Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Ny ungdomsuddannelse
Der er præsenteret anbefalinger til, hvordan der skabes ”Bedre veje til en ungdomsuddannelse”.
Man kunne fortolke dele af forslaget sådan, at det nuværende AVU kunne omstruktureres til en
delmængde af den nye ungdomsuddannelse, der også kommer til at omfatte yngre kursister, end
dem, vi har nu. Det kunne også fortolkes sådan, at denne omstrukturerede ungdomsuddannelse
måske burde løsrives fra det nuværende VUC-regi. Men en sådan flytning mener vi ikke, er nogen
god ide.
Som udgangspunkt synes vi, at der sagtens kan skabes forbedringer i forhold til nu. Derfor vil vi
gerne støtte den anbefaling, der går på, at man centralt styrer de forskellige instanser, der tager
hånd om de svageste unge.
Men VUC’s typiske AVU-kursist er ikke uafklaret, tværtimod. Personen er nu blevet et par år
ældre, er også mere målrettet end man var efter endt folkeskole. Kursisten er hermed mere
moden og har fået ændrede livsvilkår – har derfor også selv tilmeldt sig VUC.
For mange VUC- kursisters vedkommende handler det om, at man er i gang med at blive
mønsterbryder. Det er en proces, der ofte starter på AVU, fordi personen ønsker
kompetencegivende uddannelse, der kan bygges videre på. Kursisten er en ung, der måske er
blevet forælder og derfor ønsker at skifte spor - tilmelder sig af denne grund AVU. Det er her, man
får lejlighed til at møde andre voksne med mere modne interesser, end man havde i folkeskolen.
VUC tilbyder et voksenpædagogisk læringsmiljø, der også er med til at løfte kursister bort fra
tidligere adfærdsmønstre. Der ligger en god mulighed for personlig forandring i skolemiljøet på
VUC.
Ja, vi husker godt en kronik af Mikael Jalving i Jyllands-Posten, hvor VUC især blev kritiseret for
kursisternes brug af narko. Men der er faktisk taget hånd om tingene i dag, klasserne kontrolleres
løbende af en vagtpatrulje med narkohund. Og i øvrigt er det ikke sandsynligt, at en uddannelse i
andet regi ville styre uden om den type problemer, narkotika kan skaffes mange steder i vores
samfund.
Som underviser er det en positiv udfordring at dygtiggøre engagerede og målrettede kursister. Når
der er problemer, forsøger man at løse dem på den bedst mulige måde. Vore kursisters børn
holder sandsynligvis ikke op med at være syge, fordi forælderens uddannelse ikke længere ligger i
VUC-regi. Sådanne typiske udfordringer for unge løses ikke ved at løsrive kursistens uddannelse fra
VUC.
Jeg er selv mønsterbryder, er selv startet med at uddanne mig som voksen – ca. 30-årig. Jeg er
årgang 49, er stadig på arbejdsmarkedet. Og de politiske partier er næsten alle enige om at hæve
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Henvendelse af 8/3-2017 fra Grethe Pallesen, VUC Aarhus om ny ungdomsuddannelse i VUC-regi
pensionsalderen for de unge. Også her har man større chance for at blive på arbejdsmarkedet,
hvis man får mulighed for at tage en uddannelse, der passer én på længere sigt.
På et forberedelseskursus kunne man, dengang som nu, bryde med tidligere adfærdsmønstre,
måske kan det være nødvendigt at bryde en negativ, social arv. Og sådan noget foregår bedst i
samspil med mere modne mennesker i samme situation som én selv, ikke sammen med børn og
barnlige sjæle. Og VUC kan netop tilbyde et inspirerende, voksenpædagogisk læringsmiljø.
Desuden er der på VUC mulighed for at tage fag på både AVU- og HF-niveau. Adressen er den
samme, derfor er der bedre chance for, at man fortsætter, og på den måde er det derfor også
lettere at skabe kontinuitet i uddannelsesforløbet for den unge. Så derfor: Giv disse unge chancen
for at blive i dette uddannelsesmiljø på VUC.
Grethe Pallesen,
Underviser på VUC Aarhus