Roskilde, 30. marts, 2017
Den politiske aftaletekst siger:
Etablering af spansk som fortsættersprog
For at opretholde en sproglig mangfoldighed og fastholde ønsket om stærke
sproglige kundskaber oprettes spansk som fortsættersprog, da spansk er under
etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Spansk som fortsættersprog vil
kunne indgå i studieretninger på samme måde som de øvrige fortsættersprog, for
de elever, som har haft spansk som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Der udformes
en læreplan for spansk som fortsættersprog.
Det forudsættes altså, at ”spa
sk er u der etableri g so
Vi vil derfor bede dig spørge ministeren om flg.:
I svar fra Ministeren den 18-01-
7 vedr. Spørgs ål: ”Hvornår
forventes læreplanen for spansk
som fortsættersprog på A-niveau i gymnasiet færdiggjort?”
Har Mi istere svaret: …”Undervisningsministeriet
arbejder på at etablere et forsøg med treårigt
valgfag i grundskolen fra august 2017”…
Et valgfag er ikke obligatorisk på samme måde som det obligatoriske 2. fremmedsprog (som tysk
eller fransk i dag).
Hvorda har o erer det ed de politiske aftale, hvor det forudsættes at ”spansk
er under
etableri g so 2. fre
edsprog i folkeskole ”.
Et valgfag i spansk vil for den enkelte elev betyde, at denne skal have både obligatorisk 2.
fremmedsprog (tysk eller fransk) og spansk valgfag, altså tre fremmedsprog i alt.
Intentionen i den politiske aftale er etablere udbud af et nyt 2. fremmedsprog, nemlig spansk.
Hvordan harmonerer arbejdet med et valgfag med aftaletekstens ordlyd?
2. fre
edsprog i folkeskole ”