Odense, d.11. september 2017
Behov for innovationskompetencer i gymnasieskolen
Nærværende notat har til formål at kortlægge de almene gymnasiers
forudsætninger for at løfte opgaven om at styrke elevernes innovative evner, der
er en del af den nye gymnasiereform. Samtidig ønsker vi at opstille forslag ud fra
kortlægningen, der kan være medvirkende til gøre implementeringen af reformen
til en succes
–
generelt og særligt i forhold til innovative evner som en del af et
udvidet dannelsesbegreb.
Opsummering
Med gymnasiereformen skal de almene danske gymnasieskoler styrke elevernes
innovative evner via undervisningen i de enkelte fag, men underviserne har ikke
tilstrækkelige forudsætninger for at løfte opgaven. Underviserne mangler et
ekstraordinært kompetenceløft - og økonomiske midler til at gennemføre det -
for at kunne opfylde den politiske hensigt. Elever i stx og hf møder i langt mindre
grad innovations- og entreprenørskabsundervisning end deres jævnaldrende på
hhx og htx, hvilket er med til at understrege, at de almene gymnasier ikke er
rustet til at løfte en omfattende implementering på tværs af studieretninger og
faggrupper. En problematik, der underbygges af Fonden for Entreprenørskabs
kortlægning af entreprenørskabsundervisning, og som bakkes op af
undervisningsministeriets fagkonsulent i innovation. En forudsætning for
succesfuld implementering er også, at der foreligger en overordnet
rammeforståelse af innovative evner, og at kompetenceløftet sker i
overensstemmelse med rammeforståelsen. Lige nu er der ingen overordnet
forståelse, og resultatet har indtil videre været en forskelligartet indskrivning af
innovation i lærevejledninger til de almene gymnasiefag, der indikerer en
usikkerhed i forhold til arbejdet med innovation i de danske gymnasier. Samtidig
besværliggør det også en forberedelse af nye underviseres kompetencer inden
for innovation og innovationsdidaktik
–
både i forhold til teoretisk pædagogikum
og i det praktiske arbejde under pædagogikum. Innovative evner er ikke