Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1790104_0001.png
Odense, d.11. september 2017
Behov for innovationskompetencer i gymnasieskolen
Nærværende notat har til formål at kortlægge de almene gymnasiers
forudsætninger for at løfte opgaven om at styrke elevernes innovative evner, der
er en del af den nye gymnasiereform. Samtidig ønsker vi at opstille forslag ud fra
kortlægningen, der kan være medvirkende til gøre implementeringen af reformen
til en succes
generelt og særligt i forhold til innovative evner som en del af et
udvidet dannelsesbegreb.
Opsummering
Med gymnasiereformen skal de almene danske gymnasieskoler styrke elevernes
innovative evner via undervisningen i de enkelte fag, men underviserne har ikke
tilstrækkelige forudsætninger for at løfte opgaven. Underviserne mangler et
ekstraordinært kompetenceløft - og økonomiske midler til at gennemføre det -
for at kunne opfylde den politiske hensigt. Elever i stx og hf møder i langt mindre
grad innovations- og entreprenørskabsundervisning end deres jævnaldrende på
hhx og htx, hvilket er med til at understrege, at de almene gymnasier ikke er
rustet til at løfte en omfattende implementering på tværs af studieretninger og
faggrupper. En problematik, der underbygges af Fonden for Entreprenørskabs
kortlægning af entreprenørskabsundervisning, og som bakkes op af
undervisningsministeriets fagkonsulent i innovation. En forudsætning for
succesfuld implementering er også, at der foreligger en overordnet
rammeforståelse af innovative evner, og at kompetenceløftet sker i
overensstemmelse med rammeforståelsen. Lige nu er der ingen overordnet
forståelse, og resultatet har indtil videre været en forskelligartet indskrivning af
innovation i lærevejledninger til de almene gymnasiefag, der indikerer en
usikkerhed i forhold til arbejdet med innovation i de danske gymnasier. Samtidig
besværliggør det også en forberedelse af nye underviseres kompetencer inden
for innovation og innovationsdidaktik
både i forhold til teoretisk pædagogikum
og i det praktiske arbejde under pædagogikum. Innovative evner er ikke
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Henvendelse af 11/9-17 fra Fonden for Entreprenørskab om innovationskompetencer i gymnasieskolen
1790104_0002.png
indskrevet direkte i det teoretiske pædagogikum, men bør inddrages ud fra en
rammeforståelse.
Fonden for Entreprenørskab ønsker at støtte op om gymnasiereformen og sikre
et succesfuldt løft af elevernes innovative evner. For at implementeringen skal
blive en succes ønsker vi at:
1) Sikre et ekstraordinært kompetenceløft på innovationsområdet hos
undervisere, pædagogikumkandidater og ledelser, der tager udgangspunkt
i en overordnet rammeforståelse. Kompetenceløftet skal ske via
kursusforløb og udvikling af undervisningsmateriale for de nuværende
undervisere, pædagogikumkandidater og ledere, der skaber en fælles
innovationsforståelse; en fælles forståelse, der er en forudsætning for en
praksisændring i de enkelte fag og en overordnet implementering i
institutionerne.
2) Samtidig ønsker vi at igangsætte følgeforskning specifikt rettet mod
implementering af innovative evner, der løbende evaluerer effekten af
implementeringsindsatsen, og som skal være med til at sikre, at praksis i
de almene gymnasier er i overensstemmelse med de politiske hensigter i
reformen.
For at kunne gennemføre en ekstraordinær kompetenceløftsindsats og
følgeforskning kræver det også, at der afsættes midler specifikt til indsatsen.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Henvendelse af 11/9-17 fra Fonden for Entreprenørskab om innovationskompetencer i gymnasieskolen
1790104_0003.png
Baggrund for behov for kompetenceløft
Behovet for et ekstraordinært kompetenceløft udspringer af den nye lov om
gymnasiale uddannelser og de almene gymnasiers nuværende forudsætninger
for at løfte en indsats for at styrke elevernes innovative evner.
1. Gymnasiereform
Gymnasiereformen stiller nye krav om at:
”udvikle elevernes kreative og
innovative evner og kritiske sans […]”
1
som en del af et udvidet
dannelsesperspektiv under uddannelsernes formål, hvilket også har medført et
krav om at
”Undervisningen
skal indeholde forløb og faglige aktiviteter, hvor der
arbejdes målrettet med at udvikle elevernes evne til at arbejde kreativt og
innovativt i fagene”
2
.
Reformen stiller altså krav om arbejde med innovative evner i de enkelte fag,
men de enkelte faggrupper har ikke en overordnet rammeforståelse at arbejde
ud fra, hvilket også viser sig i de nuværende læreplaner og lærevejledninger, der
har integreret arbejdet med innovationsbegrebet på forskellig vis og uden en
overordnet forståelse af innovationsbegrebet
3
. Det er en nødvendig forudsætning
for undervisernes arbejde, hvilket bakkes op af Danske Gymnasier
4
.
2. Nuværende forudsætninger i de almene gymnasier
De almene gymnasiers nuværende forudsætninger for at løfte elevernes
innovative evner rækker ikke til en succesfuld implementering af reformens
intentioner.
Ifølge Fondens kortlægning, så ligger stx/hf på et markant lavere niveau af
elever, der modtager entreprenørskabsundervisning, end på de andre
ungdomsuddannelser. Der har været en stigning fra 18% til 22% fra 2014/2015
til 2015/2016, men der er stadigvæk en stor gruppe, med manglende erfaring
5
.
Ifølge kortlægningen, så er andelen af undervisere, der allerede nu arbejder
1
2
Lov om de gymnasiale uddannelser §1 stk. 3
Lov om de gymnasiale uddannelser §29 stk. 4
3
https://uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017
4
http://www.danskegymnasier.dk/wp-content/uploads/2017/03/H%C3%B8ring-
gymnasiebekendtg%C3%B8relse-og-l%C3%A6replaner-Danske-Gymnasier.pdf
5
http://www.ffe-ye.dk/media/785157/kortlaegning-af-entreprenoerskabsundervisning-2015-2016.pdf
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Henvendelse af 11/9-17 fra Fonden for Entreprenørskab om innovationskompetencer i gymnasieskolen
1790104_0004.png
aktivt med innovation og innovative evner, begrænset relativt til reformens krav
om at styrke alle elevernes innovative evner i de enkelte fag
også selvom
andelen af elever ikke kan overføres direkte til undervisere. I Fondens
kortlægning blandt undervisere, der er en del af Fondens netværk, så ligger
andelen af undervisere fra stx, der har modtaget efteruddannelse i innovation og
entreprenørskab på 62%
6
. Da det er undervisere, der allerede er i Fondens
netværk, kan andel af undervisere ikke forventes at være repræsentativt på
landsplan, men kan derimod forventes at være lavere. Derudover er der ikke
indskrevet en overordnet rammeforståelse af innovative evner i teoretisk
pædagogikum, hvilket bør være en forudsætning for kontinuerlig forberedelse af
nye undervisere. At der foreligger et akut behov for kompetenceløft hos
undervisere er derfor vores vurdering. En vurdering, der bakkes op af
fagkonsulent i innovation, Mikkel Krag Brunvold:
” […] som et resultat af reformen er
[der]
et behov for, at undervisere
opkvalificeres ift. de innovative kompetencer som er skrevet ind. Dette gælder
også de øvrige kompetencer, som underviserne gerne skal blive fortrolige med.”
Fonden for Entreprenørskabs mål for arbejdet med innovative evner i de
almene gymnasier
I Fonden for Entreprenørskab støtter vi den politiske ambition om at styrke de
danske gymnasieelevers innovative evner
og at det skal ske med baggrund i
faglighed og i et samspil med udvikling af faglighed. Det kræver, at
kompetenceløftet hos eleverne sker gennemgående i fagene, og ikke kun som
særskilte forløb løsrevet fra fagene. Det kræver derfor også, at
underviserne
har
de rette kompetencer til at skabe det løft.
6
http://www.ffe-ye.dk/media/555483/spoergeskemaundersoegelse-af-laerere-og-underviseres-behov-for-
efteruddannelse-i-ie.pdf
s.14
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Henvendelse af 11/9-17 fra Fonden for Entreprenørskab om innovationskompetencer i gymnasieskolen
1790104_0005.png
Derfor ønsker Fonden for Entreprenørskab at igangsætte en indsats, hvor:
1) Underviserne, pædagogikumkandidater og ledelserne i de almene
gymnasier opkvalificeres til at kunne arbejde med elevernes innovative
evner i fagene i henhold til en overordnet rammeforståelse via en
ekstraordinær kursusindsats.
2) Vi udvikler undervisningsmateriale til begge målgrupper
både rettet mod
enkelte fag og faggrupper samt mod ledelser og arbejdet med at
implementere innovative evner på institutionelt niveau. Materialerne skal
orientere sig mod et samspil mellem faglighed og innovative evner i
henhold til reformens hensigt.
3) Vi sideløbende igangsætter et følgeforskningsprojekt, der har innovative
evner som genstandsfelt, da nuværende initiativer kun har innovative
evner inddraget som en afledt effekt af øget faglighed
7
. Følgeforskningen
skal sikre kvaliteten af arbejdet med innovative evner samt at praksis er i
overensstemmelse med en overordnet rammeforståelse af innovative
evner.
For at Fonden for Entreprenørskab kan løfte den ekstraordinære indsats kræver
det ekstra midler til kompetenceudvikling, materialeudvikling og følgeforskning,
der enten prioriteres udover puljemidlerne til ekstraordinær indsats for
kompetenceløft i perioden 2017-2024
8
, eller at der øremærkes midler fra puljen
til ekstraordinær indsats for kompetenceløft til arbejdet med at styrke elevernes
innovative evner.
Notat om følgeforskning til gymnasiereformen s.2, d.1. juni 2017 (https://uvm.dk/gymnasiale-
uddannelser/gymnasieaftalen/implementering)
8
Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser, 3. juni 2016
7