Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1722738_0001.png
GODT PÅ VEJ
ALLE UNGE SKAL MED
GODT PÅ VEJ
GODT PÅ VEJ
– ALLE UNGE SKAL MED
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0002.png
2
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
Godt på vej – Alle unge skal med
© KL
1. udgave, 1. oplag 2017
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Tryk: Rosendahl-Schultz Grafisk
Foto: Colourbox
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktionsnr. 830197
ISBN 978-87-93365-60-5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
Indhold
Godt på vej – Alle unge skal med
3
INDHOLD
GODT PÅ VEJ
– ALLE UNGE SKAL MED . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
01/ FAKTA OM DE FORBEREDENDE
UDDANNELSESTILBUD . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
02/ SAMLET KOMMUNALT ANSVAR FOR
UNGE UDEN UDDANNELSE OG JOB . . . . . 10
03/ ÉT FORBEREDENDE TILBUD TIL UNGE
UDEN UDDANNELSE OG JOB . . . . . . . . . . . 12
04/ FORENKLING AF REGLERNE
OM 10 . KLASSE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
05/ KOMMUNAL INDGANG TIL VISITATION,
VEJLEDNING OG UDDANNELSE . . . . . . . . . 17
06/ KOMPETENCEUDVIKLING AF LEDERE
OG MEDARBEJDERE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
RESUMÉ AF ANBEFALINGER . . . . . . . . . . . . BAGSIDE
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0004.png
4
Godt på vej
Godt på vej – Alle unge skal med
GODT PÅ VEJ
Trods mange års politisk fokus på at få flere unge i uddannelse
og job taber vi stadig alt for mange. En undersøgelse viste for
nylig, at 186.000 unge under 30 år står uden uddannelse eller
job. Samtidig har mere end tre ud af fire ikke en erhvervskom-
petencegivende uddannelse, fx en erhvervsuddannelse.
I landene omkring os går udviklingen imidlertid den modsatte
vej. En analyse fra OECD peger på, at andelen af 20-24-årige
uden uddannelse og job i Danmark er steget i perioden fra
2005-2015, mens andelen af samme gruppe er blevet mindre i
lande som Tyskland, Sverige og Storbritannien.
Samtidig med at en stigende gruppe unge i Danmark hverken
får en uddannelse eller er i beskæftigelse, efterspørger arbejds-
markedet faglært arbejdskraft. Frem mod 2025 vil virksomhe-
derne ifølge DI mangle op mod 44.000 faglærte.
Danmark har derfor brug for, at flere unge tager en erhvervsud-
dannelse. Det kræver, at vi bliver bedre til at forberede de unge
og deres forældre på valget af uddannelse. Derfor skal de forbe-
redende uddannelsestilbud mellem grundskolen og ungdoms-
uddannelserne gøre større nytte end i dag – det vil både være til
gavn for samfundet og de unge. Målet er flere i erhvervsuddan-
nelse eller direkte i job.
Danmark fik i november 2016 en ny regering, som i sit rege-
ringsgrundlag gør det klart, at de forberedende uddannelsestil-
bud skal gentænkes. Samtidig skal kommunerne have et enty-
digt ansvar for at hjælpe unge til at gennemføre en ungdomsud-
dannelse eller komme i beskæftigelse.
I kommunerne er vi klar. Allerede i dag har vi et betydeligt an-
svar og en klar interesse i at opfylde de unges behov for opkva-
lificering og anden støtte gennem individuel tilrettelæggelse af
et godt tilbud. Vi har forudsætningerne for at påtage os et større
ansvar. Vi møder nemlig de unge, hvor de er – gennem den bor-
gernære service fra vugge til samfundsborger, herunder i dagtil-
buddet, folkeskolen, UU-vejledningen, fritidstilbuddene, i den
sociale indsats og i beskæftigelsesindsatsen.
De senere års reformer, især erhvervsuddannelsesreformen
og kontanthjælpsreformen, styrker kommunernes nøglerolle
overfor unge uden uddannelse og job. Vejen til beskæftigelse
går efter reformerne i langt højere grad via uddannelse, samti-
dig med at adgangskravene til erhvervsskolerne og gymnasier-
ne er blevet hævet. Det øger de unges og kommunernes behov
for effektive forberedende uddannelsestilbud. Over tid forven-
ter vi, at folkeskolereformen og en styrket indsats i dagtilbud
vil mindske volumen af gruppen. Men der er vi ikke i dag.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0005.png
Godt på vej
Godt på vej – Alle unge skal med
5
I dag er uddannelsestilbuddene til de unge samlet i et væld af
forskellige lovgivninger, som forhindrer koordination og hel-
hedstænkning. Vi ser meget gerne en forenkling og samling af
reglerne og kommunerne som den eneste indgang til visitation,
vejledning og uddannelsesplanlægning. Det vil skabe en mere
effektiv indsats til gavn for både de unge og samfundet.
Gevinsten for de unge og forældrene vil være tilbud, som i hø-
jere grad er tilpasset den enkeltes individuelle behov, og som
åbner bedre perspektiver for beskæftigelse eller videre uddan-
nelse – fx en erhvervsuddannelse.
Der er brug for en konstant udvikling af hele 0-18-års området.
Den udvikling starter i den tidlige indsats og gør det bl.a. rele-
vant at drøfte, om vi i dag bruger ressourcerne fornuftigt nok.
Udspillet er ét i en række fra KL, der skal øge opmærksomhe-
den på at få børn og unge godt på vej mod uddannelse og job.
KL er således kommet med et udspil om dagtilbuddets betyd-
ning og et inspirationsmateriale om samarbejde med forældre
om børn og unges læring, trivsel og udvikling. Senere på foråret
vil KL komme med et udspil om ungdomsuddannelse.
En ekspertgruppe nedsat af regeringen vil i starten af 2017
komme med anbefalinger til bedre veje til ungdomsuddannel-
serne. Vi opfordrer regeringen og Folketingets partier til, i deres
videre drøftelser, at inddrage kommunernes bud på, hvordan
den fremtidige organisering bedst muligt sikrer, at flere unge
får en uddannelse og et job.
København, januar 2017
Martin Damm
Formand for KL
Kristian Wendelboe
Administrerende direktør
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0006.png
6
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
01 /
FAKTA OM DE
FORBEREDENDE
UDDANNELSESTILBUD
De nuværende forberedende
uddannelsestilbud
Paradoksalt nok er det unge, der har flest
udfordringer at slås med, som ofte stilles
over for de mest uoverskuelige valg. De
forberedende uddannelsestilbud er et
område med mange tilbud, som udbydes
fra forskellige institutioner, giver forskel-
lige rettigheder og forsørgelsesgrundlag
og har mange professionelle voksne, vej-
ledere, sagsbehandlere, pædagoger, læ-
rere og mentorer. Alligevel ligner flere af
tilbuddene hinanden i formål, målgrup-
per og adgangskrav.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0007.png
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
7
Tabel 1. Overblik over formål
Tilbud
Kommunal 10. klasse
Formål
At ruste flere til at påbegynde og gennem-
føre en ungdomsuddannelse
Målgruppe
Unge som efter 9. klasse har behov for
faglige kompetencer eller afklaring for at
starte på en ungdomsuddannelse
Ordblindeundervisning
At afhjælpe og/eller begrænse læse- og
skrivevanskeligheder
Forberedende Voksenundervisning (FVU)
At forbedre grundlæggende færdigheder
som at læse, stave, skrive eller regne
Afsluttet folkeskole, samtale og test på
skolen
Unge over 18 år. Også muligt for unge under
18 år, hvis de er tilknyttet AMU-uddannelse,
undervisning tilrettelagt på en virksomhed
m.v.
Almen voksenuddannelse (AVU)
At forbedre mulighederne for videre ud-
dannelse gennem almen kvalificering på
grundskoleniveau
Unge over 18 år med behov for at opfriske
fag på grundskoleniveau. Unge under 18 år
kan deltage som led i deres uddannelses-
plan
Hf-enkeltfag
At dygtiggøre sig i et fag eller to på gymna-
sialt niveau med henblik på optagelse på
videregående uddannelse
Produktionsskoleforløb
At forbedre den unges muligheder i uddan-
nelsessystemet og på arbejdsmarkedet
Unge under 25 år, som ikke har gennemført
en ungdomsuddannelse, og som ikke umid-
delbart har forudsætninger for dette
Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse STU)
At deltage så selvstændigt og aktivt i vok-
senlivet som muligt
Unge uden mulighed for at gennemføre en
ungdomsuddannelse med specialpædago-
gisk støtte
Erhvervsgrunduddannelse (EGU)
At opnå kompetencer, der kan føre til job
eller fortsat uddannelse
Unge under 25 år med afsluttet 9. eller 10.
klasse, uden forudsætning for at gennem-
føre en erhvervs- eller gymnasial uddan-
nelse
Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU)
At få færdigheder til at varetage et job inden
for et bestemt erhverv eller begynde på en
uddannelse
Unge under 25 år med afsluttet 9. eller 10.
klasse, uden forudsætning for at gennem-
føre en erhvervs- eller gymnasial uddan-
nelse
Afsluttet 9. eller 10. klasse mindst et år
inden ansøgning + faglige krav
Kilde: ug.dk, uvm.dk, eva.dk, retsinformation.dk, ungmedjob.dk
Hvem er de unge?
Unge under 30 år uden uddannelse
og job er en bredt sammensat gruppe.
Nogle har i grundskolen ikke tilegnet
sig tilstrækkelige faglige kundskaber til
at kunne begynde på en ordinær ung-
domsuddannelse. Andre har psykiske
eller sociale udfordringer, misbrugspro-
blemer, helbredsproblemer, diagnoser
eller andre særlige behov. Det gælder
dog ikke for alle, og for nogle er det
midlertidige ophold mellem grund-
skolen og ungdomsuddannelserne et
tilvalg, som skyldes manglende afkla-
ring eller bevidst udskydelse af uddan-
nelsesvalget. Nogle unge i målgruppen
har allerede været i gang med en ung-
domsuddannelse, men er droppet ud,
andre har været i ufaglært beskæftigelse,
men er endt i ledighed. Der er således
tale om en bred målgruppe med meget
forskellige behov og motivationer for
uddannelse.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0008.png
8
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
Regeringens ekspertgruppe om bedre
veje til en ungdomsuddannelse har for
nylig set på ungegruppen op til syv år
efter grundskolens afslutning, dvs. om-
kring 23 års alderen:
16 pct. af alle unge er syv år efter
grundskolen hverken i gang med
eller har gennemført en ordinær ung-
domsuddannelse.
75 pct. af gruppen af unge, som ikke
har gennemført en ordinær ung-
domsuddannelse og heller ikke er i
gang som 23-årige, er enten ledige,
uden for arbejdsstyrken eller fortsat
i gang med et forberedende uddan-
nelsestilbud.
En ud af fem unge påbegynder et
eller flere forberedende uddannel-
sestilbud inden de afslutter en ung-
domsuddannelse eller inden udgan-
gen af det kalenderår, de fylder 23
år. Det svarer til ca. 13.000 unge per
årgang.
27 pct. af brugerne af de forbereden-
de uddannelsestilbud har gennem-
ført en ordinær ungdomsuddannelse,
når de er 23 år. Til sammenligning
har 76 pct. af alle unge gennemført
en ordinær ungdomsuddannelse, når
de er 23 år.
Der bruges mange ressourcer på de
forberedende uddannelsestilbud
Der bliver i dag brugt mange ressourcer
på de samlede forberedende uddannel-
sestilbud efter grundskolens 9. klasse,
inkl. de forskellige 10. klassestilbud. Den
største aktivitet i de forberedende tilbud,
målt på tilskud og antal årselever, forde-
ler sig på STU, kommunal 10. klasse, Hf-
enkeltfag, almen voksenuddannelse og
produktionsskoleforløb jf. figur 1.
En opgørelse fra 2016 (Undervisningsmi-
nisteriet) peger på, at det samlede årlige
udgiftsniveau er på ca. 8,5 mia. kr. Heraf
bruges flest offentlige tilskudskroner på
efterskolernes 10. klassetilbud (ca. 2 mia.
kr.), STU (ca. 1,2 mia. kr.), Hf-enkeltfag
(1,2 mia. kr.) og kommunal 10. klasse (ca.
1,2 mia. kr.).
Til sammenligning opgøres tilskuddet
til de ordinære erhvervsuddannelser på
finansloven for 2016 til ca. 8,1 mia. kr.,
mens tilskuddet til de gymnasiale ud-
dannelser samme sted opgøres til ca.
11,9 mia. kr. De offentlige tilskud til de
forberedende uddannelsestilbud ligger
således på niveau med – eller over – er-
hvervsuddannelserne.
Manglende effekt af de forberedende
uddannelsestilbud
Der er gennemført en række analyser,
evalueringer og forskningsprojekter om
forberedende uddannelsestilbud og de
unge, som benytter dem. Et review af 21
publicerede rapporter på området viser,
at kun få af de forberedende tilbud har
en dokumenteret effekt på beskæftigelse
og videre uddannelse (KL 2016).
Eksempelvis har Rambøll (2016) lavet
en registeranalyse af, hvordan den be-
skæftigelsesmæssige status er for elever,
som helt eller delvist har gennemført en
erhvervsgrunduddannelse (EGU). Efter
fuldført EGU er 53 pct. under uddannel-
se eller i beskæftigelse efter 6 måneder,
mens det er 58 pct. efter 2 år. For dem,
der ikke gennemfører, er andelene tilsva-
rende 43 pct. henholdsvis 50 pct.
› Aktivitet (årselever)
› 2015-tilskud (mio . kr ., 2016-pl)
Almen
voksen-
uddannelse
(AVU)
9.592
762
Ordblinde-
7. 403
5.431
358
Produktions-
skoleforløb
undervisning
(fuldtid)
Særligt tilrettelagt
ungdoms-
uddannelse (STU)
693
Almen
voksen-
uddannelse
(AVU)
744
288
Produktions-
skoleforløb
Ordblinde-
undervisning
1.230
Kombineret
Ungdoms-
uddanelse (KUU)
Særligt
tilrettelagt
ungdoms-
uddannelse
(STU)
Forberedende
voksen-
uddannelse
(FVU)
1.995
Forberedende
voksen-
uddannelse
(FVU)
201
38
Kombineret
Ungdoms-
uddanelse
(KUU)
16.300
14.016
Erhvervsgrund-
uddannelse (EGU)
Kommunal
10. klasse
2.425
HF-Enkeltfag
Kommunal
10. klasse
1.175
Erhvervsgrund-
uddannelse (EGU)
191
1.215
HF-Enkeltfag
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0009.png
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
9
Et andet eksempel er en effektanalyse
af særligt tilrettelagt ungdomsuddan-
nelse (STU) fra 2015, som afdækker hvor
mange, der efter et STU-forløb kommer i
arbejde eller uddannelse. Analysen er ba-
seret på sammenkobling af registerdata
med oplysninger om deltagelse i STU-
forløb og efterfølgende registreringer af
beskæftigelses- og uddannelsesaktivitet.
Umiddelbart efter afsluttet forløb har
93-94 pct. af eleverne hverken job eller er
under uddannelse. Efter 21 måneder dre-
jer det sig om 80-85 pct.
Endelig har SFI (2015) estimeret effekter
af en række af de forberedende tilbud,
herunder produktionsskolerne. For pro-
duktionsskolerne er der delvist en effekt
målt på sandsynligheden for at påbe-
gynde og fastholde en ungdomsuddan-
nelse. For de øvrige forberedende tilbud
– Almen voksenuddannelse (AVU), For-
beredende voksenundervisning (FVU),
ordblindeundervisning, ungdomshøj-
skoler, folkehøjskoler og frie fagskoler
– er der ikke estimeret effekt i forhold til
videre uddannelse på ungdomsuddan-
nelserne. Det har således ikke været mu-
ligt at dokumentere, hvorvidt de unge,
som har været gennem forløbene, bliver
bedre rustet i forhold til et videre uddan-
nelsesforløb.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0010.png
10
02 / Samlet kommunalt ansvar for unge uden uddannelse og job
Godt på vej – Alle unge skal med
02 /
SAMLET KOMMUNALT
ANSVAR FOR UNGE
UDEN UDDANNELSE
OG JOB
Ét myndighedsansvar
Der skal være ét samlet politisk ansvar
for tilbud til de unge, der efter folke-
skolen står uden job og uddannelse – og
dette ansvar skal varetages af kommu-
nerne.
Et samlet kommunalt ansvar for unge
uden uddannelse og job vil give bedre
sammenhæng for de unge, fordi de i
mindre grad end i dag skal sendes rundt
mellem forskellige myndigheder og insti-
tutioner. Kommunerne er samtidig uaf-
hængige af institutionsinteresser og kan
bedre tilrettelægge et sammenhængende
forløb, som passer til de unges individu-
elle behov. Kommunerne har derudover
forudsætninger for at bygge en helheds-
orienteret ungeindsats op omkring den
unges uddannelsesforløb, som tager hen-
syn til andre udfordringer, fx psykiske
eller sundhedsmæssige problemer. Dertil
vil den unge kunne få hjælp til at opnå
tilknytning til arbejdsmarkedet via den
kommunale beskæftigelsesindsats, enten
som led i eller i forlængelse af et uddan-
nelsesforløb. Endelig vil samarbejdet
med forældre om den unge kunne bygge
videre på det hidtidige samarbejde i regi
af folkeskolen og eventuelt andre kom-
munale tilbud til den unge og familien.
KL ANBEFALER
› Myndighedsansvaret for de forbe-
redende uddannelsestilbud skal
placeres hos kommunerne.
Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddan-
nelse (STU)
Erhvervsgrunduddannelse (EGU)
Kombineret Ungdomsuddannelse
(KUU)
Produktionsskoleforløb
Forslaget indebærer, at kommunerne
har handle- og betalingsansvar, indtil
de unge er afleveret på en ordinær ung-
domsuddannelse, som gerne i højere
grad skal være en erhvervsuddannelse.
Kommunerne får myndighedsansvaret
for de fleste forberedende uddannel-
sestilbud, hvoraf nogle er nye og nogle
gamle i en kommunal sammenhæng:
10. klasse (gælder ikke efterskoler og
frie fagskoler)
Ordblindeundervisning
Forberedende Voksenundervisning
(FVU)
Almen voksenuddannelse (AVU)
Hf-enkeltfag
Flere af de nævnte tilbud udbydes i dag
fra selvejende institutioner, hvilket også
vil kunne ske fremadrettet. Forslaget
omfatter således ikke nødvendigvis en
ophævelse af selvejeprincippet, som
også eksisterer i den kommunale sektor.
Desuden vil der fortsat være samarbejde
med erhvervsskoler, gymnasier og pri-
vate institutioner, der leverer uddannel-
seselementer.
En mere ensartet finansiering
Ligesom myndighedsansvaret varierer,
er der også forskel på finansieringen fra
det ene forberedende uddannelsestilbud
til det andet. En mere ensartet model for
finansiering af de forberedende uddan-
nelsestilbud kan understøtte, at det er
de unges særlige behov, som kommer i
første række fremfor hvilken kasse, der
skal betale.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0011.png
02 / Samlet kommunalt ansvar for unge uden uddannelse og job
Godt på vej – Alle unge skal med
11
Nedenstående fem eksempler på forberedende uddannelsestilbud illustrerer de forskelligartede rammer for myndigheds- og
finansieringsansvar, som eksisterer på området i dag
Tilbud
EGU (erhvervsgrunduddannelse)
Myndighedsansvar
Kommunerne
Finansieringsansvar
Delt finansiering på bloktilskud og refusion
pr. elev og budgetgaranti
KUU (kombineret ungdomsuddannelse)
STU (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse)
Produktionsskoleundervisning
Staten
Kommunerne
Produktionsskolen (statslig selvejende med
særlige regler for kommunal indflydelse)
Statslig takst pr. elev
Bloktilskud
Kommunalt grundtilskud til institutionen,
kommunalt tilskud pr. elev og statsligt
tilskud pr. elev
AVU (almen voksenuddannelse)
Almindeligvis VUC-centret (statslig selve-
jende institution)
Statsligt taxameter
KL ANBEFALER
› Samlingen af myndighedsansvaret
hos kommunerne skal ledsages
af en harmonisering af finansie-
ringsmodellerne for de forskellige
ordninger.
Fastsættelsen af finansieringsnøglen bør
bl.a. baseres på en vurdering af kommu-
nernes styringsmuligheder. Dvs. jo hø-
jere grad af finansieringsansvar til kom-
munerne, desto mere skal opgaven være
økonomisk styrbar for kommunerne.
Det er ligeledes væsentligt at sikre, at
den valgte finansieringsomlægning ikke
medfører, at enkeltkommuner påvirkes
uforholdsmæssigt fx af dyre enkeltsager.
Den kommunale andel af udgifterne på
området i dag kan alene opgøres skøns-
vis, idet kontoplanen ikke giver mulig-
hed for at aflæse alle kommunale udgif-
ter til området. Ser man imidlertid på de
kommunale udgifter til de store områder
STU, produktionsskoler, EGU og 10. klas-
se udgør de kommunale udgifter i stør-
relsesordenen 3,5 mia. kr. af de samlede
8,5 mia. kr. Den foreslåede finansierings-
model vil medføre en skønnet merudgift
for kommunerne på cirka 1 mia. kr.
Tværkommunal koordinering af
uddannelsestilbud og bestyrelses-
repræsentation
Tilgængeligheden af uddannelsestilbud
til de unge følger ikke altid kommune-
grænserne. Derfor er det vigtigt, at kom-
munerne samarbejder og koordinerer
brugen af de forberedende uddannelses-
tilbud i langt højere grad end i dag. Med
et øget kommunalt myndighedsansvar
bør der derfor også følge en øget indfly-
delse på uddannelsesinstitutionernes be-
styrelser, hvilket kræver tværkommunal
koordinering.
KL ANBEFALER
› Kommunerne forpligtes til gensidig
koordinering af uddannelsesud-
bud, samarbejde med praktikvirk-
somheder og uddannelsesinsti-
tutioner og øget repræsentation
i uddannelsesinstitutionernes
bestyrelser.
Kommunerne har allerede med reformen
af refusionssystemet fået et betydeligt
økonomisk incitament til at sikre, at flest
muligt kommer i beskæftigelse. KL fore-
slår som en generel model for de forbere-
dende uddannelsestilbud et delt finansie-
ringsansvar, som ligner finansieringen af
EGU i dag – dvs. en kombination af blok-
tilskud og statslig refusion pr. elev.
For nogle ordninger vil dette indebære
kommunale merudgifter, for andre ord-
ninger vil det betyde en øget statslig finan-
sieringsandel. Med et delt finansierings-
ansvar skal der naturligvis sikres en ba-
lance mellem hensynet til på den ene side
kommunernes økonomiske incitament
og på den anden side hensynet til kom-
munernes budgetsikkerhed. Dette skal ses
i lyset af et generelt voksende elevtal som
følge af reformerne af erhvervsuddannel-
serne og de gymnasiale uddannelser samt
kontanthjælpsreformen.
Gennem en gensidig koordinering af
samarbejdet med uddannelsesudbyderne
kan kommunerne sikre et ensartet udbud
af forberedende uddannelsestilbud samt
indgå aftaler om pris, kvalitet og indhold.
Det sker i dag flere steder for STU.
Desuden kan kommuner få nytte af at
samarbejde om fælles drift af uddan-
nelsestilbud. En øget kommunal repræ-
sentation i uddannelsesinstitutionernes
bestyrelser ligger i naturlig forlængelse
af øget myndighedsansvar og bør også
være omfattet af fælleskommunal koor-
dinering.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0012.png
12
03 / Ét forberedende tilbud til unge uden uddannelse og job
Godt på vej – Alle unge skal med
03 /
ÉT FORBEREDENDE
TILBUD TIL UNGE
UDEN UDDANNELSE
OG JOB
Mange tilbud forenkles til ét
Det er KL’s vision, at en tidlig indsats
kan nedbringe antallet af unge, der har
behov for en ekstra hjælpende hånd i
overgangen fra folkeskolen til enten en
ungdomsuddannelse eller beskæftigelse.
Skal den vision realiseres, kræver det, at
de mange nuværende forberedende ud-
dannelsestilbud forenkles til ét, så det
gøres mere enkelt for de unge, der i for-
vejen har det svært. De unge, der ikke har
mulighed for at gå direkte fra folkeskolen
til en ungdomsuddannelse, skal således
have ét individuelt tilbud, som leder til
beskæftigelse eller videre til uddannelse
– gerne en erhvervsuddannelse.
Der er mange forskellige årsager til, at de
unge i målgruppen ikke går samme vej
mod ungdomsuddannelserne som deres
kammerater. Forskellene spænder over
forskellige behov, motivation, psykiske
og fysiske udfordringer. Det de har tilfæl-
les er, at de har nogle individuelle behov,
som skal tilgodeses i tilrettelæggelsen af
deres ungdomsuddannelse. KL anbefa-
ler etableringen af ”Den forberedende
ungdomsuddannelse” som ikke alene vil
gøre det mere overskueligt for de unge
og deres forældre, men også give kom-
munen mulighed for at skabe bedre sam-
menhæng for den unge og dermed sikre
progression i tilbuddet.
Derfor ønsker KL at skabe en enkel vej
for de unge, der tager udgangspunkt i
en dialog med den unge og forældrene
om den enkeltes behov. Målet er skræd-
dersyede tilbud, som kan ruste eleverne
fagligt, personligt og socialt til enten be-
skæftigelse eller en ordinær uddannelse.
Det nye tilbud skal beskrives i en samlet
rammelovgivning, der erstatter de eksi-
sterende tilbud og opbygges ud fra mo-
duler med én fælles indgang og individu-
elt tilpasset den enkelte.
De nuværende tilbud EGU, KUU, STU,
produktionsskoleforløb, AVU, FVU, ord-
blindeundervisning og HF enkeltfag inte-
greres i det nye uddannelsestilbud, som
grundlæggende vil bestå af tre moduler:
Praktik i en virksomhed eller værk-
stedsaktiviteter
Undervisningsforløb
Personlig støtte (herunder fx en
mentor, personlig vejleder, rusmid-
delkonsulent, psykologbistand, om-
sorgsrettede aktiviteter mv.)
KL ANBEFALER
› Etablering af ”Den forberedende
ungdomsuddannelse” – ét forbe-
redende tilbud med modulopbyg-
ning og mulighed for individuel
tilpasning.
Modulerne kan variere i længde og sam-
mensættes efter den unges behov. Et
grundlæggende element er fokus på den
unges faglige og personlige progression
på vej mod enten beskæftigelse eller or-
dinær uddannelse.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0013.png
03 / Ét forberedende tilbud til unge uden uddannelse og job
Godt på vej – Alle unge skal med
13
Beskrivelse af det aktuelle forløb:
Rusmiddel
konsulent
Psykologbistand
Uddannelsesforløb
Uddannelsesforløb
Praktik i
virksomhed
Uddannelsesforløb for Klara
Klara
har afsluttet 10. klasse og er påbegyndt ”Den Forberedende Ungdomsuddannelse”, da hun pga. et hashmis-
brug ikke kan påbegynde erhvervsskolen, som hun gerne vil. Derfor består hendes uddannelsesforløb på ”Den
forberedende ungdomsuddannelse” bl.a. af almen studieforberedelse for at opnå karakteren 2, så hun kan opfylde
optagelseskravet på erhvervsuddannelsen. For at gennemføre det får hun bistand fra først en rusmiddelkonsulent
for at komme ud af sit misbrug og efterfølgende psykologbistand til at fastholde fokus. Da Klara har afsluttet det
almene studieforberedende forløb, afslutter hun sin forberedende ungdomsuddannelse med en virksomhedsprak-
tik som social- og sundhedshjælper, som er det, hun gerne vil uddanne sig til.
Mentor
Uddannelsesforløb
Uddannelsesforløb
Praktik i
virksomhed
Værksteds
aktiviteter
Uddannelsesforløb for Peter
Peter
har i sin uddannelsesplan tilknyttet en mentor gennem hele forløbet. Derudover har han almen studieforbe-
redelse, ligesom han har et modul på erhvervsskolen for at forberede sig fagligt på sin virksomhedspraktik. Endelig
har Peter et modul ”Værkstedsaktiviteter”, hvor han kan omsætte teorien til praksis.
Mange kommuner arbejder allerede i
dag med en helhedsorienteret ungeind-
sats som i eksemplerne med Klara og
Peter. KL ønsker at sikre den helhedsori-
enterede ungeindsats med en større grad
af fleksibilitet i forhold til institutionelle
interesser og med mulighed for, at de
vejledningsmæssige, pædagogiske og
økonomiske ressourcer samles i et stærkt
ungemiljø.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0014.png
14
03 / Ét forberedende tilbud til unge uden uddannelse og job
Godt på vej – Alle unge skal med
HVAD INDEBÆRER ”DEN FORBEREDENDE UNGDOMS-
UDDANNELSE” FOR KOMMUNEN?
Finansieringen følger principperne fra kapitel 2.
Det er kommunens ansvar at skræddersy uddannelsesforløbet ud
fra den unges behov. Det sker på baggrund af et afklaringsforløb,
hvor den unges interesser og behov afdækkes i dialog med ele-
ven, forældrene og den uddannelsesansvarlige.
Dialogen med den unge og forældrene står centralt i uddannelses-
planlægningen.
Samlet ansvarsplacering i kommunen skal sikre progression i den
unges uddannelsesforløb.
Det er kommunens ansvar at udarbejde en personlig uddannel-
sesplan.
HVAD INDEBÆRER ”DEN FORBEREDENDE UNGDOMS-
UDDANNELSE” FOR DEN UNGE?
Forsørgelsesgrundlaget er i undervisningsperioder SU og i praktik-
perioder praktikløn på en minimumssats.
Der er én indgang til uddannelsesforløbet.
Efter gennemførelse af uddannelsesforløbet udstedes et uddan-
nelsesbevis.
Tilbuddet tilrettelægges efter behovsbestems visitation og indivi-
duel vurdering fremfor retskrav.
Uddannelsesplanlægningen finder sted i en tæt dialog med den
unge og evt. forældrene.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0015.png
04 / Forenkling af reglerne om 10. klasse
Godt på vej – Alle unge skal med
15
04 /
FORENKLING
AF REGLERNE OM
10 . KLASSE
10. klasse fylder meget i 9. klasseelever-
nes uddannelsesvalg, idet cirka halv-
delen af 9. klasseeleverne på landsplan
vælger at gå i 10. klasse. Det er således
ikke en ungdomsuddannelse, som er 9.
klasseelevernes første valg. Kun en til to
elever i 9. klasse vælger en erhvervsud-
dannelse. Derfor skal der fokus på, at 10.
klasse både i en kommunal kontekst og
på efterskoler bidrager til at opfylde mål-
sætningen om, at flere unge vælger en
erhvervsuddannelse.
Den kommunale 10. klasse er omfattet
af mange regler – både hvad angår hvem,
der udbyder 10. klasse, hvor det sker, og
hvilke lærerkvalifikationer der står for
undervisningen. Ligeledes er der forskel-
lige regler afhængigt af, hvilken form for
10. klasse der er tale om. KL foreslår en
kraftig forenkling af reglerne, hvilket vil
kunne sikre en lettere administration og
skabe et mere anvendeligt tilbud i trit
med lokale behov.
Elevtal i 10 . klasse
Folkeskoler
Kommunale ungdomsskoler
Specialskoler for børn
Dagbehandlingstilbud
Frie grundskoler
Efterskoler
Efterskoler med særligt tilbud
I alt
2015/16
11.356
2.919
759
491
3.403
16.413
1.355
36.696
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0016.png
16
04 / En forenkling
reglerne om 10.
10. klasse
Forenkling af
af reglerne om
klasse
Godt på vej – Alle unge skal med
KL ANBEFALER
En forenkling af reglerne omkring den kommunale 10. klasse ud fra følgende principper:
Et énstrenget kommunalt 10. klassetilbud med få og enkle regler
Kommunen skal frit kunne beslutte om 10. klasse skal udbydes fra en af kommunens
egne institutioner, fra en erhvervsskole eller fra en anden uddannelsesinstitution
Enkle og generelle regler for lærerkvalifikationer, så de ikke bliver en hindring for den
institutionelle placering af tilbuddet
Fortrinsvis adgang til det nye 10. klassetilbud for elever, som er erklæret ikke-uddan-
nelsesparate i 9. klasse
Som udgangspunkt tilrettelagt som en adgangsvej til en erhvervsuddannelse.
til, uanset hvordan de vælger at indrette
deres 10. klassetilbud.
Sammenhæng mellem 10. klasse på ef-
terskole og erhvervsuddannelserne
75 pct. af eleverne i 10. klasse på en efter-
skole vælger en gymnasial ungdomsud-
dannelse efterfølgende. 10. klasse på en
efterskole er som hovedregel ikke rettet
mod erhvervsuddannelserne, og der er
derfor et stort potentiale i, at eftersko-
lerne også arbejder med dette.
KL foreslår, at efterskolerne opfordres til
at målrette undervisningstilbud og akti-
viteter mod en erhvervsuddannelse.
KL ANBEFALER
Uanset hvordan kommunen vælger at
tilrettelægge 10. klasse, bør det være
første skridt mod en erhvervsuddan-
nelse. Derfor anbefaler KL også, at man
forbedrer de eksisterende muligheder
for at tilrettelægge 10. klasse i trit med
optagelsestidspunkterne for erhvervsud-
dannelsernes grundforløb på erhvervs-
skolerne.
En markant regelforenkling vil give mu-
lighed for, at kommunerne kan vælge at
fokusere på de gode pædagogiske erfa-
ringer i et 10. klassecenter og skabe god
sammenhæng mellem 10. klasse og den
foreslåede forberedende ungdomsud-
dannelse (se kapitel 3). Samtidig vil regel-
forenklingen betyde, at det er det samme
regelsæt, kommunerne skal forholde sig
› Efterskolerne opfordres til at levere 10.
klassetilbud og aktiviteter målrettet er-
hvervsuddannelserne.
› Alle efterskoler får mulighed for at
kombinere 10. klasse med erhvervs-
uddannelsernes grundforløb.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0017.png
05 / Kommunal indgang til visitation, vejledning og uddannelse
Godt på vej – Alle unge skal med
17
05 /
KOMMUNAL INDGANG
TIL VISITATION,
VEJLEDNING OG
UDDANNELSE
Organisering med udgangspunkt i de
unges behov
I dag er ansvaret for opgaven med at visi-
tere, vejlede og lave uddannelsesplanlæg-
ning fordelt på forskellige kommunale
og offentlige aktører. Erfaringerne fra en
række kommuner viser imidlertid, at en
mere entydig organisering med én kom-
munal indgang for de unge virker godt
både for den unge og for kommunen.
KL foreslår, at de unge kun skal henvende
sig ét sted i kommunen for at møde de re-
levante fagpersoner, der tilsammen kan
tilbyde en helhedsorienteret og fokuseret
indsats. Opgaverne i en helhedsoriente-
ret ungeindsats spænder bredt over flere
lovgivninger, idet den skal modsvare den
differentierede målgruppe. Det betyder,
at én kommunal indgang vil sikre, at
uddannelsesindsatsen tænkes sammen
med både den sociale indsats og med be-
skæftigelsesindsatsen. Forslaget lægger
op til en samlet indgang for alle grupper
af unge men lader det være op til den en-
kelte kommune selv at beslutte den kon-
krete organisering, herunder hvilken fag-
forvaltning indgangen konkret placeres i.
En entydig organisering af opgaven flug-
ter med erfaringerne fra kommunernes
tilrettelæggelse af ressourceforløb på be-
skæftigelsesområdet. Her har en tværgå-
KL ANBEFALER
› Der skal være én kommunal indgang
til visitation, vejledning og uddannel-
sesplanlægning for unge op til 30 år
nyttigt, at lovgivningen forpligter uddan-
nelsesinstitutioner til at samarbejde med
kommunen om ungeindsatsen, herunder
særligt den nye forberedende ungdoms-
uddannelsestilbud.
ende og helhedsorienteret indsats vist sig
at være helt central for at skabe udvikling
i den enkelte borgers livssituation.
KL foreslår derfor, at en række lovgiv-
ninger tilpasses, så der stilles krav om, at
kommunerne etablerer én kommunal
indgang til visitation, vejledning og ud-
dannelsesplanlægning til de forbereden-
de uddannelsestilbud. Det vil give kom-
munerne betydelig bedre mulighed for at
løfte opgaven og i højere grad fokusere på
de unges behov frem for på lovgivningen.
Forældre og unge vil ikke være i tvivl om,
hvor de skal henvende sig, hvis de har
behov for hjælp til at komme videre til et
job eller en uddannelse.
En ny rammelovgivning vil potentielt
kunne sikre, at opgaven kan løftes fri af
de mange særinteresser, der i dag præger
området. I forlængelse heraf vil det være
EN SAMLET OG HELHEDSORIENTERET
UNGEINDSATS I HEDENSTED
KOMMUNE GIVER:
en smidig sagsgang, hurtig indsats, tæt
samarbejde mellem myndighed og ind-
sats vedrørende opfølgning på indsatsen,
gensidig sparring i forhold til, hvad der vir-
ker, samt matchning af indsatsperson
en ekspertviden på ungeområdet – base-
ret på erfaringer fra ungeområdet og evi-
densbaseret viden om unges udvikling og
ungdomskultur, udveksling af viden inden
for lovgivning og indsatsmuligheder
én indgang for den unge og for andre ak-
tører
en god mulighed for at kunne arbejde
smidigt med ressourcerne – og for måske
at kunne ”vende mange af de unge i
døren”.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0018.png
18
05 / Kommunal indgang til visitation, vejledning og uddannelse
Godt på vej – Alle unge skal med
GARANTISKOLEN I SILKEBORG
KOMMUNE
I Silkeborg Kommune har man etableret
en såkaldt ”garantiskole” omkring optag
og fastholdelse af unge i uddannelse med
særligt fokus på den gode overgang fra
grundskolen til videre uddannelse. Alle
unge, der starter på en ungdomsuddan-
nelse, bliver tilmeldt garantiskolen og kan
få vejledning, rådgivning og konkret hjælp
undervejs i deres uddannelsesforløb. Ga-
rantiskolen er et samarbejde mellem en
lang række skoler, institutioner og vejle-
dere, der sætter de unge i centrum, når de
skal videre i livet med deres uddannelse.
Garantiskolen kan hjælpe unge, der har:
brug for at skifte uddannelsesretning
ikke kan skaffe en praktik/læreplads og
ikke kan komme i skolepraktik
bliver opsagt i læreplads eller selv siger op
i prøvetiden
ikke består en skoleperiode
har svært ved at overskue sin uddannelse
og er i risiko for at falde fra.
Kommunerne har incitamentet
Én samlet og koordineret indsats forud-
sætter en enstrenget incitamentsmodel.
Ingen andre aktører har så stort og bred-
spektret et incitament for at få de unge
i job og uddannelse som kommunerne.
Det følger af de senere års reformer på
især beskæftigelsesområdet.
Den nødvendige dataunderstøttelse
skal sikres
Som led i en udvikling af opgaven med
at tilbyde en sammenhængende og hel-
hedsorienteret indsats over for unge er
der behov for en styrkelse af de digitale
systemer, som understøtter ungeind-
satsen. En række tekniske såvel som
juridiske barrierer blokerer i dag for, at
kommunale medarbejdere kan trække
de nødvendige data om den unge til en
helhedsorienteret indsats fra de forskel-
lige systemer.
ET FÆLLES DATAGRUNDLAG KAN:
understøtte samarbejdet mellem vejled-
ning og beskæftigelsesindsats samt ved
overdragelse af uddannelsesplaner mellem
den forberedende ungdomsuddannelse
og de ordinære ungdomsuddannelser
kan opsamle (og anerkende) de unges
erhvervserfaringer og forskellige påbe-
gyndte uddannelsesforløb
kan dokumentere effekten af uddannel-
ses- og beskæftigelsestilbud mhp. kvali-
tetsudvikling af tilbuddene.
HVAD INDEBÆRER DET FOR
KOMMUNEN?
ansvaret for indsatsen over for de unge er
placeret et sted i organisationen
en økonomisk ramme – som styringsred-
skab
mulighed for at indsamle data og på den
baggrund måle effekter på indsatser
datadrevne ledelsesværktøjer.
KL ANBEFALER
› Staten skal sikre den nødvendige
digitale infrastruktur, som kan un-
derstøtte en helhedsorienteret un-
geindsats
UDDANNELSE TIL ALLE UNGE I
HOLBÆK KOMMUNE
Når unge i Holbæk Kommune har brug
for hjælp, kan de i dag nøjes med at ringe
til et enkelt telefonnummer, maile til en
enkelt adresse eller bare møde op hos
Ungeindsatsen. Kommunen har med ker-
neopgaven “Uddannelse til alle unge” sat
en klar uddannelsesdagsorden og samlet
alle indsatser til unge (fra afslutning af
grundskolen op til 30 år) i ét område og
én indgang. Det betyder blandt andet, at
hvis der er flere handlingsplaner, skal de
koordineres og pege frem imod, at den
unge ikke bare kommer ud af sit misbrug
eller finder en bolig, men at han eller hun
får en uddannelse. Det betyder også, at
der i f.eks. fritids-og SSP indsatsen nu bli-
ver sat et uddannelsesfokus.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0019.png
06 / Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
Godt på vej – Alle unge skal med
19
06 /
KOMPETENCE-
UDVIKLING AF
LEDERE OG
MEDARBEJDERE
Brug for kvalificerede
nøglemedarbejdere
Den foreslåede omstilling af indsatsen
for unge uden uddannelse og job rækker
langt ind i den kommunale organisation.
Nøglemedarbejdere på flere organisato-
riske niveauer vil skulle arbejde og sam-
arbejde på nye måder.
En helhedsorienteret tilgang til de unge
og deres forældre sikrer, at medarbej-
derne taler ind i det, der motiverer den
unge, og det forudsætter, at forskellige
faggrupper arbejder efter de samme mål.
Forskellige fagligheder skal have trænet
et fælles sprog, der sikrer en god og kon-
struktiv kommunikation mellem de for-
skellige fagkulturer.
Samtidig vil der også ift. omlægningen
af de mange eksisterende tilbud til en ny
forberedende ungdomsuddannelse være
behov for, at undervisere og tilknyttede
fagpersoner bliver introduceret og fagligt
opdateret til den nye uddannelse.
HVAD INDEBÆRER DET FOR
KOMMUNEN?
Fælles kompetenceudvikling af medarbej-
dere på tværs af opgaveområderne – for
at styrke samarbejdet om det samme mål
KL ANBEFALER
› Staten skal afsætte midler til op-
kvalificering af en række nøglemed-
arbejdere i kommunerne mhp. at
understøtte og sikre den foreslåede
omstilling
› I samarbejde med uddannelses-
sektoren skal der udvikles et kom-
petenceudviklingsforløb, som mål-
rettes til ledere og medarbejdere,
der arbejder med unge uden job og
uddannelse.
Faglig udvikling af frontmedarbejdere
mhp. metodeudvikling på tværs, fx udvik-
ling af helhedsorienterede vejlednings-
tilbud med fokus på unges forskellige
læringsstile
Medarbejdere, der arbejder efter samme
mål, er mest effektive.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Henvendelse af 10/2-2017 fra KL om deres nye udspil Alle unge skal med.
1722738_0020.png
20
01 / Fakta om de forberedende uddannelsestilbud
Godt på vej – Alle unge skal med
KL ANBEFALER
Samlet kommunalt ansvar for unge uden
uddannelse og job
› Myndighedsansvaret for de forberedende
uddannelsestilbud skal placeres hos kom-
munerne.
› Samlingen af myndighedsansvaret hos
kommunerne skal ledsages af en harmo-
nisering af finansieringsmodellerne for de
forskellige ordninger.
› Kommunerne forpligtes til gensidig ko-
ordinering af uddannelsesudbud, sam-
arbejde med praktikvirksomheder og
uddannelsesinstitutioner og øget repræ-
sentation i uddannelsesinstitutionernes
bestyrelser.
Forenkling af reglerne om 10 . klasse
En forenkling af reglerne omkring den kom-
munale 10. klasse ud fra følgende princip-
per:
Et énstrenget kommunalt 10. klassetilbud
med få og enkle regler
Kommunen skal frit kunne beslutte om
10. klasse skal udbydes fra en af kommu-
nens egne institutioner, fra en erhvervs-
skole eller fra en anden uddannelsesinsti-
tution
Enkle og generelle regler for lærerkvalifi-
kationer, så de ikke bliver en hindring for
den institutionelle placering af tilbuddet
Fortrinsvis adgang til det nye 10. klas-
setilbud for elever, som er erklæret ikke-
uddannelsesparate i 9. klasse
Som udgangspunkt tilrettelagt som en ad-
gangsvej til en erhvervsuddannelse.
› Efterskolerne opfordres til at levere 10.
klassetilbud og aktiviteter målrettet er-
hvervsuddannelserne.
› Alle efterskoler får mulighed for at kombi-
nere 10. klasse med erhvervsuddannelser-
nes grundforløb.
Kommunal indgang til visitation,
vejledning og uddannnelse
› Der skal være én kommunal indgang til
visitation, vejledning og uddannelsesplan-
lægning for unge op til 30 år
› Staten skal sikre den nødvendige digitale
infrastruktur, som kan understøtte en hel-
hedsorienteret ungeindsats
Kompetenceudvikling af ledere og
medarbejdere
› Staten skal afsætte midler til opkvalifi-
cering af en række nøglemedarbejdere
i kommunerne mhp. at understøtte og
sikre den foreslåede omstilling
› I samarbejde med uddannelsessektoren
skal der udvikles et kompetenceudvik-
lingsforløb, som målrettes til ledere og
medarbejdere, der arbejder med unge
uden job og uddannelse.
Ét forberedende tilbud til unge uden
uddannelse og job
› Etablering af ”Den forberedende ung-
domsuddannelse” – ét forberedende til-
bud med modulopbygning og mulighed
for individuel tilpasning.
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktionsnr. 830197
ISBN 978-87-93365-60-5