Michael Balle Jensen
Holstebro Tekniske Gymnasium
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Kopi til Folketingets Undervisningsudvalg
Kære Michael Balle Jensen
Tak for dit brev om læreplanen for det nye fag idehistorie B i uddannel-
sen til teknisk studentereksamen. Du udtrykker bekymring for, om lære-
planen favoriserer teknologiens betydning på bekostning af det idehisto-
riske og det almenhistoriske indhold.
Læreplansgruppens arbejde har udgangspunkt i ’Aftale om styrkede
gymnasiale uddannelser’ af 3. juni 2016. Her blev forligspartierne enige
om følgende ramme for det nye fag:
I htx indføres idehistorie B som obligatorisk fag. Fagets indhold ændres, så faget får
et teknologihistorisk, et idéhistorisk og et almenhistorisk indhold, så indholdet dels
styrker elevernes almendannelse og dels understøtter uddannelsens teknologiske fag. I
ændringen af fagets indhold skal det sikres, at faget fortsat bliver adgangsgivende til
videregående uddannelser på linje med historiefaget i hhx. Timerne til faget findes
inden for den eksisterende timeramme.
Fagets kerne er således fællesmængden mellem det teknologihistoriske,
det idehistoriske og det almenhistoriske, og derfor er faglige mål og ker-
nestof i læreplanen formuleret, så de rummer alle tre faglige vinkler. Li-
geledes er fagets metoder forankret i såvel almenhistoriske som teknolo-
gi- og idehistoriske metoder.
Forligskredsen har med det nye idehistorie B som obligatorisk fag ønsket
at styrke både almendannelsen og den teknologiske profil i htx-
uddannelsen. Med det nye fag får du og dine kollegaer mulighed for at
åbne op for helt nye perspektiver i undervisningen. Samtidig er det dog
vigtigt at bygge videre på de gode erfaringer med konkrete forløb og
temaer, der allerede findes fra de to eksisterende fag, teknologi- og idehi-
storie. Forårets FIP-kursus er netop tiltænkt sådanne fremadrettede erfa-
ringsudvekslinger mellem fagets undervisere. Her håber jeg, at både du
og andre vil bidrage med jeres gode overvejelser og på den måde hjælpe
med at omsætte tankerne bag læreplanen til spændende undervisning for
eleverne.
25-01-2017