Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 68
Offentligt
05-04-2017
Til Undervisningsudvalget
Videns Pædagogiske Aktivitets Centre (VPAC) er støttet af Undervisningsministeriet. Formålet er
at give børn og voksne viden og indsigt i natur, historie og naturvidenskab gennem lærerige og
udfordrende aktiviteter for alle sanser. Der er 16 VPAC-centre i Danmark.
Den åbne skole
VPAC-centene har en ambition af at spille en central rolle i den åbne skole, og vi gør derfor en
aktiv indsats for hele tiden at udvikle skolesamarbejdet.
VPAC-centrene har en meget veludviklet skoletjeneste med et samlet besøg af over
200.000 skolebørn hvert år.
Skolelærerne oplever, at VPAC-centrene
”kan
tilbyde noget, som skolerne ikke kan
selv”.
Det svarer 89% af skolelærerne efter afholdt undervisningsforløb på
Sagnlandet
Lejre.
En skolelærer for en 4. klasse skriver bl.a. i evalueringen om
læringsmulighederne:
”Fantastisk!
Jeg henlagde gerne al min historieundervisning til
stedet her”.
VPAC-centrene tilbyder en lang række af undervisningsforløb, der lever op til
fællesmålene i folkeskolereformen. Ofte er der tale om et før
under
og efter. På
Universe
sættes der fx fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode, som et led i
at styrke elevernes forståelse af sammenhængen mellem teori og praksis. Flere af
VPAC-centrene har desuden udviklet særlige forløb for gymnasierne, bl.a.
Vadehavscentret,
der har forløb inden for økologi, fysiologi, bioetik og naturgeografi.
VPAC-centrene stiller undervisningsfaciliteter til rådighed, som skolerne ikke selv har.
Flere skoler bruger fx
NaturBornholms
naturværksted til undervisning i
mikroskopering og dissektion af planter og mindre dyr– hvilket kan være vanskeligt at
arbejde med på skolen
mens
Tycho Brahe Planetarium
netop har åbnet et nyt
undervisningslokale SpaceLab, der skal danne ramme om tværfaglige
naturvidenskabelige hands-on forsøg inden for fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
VPAC-centrene er med til at skabe forudsætningerne for, at skolelærerne kan bruge os
bedst mulig i undervisningen. På
Aqua
kan studerende på lærerseminarerne fx komme
i praktiske forløb i 3 måneder, hvor de ender som naturformidler over for en
skoleklasse, hvilket giver dem erfaring med og inspiration til, hvad man kan bruge den
åbne skole til.
Økolariet
udarbejder bl.a. fællesfaglige fokusforløb i samarbejde med Vejle
Kommunes Sciencelærernetværk til kommunens lærere.
VPAC-centrene vil vække nysgerrighed og interesse for naturvidenskab, teknologi,
natur og historie. Flere af VPAC-centrene bl.a.
Geo Center Møn
uddanner desuden
”Exciters” i 7. klasser,
der skal hjem og skabe begejstring for naturvidenskaben hos
deres klassekammerater. På
Lille Vildmosecentret
uddanner de Junior Rangers, som
også arbejder videre med naturformidling for deres skolekammerater hjemme på
deres egen skole.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 5/4-2017 fra Videns Pædagogiske Aktivitets Centre (VPAC) om deres rolle i den åbne skole
På VPAC-centrene oplever vi ofte, at de sociale dynamikker ændrer sig i
skoleklasserne, når undervisningen tages ud af de vante rammer og bliver mere hands
on-baseret med lærerige og udfordrende aktiviteter for alle sanser. Flere af VPAC-
centrene laver desuden målrettede indsatser for elever med særlige forudsætninger
fx har
Experimentarium
et samarbejde med Metropol om ”Spiralprojektet”, der
handler om at give skoletrætte elever lyst til læring.
Bedre veje til en ungdomsuddannelse
VPAC-centrene vil gerne gøre opmærksom på de muligheder, der ligger i et samarbejde, når
det kommer til at forbedre de unges uddannelsesmuligheder.
Flere af VPAC-centrene arbejder sammen med produktionsskoler. På
Ribe
VikingeCenter
er det helt integreret, så de unge arbejder med håndværk, dyrehold,
køkken/café, butik, service og formidling. Det sker på en rigtig virksomhed, som er en
del af oplevelsesøkonomien
et af de hurtigst voksende erhverv i Danmark
hvor der
skabes nye arbejdspladser i yderområderne. På
Bornholms Middelaldercenter
har
man lavet forløb á 12 ugers varighed målrettet udskolingselever
under temaet ”Fra
gamle håndværk til nutidige Erhvervsuddannelser”.
VPAC-centrene indgår ofte aftaler om erhvervspraktik på mange forskellige niveauer.
Fjord & Bælt
laver fx forløb med både de fagligt stærke unge og unge med særlige
behov. De har haft praktikanter fra udskolingen, produktionsskoler,
dyrepasseruddannelsen, gymnasiet og universitetet, samt unge i
afklaringsforløb/praktik. Erhvervspraktikken hjælper de fagligt stærke unge til at blive
afklaret i forhold til videre uddannelse, mens de unge med særlige behov oplever at
lave noget nyttigt og blive set på som en ressource i stedet for et problem. Specielt kan
forløb/praktikker over længere tid give godt udbytte
både for os, men også for de
unge.
VPAC-centrene har udstillinger og formidling, som ofte berører elementer af indholdet
i ungdomsuddannelserne. I
Kulturcentret ASSISTENS
har de udviklet et
undervisningsmodul til social- og sundhedsuddannelserne. Her får de studerende
konkret viden om, hvordan døden er håndteret i Danmark igennem tre århundreder.
Modulet lægger endvidere op til etiske diskussioner af, hvordan vi møder døden, de
døende og deres pårørende i dagens samfund.
Flere VPAC-centre arbejder sammen med kommunerne omkring aktivering af borgere.
Middelaldercentret Nykøbing Falster
har fx et tæt samarbejde med kommunen,
hvor de igennem sagsbehandlere får anvist folk i arbejdsprøvning, aktivering,
løntilskud og andre fra det tredje arbejdsmarked. Disse folk indgår på lige fod med
resten af medarbejderne i forskellige teams. Det kan være i formidlingen, i rengøringen
eller i forvaltningen. Middelaldercentret har gode erfaringer med at hjælpe disse
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 5/4-2017 fra Videns Pædagogiske Aktivitets Centre (VPAC) om deres rolle i den åbne skole
1742688_0003.png
mennesker videre i andre jobs eller give dem en oplevelse af at høre til et sted. Der er
plads til forskellighed på centrene.
VPAC centrene er moderne virksomheder, som både bag facaden og up front, har brug
for at være opdateret på teknologien. Erhvervsakademi Sjælland og
Sagnlandet Lejre
har fx indgået en partnerskabsaftale om virksomhedspraktikpladser til rådighed for
studerende, der er relevant i forhold til indholdskrav i de enkelte uddannelser og med
praksisnære opgaver, der er vigtige at få løst for Sagnlandet Lejre (IT- uddannelse med
datamatik, webdesign, økonomiske uddannelser med markedsføring og
evenmanagement, fødevareuddannelser med fødevareteknologi). Derudover
gennemføres der praktikorienterede eksamensprojekter, der også omfatter lærer- og
pædagogseminarier.
På vegne af VPAC-centrene i Danmark
Tycho Brahe Planetarium, Experimentarium, Historiecenter Dybbøl Banke, Sagnlandet Lejre,
Universe, Vadehavscentret, NaturBornholm, Økolariet, Geo Center Møn, Lille Vildmosecentret,
Ribe VikingeCenter, Bornholms Middelaldercenter, Kulturcentret ASSISTENS, Fjord & Bælt,
Aqua, Middelaldercentret Nykøbing Falster.
Med venlig hilsen
Bjarne Clement
Leder
Ribe VikingeCenter og Produktionsskolen Lustrupholm
Lustrupvej 4, DK 6760 Ribe
www.ribevikingecenter.dk
mailto:[email protected]
Tel. +45 75 411 611
Mobil. +45 2041 8022