Kære Annette Lind,
Jeg tillader mig at skrive til dig, da der dette år skrives på nye læreplaner for fagene i gymnasiet.
Jeg er selv dansk- og tysklærer på Sorø Akademis Skole.
Jeg skriver i håb om at påvirke udformningen af læreplanen for dansk.
Min hovedanke mod den nuværende læreplan er, at den forhindrer
fordybelsen
i litteraturen og
tvinger os til at undervise og beskæftige os med litteraturen på en
overfladisk
måde.
Om de faglige mål står der bl.a. i læreplanen:
”dokumentere
kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur….”
”demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs
Ligeledes er der også krav i kernestoffet om, at man skal læse mindst én tekst hver kanonforfatter:
Holberg, Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Pontoppidan,
Johannes V. Jensen, Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A Hansen, Seeberg, Klaus
Rifbjerg.
Det er lutter gode forfatternavne, ingen tvivl om dette, men det er 14 navne.
Min erfaring er, at disse krav fører til, at vi presses til at en overfladisk beskæftigelse med
litteraturen. Man kunne stille det op som en formel:
”Dokumentere kendskab” x ”demonstrere viden” x 14 kanonforfattere = overfladisk viden.
Vi vil så gerne give eleverne det hele, men vi ender med at give dem ingenting!
At læse en enkelt tekst af en forfatter, er som at læse ingenting. ”Einmal ist kein Mal”, som det
hedder på tysk.