05-04-2017
Til Undervisningsudvalget
Videns Pædagogiske Aktivitets Centre (VPAC) er støttet af Undervisningsministeriet. Formålet er
at give børn og voksne viden og indsigt i natur, historie og naturvidenskab gennem lærerige og
udfordrende aktiviteter for alle sanser. Der er 16 VPAC-centre i Danmark.
Den åbne skole
VPAC-centene har en ambition af at spille en central rolle i den åbne skole, og vi gør derfor en
aktiv indsats for hele tiden at udvikle skolesamarbejdet.
VPAC-centrene har en meget veludviklet skoletjeneste med et samlet besøg af over
200.000 skolebørn hvert år.
Skolelærerne oplever, at VPAC-centrene
”kan
tilbyde noget, som skolerne ikke kan
selv”.
Det svarer 89% af skolelærerne efter afholdt undervisningsforløb på
Sagnlandet
Lejre.
En skolelærer for en 4. klasse skriver bl.a. i evalueringen om
læringsmulighederne:
”Fantastisk!
Jeg henlagde gerne al min historieundervisning til
stedet her”.
VPAC-centrene tilbyder en lang række af undervisningsforløb, der lever op til
fællesmålene i folkeskolereformen. Ofte er der tale om et før
–
under
–
og efter. På
Universe
sættes der fx fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode, som et led i
at styrke elevernes forståelse af sammenhængen mellem teori og praksis. Flere af
VPAC-centrene har desuden udviklet særlige forløb for gymnasierne, bl.a.
Vadehavscentret,
der har forløb inden for økologi, fysiologi, bioetik og naturgeografi.
VPAC-centrene stiller undervisningsfaciliteter til rådighed, som skolerne ikke selv har.
Flere skoler bruger fx
NaturBornholms
naturværksted til undervisning i
mikroskopering og dissektion af planter og mindre dyr– hvilket kan være vanskeligt at
arbejde med på skolen
–
mens
Tycho Brahe Planetarium
netop har åbnet et nyt
undervisningslokale SpaceLab, der skal danne ramme om tværfaglige
naturvidenskabelige hands-on forsøg inden for fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
VPAC-centrene er med til at skabe forudsætningerne for, at skolelærerne kan bruge os
bedst mulig i undervisningen. På
Aqua
kan studerende på lærerseminarerne fx komme
i praktiske forløb i 3 måneder, hvor de ender som naturformidler over for en
skoleklasse, hvilket giver dem erfaring med og inspiration til, hvad man kan bruge den
åbne skole til.
Økolariet
udarbejder bl.a. fællesfaglige fokusforløb i samarbejde med Vejle
Kommunes Sciencelærernetværk til kommunens lærere.
VPAC-centrene vil vække nysgerrighed og interesse for naturvidenskab, teknologi,
natur og historie. Flere af VPAC-centrene bl.a.
Geo Center Møn
uddanner desuden
”Exciters” i 7. klasser,
der skal hjem og skabe begejstring for naturvidenskaben hos
deres klassekammerater. På
Lille Vildmosecentret
uddanner de Junior Rangers, som
også arbejder videre med naturformidling for deres skolekammerater hjemme på
deres egen skole.