Skoleforskningskonference 2017
God undervisning i morgendagens skole
den 22. – 23. maj 2017
på Sinatur Hotel Storebælt
Program
22. maj
Kl.
-
10.00
10.30
Ankomst og kaffe
Velkomst
v. Anders Bondo Christensen
Oplæg: Er Folkets Skole blevet svag i koderne?
v. professor Ole Sejer Iver-
sen, Aarhus Universitet
Digital teknologi er et grundvilkår for skolebørns (ud)dannelse. Ole Sejer Iversen
taler for at øge fokus i undervisningen på at afkode og forandre den intentionali-
tet, som er iboende digitale teknologier, og som i større og større omfang ram-
mesætter børnenes fremtidige karriere og privatliv. Ole Sejer Iversen demonstre-
rer, hvordan design med analoge og digitale materialer kan føre til øget indsigt i
digital teknologi og træne børnene i at finde digitale løsninger på komplekse
samfundsmæssige problemer.
Interaktiv digital dialog
– Perspektiver for hhv. forskning, praksis og politiske
beslutninger.
-
-
12.30
13.30
Frokost
Oplæg: Den gode undervisning i et kreativitetsperspektiv
v. professor Lene
Tanggaard Pedersen, Aalborg Universitet.
Kreative læreprocesser er faglige læreprocesser, der gør børnene dygtigere. Lene
Tanggaard sætter fokus på behovet for at dyrke opfindsomhed, kreativitet og in-
novation i undervisningen. Hun giver sit bud på, hvordan undervisning i mor-
gendagens skole kan fremme elevernes kreativitet, og hvordan kreativitet på sko-
lens organisatoriske niveau afspejles i kreativitet i undervisningen.
Kreativ refleksions- og dialogproces –
Perspektiver for hhv. forskning, prak-
sis og politiske beslutninger.
-
-
15.00
15.30
Pause
Refleksioner i sektor-grupper
– hvilke 5 hovedpointer tager vi med os fra de
to indledende oplæg?
Oplæg fra og dialog med repræsentanter for KL, Professionshøjskolerne,
Skolelederforeningen, EVA, Folketingets Undervisningsudvalg og DLF.
-
18.30
Middag