Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1718473_0001.png
Unge og uddannelsesvalg
Lektor Mette Pless ([email protected])
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0002.png
De unge er optagede af uddannelse
85 % af elever i 8. og 9. klasse mener uddannelse er meget vigtigt
1,5 % mener at uddannelse slet ikke er vigtigt (Juul & Pless, 2015)
• En uddannelse for mig er meget vigtig, da det er den jeg skal leve af
resten af livet. Det er min uddannelse, der skal gøre, at jeg får et
dejligt liv. (pige, 9. klasse, Pless & Katznelson 2005)
• Hvis du vil noget i livet bliver du nødt til at have en længerevarende
uddannelse. Der findes ikke en fremtid uden videregående
uddannelse.” (elev, gymnasial udd.)
Unges uddannelsesvalg er spændt ud mellem
interesse og nødvendighed
[email protected]
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0003.png
Andelen som søger hhv. erhvervsuddannelse og gymnasial uddannelse direkte efter grundskolen 2005-2016.
Kilde: Undervisningsministeriet (2016)
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0004.png
Uddannelsesjunglen og det ‘rigtige’ valg
Uddannelse som
selvfølgelighed
Mange har svært ved at
overskue valgmulighederne
Valget opleves som et pres
Når man først har valgt en
erhvervsuddannelse, så hvis man pludselig
Fokus på usikker og
finder ud af at det ikke er noget for en, så
uforudsigelig fremtiden
skal man starte på en gymnasial
uddannelse når man er blevet ældre. Hvis
Går efter ‘det sikre’ og følger
man finder ud af at det ikke er noget for
flertallet
én så skal man
gå tilbage-agtigt.
Og vælge
Ikke fravalg af eud – men
om, hvis det er det man skal eller tage en
udskydelse af (erhvervs)valg
anden uddannelse. (dreng, 8. kl., Pless,
Juul & Katznelson 2016)
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0005.png
Unges uddannelsesmønstre – bredt set
Forskelle i søgemønstre
mod ungdomsuddannelserne
Kønsforskelle
i uddannelsesvalg – overvægt af drenge på eud (67
%) og omvendt på de gymnasiale uddannelser. Unge kvinder
fraflytter i højere grad end unge mænd, yderområderne (SBI).
Geografisk skævhed
– Unge i yderområder gennemfører lige så
ofte som andre unge en uddannelse, men tager oftere en eud og
sjældnere en VU (SBI)
5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0006.png
Hvad har betydning for unge valg af
ungdomsuddannelse?
Uddannelsen
• Interesse og faglige styrkeområder (karakterer)
• Godt og seriøst læringsmiljø
• Attraktivt ungdomsmiljø
Baggrund
• Forældres uddannelsesbaggrund – og viden om ungdomsudd.
• Venners valg
Geografi
• Unge drenge i landområder har tæt(tere) stedstilknytning. Afstand
til udd. Kan være udfordring (Bloksgaard et al 2014)
• For udsatte unge kan lang afstand til uddannelse udgøre en
væsentlig barriere
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra høringen 1/2-17 fra den geografiske dækning af ungdomsuddannelserne
1718473_0007.png
Udfordring
• Hvordan skabe stærke ungdomsuddannelser med gode sociale
læringsmiljøer
OG
bibeholde uddannelsestilbud lokalt?
Opmærksomhedspunkter
• Vigtigt at afdramatisere valget – og understøtte de unges
‘karrierekompetencer’
• Transportmuligheder til uddannelse spiller vigtigt rolle
7