Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1724713_0001.png
Notat
Forslag til høring:
Grundlæggende færdigheder til alle – et potentiale for vækst
Dato
Hver sjette dansker har dårlige læsefærdigheder, knap hver syvende dansker har dårlige regne-
færdigheder, og mere end hver fjerde dansker – eller over en million voksne – har dårlige it-
færdigheder.
Danskere med svage basale færdigheder jf. PIAAC-undersøgelsen
(SFI, 2013)
Pct.
Personer
25.01.2017
Ref.
rsa
Side
1/2
Andel af 16-65-årige med svage læsefærdigheder
Andel af 16-65-årige med svage regnefærdigheder
Andel af 16-65-årige med svage it-færdigheder
16,1
14,6
28,4
585.283
584.283
1.030.660
At kunne læse, skrive, regne og bruge it er helt afgørende for, at den enkelte kan tage en ud-
dannelse, finde et job, leve et sundt liv og i det hele taget deltage i samfundet. Manglende ba-
sale færdigheder er bl.a. en betydelig barriere for ufaglærtes deltagelse i efter-
/videreuddannelse og dermed for deres muligheder for at blive faglærte. Stærkere basale fær-
digheder hos flere voksne danskere kan mindske social ulighed og samtidigt spille en vigtig rolle
i forhold til fremtidens vækst og velfærd, da en veluddannet arbejdsstyrke har stor betydning
for høj beskæftigelse og stærk konkurrenceevne hos danske virksomheder, så vi som samfund
kan få råd til velfærd i fremtiden.
Mange voksnes svage basale færdigheder er en stor samfundsmæssig udfordring og kunne der-
for være et oplagt emne for en høring på Christiansborg.
Høringens formål
Formålet med en evt. åben folketingshøring vil være at bidrage til Danmarks vækstpotentiale
ved at generere ideer til, hvordan vi kan styrke de basale færdigheder hos de mange voksne, der
i dag har svært ved at læse, skrive, regne og anvende it, herunder at:
• belyse de sociale og økonomiske konsekvenser af at tusindvis af danskere har svage basale
færdigheder
• identificere svagheder og styrker i de eksisterende tilbud til voksne med læse-, skrive, regne-
og it-vanskeligheder
• præsentere erfaringer fra udlandet med løft af voksne med svage basale færdigheder
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T
F
3555 0101
3555 1011
E
H
[email protected]
www.eva.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Forslag fra EVA til høring om grundlæggende færdigheder til alle
Ideer til program
Et evt. høringsprogram kunne indbefatte bidrag fra eksperter i uddannelse, arbejdsmarked og
sundhed, arbejdsmarkedets parter samt repræsentanter for de uddannelsessteder, der i dag ar-
bejder med at løfte voksnes basale færdigheder. Det vil ligeledes være oplagt at invitere virk-
somheder eller medarbejdere, der har førstehåndserfaringer med de udfordringer, som voksne
med svage basale færdigheder står overfor.
EVA gennemfører løbende undersøgelser af, hvordan vi som samfund kan blive bedre til at styr-
ke færdighederne hos de danskere, der har de svageste forudsætninger for at deltage i uddan-
nelse og på arbejdsmarkedet. EVA bidrager derfor gerne til høringen med viden om eksisteren-
de uddannelsestilbuds svagheder og styrker samt om virksomhedernes ønsker og behov i for-
hold i forhold til styrkelse af medarbejdernes basale færdigheder. Mere specifikt vil EVA kunne
bidrage med oplæg om følgende aspekter:
• Udfordringer, barrierer, muligheder og forslag til løsninger i forhold til at styrke befolknin-
gens it-færdigheder gennem VEU systemet.
• I hvilket omfang virksomhederne oplever et behov for, at deres medarbejdere får styrket de-
res basale færdigheder, herunder hvordan Forberedende Voksenundervisning (FVU) imøde-
kommer behovene
• Hvem gør brug af FVU og hvem har behov for FVU med særligt henblik på de ubalancer, der
er med hensyn til alder, køn og etnicitet.
• Hvordan voksnes vedholdenhed kan styrkes, så flere voksne opnår et markant løft af deres
færdigheder
Timing
En evt. høring kan overvejes timet i forhold til arbejdet i den ekspertgruppe, der er nedsat som
følge af trepartsforhandlingerne, og som skal præsentere løsningsmodeller for fremtidens efter-
videreuddannelsessystem. Ekspertgruppen forventes at afrapportere inden udgangen af maj
2017, og det kunne derfor være oplagt at gennemføre en evt. høring i
april 2017
.
Side
2/2
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT