Biologiforbundet september 2017
Biologiforbundets bemærkninger til naturfagsstrategien
”Sammen
om naturvidenskab"
Hos Biologiforbundet finder vi det naturligt, at man ser på rammer og indhold for fag og fagområder, så de
er tilpasset nyeste forskning om læring, samt de krav et hurtigt foranderligt samfund stiller.
Vi finder det dog uheldigt, at denne diskussion om fremtidens naturfagsundervisning er en sort/hvid
diskussion. De to modsætninger går på, at vi
enten
skal have et sciencefag på bekostning af de traditionelle
naturfag: biologi, geografi og fysik/kemi
eller
også har vi ikke et sciencefag. Situationen i dag er den, at vi
efter indførslen af forenklede Fælles Mål(FFM) og hele folkeskolereformen reelt har begge dele, da
naturfagene nu i perioder skal samarbejde om minimum seks fælles fokusområder. Disse fællesfaglige
fokusområder fylder rigtigt meget i den daglige undervisning, fordi eleverne netop har en obligatorisk
prøve i disse tværfaglige elementer som afslutning på 9. klasse.
Vi finder opsætningen af naturfagene, som vi ser dem i dag i udskolingen, næsten optimal i forhold til de
samfundsudfordringer, vi står over for. Dog ser vi gerne bedre fysiske rammer for lærerne for at arbejde
med eksempelvis it og computational thinking. Desuden kunne det være ønskeligt, at en del af den
understøttende undervisning bliver konverteret til naturfagsblokken, så de tre naturfag bliver sidestillet
timemæssigt, samt at der bliver bedre rum til implementering af elementerne i åben skole.
I forhold til et forsøg med et integreret sciencefag i grundskolen har vi følgende
opmærksomhedspunkter:
Ligesom de to andre naturfag har biologi nogle fagfaglige områder som fx
økologi, evolution
og
fysiologi,
som vi frygter, vil blive fjernet eller nedprioriteret i et sciencefag.
o
Med de samfundsdebatter som pt fylder omkring bæredygtighed og klima, er det vigtigt, at
eleverne kan agere i den demokratiske proces ud fra b.la. viden om
økologi
som et
fagbiologisk begreb, herunder også et begreb som naturlige kredsløb.
o
I forståelsen af livet samt hvilke processer der har bragt os hertil, hvor vi er nu, er
forståelsen af
evolutionsteorien
et vigtigt område.
o
Som borger i et velfærdssamfund er det endvidere vigtigt, at eleverne har en
grundlæggende viden om
fysiologi,
der gør dem i stand til at træffe fornuftige valg
omkring deres eget liv og sundhed i forhold til f.eks. seksualundervisning, kroppens
funktioner og livstilssygdomme.
Et sciencefag vil indeholde et så stort vidensområde, at kun ganske få lærere, hvis overhovedet
nogle, vil være i stand til fagligt at rumme det hele. Derfor frygter vi, at faget i praksis kun vil
omhandle metoder, projektanalyser og overordnede emner med begrænset dybdeviden og
forståelse. Den manglende dybdeviden bliver problematiseret i Litteraturstudium til arbejdet med
en naturfaglig naturvidenskabsstrategi(LANN).
Mange af de studerende, som starter på læreruddannelsen, kommer efter at have afsluttet en
gymnasial uddannelse, hvorfra de har en stærk fagidentitet i det/de naturfag, de havde på højt
niveau. Den fagidentitet, frygter vi, vil give en slagside i deres undervisning i et integreret
sciencefag. Derfor ser vi den nuværende løsning, hvor undervisningen ikke bliver varetaget af en