15.december 2016
Ansøgning om foretræde i Børne- og Undervisningsudvalget
Unge med kronisk eller alvorlig sygdom er en overset gruppe, der ofte oplever at falde mellem to
stole i mødet med uddannelsessystemet. Studievejledere og lærere på uddannelsesstederne har
ikke tilstrækkelig viden om hvilke former for hjælp, kronisk syge elever har ret til, og hvor man kan
søge den. Derfor oplever de unge, at den vejledning, de får på uddannelserne, er misvisende, til-
fældig eller decideret forkert.
Vores forslag
Med et enkelt kryds på ansøgningsskemaet til ungdomsuddannelserne, er det muligt at fjerne en
byrde af bekymring og lette skolegangen for kronisk og alvorligt syge unge.
Krydset skal udløse en samtale med studievejlederen, der er lokaliseret på uddannelsesstedet. Det
er vigtigt, at vejlederen opsøger den studerende og ikke omvendt. Samtalen skal indbefatte en
gennemgang af elevens sygdomshistorie, særlige behov samt muligheder og rettigheder i forbin-
delse med uddannelsesforløbet. I starten af skoleåret deltager studievejlederen på lærernes
teammøde, hvor de oplyses om, hvilke aftaler, der er indgået med den pågældende elev.
Alt sammen med henblik på at fritage de unge fra at skulle være eksperter i paragraffer og dispen-
sationsregler.
Baggrund for forslag
Forslaget er opstået i kølvandet på dokumenterede erfaringer. I England har Universiteterne haft
succes med et tilsvarende koncept, hvor studerende kan sætte kryds på ansøgningsskemaet i til-
fælde af kronisk sygdom. Den studerende indkaldes derefter til samtale, hvor der tages højde for
særlige hensyn og behov.
1
Rapporten ”Alvorlig sygdom og sorg”, lavet af Egmont Fonden i 2014, viser desuden, at den danske
indsats overfor kronisk og alvorligt syge unge er for sporadisk. Rapporten appellerer til, at studie-
vejledningen på ungdomsuddannelserne skal opgraderes, så studievejlederne i højere grad er
klædt på til at tale med de unge om sygdom og hjælpe dem med at undersøge fraværsregler, mu-
lige hjælpemidler og øvrige nødvendige dispensationer.
Det får I
Udbyttet af et sådan afkrydsningssystem ville sikre, at uddannelsesstederne holdes op på at over-
holde allerede eksisterende regler og rettigheder for unge med kronisk sygdom i overensstemmel-
1
The Equality Act, 2010 + konkret eksempel fra London School of Economics