Skole og Forældre
Kvægtorvsgade 1
1710 København V.
Tlf. 3326 1721
Fax 3326 1722
www.skole-foraeldre.dk
8.december 2016
Kære Børne- og Undervisningsudvalg,
Tak for en vellykket og inspirerende høring ”PISA – fokus på social ulighed” i går i Landstingssalen på
Christiansborg. Som aftalt vedlægges Skole og Forældres nye analyse af hvilke udfordringer forældrene
oplever i kommunikation med skolen ”Når forældre søger hjælp”. Vi håber hermed at kunne bidrage til
videre udvikling af tiltag omkring de centrale perspektiver høringen handlede om.
Det første oplæg under høringen af Agi Csonka viste med al (u)ønskelig klarhed, at det danske
uddannelsessystem ikke formår at bryde den negative sociale arv. Det kunne se ud som om social
determinisme lægger sig på tværs af skolereformens socialpolitiske mål om at sikre fri og lige adgang til
uddannelse uanset social baggrund. Så hvordan kan vi bedre imødegå social ulighed og efterfølgende
usikkerhed på arbejdsmarkedet. SFIs anbefaling var tidligere indgriben ”måske
allerede når barnet ligger i
mors mave”.
Men hvad er det helt præcist forældrene har behov for at vide og forstå og gøre?
Derefter viste Morten Østergaard Jensen (Skoleleder på Nørre Fælles Skole), hvordan man alligevel i dagens
Danmark kan gøre en positiv forskel med at understøtte børn med svag social baggrund i en åben og
inddragende folkeskole, der forankres i lokalmiljøet. For mig virker det også som et skoleeksempel på
hvordan vi i Danmark har eksempler på det EU-Kommissionen kalder et holistisk skolesystem der inddrager
forældrene, for at sikre at alle elever for en ordentlig grunduddannelse. <se evt. link:
http://ec.europa.eu/education/policy/school/early-school-leavers_en
>. Mortens konklusion på hvad der
sikrer succes i denne sammenhæng var at ”Forældresamarbejdet
er den mest afgørende enkeltfaktor!”.
Flere i panelet var inde på behovet for at tænke på tværs af fag-siloer, og f.eks. Marianne Jelved (R) brugte
sin taletid til at efterlyse ”konkrete
input til en samlet strategi, der skal udbrede og forankre de gode
eksempler i folkeskolen”?
Ligeledes vil de fagprofessionelle gerne have et fælles sprog (BUBLs kommentar),
og de kommunale forvaltningschefer ønsker at koordinere indsatsen bedre på tværs af områder, som
nævnt af Anders-Peter Østergaard. Men hvad skal prioriteres, hvilke udfordringer er det fælles fokus?
Skole og Forældre bidrog til debatten i Landstingssalen med henvisning til vores nye analyse af hvad
forældre henvender om til Skole og Forældres ”Forældrerådgivningen”. Analysen er ”et skridt på vejen” til
en bedre fælles forståelse af hvilke strategiske tiltag der vil understøtte skole-hjem samarbejdet, der hvor
skoen trykker mest. Den viden kan være et bidrag til at muliggøre tidlig indgriben (Agi Csonka) ved at skabe
fælles sprog og fokus (BUBL) på de centrale udfordringer for det afgørende forældresamarbejde om
folkeskolen (Morten Østergaard). Analysen indledes med en opfordring til at professionalisere skolens
kommunikation. Derefter viser den gennem en række eksempler, at ”kommunikationsvanskeligheder
er en
gennemgående årsag til, at forældre oplever problemer i forhold til skolen. Meget peger på at skolerne med
fordel kunne kvalitetssikre deres kommunikation med forældrene, nær der er problemer i forhold til
børnene. Det handler om ordentlig information og imødekommende tilbagemeldinger, hvor forældrene
oplever sig hørt og forstået, selvom deres ønsker ikke altid kan imødekommes”,
som formuleret af cand.
Pæd. Psych. Finn Christensen, der er en af analysens to forfattere.
Der er ikke tale om en generel analyse af skole-hjem samarbejdet, men en opsummering af over 600 cases
set gennem forældrenes perspektiv. Hvilke problemer oplever disse forældre som de vigtigste, hvorfor og