Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Udkast af 16. december 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse
(Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet)
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 750 af
21. juni 2016, som ændret ved § 1 i lov nr. 1744 af 22. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 37, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ét«: », jf. dog stk. 3«.
2.
I
§ 37
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge en institution at tilpasse, udskyde eller standse investeringer, såfremt de
samlede budgetterede investeringer for de statsfinansierede selvejende institutioner på Undervisningsministeriets område
overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven. Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen, der fastsættes på de årlige
finanslove, jf. stk. 3.
3.
I
§ 42
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Institutionerne skal på undervisningsministerens anmodning indberette investeringsbudgetter og regnskabstal, jf. §
37, stk. 3 og stk. 4.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
4.
I
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2 til:
»
stk. 3«.
5.
I
§ 42, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2, 2. pkt. til:
»
stk. 3, 2. pkt.«
§2
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 749 af 21. juni 2016, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1744 af 22. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ét«: », jf. dog stk. 3«.
2.
I
§ 22
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge institutioner at tilpasse, udskyde eller standse investeringer, såfremt de
samlede budgetterede investeringer for de statsfinansierede selvejende institutioner på Undervisningsministeriets område
overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven. Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen, der fastsættes på de årlige
finanslove, jf. stk. 3.«
3.
I
§ 26
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Institutionerne skal på undervisningsministerens anmodning indberette investeringsbudgetter og regnskabstal, jf. §
22, stk. 3 og 4.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4.
I
§ 26, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2 til:
»
stk. 3«.
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
5.
I
§ 42, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2, 2. pkt. til:
»
stk. 3, 2. pkt.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslagets indhold
3.1.
Investeringsrammer
3.1.1.
Hjemmel til at tilpasse, standse eller udskyde de omfattede institutioners investeringer
3.1.1.1
Gældende ret
3.1.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2.
Indberetning af investeringsbudgetter og regnskabstal
3.1.2.1. Gældende ret
3.1.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af "Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti: Finansloven for 2017 (18. november 2016)", hvor et element er indførelse af investeringsrammer på
det statslige selvejeområde fra 2018.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Det følger af institutionslovgivningerne på Undervisningsministeriets område, at de statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioner har fri dispositionsret, altså disponerer frit inden for deres formål ved anvendelse af tilskud, indtægter
og kapital under ét.
Med lovforslaget foreslås der etableret hjemmel til, at undervisningsministeren kan pålægge de statsfinansierede
uddannelsesinstitutioner at tilpasse, udskyde eller standse planlagte investeringer, såfremt de samlede budgetterede
investeringer på ministerområdets statsfinansierede selvejende institutioner overstiger den flerårige investeringsramme, der
fastsættes på de årlige finanslove. Der foreslås endvidere etableret hjemmel til, at institutionerne på undervisningsministerens
anmodning skal indberette investeringsbudgetter og regnskabstal. Endelig foreslås undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammerne, der fastsættes på de årlige finanslove.
Lovforslaget om flerårige investeringsrammer gælder nyinvesteringer, der omfatter køb eller opførelse af nye aktiver, der
aktiveres i institutionens balance.
Lovforslaget omfatter de offentlige gymnasier, hf-centre mv., voksenuddannelsescentre og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, der er selvejende institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. eller lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har den 18. november 2016 indgået aftale om
finansloven for 2017.
Af aftalen fremgår det, at "der er en aktuel udfordring med at nedbringe de allerede planlagte offentlige investeringer i
bygninger og anlæg til de finansierede niveauer. Fremadrettet er der behov for en bedre styring af de offentlige investeringer,
så der ikke planlægges og igangsættes flere infrastrukturprojekter, bygninger og anlæg, end der er råd til. Der er i den
forbindelse behov for bedre styringsmæssige rammer for investeringer på det statslige selvejeområde. Det skal sikre, at man
undgår en situation, hvor investeringer i den statslige selvejesektor, som ligger udover det forudsatte, medfører, at andre
offentlige investeringer, herunder fx på transportområdet, skal reduceres. Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti er enige om, at der indføres investeringsrammer på det statslige selvejeområde fra 2018."
Det statslige selvejeområde er en del af den offentlige sektor. Investeringerne på området tæller derfor med i den samlede
ramme for offentlige investeringer og påvirker de offentlige finanser (faktisk og strukturel saldo) på samme måde som
offentlige investeringer på andre områder (transportområdet, forsvaret, kommunerne, regionerne m.v.).
Modsat andre større offentlige områder er selvejeområdet imidlertid ikke omfattet af en reel udgiftspolitisk styring eller
prioritering, da de statsfinansierede selvejende uddannelsesinstitutioner inden for deres formål disponerer frit over de statslige
tilskud og øvrige indtægter. Det faktiske samlede investeringsniveau i sektoren følger af summen af de
investeringsbeslutninger, som træffes decentralt på de enkelte institutioner. Større investeringer i bygninger og anlæg skal
forelægges Finansudvalget, men denne procedure muliggør ikke i praksis et centralt overblik over de samlede investeringer og
giver ikke mulighed for en tværgående prioritering af investeringerne.
Der er derfor aktuelt kun begrænsede muligheder for at opgøre, følge eller påvirke investeringsniveauet i sektoren, og de
statsfinansierede selvejende uddannelsesinstitutioners investeringer kan derfor ikke indgå i en tværgående politisk prioritering
af de samlede offentlige investeringer på linje med de øvrige offentlige områder.
Det forhold, at det samlede investeringsniveau i selvejesektoren ikke kan styres centralt, indebærer i sig selv en risiko for, at
det samlede investeringsniveau kommer til at overstige det finansierede niveau. Den begrænsede mulighed for politisk
prioritering medfører endvidere, at beslutninger i selvejesektoren om et øget investeringsniveau kan medføre behov for at
nedbringe investeringsniveauet i den resterende del af den offentlige sektor tilsvarende, hvis rammen til de samlede offentlige
investeringer skal overholdes. De frie muligheder for at foretage investeringer på selvejeområdet kan derved medføre en
uhensigtsmæssig fordeling af de offentlige investeringer, idet det ikke kan sikres, at investeringerne foretages på områder, hvor
behovet er størst, eller som har særlige politisk fokus på tværs af den offentlige sektor.
Der har hidtil ikke eksisteret et centralt overblik over de samlede budgetterede investeringer, da institutionerne ikke har været
pålagt at indberette budgetter. Danmarks Statistik har opgjort de regnskabsførte investeringer på baggrund af institutionernes
årsrapporter, der ikke giver mulighed for at opgøre investeringer i præcis overensstemmelse med nationalregnskabets
principper.
Finansministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet har derfor i samarbejde med Danmarks
Statistik udviklet en ny metode til opgørelse af investeringer på selvejeområdet, der bygger på indberetninger fra
institutionerne. Den nye opgørelsesmetode vil bidrage til at skabe et større overblik over institutionernes realiserede og
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
planlagte investeringsniveauer, hvilket åbner for, at der kan etableres et nyt styringsprincip, hvor investeringerne på
selvejeområdet i højere grad inddrages i de samlede udgiftspolitiske prioriteringer.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres flerårige investeringsrammer for de statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioners investeringer fra 2018 og frem. Det nye styringsprincip indebærer, at der på finansloven fremadrettet
vil blive fastsat et samlet, flerårigt investeringsniveau for de statsfinansierede selvejende institutioner under
Undervisningsministeriet; offentlige gymnasier, hf-centre, voksenuddannelsescentre og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Undervisningsministeren får med lovforslaget ansvaret for, at investeringsrammen overholdes, og dermed også pligten til at
tilpasse, udskyde eller standse planlagte investeringer i tilfælde af overskridelse af den samlede flerårige investeringsramme.
Ministeren kan således prioritere og fastsætte investeringsrammer på institutionsniveau.
Indførelsen af investeringsrammer omfatter også institutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet; universiteterne,
professionshøjskolerne, erhvervsakademierne, medie- og journalisthøjskolen, de maritime uddannelsesinstitutioner og
Designskolen Kolding, [jf. det af uddannelses- og forskningsministeren parallelt hermed fremsatte lovforslag].
3. Lovforslagets indhold
3.1. Investeringsrammer
3.1.1. Hjemmel til at tilpasse, udskyde eller helt aflyse de omfattede institutioners investeringer
3.1.1.1. Gældende ret
Det følger af gældende regler, at institutionerne disponerer frit inden for deres formål ved anvendelsen af de samlede statslige
tilskud og øvrige indtægter under ét. Der henvises til § 37 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 750 af 21. juni 2016, og § 22 i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 749 af 21. juni 2016. Det er dog en betingelse, at den undervisning og de øvrige opgaver,
hvortil tilskud er ydet, gennemføres i overensstemmelse med gældende regler og for det antal elever, der er ydet tilskud for
Institutionerne kan opspare tilskud til anvendelse i efterfølgende finansår og kan belåne institutionens aktiver, f.eks. med
henblik på investeringer i ejendom. Ved iværksættelse af større bygge- og anlægsprojekter skal institutionerne have
Finansudvalgets tilslutning, hvis anlægsprojektet har en totaludgift på 60 mio. kr. eller derover. De statsfinansierede
institutioner er dermed underlagt andre styringskrav end fx. de loftbelagte udgifter i stat, kommuner og regioner.
Institutionernes ret til at disponere frit over institutionens midler skal ses i lyset af, at uddannelsesinstitutionerne er selvejende
institutioner med bestyrelsen som øverste ledelse. Bestyrelserne varetager den overordnede og strategiske ledelse af
institutionerne og skal herunder sikre en effektiv drift af disse. Bestyrelserne er over for undervisningsministeren ansvarlig for
forvaltningen af statslige tilskud m.v. Bestyrelserne skal forvalte institutionernes midler, så de bliver til størst mulig gavn for
institutionernes formål, og er herunder forpligtet til at vedligeholde institutionens bygninger på et forsvarligt niveau, og at sikre
en forsvarlig standard af udstyr m.v. til de tilskudsberettigede aktiviteter. Den enkelte institutions leder udøver sine beføjelser
på institutionens vegne og under ansvar for institutionens bestyrelse. Der henvises til §§ 18-21 og 24 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og §§ 7-10 og 13 i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Institutionslovenes sanktionsbestemmelser indebærer, at ministeriet kan give en institution påbud om at ændre en virksomhed,
der ikke er i overensstemmelse med lovgivningen. Herudover kan ministeriet tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde eller
kræve tilskud tilbagebetalt, såfremt lovgivningen ikke overholdes. Der er hjemmel til, at ministeren om nødvendigt kan afsætte
bestyrelsen. Der henvises til lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., hvor
sanktionsbestemmelserne fremgår af §§ 50-53 samt § 20 stk. 2 og 3. I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
fremgår sanktionsbestemmelserne af § 29-30a samt § 10, stk. 2 og 3.
3.1.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslaget omfatter, jf. ovenfor, de offentlige gymnasier, hf-centre mv., voksenuddannelsescentre og institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, der er selvejende institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. eller lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Da investeringer foretaget af disse institutioner efter gældende regler ikke er underlagt central styring, og da investeringerne
tæller med i opgørelsen af de samlede investeringer på tværs af den offentlige sektor og dermed den strukturelle saldo,
påvirker de selvejende institutioners investeringer råderummet i den offentlige økonomi.
For at sikre en bedre fremadrettet central styring og tværgående prioritering af de offentlige investeringer foreslås det med
lovforslaget, at de af lovforslaget omfattede institutioners investeringer fra 2018 og frem bliver underlagt centralt fastsatte
flerårige investeringsrammer. Indførelsen af investeringsrammer indebærer, at der på finansloven fremadrettet fastsættes et
samlet, flerårigt investeringsniveau for de selvejende institutioner på Undervisningsministeriets område.
Med lovforslaget etableres der hjemmel til, at undervisningsministeren kan pålægge en uddannelsesinstitution at tilpasse,
udskyde eller standse planlagte investeringer, hvis de samlede budgetterede investeringer for de statsfinansierede selvejende
institutioner på Undervisningsministeriets område overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven.
Over for kravet om, at ministeren skal sikre, at institutionernes samlede investeringer holder sig inden for investeringsrammen,
står også hensynet til de selvejende institutioners dispositionsfrihed. Der vil derfor ved udmøntningen af rammen blive tilstræbt,
at institutionerne får den nødvendige fleksibilitet til at kunne foretage såvel større som mindre investeringer, og at eventuelle
indgreb over for institutionerne i videst mulig omfang begrænses. Ministeren offentliggør de flerårige investeringsrammer.
Det er hensigten, at muligheden for at standse en planlagt eller igangsat investering kun vil blive brugt i yderste konsekvens.
Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis en institution igangsætter et anlægsprojekt, selvom investeringen efter ministeriets
udmelding ligger over den udmeldte ramme. Det kunne endvidere være tilfældet i en situation, hvor en institution ikke
efterkommer ministeriets udmelding til institutionen om at nedskalere (tilpasse) en given investering.
Med investeringer forstås institutionens samlede investeringer, der gennemføres i et givent år og enten i samme år eller på et
senere tidspunkt bliver aktiveret på balancen i institutionens årsregnskab.
Omfattet af investeringsrammen er alene nyinvesteringer. Nyinvesteringer omfatter køb eller opførelse af nye aktiver, der
aktiveres i institutionens balance. Det gælder f.eks. køb eller opførelse af en ny bygning, tilbygning af en ny fløj, ombygning af
en eksisterende bygning og bygningsforbedringer i forbindelse med renoveringer og vedligeholdelsesarbejder, men også køb af
f.eks. nyt inventar og it-udstyr. Køb af eksisterende (ikke-nyopført) bygninger, brugt udstyr og brugt inventar vil ikke indgå som
led i de investeringer, der er omfattet af investeringsrammen, men skal dog inkluderes i indberetningerne.
Det skal desuden opgøres, hvis institutioner modtager ikke-statslige donationer og lignende, herunder både pengedonationer og
donationer i form af aktiver. Det er ikke hensigten, at private donationer til institutionerne skal indgå i investeringsrammen. De
samlede private donationer vil derfor bliver fratrukket i forbindelse med opgørelsen af institutionernes investeringer.
Undervisningsministeriet vil efter en vedtagelse af lovforslaget udarbejde vejledningsmateriale med information til
institutionerne om, hvordan opgørelsen af investeringer konkret foretages. Formålet med forslaget er således at tilvejebringe en
mulighed for at følge og tilpasse investeringsniveauet i sektoren og pålægge den enkelte institution et konkret investeringsloft.
For at tage hensyn til, at investeringer ofte vedrører anlægsprojekter, som har en relativ lang tidshorisont, fastlægges
investeringsrammerne årligt på finanslovene for budgetåret og de tre budgetoverslagsår (BO-år). Rammefastsættelsen kan tage
udgangspunkt i uddannelsesinstitutionernes indberetning af planlagte budgetterede investeringer, idet der dog ved de årlige
rammefastsættelser skal tages særskilt hensyn til, at investeringer dels oftest har et flerårligt sigt og en længerevarende
beslutningsproces, dels kan opstå som følge af pludseligt opståede behov.
En hensigtsmæssig forvaltning af investeringsrammerne forudsætter, at ministeriet er velinformeret om institutionernes
budgetterede investeringsprojekter. Med forslaget forpligtes uddannelsesinstitutionerne derfor til at indsende flerårige
investeringsbudgetter, som indberettes til Undervisningsministeriet sammen med regnskabstal for det forudgående år og
prognosen for investeringerne i det aktuelle år, jf. nedenfor under pkt. 3.1.2.
I tilfælde af, at de samlede indberetninger fra institutioner under Undervisningsministeriet viser et samlet investeringsniveau,
der er højere end den tildelte investeringsramme, skal ministeren tage initiativ til at bringe investeringsniveauet i
overensstemmelse med den ramme, som fastsættes på finansloven.
Ministeren vil i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 37, stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse, som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 2, og i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 22, stk.
4, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som affattet ved dette lovforslags § 2, nr. 2, kunne fastsætte regler om
forvaltningen af den flerårige investeringsramme, der fastsættes på de årlige finanslove. Bemyndigelsen til
undervisningsministeren giver mulighed for løbende at tilpasse forvaltningen af (dvs. administrationsmodellen for) de flerårige
investeringsrammer.
5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
I forhold til administrationen af investeringsrammerne har Undervisningsministeriet gjort sig følgende foreløbige overvejelser:
Det er umiddelbart ministeriets hensigt, at en tilpasningsprocent indledes i starten af et kalenderår vedrørende investeringer i
det efterfølgende finansår, og at tilpasningen til investeringsrammen vil tage udgangspunkt i en dialog mellem ministeriet og
institutionerne.
Såfremt der ikke kan opnås tilstrækkelig frivillig reduktion ved, at én eller flere institutioner frivilligt vælger at tilpasse, udskyde
eller standse investeringer budgetteret i det efterfølgende år, vil ministeren foretage en prioritering af de indmeldte
investeringer efter en forhandling med institutionerne. Prioriteringen vil kunne foretages på baggrund af følgende kriterier:
Samfundsøkonomiske hensyn, herunder f.eks. de afledte omkostninger ved f.eks. at standse et projekt (tab af alle
foretagne investeringer), en vurdering af alternativomkostninger (f.eks. omkostninger ved at tilvejebringe lokalekapacitet
eller anlæg ved lejemål), projektets økonomiske bæredygtighed (mulige besparelser ved investeringen f.eks. på drift eller
energiudgifter), graden af ekstern finansiering m.v.
Institutionspolitiske hensyn, herunder væsentlige hensyn til institutionernes udvikling (f.eks. realisering af
sammenlægninger eller samling af udbudssteder eller realisering af satsninger inden for fagområder med særlig væsentlig
betydning).
Regionale hensyn, herunder hensynet til udbudsforpligtelsen.
Ministeriet forventer at indkalde oplysninger fra institutionerne til brug for denne prioritering. Institutioner, der ikke har
investeringer i de relevante år, eller alene har marginale investeringer, vil ikke indgå i denne proces. Ministeriet vil i
forlængelse af forhandlingerne med de relevante institutioner kunne udmelde resultatet til institutionerne som en
institutionsspecifik investeringsramme. Har en institution eksempelvis ønsket at investere for 25 mio. kr., kan ministeriet efter
forhandling, jf. ovenfor, vurdere, at der kan udskydes investeringer for 5 mio. kr., og som følge deraf tildele institutionen en
individuel ramme på 20 mio. kr.
Den individuelle ramme vil dog ikke være bundet til de investeringer, som ministeriet har prioriteret. Det er således hensigten,
at en institution inden for den tildelte institutionsspecifikke ramme kan vælge selv at prioritere investeringerne og således
fortsat disponere over, hvilke investeringer der igangsættes inden for rammen. Forventningen er dog, at der som oftest kan
opnås enighed om, hvilke investeringer som institutionerne arbejder videre med.
Som anført ovenfor vil bemyndigelsen til ministeren kunne anvendes til løbende at tilpasse administrationen.
Ved konstatering af en manglende efterlevelse af afgørelse om at tilpasse, udskyde eller helt aflyse dele af institutionens
investeringer eller manglende efterlevelse af udarbejdelse og indberetning af regnskabstal og investeringsbudgetter, jf. pkt.
3.1.2, vil håndhævelse ske ved brug af institutionslovens almindelige sanktionsbestemmelser, dvs. bestemmelser om påbud i §
50, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., og § 29, stk. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse samt bestemmelserne om tilskudsmæssige sanktioner i § 52 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 30 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Institutionen vil således i første omgang modtage et påbud om efterlevelse. Hvis bestyrelsen ikke overholder et sådant påbud,
vil der kunne iværksættes tilskudsmæssige sanktioner i form af tilbageholdelse af tilskud, bortfald af tilskud eller krav om hel
eller delvis tilbagebetaling af tilskud. I sidste ende vil bestyrelsen kunne afsættes.
3.1.2. Indberetning af investeringsbudgetter og regnskabstal
3.1.2.1. Gældende ret
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved finansårets afslutning udarbejdes et årsregnskab omfattende resultatopgørelse,
balance og anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens leder. Institutionens årsregnskab
indsendes til Undervisningsministeriet. Regnskabet revideres af rigsrevisor i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber.
Dette følger af regnskabs- og revisionsbestemmelserne i § 26 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og § 42 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Undervisningsministeren har indgået aftale
med rigsrevisor om, at revisionsopgaven på de statsfinansierede selvejende institutioner varetages i et nærmere fastlagt
samarbejde mellem rigsrevisor og en intern revisor (institutionsrevisor) - en såkaldt § 9-aftale (jf. § 9 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.).
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Institutionens bestyrelse godkender årligt budget og regnskab. Dette følger af § 24 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 7 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Institutionerne er omfattet af de budget- og bevillingsregler, der er fastsat af Finansministeriet i Budgetvejledningen, og som
vedrører statsfinansierede selvejende institutioner.
Der er i institutionslovene hjemler til at indhente alle oplysninger fra institutionerne om uddannelserne, deltagere i uddannelse,
udstyret, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler, institutionernes drift og i øvrigt om bestyrelsernes
medlemmer til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af
statistik. Ministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen
skal ske, samt fastsætte krav til kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger. Dette fremgår af § 54 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 31 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Bestemmelserne omhandler alene oplysninger, institutionerne i forvejen er i besiddelse af.
3.1.2.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning.
For at kunne følge udviklingen på området vil der være brug for oplysninger fra institutionerne, der i dag ikke indberettes til
Undervisningsministeriet.
Der vil med udarbejdelse og indberetning af regnskabstal, prognosetal og investeringsbudgetter med henblik på forvaltningen
af investeringsrammerne være tale om nye oplysninger og derved en ny opgave, som ligger ud over de indberetninger, som
institutionerne tidligere har været forpligtet til at varetage. Det er på den baggrund vurderingen, at der bør etableres hjemmel i
institutionslovene til at pålægge institutionerne at udarbejde og indberette flerårige investeringsbudgetter.
Med henblik på at tilvejebringe det fornødne grundlag for at kunne forvalte investeringsrammerne, foreslås det derfor, at der
etableres hjemmel til, at undervisningsministeren kan pålægge institutionerne at indberette investeringsbudgetter for
kommende år, prognoser for indeværende år og regnskabstal. Det forventes, at institutionerne to gange årligt vil blive pålagt at
indberette dette.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører merudgifter til administration af investeringsrammerne for staten, herunder de statsligt selvejende
uddannelsesinstitutioner. Uddannelsesinstitutionerne vil skulle afsætte ressourcer til at udarbejde og indberette
investeringsbudgetter flere gange årligt i forlængelse af, at de allerede udarbejder flerårige vedligeholdelsesplaner. Ligeledes vil
ministeriet skulle afsætte ressourcer til at sikre monitorering af investeringsbudgetter og koordination af institutionernes
budgetjusteringer i tilfælde af overskridelse af investeringsrammerne.
Der sikres en fremadrettet styring og tværgående prioritering af de offentlige investeringer og indføres investeringsrammer for
de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lovforslaget. Dermed skabes mulighed for at pålægge de enkelte
institutioner et investeringsloft, og herunder tilpasse, udsætte eller helt aflyse planlagte investeringer. Det forventes, at der for
institutionerne kan være omkostninger forbundet med at tilpasse, udsætte eller helt aflyse planlagte investeringer.
I det omfang, investeringsrammerne begrænser de af lovforslaget omfattede selvejende uddannelsesinstitutioners samlede
investeringer, kan det bidrage til at forbedre den faktiske og strukturelle saldo for de offentlige finanser på kort sigt.
Ministerierne indhenter i dag ikke budgetter for de selvejende institutioner. Indhentninger af investeringsbudgetter vil være en
ny opgave, der vil kræve ressourcer. Lovforslaget vil ikke medføre udgifter for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Såfremt, der måtte blive tale
om, at investeringsrammerne fastsættes på lavere niveau fremover end det hidtidige investeringsniveau, vil lovforslaget have
negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, i det omfang der ikke bliver tilsvarende højere investeringer på øvrige
offentlige områder.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
1718050_0008.png
Udkast af 16. december 2016
7. Miljømæssige konsekvenser
I det omfang investeringsrammer begrænser institutionernes investeringer, kan det have negative miljømæssige konsekvenser,
da uddannelsesinstitutionernes bygge- og anlægsinvesteringer, herunder energibesparende tiltag efter omstændighederne
mindskes.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra [den xx. xx 2016 til den xx. xx 2017] været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
[----]
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang)
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Skaber mulighed for politisk Begrænser institutionernes investeringsmuligheder. De økonomisk negative
prioritering af
konsekvenser heraf afhænger imidlertid af den fastsatte ramme.
investeringsomfanget på det
statsfinansierede
selvejeområde.
Større mulighed for centralt Administrativt bebyrdende for Undervisningsministeriet årligt at skulle sikre,
at tilpasse og prioritere
at de statsfinansierede selvejende institutioners samlede investeringsbudget
investeringsomfanget i den holdes inden for investeringsrammen. Særligt i det omfang, ministeriet skal
offentlige sektor.
sagsbehandle og prioritere investeringsprojekter for ca. 230 institutioner.
Større indsigt for MBUL i
institutionernes
regnskabsførte og
budgetterede
investeringsudgifter.
Ingen
Administrativt bebyrdende for institutionerne at udarbejde og indberette
investeringsbudgetter flere gange årligt og herudover anvende en ny
opgørelsesmetode.
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-
Lovforslaget indeholder ikke
retten
Overimplementering
JA
af EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Investeringsrammer kan mindske mulighederne for energibesparende tiltag.
EU-retlige aspekter
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
8
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 37, stk. 1, 1. pkt., i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., disponerer institutionerne frit over de samlede statslige tilskud efter §§ 30, 31, 33 og 34 og over øvrige
indtægter.
Med den foreslåede tilføjelse til bestemmelsen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 21 i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 37 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
disponerer offentlige gymnasier, hf-centre og voksenuddannelsescentre frit inden for deres formål ved anvendelse af tilskud,
øvrige indtægter og kapital under ét. Det er dog en betingelse, at institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de
enkelte uddannelser og formål, og gennemfører den uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden aktivitet, som
tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan opspare tilskud til anvendelse i følgende finansår til institutions- og
undervisningsformål.
Institutionernes investeringer er ikke underlagt samme styring som de loftbelagte udgifter i stat, kommune og regioner, og
institutionerne kan frit anvende opsparede og lånte midler til investeringer, dog med forelæggelse af større bygge- og
anlægsprojekter for Finansudvalget, jf. budgetvejledningen og de særlige bevillingsbestemmelser på finansloven, og med de
begrænsninger for kapitalanbringelse, der følger af institutionslovgivningen i øvrigt.
Det fremgår af gældende regler, at bestyrelsen er øverste myndighed, jf. § 20, og skal forvalte institutionens midler sådan, at
de bliver til størst mulig gavn for institutionernes formål, jf. § 20. Bestyrelsen er overfor undervisningsministeren ansvarlig for
institutionens virke, herunder forvaltningen
Med henblik på at kunne forvalte den flerårige investeringsramme, der fastsættes på de årlige finanslove, foreslås det at
indsætte et nyt stk. 3 i § 37, hvorefter at undervisningsministeren vil kunne pålægge en institution at tilpasse, udskyde eller
standse investeringer, hvis de samlede budgetterede investeringer for de selvejende institutioner på Undervisningsministeriets
område overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven. Bestemmelsen vil dermed give ministeren
mulighed for at pålægge den enkelte institution et konkret investeringsloft. Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
De investeringer, som ministeren vil kunne pålægge et gymnasium eller et voksenuddannelsescenter at tilpasse, standse eller
udskyde, er samtlige institutionens investeringer, der gennemføres i et givent år og enten i samme år eller på et senere
tidspunkt bliver aktiveret i institutionens balance.
Omfattet af investeringsrammen vil være nyinvesteringer. Nyinvesteringer omfatter køb eller opførelse af nye aktiver, der
aktiveres i institutionens balance. Det gælder f.eks. køb eller opførelse af en ny bygning, tilbygning af en ny fløj, ombygning af
en eksisterende bygning og bygningsforbedringer i forbindelse med renoveringer og vedligeholdelsesarbejder, men også køb af
f.eks. nyt inventar og it-udstyr. Køb af eksisterende (ikke-nyopført) bygninger, brugt udstyr og brugt inventar vil ikke indgå
som led i de investeringer, der er omfattet af investeringsrammen, men skal dog indberettes.
I tilfælde af, at indberetningerne viser et samlet investeringsniveau, der er højere end den tildelte investeringsramme, vil der på
Undervisningsministeriets initiativ blive iværksat en proces med henblik på tilpasning mellem den udmeldte ramme og de
indmeldte investeringsbudgetter.
Efter den foreslåede
stk. 4
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen, der
fastsættes på de årlige finanslove. Bemyndigelsen til undervisningsministeren giver mulighed for løbende at tilpasse
forvaltningen af de flerårige investeringsrammer.
I forhold til forvaltningen af de flerårige investeringsrammer har Undervisningsministeriet gjort sig følgende foreløbige
overvejelser:
Det er umiddelbart ministeriets hensigt, at denne tilpasning først og fremmest vil ske gennem dialog mellem ministeriet og
institutionerne, hvor institutionerne anmodes om at revurdere deres investeringsbudgetter med henblik på frivilligt at tilpasse,
udskyde eller standse investeringsprojekter. En tilpasningsproces vil kunne indledes i starten af et kalenderår vedrørende
investeringer i det efterfølgende år.
Såfremt der ikke kan opnås tilstrækkelig reduktion ved, at én eller flere institutioner frivilligt vælger at tilpasse, udskyde eller
standse investeringer budgetteret i de efterfølgende år, vil ministeriet efter forhandling med de enkelte institutioner foretage en
prioritering af sektorens samlede indmeldte investeringer.
9
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Prioriteringen vil skulle ske på baggrund af fastlagte kriterier, som dog vil rumme et vist skøn, der udmeldes til institutionerne.
Der vil bl.a. kunne lægges vægt på følgende kriterier:
Samfundsøkonomiske hensyn, herunder f.eks. de afledte omkostninger ved f.eks. at standse et projekt (tab af alle
foretagne investeringer), en vurdering af alternativomkostninger (f.eks. omkostninger ved at tilvejebringe lokalekapacitet
eller anlæg ved lejemål), projektets økonomiske bæredygtighed (mulige besparelser ved investeringen f.eks. på drift eller
energiudgifter), graden af ekstern finansiering m.v.
Institutionspolitiske hensyn, herunder væsentlige hensyn til institutionernes udvikling (f.eks. realisering af
sammenlægninger eller samling af udbudssteder eller realisering af satsninger inden for fagområder med særlig væsentlig
betydning).
Regionale hensyn, herunder hensynet til udbudsforpligtelsen.
Det er forventningen, at ministeriet i forlængelse af forhandlingerne med de relevante institutioner vil kunne udmelde resultatet
til institutionerne som en institutionsspecifik investeringsramme. Den institutionsspecifikke ramme vil dog ikke være bundet til
de investeringer, som ministeriet har prioriteret. Det er således hensigten, at en institution inden for den tildelte individuelle
ramme kan vælge selv at prioritere investeringerne og således forsat disponere over, hvilke investeringer der gennemføres
inden for rammen.
Som anført ovenfor vil bemyndigelsen til ministeren kunne anvendes til løbende at tilpasse administrationen.
I tilfælde af, at en institution ikke efterlever et givent påbud fra ministeriet om at tilpasse, udskyde eller standse institutionens
investeringer, vil reglerne i lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om regulering via tilskud
eller indgriben over for institutionens ledelse kunne finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved finansårets afslutning udarbejdes et årsregnskab omfattende resultatopgørelse,
balance og anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens leder. Institutionens årsregnskab
indsendes til Undervisningsministeriet. Regnskabet revideres af rigsrevisor i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber.
Dette følger af regnskabs- og revisionsbestemmelserne i § 26 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og § 42 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Der er i institutionslovene hjemler til at indhente alle oplysninger fra institutionerne om uddannelserne, deltagere i uddannelse,
udstyret, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler, institutionernes drift og i øvrigt om bestyrelsernes
medlemmer til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af
statistik. Ministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen
skal ske, samt fastsætte krav til kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger. Dette fremgår af § 54 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 31 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Bestemmelserne omhandler alene oplysninger, institutionerne i forvejen er i besiddelse af.
Der vil med udarbejdelse og indberetning af regnskabstal, prognosetal og investeringsbudgetter med henblik på forvaltningen
af investeringsrammerne være tale om nye oplysninger og derved en ny opgave, som ligger ud over de indberetninger, som
institutionerne tidligere har været forpligtet til at varetage.
Med henblik på at indsamle bidrag til fastsættelse af den årlige investeringsramme og at følge investeringsniveauet tæt foreslås
det med lovforslagets § 1, nr. 3, at der indsættes en bestemmelse i § 26 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., hvorefter institutionerne efter ministerens anmodning skal indberette investeringsbudgetter
og regnskabstal.
Det er forventningen, at institutionerne som udgangspunkt vil blive pålagt to gange årligt at indberette femårige løbende
investeringsbudgetter til Undervisningsministeriet. Institutionerne vil som udgangspunkt blive pålagt samtidig at indberette
regnskabstal, der gør status på den regnskabsmæssige overholdelse af investeringsrammerne.
Samtlige investeringer indberettes opdelt på investeringer i eksisterende aktiver og nye aktiver uanset finansieringskilde. Også
investeringer, der helt eller delvist finansieres af donationer fra fonde eller andre institutioner m.v., herunder fra EU, skal indgå i
indberetningerne.
10
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Desuden indberettes de samlede donationer til institutionen.
På baggrund af de samlede indberetninger beregner ministeriet, hvor meget der skal tælles med under rammen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i § 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., kan undervisningsministeren og rigsrevisor i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 2 nævnte interne
revisor.
Med den foreslåede ændring i bestemmelsen af stk.-henvisningen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et
nyt stk. 2 i § 42 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i § 42, stk. 3, 2. pkt. i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., kan rigsrevisor pålægge bestyrelsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne
revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 2, 2. pkt.,
udstedte regler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor.
Med den foreslåede ændring i bestemmelsen af stk.-henvisningen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et
nyt stk. 2 i § 42 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 22, stk. 1, 1. pkt., i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, disponerer
institutionerne frit inden for deres formål ved anvendelsen af de samlede statslige tilskud efter §§ 15-21 og øvrige indtægter
under ét.
Med den foreslåede justering af bestemmelsen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 22 i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 22 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse disponerer institutioner for
erhvervsrettet uddannelse frit inden for deres formål ved anvendelse af tilskud, øvrige indtægter og kapital under ét. Det er dog
en betingelse, at institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de enkelte uddannelser og formål, og gennemfører
den uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden aktivitet, som tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan opspare
tilskud til anvendelse i følgende finansår til institutions- og undervisningsformål.
Institutionernes investeringer er ikke underlagt samme styring som de loftbelagte udgifter i stat, kommune og regioner, og
institutionerne kan frit anvende opsparede og lånte midler til investeringer, dog med forelæggelse af større bygge- og
anlægsprojekter for Finansudvalget, jf. budgetvejledningen og de særlige bevillingsbestemmelser på finansloven, og med de
begrænsninger for kapitalanbringelse, der følger af institutionslovgivningen i øvrigt.
Det fremgår af gældende regler, at bestyrelsen er øverste myndighed, jf. § 7 i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, og skal forvalte institutionens midler sådan, at de bliver til størst mulig gavn for institutionernes formål, jf. § 11 i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Bestyrelsen er overfor undervisningsministeren ansvarlig for institutionens
virke, herunder forvaltningen
Med henblik på at kunne forvalte den flerårige investeringsramme, der fastsættes på de årlige finanslove, foreslås det at
indsætte et nyt stk. 3 i § 22, hvorefter undervisningsministeren vil kunne pålægge en institution at tilpasse, udskyde eller
11
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
standse investeringer, hvis de samlede budgetterede investeringer for de selvejende institutioner på Undervisningsministeriets
område overstiger den flerårige investeringsramme, der fastsættes på finansloven. Bestemmelsen vil dermed give ministeren
mulighed for at pålægge den enkelte institution et konkret investeringsloft. Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
De investeringer, som ministeren vil kunne pålægge en institution for erhvervsrettet uddannelse at tilpasse, standse eller
udskyde, er samtlige institutionens investeringer, der gennemføres i et givent år, og enten i samme år eller på et senere
tidspunkt bliver aktiveret i institutionens balance.
Omfattet af investeringsrammen vil være nyinvesteringer. Nyinvesteringer omfatter køb eller opførelse af nye aktiver, der
aktiveres i institutionens balance. Det gælder f.eks. køb eller opførelse af en ny bygning, tilbygning af en ny fløj, ombygning af
en eksisterende bygning og bygningsforbedringer i forbindelse med renoveringer og vedligeholdelsesarbejder, men også køb af
f.eks. nyt inventar og it-udstyr. Køb af eksisterende (ikke-nyopført) bygninger, brugt udstyr og brugt inventar vil ikke indgå
som led i de investeringer, der er omfattet af investeringsrammen, men skal dog indberettes.
I tilfælde af, at indberetningerne viser et samlet investeringsniveau, der er højere end den tildelte investeringsramme, vil der på
Undervisningsministeriets initiativ blive iværksat en proces med henblik på tilpasning mellem den udmeldte ramme og de
indmeldte investeringsbudgetter.
Efter den foreslåede
stk. 4
bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen, der
fastsættes på de årlige finanslove. Bemyndigelsen til undervisningsministeren giver mulighed for løbende at tilpasse
forvaltningen af de flerårige investeringsrammer.
I forhold til forvaltningen af de flerårige investeringsrammer har Undervisningsministeriet gjort sig følgende foreløbige
overvejelser:
Det er umiddelbart ministeriets hensigt, at denne tilpasning først og fremmest vil ske gennem dialog mellem ministeriet og
institutionerne, hvor institutionerne anmodes om at revurdere deres investeringsbudgetter med henblik på frivilligt at tilpasse,
udsætte eller standse investeringsprojekter. En tilpasningsproces vil kunne indledes i starten af et kalenderår vedrørende
investeringer i det efterfølgende år.
Såfremt der ikke kan opnås tilstrækkelig reduktion ved, at én eller flere institutioner frivilligt vælger at tilpasse, udskyde eller
standse investeringer budgetteret i de efterfølgende år, vil ministeriet efter forhandling med de enkelte institutioner foretage en
prioritering af sektorens samlede indmeldte investeringer.
Prioriteringen vil skulle ske på baggrund af fastlagte kriterier, som dog vil rumme et vist skøn, der udmeldes til institutionerne.
Der vil bl.a. kunne lægges vægt på følgende kriterier:
Samfundsøkonomiske hensyn, herunder f.eks. de afledte omkostninger ved f.eks. at standse et projekt (tab af alle
foretagne investeringer), en vurdering af alternativomkostninger (f.eks. omkostninger ved at tilvejebringe lokalekapacitet
eller anlæg ved lejemål), projektets økonomiske bæredygtighed (mulige besparelser ved investeringen f.eks. på drift eller
energiudgifter), graden af ekstern finansiering m.v.
Institutionspolitiske hensyn, herunder væsentlige hensyn til institutionernes udvikling (f.eks. realisering af
sammenlægninger eller samling af udbudssteder eller realisering af satsninger inden for fagområder med særlig væsentlig
betydning).
Regionale hensyn, herunder hensynet til udbudsforpligtelsen.
Det er forventningen, at ministeriet i forlængelse af forhandlingerne med de relevante institutioner vil kunne udmelde resultatet
til institutionerne som en institutionsspecifik investeringsramme. Den institutionsspecifikke ramme vil dog ikke være bundet til
de investeringer, som ministeriet har prioriteret. Det er således hensigten, at en institution inden for den tildelte individuelle
ramme kan vælge selv at prioritere investeringerne og således forsat disponere over, hvilke investeringer der gennemføres
inden for rammen.
Som anført ovenfor vil bemyndigelsen til ministeren kunne anvendes til løbende at tilpasse administrationen.
I tilfælde af, at en institution ikke efterlever et givent påbud fra ministeriet om at tilpasse, udskyde eller standse institutionens
investeringer, vil reglerne i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse om regulering via tilskud eller indgriben over for
institutionens ledelse kunne finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved finansårets afslutning udarbejdes et årsregnskab omfattende resultatopgørelse,
balance og anlægsoversigt. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens leder. Institutionens årsregnskab
12
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
indsendes til Undervisningsministeriet. Regnskabet revideres af rigsrevisor i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber.
Dette følger af regnskabs- og revisionsbestemmelserne i § 26 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og § 42 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Der er i institutionslovene hjemler til at indhente alle oplysninger fra institutionerne om uddannelserne, deltagere i uddannelse,
udstyret, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler, institutionernes drift og i øvrigt om bestyrelsernes
medlemmer til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af
statistik. Ministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen
skal ske, samt fastsætte krav til kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger. Dette fremgår af § 54 i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 31 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Bestemmelserne omhandler alene oplysninger, institutionerne i forvejen er i besiddelse af.
Der vil med udarbejdelse og indberetning af regnskabstal, prognosetal og investeringsbudgetter med henblik på forvaltningen
af investeringsrammerne være tale om nye oplysninger og derved en ny opgave, som ligger ud over de indberetninger, som
institutionerne tidligere har været forpligtet til at varetage.
Med henblik på at indsamle bidrag til fastsættelse af den årlige investeringsramme og at følge investeringsniveauet tæt foreslås
det med lovforslagets § 2, nr. 3, at der indsættes en bestemmelse i § 42 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
hvorefter institutionerne efter ministerens anmodning skal indberette investeringsbudgetter og regnskabstal.
Det er forventningen, at institutionerne som udgangspunkt vil blive pålagt to gange årligt at indberette femårige løbende
investeringsbudgetter til Undervisningsministeriet. Institutionerne vil som udgangspunkt blive pålagt samtidig at indberette
regnskabstal, der gør status på den regnskabsmæssige overholdelse af investeringsrammerne.
Samtlige investeringer indberettes opdelt på investeringer i eksisterende aktiver og nye aktiver uanset finansieringskilde. Også
investeringer, der helt eller delvist finansieres af donationer fra fonde eller andre institutioner m.v., herunder fra EU, skal indgå i
indberetningerne.
Desuden indberettes de samlede donationer til institutionen.
På baggrund af de samlede indberetninger beregner ministeriet, hvor meget der skal tælles med under rammen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i § 26, stk. 3, 1. pkt., i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan
undervisningsministeren og rigsrevisor i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at
revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 2 nævnte interne revisor.
Med den foreslåede ændring i bestemmelsen af stk.-henvisningen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et
nyt stk. 2 i § 26 i lov om institutioner for institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i § 26, stk. 3, 2. pkt., i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan rigsrevisor
pålægge bestyrelsen at udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 2, 2. pkt., udstedte regler om intern revision eller i øvrigt ikke
opfylder pligterne som intern revisor.
Med den foreslåede ændring i bestemmelsen af stk.-henvisningen er der tale om en teknisk konsekvens af, at der indsættes et
nyt stk. 2 i § 26 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
13
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 750
af 21. juni 2016, som ændret ved § 1 i lov nr. 1744 af 22.
december 2015, foretages følgende ændringer:
§ 37.
Inden for deres formål disponerer institutionerne
frit over de samlede statslige tilskud efter §§ 30, 31, 33 og
34 og over øvrige indtægter. Det er en betingelse, at
institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for de
enkelte uddannelser og formål, og gennemfører den
uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden
aktivitet, som tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan
opspare tilskud til anvendelse i følgende finansår til
institutions- og undervisningsformål.
Stk. 2.
Tilskud, der efter § 31 er ydet under forudsætning
af, at uforbrugte midler tilbagebetales, er ikke omfattet af
stk. 1.
1.
I
§ 37, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ét«: », jf. dog stk.
3«.
2.
I
§ 37
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge en
institution at tilpasse, udskyde eller standse investeringer,
såfremt de samlede budgetterede investeringer for de
statsfinansierede selvejende institutioner på
Undervisningsministeriets område overstiger den flerårige
investeringsramme, der fastsættes på finansloven.
Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
forvaltningen af investeringsrammen, der fastsættes på de
årlige finanslove, jf. stk. 3.
§ 42.
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab
omfattende resultatopgørelse, balance og anlægsoversigt.
Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens
leder. I forbindelse med indsendelse af årsregnskab til
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling skal
bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love
om, at de opfylder betingelserne for at være medlemmer af
bestyrelsen, jf. § 17, stk. 1.
Stk. 2.
Institutionernes regnskaber revideres af rigsrevisor
i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for
institutionen en intern revisor, som skal være statsautoriseret
eller registreret revisor, til at udføre revision i henhold til
regler, der fastsættes af ministeren for børn, undervisning og
ligestilling efter forhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen
underretter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift
af intern revisor.
3.
I
§ 42
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Institutionerne skal på undervisningsministerens
anmodning indberette investeringsbudgetter og
regnskabstal, jf. § 37, stk. 3 og stk. 4.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
4.
I
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2 til:
»
stk. 3«.
5.
I
§ 42, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2, 2.
pkt. til:
»
stk. 3, 2. pkt.«
14
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et
nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i
stk. 2 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge
bestyrelsen at udpege en anden intern revisor til at udføre
denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til
stk. 2, 2. pkt., udstedte regler om intern revision eller i øvrigt
ikke opfylder pligterne som intern revisor.
Stk. 4.
Regnskaberne opstilles efter regler, der fastsættes
af ministeren for børn, undervisning og ligestilling.
Institutionens regnskabsføring skal være i overensstemmelse
med regler fastsat af ministeren for børn, undervisning og
ligestilling. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
fastsætter regler om den interne revisors kontrol af
institutionens oplysninger til brug ved beregning af
statstilskud.
§2
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 749 af 21. juni 2016, som ændret ved
§ 2 i lov nr. 1744 af 22. december 2015, foretages følgende
ændringer:
§ 22.
Institutionerne disponerer frit inden for deres
formål ved anvendelsen af de samlede statslige tilskud efter
§§ 15-21 og øvrige indtægter under ét. Det er en betingelse,
at institutionerne opfylder de bestemmelser, der gælder for
de enkelte uddannelser og formål, og gennemfører den
uddannelsesaktivitet, kostafdelingsaktivitet eller anden
aktivitet, som tilskuddene er betinget af. Institutionerne kan
opspare tilskud til anvendelse i følgende finansår til
institutions- og undervisningsformål.
Stk. 2.
Hvis tilskud efter § 20 er ydet under forudsætning
af, at uforbrugte midler tilbagebetales, er dette tilskud ikke
omfattet af stk. 1.
1.
I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ét«: », jf. dog stk.
3«.
Stk. 3.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling og
2.
I
§ 22
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge
institutioner at tilpasse, udskyde eller standse investeringer,
såfremt de samlede budgetterede investeringer for de
statsfinansierede selvejende institutioner på
Undervisningsministeriets område overstiger den flerårige
investeringsramme, der fastsættes på finansloven.
Undervisningsministeren offentliggør de flerårige
investeringsrammer.«
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
forvaltningen af investeringsrammen, der fastsættes på de
årlige finanslove, jf. stk. 3.«
§ 26.
Institutionernes regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab
omfattende resultatopgørelse, balance og anlægsoversigt.
Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og institutionens
leder. Institutionernes årsregnskab indsendes til Ministeriet
for Børn, Undervisning og Ligestilling. I forbindelse med
indsendelse af årsregnskab til Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling skal bestyrelsesmedlemmerne
afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder
betingelserne for at være medlemmer af bestyrelsen, jf. § 5,
3.
I
§ 26
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Institutionerne skal på undervisningsministerens
anmodning indberette investeringsbudgetter og
regnskabstal, jf. § 22, stk. 3 og 4.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4.
I
§ 26, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2 til:
»
stk. 3«.
15
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 33: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet), fra undervisningsministeren
Udkast af 16. december 2016
stk. 7 og 8.
Stk. 2.
Institutionernes regnskaber revideres af rigsrevisor
i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for
institutionen en intern revisor, som skal være statsautoriseret
eller registreret revisor, til at udføre revision i henhold til
regler, der fastsættes af Ministeren for børn, undervisning og
ligestilling efter forhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen
underretter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift
af intern revisor.
Stk. 3.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling og
rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et
nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i
stk. 2 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge
bestyrelsen at udpege en anden intern revisor til at udføre
denne revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til
stk. 2, 2. pkt., udstedte regler om intern revision eller i øvrigt
ikke opfylder pligterne som intern revisor.
Stk. 4.
Regnskaberne opstilles efter regler, der fastsættes
af Ministeren for børn, undervisning og ligestilling.
Institutionens regnskabsføring skal være i overensstemmelse
med regler fastsat af ministeren for børn, undervisning og
ligestilling.
Stk. 5.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
fastsætter nærmere regler om revisors kontrol af
institutionens oplysninger til brug ved beregning af
statstilskud.
5.
I
§ 42, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 4, ændres stk. 2, 2.
pkt. til:
»
stk. 3, 2. pkt.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
16