Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1734490_0001.png
Skoleforskningskonference 2017
God undervisning i morgendagens skole
den 22. – 23. maj 2017
på Sinatur Hotel Storebælt
Program
22. maj
Kl.
-
10.00
10.30
Ankomst og kaffe
Velkomst
v. Anders Bondo Christensen
Oplæg: Er Folkets Skole blevet svag i koderne?
v. professor Ole Sejer Iver-
sen, Aarhus Universitet
Digital teknologi er et grundvilkår for skolebørns (ud)dannelse. Ole Sejer Iversen
taler for at øge fokus i undervisningen på at afkode og forandre den intentionali-
tet, som er iboende digitale teknologier, og som i større og større omfang ram-
mesætter børnenes fremtidige karriere og privatliv. Ole Sejer Iversen demonstre-
rer, hvordan design med analoge og digitale materialer kan føre til øget indsigt i
digital teknologi og træne børnene i at finde digitale løsninger på komplekse
samfundsmæssige problemer.
Interaktiv digital dialog
– Perspektiver for hhv. forskning, praksis og politiske
beslutninger.
-
-
12.30
13.30
Frokost
Oplæg: Den gode undervisning i et kreativitetsperspektiv
v. professor Lene
Tanggaard Pedersen, Aalborg Universitet.
Kreative læreprocesser er faglige læreprocesser, der gør børnene dygtigere. Lene
Tanggaard sætter fokus på behovet for at dyrke opfindsomhed, kreativitet og in-
novation i undervisningen. Hun giver sit bud på, hvordan undervisning i mor-
gendagens skole kan fremme elevernes kreativitet, og hvordan kreativitet på sko-
lens organisatoriske niveau afspejles i kreativitet i undervisningen.
Kreativ refleksions- og dialogproces –
Perspektiver for hhv. forskning, prak-
sis og politiske beslutninger.
-
-
15.00
15.30
Pause
Refleksioner i sektor-grupper
– hvilke 5 hovedpointer tager vi med os fra de
to indledende oplæg?
Oplæg fra og dialog med repræsentanter for KL, Professionshøjskolerne,
Skolelederforeningen, EVA, Folketingets Undervisningsudvalg og DLF.
-
18.30
Middag
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 58: Invitation fra Danmarks Lærerforening til skoleforskningskonference: "God undervisning i morgendagens skole" den 22.-23. maj 2017 i Nyborg
1734490_0002.png
23. maj
Kl.
-
-
7.00 - 9.00
9.00 -9.30
9.30 -11.00
Morgenmad
Bakspejl
- udvalgte deltageres refleksioner over gårsdagens input.
Parallelsessioner
A) Undersøgende litteraturundervisning
v. Thomas Illum Hansen, UC Lille-
bælt. Med udgangspunkt i udviklingsprogrammet Kvalitet i Dansk og Matematik
leverer Thomas Illum Hansen et fagdidaktisk perspektiv på den gode undervis-
ning i morgendagens skole.
B) Motivation i skolen
v. Mette Pless, Center for Ungdomsforskning. Der er
behov for en ny forståelse af motivation: I stedet for den traditionelle opfattelse
af motivation som iboende den enkelte elev, præsenterer Mette Pless en kon-
tekstafhængig forståelse, som gør det muligt at arbejde mere systematisk med at
motivere eleverne i skolen.
C) Fremtidens skole i Norge og Ludvigsen-udvalgets arbejde.
For to år si-
den nedsatte den norske regering et udvalg, som fik til opgave at rejse 20-30 år
ud i fremtiden og se på fremtidens kompetencer og fremtidens skole. Udvalget
pegede på, at fremtidens skole både skal lære eleverne mere i det enkelte fag – og
mere om at lære, kommunikere, samarbejde, deltage, udforske og skabe.
D) God undervisning og børnene på kanten af det sociale og faglige fæl-
lesskab
v. Frans Ørsted Andersen, DPU. Hvordan skaber vi en morgendagens
skole, der giver mening for alle børn? Hvordan optimerer vi lyst til læring og fæl-
lesskab? Hvad kan skolen og de fagprofessionelle gøre?
E) Implementering av ny läroplan i Finland.
Det finske skolesystem står
midt i implementeringen af en ny læreplan, som er blevet til i en spændende pro-
ces med inddragelse af forskere og praktikere. Læreplanen er med sit mangesidi-
ge kompetencefokus et interessant bidrag til debatten om formål, mål og indhold
i undervisningen.
-
11.00
Pause
Parallelsessioner
gentages – deltagerne vælger ny session
-
-
12.30
13.00
Paneldiskussion
v. styregruppen – hvad tager vi med herfra?
Frokost,
herefter afrejse
Ret til ændringer i programmet forbeholdes