Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1746562_0001.png
Karin Ingemann – Leder Nationalt
Center for Forebyggelse af
Ekstremisme
Den danske indsats til forebyggelse af
ekstremisme og radikalisering
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0002.png
21.4.2017
Hvem er vi?
Nationalt Center til Forebyggelse af Ekstremisme
Koordinerende rolle
i den nationale indsats til forebyggelse af
radikalisering og ekstremisme
Ansvarlig for udmøntning af en række konkrete satspuljeprojekter:
Rådgivningsforpligtelse
over for kommunerne
Opkvalificering
af fagfolk
Udvikling af metoder og redskaber
til den kommunale
forebyggelsesindsats
Vidensbaseret indsats:
indsamle og videreformidle best practice til gavn
for kommunerne, bygge bro mellem forskning og praksis
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0003.png
21.4.2017
Er ekstremisme et problem?
Der er få radikaliseringssager i Danmark - men kan have alvorlige
konsekvenser
Radikalisering kan i enkelte tilfælde føre til kriminelle og voldelige
handlinger
Ud over konsekvenser for samfundet kan det påvirke de
involverede og deres familier negativt i form af hårde
fængselsstraffe, sociale omkostninger, svært ved at finde fodfæste i
uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet mv.
Ekstremisme i bred forstand (højre- og venstreekstremisme samt
ekstrem ekstremisme)
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0004.png
21.4.2017
Den danske model
Info-
hus
PET
Nationalt
Center for
Forebyggelse
af
Ekstremisme
Kommune
Politi
Info-hus:
1) Videndelingsforum på tværs af
kommuner og politi i politikredsen
2) Vurdering af enkeltsager i § 115
mellem politi og den enkelte
kommune
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0005.png
21.4.2017
12 infohuse – Koordineret indsats fordelt
på politikredse
-
Nordjylland
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Vestegnen
København
Bornholm
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0006.png
21.4.2017
Gadeplan, klubber, boligindsatser,
uddannelsesinstitutioner, civilsamfund
Bekymring for trivsel
og udvikling på
gruppeniveau
støtte via eksisterende tilbud
Børne- og familieafdeling
Serviceloven , under 18 år + efterværn
Udredning af den unge som led i en § 50
undersøgelse
Foranstaltninger/hjælp til den unge og familier (§ 52
)
Forældrepålæg (57A), gratis rådgivning til den unge (§11,
stk7), LAB 75b (tilbud og virksomhedspraktik)
Bekymring for
radikalisering –
udredes i § 115 (info-
hus)
Bekymring for trivsel og
udvikling på
individniveau
Voksen: Beskæftigelseslovgivning og
servicelov over 18 år
Mentorstøtte, støtte ift. bolig, misbrug, psykolog
SEL: §12 b, 76 (efterværn), 102 , LAB § 31
PSP/psykiatri
§ 85, 99 i serviceloven og diverse sundhedstilbud
Uddannelse
SSP, UU-vejledningen, ressourceteam, støtte via
mentorordning via erhvervsuddannelser,
gymnasier og VUC-centre
Fængsel/løsladelse
støtte og evt. mentorordning via kriminalforsorgen
Bekymring for akut
kriminel handling eller
udrejse til kampzone
Politi
Bekymringssamtale, forebyggelse, Exit via politi ,
kontakt til PET
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0007.png
21.4.2017
Værktøjer i den forebyggende indsats
Strafferetlige tiltag, inddragelse af pas m.v.
Indgribende
indsats
PET’s exitsamtaler
Tilbud og foranstaltninger efter serviceloven,
beskæftigelseslovgivningen m.v.
Foregribende
indsats
Landsdækkende korps af mentorer og
forældrecoaches
Opbyggende
indsats
Styrket fokus på medborgerskab og kritiske
kompetencer i skolerne i læringsmål og
undervisningsmaterialer
Ung-til-ung-dialog
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0008.png
21.4.2017
Eksempler på udfordringer
”Vi er ikke kun bekymrede for de store elever. Vi oplever det også på
mellemtrinnet og i indskolingen. Vi har oplevet, at 20 elever i 4.kl
nægtede at gå ind i en kirke, da vi var på en faglig ekskursion.”
”Vi havde en ung mand, der begyndte at hænge ud i et
højreekstremistisk miljø. Han blev set i en voldelig demonstration. I
samarbejde med SSP gik gymnasiet ind i arbejdet med at få den unge
fastholdt i skolen og fik ham derigennem engageret i nogle positive
fællesskaber”
”Hvordan tager man en dialog med en elev i udskolingen, der åbenlyst
er i mod demokratiet?”
www.stopekstremisme.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0009.png
21-04-2017
Side 9
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0010.png
Forebyggelsen af ekstremisme og radikalisering
er baseret på en helhedsorienteret tilgang
21-04-2017
Side 10
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0011.png
Undersøgelsesspørgsmål:
Hvilke tiltag, strategier, metoder, programmer
og/eller indsatser i grundskolen og på ungdoms-
uddannelser har vist sig virkningsfulde i forhold
til at forebygge og foregribe radikalisering
og ekstremisme?
21-04-2017
Side 11
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Præsentationer fra høring den 20. april 2017 om antiradikalisering på ungdomsuddannelserne
1746562_0012.png
Fokusområder i skolen og på
ungdomsuddannelser
Det brede arbejde med demokrati og medborgerskab
Kritisk tænkning
Dialog om kontroversielle emner
Undgå marginalisering af elever og elevgrupper
Forældresamarbejde
Handlemuligheder ved bekymring for radikalisering