Danske Underviserorganisationers Samråd
Sekretariatet Vandkunsten 12 1467 København K Telefon 33 11 30 88
Januar 2017
Høring om stigende pres og mistrivsel blandt
børn og unge i uddannelsessystemet
27. februar 2017 kl. 13.00 - 16.15
Fællessalen, Christiansborg
Deltagere:
Ledere, lærere/undervisere, elever og politikere med interesse for det danske ud-
dannelsessystem
Tilmelding:
Senest den 20. februar 2017 kl 12.00
Deltagelse er gratis.
Tilmelding:
http://www.gl.org/arrangementer/Sider/presogmistrivselblandtunge.aspx
Hvad siger eksperter og forskere om børns og unges trivsel i uddannelsessystemet?
Og hvad vil politikerne gøre ved problemerne?
Jagten på gode karakterer og på at præstere godt i skolen og i uddannelserne optager sta-
digt flere børn og unge. Det individuelle præstationspres tvinger dem i stigende grad til at fo-
kusere på resultater i opgaver og tests frem for at dyrke nysgerrigheden efter ny viden og
glæden ved at lære i et fællesskab.
Tendensen udspringer af et generelt pres i et uddannelsessystem, der vægter målbare test-
resultater allerede fra 2. klasse og stiller krav om, at børn og unge skal opnå bestemte karak-
terer for at komme ind på ungdomsuddannelserne og senere de videregående uddannelser.
Tendensen sætter fællesskabet under pres, og vi hører om flere og flere børn og unge, der
mistrives i skolen og på ungdomsuddannelserne. De bukker under for de store forventninger,
som de selv, forældre og samfundet stiller. De får ondt i selvtilliden og undgår at markere sig
i timerne af frygt for at sige noget forkert. Psykisk og fysisk presses børn og unge, så alt for
mange mister motivationen til at lære og lysten til at gå i skole. Uddannelsespresset bliver en
hæmsko, der ikke fremmer børn og unges viden og færdigheder, som er nødvendige for de-
res egen og samfundets udvikling.
Spørgsmålet er, hvad politikere og skoler kan gøre for at dæmme op for det snævre fokus på
test og individuelle præstationer. Hvordan sikrer vi, at alle børn og unge opnår bedre trivsel i
grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Hvad siger eleverne selv? Hvad siger eksper-
terne og forskerne om børns og unges trivsel i uddannelsessystemet? Og hvad vil politikerne
gøre ved problemerne? Disse spørgsmål sætter Danske Underviserorganisationers Samråd
til debat i høringen.
Danske Underviserorganisationers Samråd er en paraplyorganisation for landets underviserorganisationer: BUPL, Danmarks Lærerforening, Dansk Magi-
sterforening, Frie Skolers Lærerforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening og Uddannelsesforbundet.
www.dus.dk