer og tilhørsforhold – social
succes
At uddannelsen opleves som
meningsfuld, relevant og har et helheds-
og anvendelsesorienteret perspektiv, bl.a.
gennem kontakt til virksomheder og
virkelighedsnært /problembaseret
casearbejde
Synliggørelse af læringsprogression understøttet af differentiering og
feedback
Udvikling af valgkompetence og synliggørelse af karriereveje og
fremtidsmuligheder
Internationalt udsyn, omverdensforståelse og mangfoldighed
Sundhedsfremme, f.eks. mulighed for motion og bevægelse
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0007.png
Handlingsplan - mistrivsel
Mistrivsel øger modtagelighed for enkelte
elevers/gruppers udøvelse af social kontrol over
andre elever.
Social kontrol er ikke i sig selv voldelige eller ulovlige
handlinger, men begrænser den enkelte og
modarbejder skolen i at skabe en dagligdag
byggende på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Social kontrol - et langt mere udtalt problem end
opfordring til vold og anvendelse af ulovlige metoder
til at opnå bestemte politiske eller religiøse mål.
Mistrivsel og social kontrol kan i yderste konsekvens
medvirke til en egentlig radikalisering af eleverne.
Vi skal derfor i dagligdagen være opmærksomme på
dette i respekt for vores grundforståelse.
7
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0008.png
Forebyggelsestrekanten
Øverste ledelse
Arbejdsmiljø- og sikkerhedsleder
Kommune, SSP , politikreds,
infohuse, hotline etc.
Ledere
Vejleder, tilknyttede
psykologer,
integrationskonsulenter,
misbrugskonsulenter,
mentorer
Kontaktlærer
Undervisere og
instruktører
Indgribende
indsats
Elever, der har begået kriminelle
handlinger
Foregribende
indsats
– minimere
risikoadfærd
Elever i risiko for at begå kriminelle
handlinger, eller elever, der udøver
social kontrol
Opbyggende
indsats
– fremme trivsel og
modstandskraft
Alle
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746566_0009.png
For mange aktører..
Skolens
beliggenheds-
kommune
Infohuse (men
ikke meget info
om dem..)
Kriminal-
forsorgen
VINK
mv.
Det
opsøgende
team
(o18)
Politikredse
(elevens eller
skolens -
mindst 3 )
SSP-
tjenesten
(u18)
Elevens
hjemkommune
(50 forskellige)
4.700 årselever
25.000 CPR-
numre
Børne- og unge-
forvaltningen
(u18)
Mistanke om
radikalisering
Forældre (u18)
NGOere
…. og ingen oplagte for
ungdomsuddannelser med
elever både over og under
18 fra 50 forskellige
kommuner
Nationalt
rådgivnings-
nummer
Nationalt Center
for
Forebyggelse af
Ekstremisme
9