Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 3
Offentligt
BEHOV FOR BEDRE KOMMUNIKATION I SKOLEN / 6. DECEMBER 2016
WWW.SKOLE-FORAELDRE.DK
Behov for bedre kommunikation i skolen
Ny analyse viser, at forældre har behov for bedre kommunikation fra skolens side, når der er
vanskelig heder med børnene i skolen.
En ny analys e af henvendels erne til Skole og
Forældres Forældrerådgivning vis er, at en del
s koler med fordel kan forbedre kvaliteten af deres
kommunikation med de forældre, hvor der er
vans keligheder med børnenes s kolegang.
- Kommunikations vans keligheder er en
gennemgående års ag til, at forældre oplever
problemer i forhold til s kolen. Meget peger på, at
s kolerne med fordel kunne kvalitets s ikre
kommunikationen med forældrene, når der er
problemer i forhold til børnene. Det handler om
ordentlig information og imødekommende
tilbagemeldinger, hvor forældrene oplever s ig hørt
og fors tået, s elvom deres øns ker ikke altid kan
imødekommes , s iger cand. pæd. ps ych. Finn
Chris tens en, der er en af analys ens to forfattere.
Det fremgår ogs å, at mange henvendels er til
forældrerådgivningen drejer s ig om mere end
almindlige s koleproblemer. Omtrent halvdelen af
alle henvendels er handler om elever, s om har s å
s tore vans keligheder, at de har brug for s ærlig
hjælp i s kolen.
- Forældrene oplever ofte problemer med s kolens
håndtering af elevens individuelle
forans taltninger i forhold til deres barns
undervis ning. Vores analys e tyder på, at ikke alle
s koler har et bereds kab, der kan afdække og
indrette et individuelt s koletilbud uden det giver
konflikter med forældrene, s iger fil. dr. Poul Skov.
Den nye analys e har titlen ”Når
forældre s øger
hjælp
”. Her har forfatterne analys eret indholdet af
652 brevkas s es pørgs mål på e-mail til Skole og
Forældres Forældrerådgivning i perioden 2013 -
15.
Skole og Forældres formand mener, at
s kolebes tyrels en både s kal og bør bidrage til at
forbedre kommunikationen med forældre, hvor der
er vans keligheder med børnenes s kolegang.
- Gennem principper og
tils yn har s kolebes tyrels en mulighed for at
bidrage til at profes s ionalis ere s kolens
kommunikation med de forældre, der har
vans keligheder med børnenes s kolegang. Den nye
analys e fra Forældrerådgivningen vis er, at is ær
når problemerne er s være, er det vigtigt, at s kolen
agerer profes s ionelt og tager hens yn til
forældrenes og børnenes uds atte pos ition.
Skolebes tyrels en s kal s ikre s ig, at der er klare
retnings linjer og arbejds gange, når s kolen
kommunikerer med forældre, s iger Skole og
Forældres formand, Mette With Hagens en.
A nalys en af forældrenes henvendels er til Skole og
Forældres Forældrerådgivning -
"Når forældre
s øger hjælp"
- er lavet af cand. pæd. ps ych. Finn
Chris tens en og fil. dr. Poul Skov med bis tand fra
pædagogis k udviklings kons ulent Signe Holm-
Lars en og forældrerådgivnings koordinator
Charlotte Broe.
Forældrerådgivningen
er en gratis og anonym
rådgivning, hvor forældre kan henvende s ig for at
få råd og vejledning om problemer i forbindels e
med deres børns s kolegang.
Forældrerådgivningen er finans ieret af
Undervis nings minis teriet.
A nalys en er udgivet af Pædagogis k Ps ykologis k
Tids s krift s om nr. 34 i Blå Serie i 2016.
Læs
analys en her.
Yderligere kommentarer: Mette With Hagens en,
formand, Skole og Forældre, mobil 31 71 63 78
1