Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1739695_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 0
Folketinget 2016-17
Fremsat den 0 maj 2017 af Marie Krarup (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Tilde Bork (DF), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Marlene Harpsøe (DF), Christian Langballe (DF),
Merete Dea Larsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Udkast til Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod bederum på offentlige uddannelsesinstitutioner
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag om forbud mod bede-
rum på alle offentlige uddannelsesinstitutioner.
DokumentId
Journalnummer
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om forbud mod bederum på offentlige uddannelsesinstitutioner
1739695_0002.png
2
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er, at Folketinget skal sikre, at alle
offentlige uddannelsesinstitutioner – fra folkeskolen til de
videregående uddannelser – forbydes at give plads til at ind-
rette rum eller områder, som er tiltænkt udøvelse af religion,
uanset hvad man kalder et sådan rum (refleksionsrum, stille-
rum, bederum el.lign.).
Uddannelsesinstitutionerne skal ikke give plads til bede-
rum el.lign., da sådanne steder grundlæggende ikke er for-
enelige med danske traditioner, hvor formålet med en ud-
dannelsesinstitution er undervisning og læring, ikke religiøs
påvirkning eller udøvelse.
Når man går på en uddannelsesinstitution, skal man følge
den undervisning, der er tilrettelagt, uden at ens religiøse
udøvelse bliver et offentligt anliggende. Forslagsstillerne
har den klare opfattelse, at når man indretter flere og flere
bederum på uddannelsesinstitutionerne, er det samtidig et
udtryk for en tendens til at tage flere religiøse hensyn, hvil-
ket forslagsstillerne ikke finder passende eller formålstjenst-
ligt for en uddannelsesinstitution.
Religion i Danmark er en privat sag, som vi ikke har tradi-
tion for at gøre offentlig og slet ikke som en del af de offent-
lige uddannelsesinstitutioner. Ønsker man at bede, kan man
gøre det for og med sig selv. Offentlige uddannelsesinstituti-
oner skal dermed ikke skabe rum for, at ens religion kan bli-
ve praktiseret. Det skal udelukkende være et mellemværen-
de mellem den enkelte og dennes gud.
Endvidere er forslagsstillerne bekymrede for, om offentli-
ge uddannelsesinstitutioner understøtter social kontrol ved at
indrette bederum. Der er eksempler på, at bederum på ud-
dannelsesinstitutioner også giver en mulighed for at kontrol-
lere, om en elev eller studerende benytter disse bederum,
hvilket må betegnes som social kontrol.
Trods stor debat om bederum erkender forslagsstillerne, at
der på nuværende tidspunkt ikke er mange uddannelsesinsti-
tutioner, hvor der er bederum. Dansk Folkeparti ønsker med
beslutningsforslaget at være på forkant med udviklingen, da
der gradvis vil komme flere og flere bederum på uddannel-
sesinstitutionerne, og det er en udvikling, som forslagsstil-
lerne ikke ønsker.
Forslagsstillerne mener, at Folketinget bør tage principiel
stilling til at forbyde bederum på uddannelsesstederne og ik-
ke lade det være op til den enkelte lokale ledelse at skulle
bruge ressourcer på at beslutte ud fra lokale interesser, om
den vil tillade eller forbyde bederum.
Forslagsstillerne har stor respekt for friheden til at have
den religion, man nu engang ønsker at bekende sig til, men
finder det ikke formålstjenesteligt, at en offentlig uddannel-
sesinstitution skal indrette særlige rum eller områder for at
støtte op om denne frihed.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om forbud mod bederum på offentlige uddannelsesinstitutioner
1739695_0003.png
3
Skriftlig fremsættelse
Marie Krarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod bederum
på offentlige uddannelsesinstitutioner.
(Beslutningsforslag nr. B 0)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.