Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1718123_0001.png
Danske Underviserorganisationers Samråd
Sekretariatet Vandkunsten 12 1467 København K Telefon 33 11 30 88
Januar 2017
Høring om stigende pres og mistrivsel blandt
børn og unge i uddannelsessystemet
27. februar 2017 kl. 13.00 - 16.15
Fællessalen, Christiansborg
Deltagere:
Ledere, lærere/undervisere, elever og politikere med interesse for det danske ud-
dannelsessystem
Tilmelding:
Senest den 20. februar 2017 kl 12.00
Deltagelse er gratis.
Tilmelding:
http://www.gl.org/arrangementer/Sider/presogmistrivselblandtunge.aspx
Hvad siger eksperter og forskere om børns og unges trivsel i uddannelsessystemet?
Og hvad vil politikerne gøre ved problemerne?
Jagten på gode karakterer og på at præstere godt i skolen og i uddannelserne optager sta-
digt flere børn og unge. Det individuelle præstationspres tvinger dem i stigende grad til at fo-
kusere på resultater i opgaver og tests frem for at dyrke nysgerrigheden efter ny viden og
glæden ved at lære i et fællesskab.
Tendensen udspringer af et generelt pres i et uddannelsessystem, der vægter målbare test-
resultater allerede fra 2. klasse og stiller krav om, at børn og unge skal opnå bestemte karak-
terer for at komme ind på ungdomsuddannelserne og senere de videregående uddannelser.
Tendensen sætter fællesskabet under pres, og vi hører om flere og flere børn og unge, der
mistrives i skolen og på ungdomsuddannelserne. De bukker under for de store forventninger,
som de selv, forældre og samfundet stiller. De får ondt i selvtilliden og undgår at markere sig
i timerne af frygt for at sige noget forkert. Psykisk og fysisk presses børn og unge, så alt for
mange mister motivationen til at lære og lysten til at gå i skole. Uddannelsespresset bliver en
hæmsko, der ikke fremmer børn og unges viden og færdigheder, som er nødvendige for de-
res egen og samfundets udvikling.
Spørgsmålet er, hvad politikere og skoler kan gøre for at dæmme op for det snævre fokus på
test og individuelle præstationer. Hvordan sikrer vi, at alle børn og unge opnår bedre trivsel i
grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Hvad siger eleverne selv? Hvad siger eksper-
terne og forskerne om børns og unges trivsel i uddannelsessystemet? Og hvad vil politikerne
gøre ved problemerne? Disse spørgsmål sætter Danske Underviserorganisationers Samråd
til debat i høringen.
Danske Underviserorganisationers Samråd er en paraplyorganisation for landets underviserorganisationer: BUPL, Danmarks Lærerforening, Dansk Magi-
sterforening, Frie Skolers Lærerforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening og Uddannelsesforbundet.
www.dus.dk
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 34: Invitation fra DUS til høring om stigende pres og mistrivsel blandt børn og unge i uddannelsessystemet den 27/2-2017 på Christiansborg
1718123_0002.png
Program
12.30 – 13.00 Tjek ind – kom i god tid
13.00 – 13.10
Velkomst
ved Anders Bondo Christensen, formand for DUS og Danmarks Lærerfor-
ening samt ordstyrer Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken.
13.10 – 13.30
Hvordan påvirker det øgede fokus på præstationer de unges læring?
Mette Pless, lektor, Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filo-
sofi, Aalborg Universitet.
Mette Pless vil, med afsæt i et forskningsprojekt om unges motivation for læ-
ring i udskolingen og på ungdomsuddannelserne, zoome ind på spørgsmål
som: Hvordan bliver unges motivation for læring til? Og hvordan påvirker det
øgede fokus på præstationer de unges motivation og uddannelsesdeltagel-
se? Sidst vil hun komme med bud på en række elementer, der kan under-
støtte unges motivation og engagement i skolen.
Unges motivation i udskolingen. Et bidrag til teori og praksis om unges lyst til
læring i og udenfor skolen.
Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne.
Spørgsmål til Mette Pless fra Jacob Fuglsang og salen.
13.30 – 13.50
Er børn og unges mentale sundhed udfordret?
Carsten Obel, professor i mental børnesundhed, direktør for Center for
Sundhedsarbejde, Aarhus Universitet.
Carsten Obel præsenterer de væsentligste resultater af et systematisk littera-
turstudie af international forskning, som har undersøgt effekten af indsatser,
der fremmer mental sundhed hos børn og unge, som er gennemført for
Sundhedsstyrelsen.
Med udgangspunkt i denne
rapports
fund og den nyeste forskningsbaserede
viden vil Carsten Obel give nogle bud på, hvordan vi kan understøtte den ro-
busthed og innovationsevne, som den opvoksende generation har brug for
for at klare sig i et samfund under hastig forandring.
Spørgsmål til Carsten Obel fra Jacob Fuglsang og salen.
13.50 – 14.10
’Jeg drømmer om en tid, hvor alle de ting jeg godt kan lide at lave ikke
føles som skyldsprovokerende overspringshandlinger i det langsigtede
projekt, som er min tilværelse’
Kenneth Salomonsen, medstifter af
Ungdomsbureauet.
Kenneth Salomonsen vil, på baggrund af de sidste tre års møder med i om-
egnen af 2000 unge, dele sine indsigter og oplevelser. Kenneth Salomonsen
vil fortælle om, hvordan de krav, pres og forventninger, der følger med det at
tage en uddannelse i dag, har stor betydning for unges identitetsdannelse og
deres generelle trivsel i hverdagen.
Spørgsmål til Kenneth Salomonsen fra Jacob Fuglsang og salen.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 34: Invitation fra DUS til høring om stigende pres og mistrivsel blandt børn og unge i uddannelsessystemet den 27/2-2017 på Christiansborg
14.10 – 14.30
Den karakterfri klasse – at lære for at lære
Heidi Andersen, lektor fra Odder Gymnasium, vil fortælle om ideerne bag og
erfaringerne fra projektet ’Den karakterfri klasse’, som hun er projektleder på.
Projektets formål er at flytte elevernes fokus fra karakterer til selve det at læ-
re. Det handler i høj grad om at hjælpe eleverne til refleksion over deres
egen læring i stedet for ’bare’ at give dem en karakter; og så drejer det sig
om at skabe en god klassedynamik.
14.30 – 15.00 Oplægsholdere svarer på spørgsmål fra salen.
15.00 – 16.00
Paneldebat
med undervisningsordførere
Jakob Sølvhøj, Enhedslisten
Annette Lind, Socialdemokratiet
Marianne Jelved, Radikale Venstre
Carolina Magdalene Maier, Alternativet
Henrik Dahl, Liberal Alliance.
16.00 – 16.15
Tak for i dag
ved Annette Nordstrøm Hansen, medlem af DUS’ forretningsudvalg og for-
mand for Gymnasieskolernes Lærerforening.